Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zwelpedaal

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 26 sep 2017 12:28

Zwelpedaal

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om m'n eigen zwelpedalen te maken/ontwerpen. Nu loop ik echter tegen het volgende aan: hoe ga ik ervoor zorgen dat het pedaal wat stroever loopt, de Potmeter heeft amper weerstand. Wellicht is de oplossing erg simpel, maar ik kom er niet op. Alvast bedankt voor het meedenken.

Hartelijke groet,

Daan Trommel
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 sep 2017 13:28

Re: Zwelpedaal

Ha Daan, heb je een fotootje van je huidige zwelpedaal?
Dat adviseert wat makkelijker.
Ik neem aan dat hij een scharnierpunt heeft (niet de potmeter). Daar zou je iets moeten doen met een borgmoer o.i.d.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 26 sep 2017 15:38

Re: Zwelpedaal

Dag Daan,

Er zijn diverse methodes om dit op te losse maar op de foto zie je eenvoudige constructie.
Bij de bouwmarkt een omgezette strip kopen die als steun gebruikt worden voor een wc raampje, deze op de juiste lengte inkorten en vastzetten aan onderkant zwelpedaal.
Het naar beneden wijzend gedeelte langs een houten steun met daarin een krachtige magneet (10 x10mm) deze zorgt voor de fixatie van het pedaal, dit werkt prima!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door JacoP op 27 sep 2017 09:22, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 sep 2017 22:05

Re: Zwelpedaal

zwel klein.jpg
Ha Daan, nog een idee van Jaap Patijn: het kan ook met een schuifpotmeter 50 kOhm (Conrad). Je moet even de slag meten om te weten welke lengte je moet hebben. Deze zwelpedalen hadden een kleine slag van 5 cm. Deze heb ik gemaakt door een kunststof hoeklijntje te halen (Gamma) en daarop de schuifpotmeter te monteren en te verbinden met het pedaal door een lasdraad van koper.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 27 sep 2017 09:30

Re: Zwelpedaal

Dag Daan,

Nog een paar andere oplossingen!
Een metalen stripje wat schuift tussen twee geleiders en achter dat stripje zit een sterke magneet.
Zie foto’s, deze methode werkt ook al vele jaren zonder problemen!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 23 okt 2017 22:28

Re: Zwelpedaal

Ik ben de afgelopen tijd ook bezig geweest om zelf een zwelpedaal te bouwen met eenvoudige in de handel verkrijgbare onderdelen.
Hierbij alvast het resultaat, ik hoop binnenkort in een nieuw onderwerp e.e.a. toe te lichten...

De basis is een scharnier met instelbare wrijving dmv buisklemmen op een M12 bout. (werkt heel prettig)
En daarbij een raamhoek voor de montage van de potmeter en stootvlakken.
Een klepschaar brengt de draaiing versterkt over op de potmeter.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 23 okt 2017 23:27

Re: Zwelpedaal

Dag Daan,

Er zijn veel varianten mogelijk op de uitvoering van een zwelpedaal, de versie van Johan ziet er ook degelijk uit!
Als je kiest voor makkelijk verkrijgbare onderdelen is het volgende voorbeeld misschien ook een optie.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 24 okt 2017 07:19

Re: Zwelpedaal

Bedankt voor jullie berichten! Jaap, welke onderdelen heb jij hierin gebruikt? Zoals ik het bekijk zou die variant wel is kunnen passen in mijn orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 24 okt 2017 23:53

Re: Zwelpedaal

Dag Daan,

Gewoon de kortste raamuitzetschuif kopen, bij Conrad een schuifpotmeter (slag 6cm) en een stukje lasdraad van 2mm dik + 2 scharnieren, een M8 boutje met een stukje aluminium strip (fixatie schuifpotmeter).
Dat is het zo ongeveer, met een proefplankje de juiste slag en posities bepalen is niet ingewikkeld!
Succes!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 25 okt 2017 19:40

Re: Zwelpedaal

Hallo Jaap,

Zit er ook nog een scharnier aan de voorzijde? En maakt het nog uit welke schuifpotmeter? Heb je misschien een typenummer?

Hartelijke groet,

Daan
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 25 okt 2017 21:38

Re: Zwelpedaal

Dag Daan,

Hierbij het Bestnr.: 441817 - 89 van de schuifpotmeter bij Conrad.
Aan de voorkant tussen zweltrede en balkje zijn twee bescheiden scharnieren bevestigd.
Wanneer één blad van de scharnieren is vastgeschroefd moet je bij het aftekenen het andere blad iets naar buiten drukken zodat de bladen niet precies in lijn tegen over elkaar liggen, op deze manier hef je de asspeling op!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 22 nov 2017 15:54

Re: Zwelpedaal

Hallo allemaal,

Al een heel stuk verder met m'n zwelpedalen, nu wil ik echter de schuifpotmeter aansluiten maar daar kom ik niet helemaal uit, ik moet 3 draadjes aansluiten maar er zitten 6 mogelijkheden aan de potmeter om hem aan te sluiten. Als ik de handleiding van de potmeter (conrad type 441817 - 89 - ALPS 402125 Mixfader 10 kΩ Mono 0.2 W Lineair) lees zou het er als volgt uitzien:
1-----------------------------------------------------3
2
L-----------------------------------------------------L
L

Maar hoe sluit ik dit nu aan om de POT12 van Midi-Hardware?
pot12.jpg


pot12-sch.gif


Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, ik kan niet wachten om (eindelijk) te gaan spelen!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 nov 2017 17:03

Re: Zwelpedaal

2 van je "potmeter layout" is de loper (het pijltje in het MIDI hardware schema); 1 en 3 zijn de uiteinden van de potmeter.
Als het pedaal verkeerd om werkt (bij intrappen wordt het geluid zwakker ipv sterker) dan de beide uiteinden (1 en 3 ) verwisselen
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 22 nov 2017 17:09

Re: Zwelpedaal

Dag Daan,

Deze combinatie heb ik ook gebruikt zie foto
ader rood is 1 (+) ader 2 (-) recht tegenover elkaar ader 3 (4 enz.)is de loper
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 22 nov 2017 17:15

Re: Zwelpedaal

daantrommel schreef:Hallo allemaal,
ik moet 3 draadjes aansluiten maar er zitten 6 mogelijkheden aan de potmeter om hem aan te sluiten.


Dan heb je toch geen mono? Die van jouw zal dan 2 weerstanden tegelijk aansturen.(stereo l+r) Maar maakt verder niet veel uit, je kan er gewoon 1 pedaal mee aansturen zoals reacties hierboven.

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 22 nov 2017 22:10

Re: Zwelpedaal

Hallo allen,

Ik krijg het niet voor elkaar. De POT12 van midi-hardware.com blijft alleen maar knipperen, ik snap niet goed wat ik verkeerd doe, de Potmeter is van het type door Jaap hierboven aangegeven. Ik voeg even een foto toe. Lees ik de handleiding van de potmeter wellicht verkeerd?

20171122_205249-806x605.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 nov 2017 22:37

Re: Zwelpedaal

Daan

heb jij de potmeter aangesloten zoals op de foto van Jaap staat?
2 aansluitingen onderaan, 1 bovenaan. De rechtse kant van de potmeter gebruiken.
Ader 1 zit boven aan. Ader 3 onderaan rechts en ader 2 onderaan links daarnaast. De linker kant van de potmeter dus niet gebruiken.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 22 nov 2017 23:21

Re: Zwelpedaal

Dag Daan,

Nog even ter aanvulling het aansluitschema van de potmeter is vanaf de bovenkant gezien, vandaar jouw verwarring!
Op de foto zitten de 4 aansluitpennen onder en wordt alleen de rechterkant gebruikt.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 23 nov 2017 21:18

Re: Zwelpedaal

Ik heb nu inderdaad netjes knipperende lichtjes als ik de potmeter schuif. Ook hauptwerk geeft aan midi signalen binnen te krijgen. Echter als ik de potmeter automatisch wil toewijzen via de rechter muisknop op het zwelpedaal in hauptwerk wordt het 'done' knopje maar niet uigegrijsd. Heb midi al gereset, iemand een idee wat hier aan de hand is?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 nov 2017 21:25

Re: Zwelpedaal

daantrommel schreef:Ik heb nu inderdaad netjes knipperende lichtjes als ik de potmeter schuif. Ook hauptwerk geeft aan midi signalen binnen te krijgen. Echter als ik de potmeter automatisch wil toewijzen via de rechter muisknop op het zwelpedaal in hauptwerk wordt het 'done' knopje maar niet uigegrijsd. Heb midi al gereset, iemand een idee wat hier aan de hand is?


Wellicht toch een draadje omgewisseld? + of gnd met een loper?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 nov 2017 22:24

Re: Zwelpedaal

Even testen bij St. Anne:
Via menu General settings | General Preferences en tabblad Advanced preferences kun je MIDI logging aanzetten.
Vinkje zetten bij 'Diagnostics: log all MIDI messages received and sent?'
Pedaal een keer op een neer halen.
Vinkje weer weghalen
In de Hauptwerk activity logbestand (Help | View activity log) kun je dan kijken wat er staat.

Als je het View --> audio performance scherm kijkt, kun je zien op welk van de 16 midi kanalen de swell binnen komt
Dit zie je in ieder geval terug. Verder een waarde van 0 - 127 afhankelijk van de stand
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 23 nov 2017 23:45

Re: Zwelpedaal

Dag Daan,

Is de lengte van de gebruikte flatcable lang dan is het verstandig om de niet gebruikte aders aan de massa (-) te solderen!
Een tijdje geleden had ik ook zo’n soort ervaring, loshangende niet gebruikte aders kunnen problemen geven vooral als deze wat langer zijn.
Succes!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 24 nov 2017 22:04

Re: Zwelpedaal

Ik krijg het volgende activity log:
20171124_205535-1008x756.jpg


De potmeter geeft 7 signalen af lijkt het wel, als ik hem overigens aan een register wil toewijzen werkt hij wel. Is het wellicht een verkeerde potmeter, of moet ik in hauptwerk of op de MRG2 van midi-hardware nog iets instellen?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 nov 2017 23:02

Re: Zwelpedaal

In het schema staat aangegeven dat de potmeter 20 KOhm zou moeten zijn en toegepast is een potmeter van 10 KOhm.
Zou dat een oorzaak kunnen zijn.
Ook kan er bij het aansluiten van de flatcable misschien iets fout zijn gegaan? Pinout volgorde achterstevoren?

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 24 nov 2017 23:33

Re: Zwelpedaal

Daan, je moet eens kijken in de handleiding van de midi controller.

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Standaard maakt de controller maar een paar stapjes en dan merkt je niets van het effect van het zwelpedaal. Ik heb toen Roman Sowa gemaild.
Je moet een bepaalde code (ik dacht 126) opgeven. Dat kan via een keypad. Het is ook mogelijk via je klavier.

Daarom moet je even in de handleiding kijken. Daarin staat de juiste code en hoe je het via het klavier kan coderen.

Vr.gr.
Roel
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com