Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

welke magneten

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 04 jun 2013 00:52

welke magneten

hallo ik hen nu gaten in mijn registerstokken aan het boren moet nog magneten hebben voor mijn reeds contacten in mijn register bord de reeds zijn 20mm heb nu het volgende gezien http://www.supermagnete.nl/FE-S-10-05?img=2 kan ik dit gaan gebruiken of moet ik aan wat anders denken tips en advies is van harte welkom

mvg hendrik

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 06 jun 2013 16:33

Re: welke magneten

Niemand enig idee of dit goede magneten zijn ?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jun 2013 17:20

Re: welke magneten

hoi Hendrik,

een 10xr5 mm magneet is echt zwaar genoeg, ik zou haast zeggen "overdone"

deze magneten zijn niet behandeld

je kan ook kiezen voor een vernikkelde magneet van 8xr5 deze zijn wel iets duurder, maar laten geen magneet slijpsel achter, niet dat dit direct kwaad kan

maar de door jouw genoemde magneet is zeker sterk genoeg

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 06 jun 2013 17:56

Re: welke magneten

Denk er ook om hoe je ze (moet) monteren. Een magneet heeft een noord- en een zuidpool. Deze moet op de juiste manier worden geplaatst ten opzichte van het reedcontact.

Bijv. Stel dat je het magneetje plat aan de onderzijde van de trekstok zou moeten monteren, zit je met de zwaartekracht. Daar bedoel ik mee dat je de magneten dan moet lijmen anders vallen ze eruit.
Het kan dus handig zijn om over het model en de beoogde montageplaats na te denken alvorens aan te schaffen.
Mijn trekstokken zijn voorzien van een cilinderische magneet van zo'n 6 a 8 mm in doorsnee en ingeboord aan de achterzijde, :lol: dus aan die kant van de stok waaraan aan de andere kant de knop zit :lol:

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 jun 2013 21:02

Re: welke magneten

Als je de bekende ronde magneetjes gebruikt, diameter plm 9 mm dacht ik, dan is mijn ervaring dat de polariteit er niet veel toe doet. Je kunt die ook heel mooi volledig in het hour inlaten, door gewoon een rond gat uit te boren of frezen waar ze precies invallen. klaar is kees en nooit meer problemen.

Dit is toch allemaal heel goed op internet te zien. Anders moet ik mijn pedaal eronderuit trekken en daar kom ik vnaavond niet echt aan toe.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jun 2013 21:48

Re: welke magneten

polariteit doet er inderdaad niet toe zoals Geert al beschrijft.

kijk maar eens naar de magneetjes die ik gemonteerd heb in de registerstok, zie bijgevoegde foto's

het makkelijkst is het reed contact boven de stok, zodat de magneet ook in de bovenzijde van de stok verzonken kan worden.

ik zelf heb magneten van 8mm gebruikt een gaatje van 8mm geboord, een druppie lijm in het gaatje, magneetje er induwen en het zit perfect



gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 07 jun 2013 00:36

Re: welke magneten

Of het contact door de noodpool of de zuidpool wordt geactiveerd doet er inderdaad niet toe. Eén van beide polen moet daarbij "gericht" worden naar het contact. Wanneer je de magneet echter een kwartslag draait (ik weet niet goed hoe ik het anders moet uitleggen) kan het contact worden beïnvloed door beide polen gelijktijdig. Deze heffen elkaar dan op en het contact schakelt niet.

Je kunt het reproduceren door een magneet in de lengterichting langs een reedcontact te bewegen. Het resultaat is dat de magneet schakelt (op eerste pool), vervolgens afvalt (invloed van beide polen) en tot slot opnieuw schakelt (op andere pool).

Jan

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 07 jun 2013 00:51

Re: welke magneten

bedankt hoor :lol:

zo als jij het hebt gedaan zo was ik het ook van plan jan..

gewoon de magneet in de stok maken. gaatje boren drupje lijm en klaar.

heb mijn reeds aan de zijkant gelijmd maar wat ik me telkens afvraag hoe zorgen jullie er voor dat je je stok er niet uit trekt dan :roll:
zie verder geen stokje zitten die de register stok op zijn plek houd.

ik heb twee registerborden gemaakt een aan de voorkant en een waar mijn reeds contacten op komen.

zat te denken om gaatjes van 8mm te boren en aan de zijkant ook op de zelfde plek maar dan minder diep in het verticale gat komt mijn magneet tegen over de reed contact en in de horizontale gat een houten pennetje die mijn register stok tijdens uitrekken op zijn plaats houd :)

vind het trouwens geweldig dat we elkaar goed kunnen helpen op deze manier :lol: geweldig hier nog ff een foto van mijn orgel ben ondertussen al verder dan dit. maar heb daar nog geen foto"s van op mijn computer staan ;)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jun 2013 06:47

Re: welke magneten

hoi Hendrik,

je orgel ziet er al geweldig mooi uit.


als je goed naar mijn registerstok kijkt, dan zie je links van het magneetje nog een gaatje zitten
daar word een nylon nokje op geschroefd, wat beplakt is met vilt.

dit vilt zorgt ervoor dat je een niet al te hard plok-plok geluid krijgt als de aanslag nok tegen de borden word aangetrokken.

uiteraard zit deze aanslag tussen het voor en achter bord gemonteerd.

heb er nog een foto van bijgevoegd, daar zie je het nokje op zitten met nog aan 1 zijde vilt, maar dit zit ook aan de achterzijde, maar tijdens de foto was mijn vilt op :lol:


succses

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 07 jun 2013 11:59

Re: welke magneten

ja juist ja nu heb ik hem :lol:

nou zal weer eens wat doen hoop hem volgende week speelklaar te hebben en dan maar eens beginnen met orgel les :( :)

:)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 07 jun 2013 23:10

Re: welke magneten

Jan-WIm, als ik het goed zie, heb jij dus de reeds op de juiste manier gemonteerd, nl zodanig, dat de magneet NIET precies over het midden schuift. Daar is nl de reed het minst gevoelig.
De magneet zal het meest effektief zijn, als hij boven het linker- dan wel het rechtergedeelte van de reed wordt gehouden.
Dit nog even als ekstra tip.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jun 2013 23:27

Re: welke magneten

Geert schreef:Jan-WIm, als ik het goed zie, heb jij dus de reeds op de juiste manier gemonteerd, nl zodanig, dat de magneet NIET precies over het midden schuift. Daar is nl de reed het minst gevoelig.
De magneet zal het meest effektief zijn, als hij boven het linker- dan wel het rechtergedeelte van de reed wordt gehouden.
Dit nog even als ekstra tip.

HG

Geert


Inderdaad Geert,

Goed dat je dit nog even extra belicht, ik heb de reeds uit het midden geplaatst ten op zichte van de magneet, dan werken ze altijd, en heel secuur

Gr.

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 08 jun 2013 00:55

Re: welke magneten

ja klopt dat had ik al begrepen ;)

heb nu mij midi hardware een nieuw setje besteld voor mijn registers te kunnen bedienen prijs was gunstig :)
dat setje wat ik nu al heb is eigelijk voor 2 x klavier 1x pedaal 1x 64 registers ga daar nu 3x klavier op aansluiten en 1x pedaal.
moet tog geen probleem zijn dacht ik..

hier een foto van mijn registerbord nu de reeds gelijmd volgende optie word nu solderen :D
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 jun 2013 09:08

Re: welke magneten

Denk wel nog even aan de polariteit van de diodes.......

Succes.

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jun 2013 09:40

Re: welke magneten

Geert schreef:Denk wel nog even aan de polariteit van de diodes.......

Succes.

Geert



Hoi Geert,


is in het geval van Hendrik niet nodig, omdat de diode's al op het 8x8 bordje gemonteerd zijn, als hij het bedradingsschema uitvoerd
komt het goed


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 jun 2013 11:42

Re: welke magneten

Welke Midi-scanner wordt er gebruikt?/ Altijd interessant om te weten welke spullen met gebruikt.

HG

Geert

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com