Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

reedscontacten info

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 07 apr 2013 19:53

reedscontacten info

beste mensen...

dringend advies gevraagd :roll:

i.v.m het afwerken van mijn project registerbord ben ik nog steeds niet aan een eind gekomen :oops:

wie kan mij nu eens goed helpen met info te verstrekken over het volgende...

ik heb reeds contacten besteld bij http://www.conrad.nl en niet gekeken naar de lengte van de reeds :? heb dus reeds contacten besteld van 14.5 mm lang en die zijn dus te kort....

in mijn register paneel zitten vierkante gaten van 20/20mm

dus moest reeds hebben van 20mm of iets langer.

heb dus nu deze in gedachten :( http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5069 ... 0-VAC-10-W

is dit goed te gebruiken of kan ik ze elders goedkoper bestellen.. ook wil ik graag weten wat voor magneet ik daar bij moet bestellen..

heb ook al magneten besteld van 5mm bij 5mm rond maar die reageerden al slecht op de 14.5mm reed dus wil daar ook graag info over hebben...

heeft iemand ervaring met dit werk of goede tips hoor ik het graag...

ook zijn mijn reeds te koop voor 20 euro voor de liefhebber zie link http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5037 ... 50-V-10-VA

een ieder alvast bedankt voor de reactie"s :)

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 07 apr 2013 22:29

Re: reedscontacten info

14.JPG
De logica ontgaat mij waarom je geen magneetcontacten van 14,5 mm kunt gebruiken bij registergaten van 20x20 mm.
De magneetcontacten kun je toch net boven het gat plaatsen? Maat doet er dan toch niet toe?
Dat je ronde magneten slecht reageren heeft denk ik vooral te maken met de positionering van de magneet ten opzichte van het magneetcontact. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de combinatie van contact en magneet "niet goed" zou zijn.
Ik heb een foto van de binnenzijde van mijn orgel mbt de trekregisters.

Misschien een foto mailen?

gr Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 07 apr 2013 23:44

Re: reedscontacten info

Hendrik,

De reeds hoeven inderdaad niet perse precies de breedte van het gat te hebben.
Iets smaller of breder zou geen enkel probleem moeten zijn.
Verder is het "slecht reageren' op de magneet waarschijnlijk een kwestie van goed positioneren.
Ik heb je al wel eens geschreven dat een magneet preciés in het centrum van reed een probleem kan zijn.
Dus de positie van de magneet iets uit het midden van de reed houden.
Gewoon eens met een losse magneet en multimeter testen!

Zowel je reeds als de magneten lijken me geen probleem, wel de uitlijning op elkaar.
Dus niet alles gelijk weer wegdoen, straks heb je met de nieuwe weer hetzèlfde probleem.....

Gr, Dries

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 08 apr 2013 00:02

Re: reedscontacten info

oke kan dus gewoon mijn oude reeds wel gebruiken fijn :D

alleen het zit zo als ik de magneet over de reeds heen laat bewegen ong halve cm er vandaan doet de reed niets
als ik hen dan 2mm boven de reeds laat bewegen hoor ik een klik geluid dan komen de contactjes tegen elkaar aan en werk het wel :?: zou ik dan zwaardere magneten moeten nemen om het probleem op te lossen heb nog niet getest met de multi meter maar ga er vanuit dat je wel dat klikje moet horen om contact te maken :?:

en nog even tussen door kan ik de reeds ook vast lijmen op mijn paneel. lijkt mij een snelle en makelijke oplossing.

gr hendrik

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 apr 2013 07:05

Re: reedscontacten info

Hoi Hendrik,

je moet de Reed iets uit het midden ten opzichte van de magneet plaatsen, dus bv de midden lijn van de magneet kan je gerust over de buitenkant van je reedcontactglaasje laten lopen, dan werkt hij misschien wat beter ;)


gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 apr 2013 08:16

Re: reedscontacten info

positie van de magneten t.o.v. de reedcontaten is zeer kritisch weet ik uit eigen ervaring, een enkele mm maakt een groot. Ook de positie van de magneet zelf (een kwart of een halve slag gedraaid) kan een hoop uitmaken.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 08 apr 2013 17:26

Re: reedscontacten info

Nog een kleine praktijk-tip:

dat "TIK-geluid" hoeft niet te betekenen dat je contact hebt,

de enige manier om dit betrouwbaar te krijgen is doormeten met de multimeter in de "piep-stand"
Zo kun je snel horen of alle contacten goed werken, en ook direct de bekabeling controleren (ik neem aan dat je een gecombineerde massa hebt?

Je monteert de magneten eerder te dicht als te ver van het contact af is mijn ervaring. (daar kom je dan achter als je doormeet)
Daarnaast adviseer ik je de magneetjes te fixeren met een drupje lijm, als deze allemaal goed functioneren
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 apr 2013 19:48

Re: reedscontacten info

als je het netjes wilt doen, dan boor je een gaatje met de diameter van je magneet, en verzink je ze netjes in de stok.

voordeel is dat er niet op de stok ligt en je deze altijd nog uit het gat kan halen zonder de magneten eerst te verwijderen.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 09 apr 2013 00:08

Re: reedscontacten info

ik heb nu mijn orgel in elkaar zitten. zo als op de foto afgebeeld ziet zie je een paneel zitten met vierkante gaten van 20mm
heb er twee gemaakt eerst de voorste vast gezet en achter op het paneel heb ik pan laten gelijmd van ongeveer 6cm.
op de tweede plaat ga ik de reeds lijmen of ze vast zetten met stukjes plak vilt van bisson zo dat ze goed vast zitten.
daarna ga ik vilt in de gaten maken zo dat de stokken niet meer kunnen bewegen boor dan gaatjes in de stokken zo dat mijn magneet er precies in valt en teken dan de gaten voor de stokjes af zo dat de magneet precies voor de reed zit en dan maar hopen dat het werk. :? anders zou ik ook niet weten hoe ik het anders moet doen. :roll:

duidelijke foto"s zijn welkom waar ik op kan zien hoe anderen het hebben gedaan :)

gewoon proberen en hopen dat het gaat werken denk dat dat de beste oplossing is :)

trouwens de trek kant van de magneet moet boven de reed komen tog? ;)

alvast hartelijk dank voor jullie denkwerk en tips :D

gr hendrik
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 apr 2013 06:43

Re: reedscontacten info

hoi Hendrik,

op mijn 'even voorstellen topic"staan op de laatste pagina 2 foto's van een magneet in de stok en een overzicht van de aangebrachte reedcontacten op de rug van het binnenste paneel

misschien heb je daar iets aan

succses

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 09 apr 2013 16:33

Re: reedscontacten info

heb even gekeken maar kan het zo snel niet vinden :?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 apr 2013 16:51

Re: reedscontacten info

Hromkes schreef:heb even gekeken maar kan het zo snel niet vinden :?


staat op pagina 16 van zelfbouw orgel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com