Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

midi keybord koppelen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 18 jan 2019 18:24

midi keybord koppelen

beste mensen wie weet raad.. :roll:

ik wil graag twee midi keyborden voor een klein prijsje van marktplaats gaan halen om deze te gaan gebruiken in combinatie met hauptwerk. heb nog een pedaal liggen die is voor zien van gino interface moet daar voor nog wel even een midi printje voor bestellen en dan is het pedaal werkend.

nu zie ik dat midi keyborden verschillende soorten midi hebben.. midi usb en midi 5 Din.
waar moet ik op letten als ik twee keybords aan elkaar wil koppelen.

ben in het bezit van een laptop daar heb ik twee usb poorten in zitten die ik dus kan gebruiken voor hauptwerk.

alvast bedankt.

gr hendrik

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 jan 2019 19:03

Re: midi keybord koppelen

Hendrik

voor het keyboard met de DIN plug moet je een midi-usb Roland UM-ONE MIDI interface mk2 kabel kopen. Verkrijgbaar bij o.a. Bax-shop.
De USB zijde kun je dan in de USB hub stoppen. De USB hub heeft een verbinding met je laptop

Hebben de beide keyboards een eigen netadapter? Soms worden ze via USB gevoed en in dat geval moet de USB uitgang van de laptop dit leveren of (als alternatief) je moet een USB hub hebben die een netadapter heeft (een powered USB hub dus). Deze laatste voorziet dat keyboard dan van spanning.

Ik weet niet wat het GINO MIDI bordje voor aansluiting heeft.
Als dat ook USB is, dan kan die ook in de USB hub. Als dat ook een DIN plug is, dan kun je beter ipv van bovenstaande Roland UM-ONE kabel een MIDISPORT 2x2 kastje kopen (bij BAX bijv. : https://www.bax-shop.nl/midi-interface/ ... ry-edition). Dit kastje heeft 2 DIN ingangen en 1 USB uitgang; die laatste sluit je aan op de hub. De 2 DIN ingangen gebruik je dan voor het pedaal en het ene keyboard.
Omdat MIDISPORT 2x2 geen netadapter heeft, moet deze voorzien worden van spanning via een USB poort.
Je kunt deze dus aansluiten op de laptop en het andere keyboad met USB ook. Dan zijn beide USB poorten bezet.

Is een van de USB poorten van de laptop niet nodig voor een HW dongle? Of speel je nog met de gratis versie.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 18 jan 2019 20:09

Re: midi keybord koppelen

Bedankt voor het snelle antwoord.

Ik speel met de gratis versie dus een dongel heb ik niet nodig.

Gr hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 19 jan 2019 20:49

Re: midi keybord koppelen

Hoi, Zie hoe ik het heb opgelost.

https://youtu.be/ydUhmmP9MMc

Groetjes, Fred

Ik heb alledrie de keyboards via HUB op de PC aangesloten.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 11

Geregistreerd: 13 sep 2018 16:06

Bericht 11 feb 2019 11:07

Re: midi keybord koppelen

Ik gebruik drie nektar gx61 keyboards. (90 euro p/s bij Bax-shop). Aanvankelijk had ik ze via een powered USB hub aangesloten. Toen ik daar in mijn klusijver een keer op ben gaan staan was die kapot. Bij de action een gewoon USB hubje gehaald. (3,49) en de zaakt werkt als een tierelier. HW herkent de drie identieke boards en geeft ze de naam Nektar, NektarA en Nektar B. De USB-poort geeft kennelijk genoeg voeding voor deze drie keywboards. Het pedaal is via een USB/midiinterface van Roland aangesloten. (Met de tradiotionele midikabel)
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 11 feb 2019 15:51

Re: midi keybord koppelen

Arjan Mulder schreef:Ik gebruik drie nektar gx61 keyboards. (90 euro p/s bij Bax-shop). Aanvankelijk had ik ze via een powered USB hub aangesloten. Toen ik daar in mijn klusijver een keer op ben gaan staan was die kapot. Bij de action een gewoon USB hubje gehaald. (3,49) en de zaakt werkt als een tierelier. HW herkent de drie identieke boards en geeft ze de naam Nektar, NektarA en Nektar B. De USB-poort geeft kennelijk genoeg voeding voor deze drie keywboards. Het pedaal is via een USB/midiinterface van Roland aangesloten. (Met de tradiotionele midikabel)


Arjan heeft dus exact dezelfde low-cost oplossing als ik voor mijn Hauptwerk opstelling. Ooit hoop ik de keyboards te kunnen vervangen door Fatar TP64LW klavieren, maar dat is een investering van meer dan 2000 Euro. Maar die klavieren spelen super fijn. Nog even sparen :)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 11 feb 2019 19:36

Re: midi keybord koppelen

Bedankt voor de reacties

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com