Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midificeren IsaClassic

Toon actieve onderwerpen


pkv

Berichten: 2

Geregistreerd: 11 feb 2011 00:23

Bericht 22 mei 2013 22:16

Midificeren IsaClassic

Ik heb gemerkt dat hier een aantal IsaClassic-bezitters/experts aanwezig is. Ik heb ook zo'n electronicum. Nu wil ik het pedaalklavier en het zwelpedaal midificeren (8x8-matrix). Ik sluit wat foto's bij. Wie kan mij zeggen welke punten op de printplaat voor een maakcontact zorgen. Ik heb het nog niet kunnen ontdekken.

P1040346.jpg
P1040345.jpg
P1040350.jpg


En dan over het zwelpedaal. Wie weet welk signaal door het draadje met de pijl loopt? Is daar een variabele weerstand over? Ik zie weerstanden, en een metalen plaatje. Ik veronderstel dat dit als contacten werkt, zodat je een stapsgewijze variabele weerstand hebt, maar zit die weerstand uiteindelijk op het aangegeven draadje?

P1040348.jpg


Alvast dank voor uw informatie.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 22 mei 2013 23:45

Re: Midificeren IsaClassic

Ik heb een ISA, maar een Sweelinck positief. Het binnenwerk was Johannus Opus 90.
De pedaalcontacten komen me wel bekend voor, maar is wel anders bedraad dan bij mijn orgel het geval was. Ik kan -maar niet nu- het orgel wel van de kant trekken en even kijken naar de pedaalcontacten.

Het zwelpedaal lijkt fysiek gelijk aan het exemplaar in mijn orgel. Ik heb de output niet gebruikt, de weerstandtoename/afname is niet traploos en ik dacht logaritmisch. Voor midi moet dit lineair zijn. Je kunt natuurlijk de weerstanden op het printje vervangen door alle identieke exemplaren, dan wordt 'ie lineair. Zelf heb ik een tandheugeltje aan het pedaal bevestigd dat een tandwiel op een (lineaire) potmeter bedient. Daarvan weet ik zeker dat het goed werkt. Was minimale investering. Overigens heb ik dat niet zelf bedacht, elders op dit forum heeft iemand daar foto's van geplaatst en deze heb ik, met enige aanpassingen, integraal overgenomen. Hiervan zou ik een foto kunnen plaatsen, maar ook hier geldt, niet op dit moment.

Volgens mij is het een varierende weerstand die je kunt meten op de met pijl gemerkte aders.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 23 mei 2013 15:25

Re: Midificeren IsaClassic

Vraag Wim J eens via PB! Dat is mijn schoonvader en die heeft mijn ISA ook gedaan en goed 8-)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 mei 2013 21:59

Re: Midificeren IsaClassic

Ik heb mijn orgel vanavond van de kant getrokken en een aantal foto's gemaakt:

Mijn gemidificeerde zwelpedaal.
01-1.JPG

Mijn print van de pedaalschakelaars. Het wijkt af van hetgeen in je ISA classic zit, maar misschien dat de toegepaste schakelaars wel identiek zijn. De bovenste gesoldeerde contacten (horizontaal volgens mij doorverbonden, verticaal NO contact) zijn aangesloten op de matrix.

Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 mei 2013 22:26

Re: Midificeren IsaClassic

In mijn orgel is het systeem van het zwelpedaal zelf gebruikt, zonder extra schakelaar/regelaar. Dat zou bij jou ook moeten kunnen, denk ik.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 25 mei 2013 13:10

Re: Midificeren IsaClassic

@PKV:
Ik heb via PB geantwoord, maar ik vraag met af of het verzonden is. Laat anders even weten.

Jan

pkv

Berichten: 2

Geregistreerd: 11 feb 2011 00:23

Bericht 25 mei 2013 21:18

Re: Midificeren IsaClassic

Dag Jan, je antwoorden zijn in goede orde ontvangen, ook van de schoonvader van Kees.

Allen die de moeite namen om me verder te helpen hartelijk dank! Het pedaalklavier is inmiddels gemidificeerd; dat gaat met het zwelpedaal vast ook lukken.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com