Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwe alternatieve klavieren maken

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 27 maart 2017 23:22

Re: Nieuwe alternatieve klavieren maken

Dag JanWim,

Je kreeg van Boudewijn al een vrij uitgebreidt antwoord, dus alleen nog een paar aanvullingen.
Er bestaat zoals al omschreven geen standaard toetsdruk die elke bouwer toepast.
In de speelaard van een staart- of balansklavier zit voelbaar verschil, los van de toetsdruk.
Veel organisten hebben een voorkeur voor staartklavieren omdat deze met een hangende tractuur werkt waardoor je je meer verbonden voelt met je instrument.

Met de door jouw gekozen 100gr. toetsdruk moet je bij alle 3 mechanisch gekoppelde klavieren 300gr wegdrukken, dat is best pittig maar wel te doen!

Wat nog wel een aandachtspuntje is is het in - en uitschakelmoment, als het inschakelen snel gebeurt ontstaat bij een snel repeterende toon een doorklinkende toon.
Daarom gebruik ik vaak de volgende verdeling, bij een diepgang van 10mm:
van 0 naar 4 inactief
van 4 naar 10 actief
van 10 naar 3 actief
van 3 naar 0 inactief
Op deze wijze ontstaat bij een herhalende toon bij het indrukken en loslaten 6 en 7mm toon en 7mm stilte.
De variatie ontstaat ondat het in- en uitschakelmoment niet hetzelfde is.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 maart 2017 00:49

Re: Nieuwe alternatieve klavieren maken

JacoP schreef:Dag JanWim,

Je kreeg van Boudewijn al een vrij uitgebreidt antwoord, dus alleen nog een paar aanvullingen.
Er bestaat zoals al omschreven geen standaard toetsdruk die elke bouwer toepast.
In de speelaard van een staart- of balansklavier zit voelbaar verschil, los van de toetsdruk.
Veel organisten hebben een voorkeur voor staartklavieren omdat deze met een hangende tractuur werkt waardoor je je meer verbonden voelt met je instrument.

Met de door jouw gekozen 100gr. toetsdruk moet je bij alle 3 mechanisch gekoppelde klavieren 300gr wegdrukken, dat is best pittig maar wel te doen!

Wat nog wel een aandachtspuntje is is het in - en uitschakelmoment, als het inschakelen snel gebeurt ontstaat bij een snel repeterende toon een doorklinkende toon.
Daarom gebruik ik vaak de volgende verdeling, bij een diepgang van 10mm:
van 0 naar 4 inactief
van 4 naar 10 actief
van 10 naar 3 actief
van 3 naar 0 inactief
Op deze wijze ontstaat bij een herhalende toon bij het indrukken en loslaten 6 en 7mm toon en 7mm stilte.
De variatie ontstaat ondat het in- en uitschakelmoment niet hetzelfde is.



bedankt Jaap voor de informatie
het koppel systeem heb ik nog niet uitgevoerd , eenvoudig weg omdat de tijd ervoor me ontbreekt, maar ik wil het zeker nog wel een keer toevoegen.
voorlopig dus speel ik zonder mechanisch koppel, dan moet de 100gr wel oke zijn lijkt me.

het drukpunt heb ik goed onder controle nu
aan de achterzijde van de staart heb ik de veer constructie zoals ooit door jouw bedacht
aan het klavierraam heb ik achterop de voorregel een stalen hoeklijn bevestigt, met daarin gaten getapt M6
daar zitten vervolgens korte M6 boutjes in, die vrij zweven boven de magneet die eronder in de toets gemonteerd zit
het voordeel is dat ik niet de totale kleefkracht van de magneet moet lostrekken, maar dat er toch een duidelijke "plop" weggedrukt moet worden.
door het boutje te stellen van + naar - kan ik deze exact doseren, zodat de relatief korte en lichte boventoetsen net zo veel weerstand krijgen als de wat zwaardere onder toetsen.

het voelt erg prettig aan, na het wegdrukken van de weerstand is er nauwelijks nog spanning te voelen in de toets, alleen de veer constructie in de staart zorgt ervoor dat de toets weer terug naar positie komt.
ik zal nog een meten wat de inschakel uitschakel momenten zijn zoals jij ze vermeld
hier een simpele uitwerking;
klavier.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 28 maart 2017 10:15

Re: Nieuwe alternatieve klavieren maken

Dag JanWim,

Bij een staartklavier met een hangende tractuur spelen de boventoetsen altijd wat zwaarder omdat het aanhechtingspunt op één lijn ligt.
Voor een balansklavier ligt het anders omdat de balansstiften van de boventoetsen naar achter zijn verplaats waardoor twee rijen ontstaan.
Dus als je het realistisch wil laten functioneren moeten de boventoetsen iets zwaarder worden afgeregeld.
Succes!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 maart 2017 11:28

Re: Nieuwe alternatieve klavieren maken

JacoP schreef:Dag JanWim,

Bij een staartklavier met een hangende tractuur spelen de boventoetsen altijd wat zwaarder omdat het aanhechtingspunt op één lijn ligt.
Voor een balansklavier ligt het anders omdat de balansstiften van de boventoetsen naar achter zijn verplaats waardoor twee rijen ontstaan.
Dus als je het realistisch wil laten functioneren moeten de boventoetsen iets zwaarder worden afgeregeld.
Succes!



kijk daar kan ik wat mee Jaap, zal de boventoetsen iets straffer afstellen, dat is wel het voordeel van zo'n boutje je kan het tot de gram nauwkeurig afstellen.

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 maart 2017 12:38

Re: Nieuwe alternatieve klavieren maken

toets druk om deze te "lossen" is nu 90gr
de ingedrukte toets druk is 44gr

de speelt erg realistisch

alleen actief inactief is nog niet helemaal correct, moet hier de onderliggende print nog een beetje op hoogt aanpassen
ik heb wel de silicone mat met koolstof punten verwijderd van de print. dit voelt niet lekker, omdat deze mat opnieuw een klein druk punt simuleert.
dus kreeg ik eerst drukpunt van magneet even niets en dan nog een kleiner drukpunt van de koolstofmatjes
heb nu de onderliggende mat verbouwd, en nu maakt deze enkel contact en geen extra drukpunt, dit voelt beter
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 10 apr 2017 16:04

Re: Nieuwe alternatieve klavieren maken

Zo zijn de nieuwe klavieren geworden, er zijn 890 magneten gebruikt en in de hele speeltafel zitten er 1116 stuks!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 apr 2017 16:38

Re: Nieuwe alternatieve klavieren maken

ziet er heel mooi uit Jaap schitterend

en een magneten werken perfect, onmisbaar in de speeltafel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 9

Geregistreerd: 06 jan 2016 17:36

Bericht 11 apr 2017 09:12

Re: Nieuwe alternatieve klavieren maken

Wow! Prachtig!

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 11 apr 2017 14:38

Re: Nieuwe alternatieve klavieren maken

Klasse Jaap !!
En bedankt voor het delen van de info!!
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 24 apr 2017 15:52

Re: Nieuwe alternatieve klavieren maken

De nieuwe klavieren weer ingebouwd en alles werkt zoals de bedoeling was.
Het is een zeer compacte speeltafel met vele mogelijkheden geworden, 64 registers en 56 drukknoppen voor presets e.d.
In het midden van de lessenaar achter een los paneel bevindt zich een touchscreen alleen gebruikt voor instellen en eventueel voor bladmuziek weergave.
Op de zijplateau's hebben Pied Pipers gestaan, maar ik luister nu alleen nog maar via een hoofdtelefoon.( er kunnen 4 sets worden aangesloten)
Bedankt voor al de complimenten!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Vorige

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com