Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoofdtelefoon aansluiting

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 03 apr 2019 22:30

Hoofdtelefoon aansluiting

In mijn te bouwen orgel wil ik uiteraard ook een hoofdtelefoon aansluiting. Bij een 'fabrieksorgel' schakelen de speakers automatisch uit als je de hoofdtelefoon plug erin doet.

Is dat redelijk eenvoudig zelf te maken? Zo ja, hoe en wat heb je daarvoor nodig?

Ik vrees iets met printplaatjes e.d., want dan wordt het lastig voor mij. Maar wellicht weten jullie iemand die zoiets voor mij kan maken.

Dank voor de tips alvast!

Groeten,
Arjan

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 04 apr 2019 09:02

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

Eerst je systeem helder zien te krijgen Arjan.

RME; 4 kanaal met woofer en alles actief toch ?

Nu nog geen hoofdtelefoon ?
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 04 apr 2019 09:20

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

RME, 4 kanaal met woofer. front is actief, rear passief.
Nu heb ik wel een hoofdtelefoon, maar ik gebruik hem niet veel. In de RME heb ik de 'Mute' van de front en rear kanalen gekoppeld. Via de RME 'afstandsbediening' zet ik deze kanalen op mute.

In het nieuwe orgel wil ik graag alles inbouwen. Mocht het automatisch uitzetten van de speakers lastig worden, dan is het op 'Mute' zetten ook een optie. Zou wel fijn zijn als dat automatisch gaat.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 apr 2019 22:23

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

Als je Reaper gebruikt, gaat het eenvoudig. Je mute de front en rearkanalen en je kunt met koptelefoon spelen.
Het enige wat je moet solderen is een jackplug in je orgel. Die van achteren naar je geluidskaart gaat.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 05 apr 2019 08:58

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

Als je het beste uit je hoofdtelefoon wilt halen, is het dan wel zo dat je dezelfde audiosettings als bij 4-kanaals wilt gebruiken ?

Zutphen bijv. klinkt alleen midden kanaal duidelijk schoner én blijft compleet mét galm, dan dat het bijgemengd wordt met rear. Op het Zutphen scherm kun je rear wel gemakkelijk uitzetten.
Voor Utrecht alleen midden idem, maar rear kun je niet zomaar uitzetten.

Ben benieuwd hoe anderen dit doen.
Kun je met Reaper en RME meerdere audiosettings maken ? Wordt rear bijgemengd in de hoofdtelefoon ?
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 apr 2019 12:01

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

GerrGouw schreef:Kun je met Reaper en RME meerdere audiosettings maken ? Wordt rear bijgemengd in de hoofdtelefoon ?

Je kunt het op 2 manieren doen;
1. In Reaper. Je kunt elk kanaal routen naar een output naar keuze en dus ook alleen front of midden naar je koptelefoon.
2. In HW. Je kunt in HW aangeven waar de mixdown naar toe moet (front en rear). Hierdoor worden front en rear dan wel gemixt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 05 apr 2019 21:05

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

Jaap380 schreef:Als je Reaper gebruikt, gaat het eenvoudig. Je mute de front en rearkanalen en je kunt met koptelefoon spelen.
Het enige wat je moet solderen is een jackplug in je orgel. Die van achteren naar je geluidskaart gaat.


Zo heb ik het nu ook. De "mute-functie' heb ik gekoppeld in Reaper, dus één druk op de knop en de front en rear kanalen staan op 'mute' Ik heb dus 2 mogelijkheden 'mute' in Reaper, of via de RME.

Waar ik naar op zoek ben, is wat anders. Het is mogelijk dat de speakers daadwerkelijk uit te schakelen (dus de spanning eraf) als je de hoofdtelefoon plug in het chassis steekt. Daar ben ik naar op zoek. Maar als dat te ingewikkeld is, kan het gewoon op de 'oude' manier.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 05 apr 2019 21:12

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

GerrGouw schreef:Ben benieuwd hoe anderen dit doen.
Kun je met Reaper en RME meerdere audiosettings maken ? Wordt rear bijgemengd in de hoofdtelefoon ?


Ik heb in HW een mixdown gemaakt voor de hoofdtelefoon en in Reaper een apart hoofdtelefoon kanaal. Daarop komt nu de mixdown binnen. voor de speakers heb ik in Reaper 3 kanalen. Direct, Diffuse en Rear. Daarvan kan ik naar believen ook een mix maken voor het hoofdtelefoon kanaal. Werkt prima.

Als je er niet uitkomt, hoor ik het wel. Dan kom ik langs.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 apr 2019 21:32

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

Cheesecorner schreef:
Jaap380 schreef:Als je Reaper gebruikt, gaat het eenvoudig. Je mute de front en rearkanalen en je kunt met koptelefoon spelen.
Het enige wat je moet solderen is een jackplug in je orgel. Die van achteren naar je geluidskaart gaat.


Zo heb ik het nu ook. De "mute-functie' heb ik gekoppeld in Reaper, dus één druk op de knop en de front en rear kanalen staan op 'mute'....

Da's interessant. Hoe doe ik dat?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 06 apr 2019 22:12

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

Ha Jaap,

Dat doe je met 'Track grouping'. Rechter muisknop op een track. Kies in pop-up menu: 'Track grouping enabled'.
Per track kun je d.m.v. 'Track grouping parameters' (rechter muisknop of Shift-G) instellen wat de master en de slave is. 1 Track zet je bijv. als 'Mute master', de anderen als 'Mute slave'.

Je kunt op die manier nog andere functies groeperen.

Hopelijk is het duidelijk zo. Als het niet lukt, hoor ik het wel.

Succes!

Groeten,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 apr 2019 12:56

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

Cheesecorner schreef:Ha Jaap,

Dat doe je met 'Track grouping'. Rechter muisknop op een track. Kies in pop-up menu: 'Track grouping enabled'.
Per track kun je d.m.v. 'Track grouping parameters' (rechter muisknop of Shift-G) instellen wat de master en de slave is. 1 Track zet je bijv. als 'Mute master', de anderen als 'Mute slave'.

Je kunt op die manier nog andere functies groeperen.

Hopelijk is het duidelijk zo. Als het niet lukt, hoor ik het wel.

Succes!

Groeten,
Arjan
Helder zo! Weer wat geleerd... :D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 08 apr 2019 23:05

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

Als je de aktie van het inpluggen van een koptel vergezeld wilt doen gaan van het uitschakelen van luidsprekers, dan dien je in je orgelconsole een jack-contrachassisdeel met extra schakelkontakten te monteren. Zo zat dat ook in de klassieke stereoversterkers van vroeger.........

Vervolgens kun je dan bv een relais laten schakelen dat van alles kan doen; speakers uitzetten, spanning eraf, etc etc.

En zoals hier reeds uitvoerig aangegeven, een mooi instelbaar apart koptel kanaal ( 2CH) maak je in Reaper; WEL is het dan fijn, als je een audio device hebt met voldoende kanalen, zodat je de koptel uitgangen separaat kunt toewijzen.
Dikwijls zijn immers de koptel uitgang(en) gewoon parallel gezet aan bestaande kanalen ( bv 1-2 / 3-4) of ook vaak: 5-6/7-8........


HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 apr 2019 10:14

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

Als je veel met Reaper doet, is het ook reuze handig, dat je dmv Actions / action list werkelijk VAN ALLES kunt toewijzen aan knoppen of faders van een Midi controllertje, zoals er tientallen op de markt zijn.....dus bv ook het muten van track(s).....

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 23 apr 2019 20:06

Re: Hoofdtelefoon aansluiting

Het wordt toch een simpele hoofdtelefoon-aansluiting. Relais e.d. wordt te ingewikkeld. Ik gebruik het zelden en dan werkt het op 'mute' zetten ook.

In een eerder stadium heb ik ook geprobeerd dat met een Midi signaal via TouchOSC te regelen. Echter dat gaf een conflict met Hauptwerk. De exacte foutmelding herinner ik me niet meer, maar het kwam er op neer dat er een 2e Midi controller gevonden was. Herkent iemand dit en wat is er aan te doen?

Ik zal het sowieso nog eens met DoMidi proberen.

Groet,
Arjan

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com