Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

midi code wijzigen in BigMIDI

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 25 apr 2019 18:16

midi code wijzigen in BigMIDI

Hallo,

Ik heb het volgende probleem bij mijn Hereford sampleset:
De ledjes van 2 presets (midicodes resp. 46 en 49) blijken gelijk te zijn aan de midi code van 2 registerknoppen. Bij het uittrekken van één van de registerknoppen gaat dus het ledje van één van de presets knoppen branden.
Ik wil nu de midi code van beide ledjes, of die van de beide registerknoppen wijzigen.
Hoe gaat dit in z'n werk en hoe weet ik welke code nog niet gebruikt wordt?

Groet,
Piet Alkema

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 apr 2019 23:04

Re: midi code wijzigen

Als dit een preset is, die in Hereford sample set zelf zit, dan lijkt dat een fout in de sample set.

Registers en knoppen krijgen in een sample set geen vaste, van te voren gedefinieerde MIDI code. Die bepaalt HW bij het laden van een orgel. Alleen de toetsen hebben een MIDI code, die in de ODF wordt vastgelegd.
Maak je bijv. een extra registerknop, dan heb je kans dat andere knoppen een andere MIDI code krijgt.
Als je op blz. 155 van het Engelstalige manual kijkt, kun je daar bij output een NRPN opgeven. Misschien kun je daar wat mee.

In het menu Recording | View MIDI recorder/player/sequencer MIDI implementation staan ook de MIDI-codes voor de registers, koppels, etc. van het orgel, dat op dat moment geladen is.
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 26 apr 2019 15:18

Re: midi code wijzigen

Beste Evert-Jan,

Bedankt voor je antwoord.
De fysieke presets heb ik gekoppeld aan de presets van Hereford. Dat werkt. Alleen het ledje dat in de presets knop zit op dezelfde midi code als een registerknop.
Uit je antwoord begrijp ik dat het wel mogelijk zou moeten zijn om die code te wijzigen.
Je verwijst naar blz. 155 van het handboek, maar daar zie ik alleen maar de instellingen voor een LCD scherm.
Ik begrijp dat het wijzigen van een midi code zou moeten willen met een instelling van NRPN.
Ik heb dat geprobeerd, maar het is me niet helemaal duidelijk.
Kun je me misschien wat gedetailleerder uitleggen wat de stappen zijn?
Wat ik wil is van 2 registerknoppen de midi code met NRPN wijzigen.

Groet, Piet

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 apr 2019 15:55

Re: midi code wijzigen

Piet Alkema schreef:De fysieke presets heb ik gekoppeld aan de presets van Hereford. Dat werkt. Alleen het ledje dat in de presets knop zit op dezelfde midi code als een registerknop.

Kun je fysieke presets van je eigen orgel niet op een ander MIDI kanaal zetten? Dat is de snelste en beste oplossing. Dan kun je ook nooit problemen krijgen in andere sample sets
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 26 apr 2019 17:52

Re: midi code wijzigen

Evert-Jan,

Dan lijkt het me beter om de registerknoppen op een ander midi kanaal te zetten.
Maar ook hier kom ik niet uit.
Ik ga naar Organ Settings > Organ Stop/coupler/ enz.
Daar kies ik het desbetreffende register en bij Midi channel kies ik Chan 02 ipv Chan 01.
De Test virtual switch/kost om indrukken geeft inderdaad een beweging van de knop op het scherm.
Nu nog de fysieke knop koppelen mbv van de knop Auto-defect settings.
Na op Done te hebben geklikt staat het weer op Chan 01.
Ik doe waarschijnlijk wat verkeerd. Hoe stel ik alle registerknoppen (of een enkele) permanent op een ander kanaal?

Groet,
Piet

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 apr 2019 18:56

Re: midi code wijzigen

Piet

Dat gaat niet werken. Als je op het tabblad "primary input" een knop zelf in stelt via de MIDI settings, en je doet daarna "auto detect", dan ben je die instelling weer kwijt.
De registerknop van Hereford kun je geen andere MIDI code geven. Hij heeft een code en zodra je de knop indrukt, gaat de 'lamp' automatisch aan. Dit doet HW vanzelf. als je daar bijv. een solonoide registertrekker zou hebben, en je drukt op het scherm op die knop, dan komt de fysieke knop automatisch naar buiten. Dit omdat de MIDI code van knop naar HW hetzelfde is als van HW naar die knop.

Als je in staat zou zijn om de MIDI code, die naar je presetlamp gaat na het indrukken van de knop, te wijzigen, dan schiet je er toch nog niets mee op. Immers, de lamp in je eigen orgel is nog steeds ingesteld op de oude waarde en zal daarom nooit aangaan.

Daarom: je moet het MIDI kanaal van de presets in je EIGEN orgel aanpassen. Als je dan in HW via MIDI learn de preset koppelt, dan komt er een MIDI code + dat nieuwe MIDI kanaal binnen. En dat is dus een andere waarde dan de registerknop van Hereford, die eerder wel aan ging, maar nu niet meer. En de lamp van de preset knop gaat wel aan (tenminste, HW stuurt dan een signaal daarvoor naar die knop).

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 26 apr 2019 20:03

Re: midi code wijzigen

Dag Evert-Jan,

Wat bedoel je met:: je eigen orgel.
Ik werk met de Bigmidi van Nico Goes. Bedoel je die?
Nico heeft een preset print ontwikkeld om oa de verlichting van de presets knoppen te bedienen.
Deze print staat standaard op kanaal 1.
Ik vermoed dat als ik die op kanaal 2 zet, dat ik dan de oplossing heb.

Groet Piet

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 apr 2019 21:02

Re: midi code wijzigen in BigMIDI

Ja, inderdaad. Met eigen orgel bedoel ik in jouw geval de Big MIDI dus (ik weet niet wat voor orgel/MIDI hebt; vandaar).

Standaard staan in HW de registerknoppen op MIDI kanaal 2 (als het geen Sysex berichten zijn). Daar moet je de presetsverlichting dus niet op zetten.
Weet het het zeker dat die verlichting nu op kanaal 1 zitten?


Aanvullende vraag
Je gebruikt BIGMIDI. Betekent dat je ook de registers van Hereford via BIGMIDI lopen?
In dat geval zit er denk ik een bedradingsfout in het geheel. Druk je op een preset knop, dan gaat het registerknoplampje ook aan (en ook andersom zoals in je eerste bericht staat: activeren register en de presetlamp gaat aan).
En dit geheel (de zelfbouw) zit op MIDI kanaal 1. En daar moet het ook blijven zitten.
Registerknoppen van een sample set generen een MIDI code in kanaal 2.

(En ik heb de titel van het topic aangepast)
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 26 apr 2019 22:22

Re: midi code wijzigen in BigMIDI

De Bigmidi wordt standaard afgeleverd op kanaal 1 en dat heb ik zo laten staan.
De trekregisters staan dus ook allemaal op kanaal 1 evenals de presets.
De print voor de preset verlichting staat stanfaatd ook op kanaal 1 en dat heb ik laten staan.
Bij de andere kleinere samplesets geeft dit geen probleem, maar bij Hereford, die veel meer registers heeft, juist wel, zij het op maar 2 tegisters.
Als ik alles nu op kanaal 1 laat staan en de preset verlichting print op kanaal 2 of 3, dan bestaat de kans dat het probleem is opgelost.

Groet, Piet

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 apr 2019 22:35

Re: midi code wijzigen in BigMIDI

Ik heb even de documentatie bij Gini website bekeken
Kijk ik in de PDF "Midi Messages BIGMIDI" op de downloadpagina, dan moet de kaart op kanaal 1 blijven staan. De andere kanalen zijn daar gedefinieerd als note on/off.
Maar de ene print moet jumper positie 1 en bij de andere op jumper 5 staan. Dan heb je 128 mogelijkheden. Zou dat te weinig zijn, dan moet je Nico Goes benaderen. Het is een BIGMIDI issue en geen HW probleem.
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 27 apr 2019 11:11

Re: midi code wijzigen in BigMIDI

Dag Evert-Jan,

Heel erg bedankt voor alle suggesties rondom mijn probleem.
Ik ga er verder mee aan de slag en laat het je weten als het is gelukt.
Het is puzzelen, maar ik hoop er uit te komen.

Groet,
Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 27 apr 2019 12:26

Re: midi code wijzigen in BigMIDI

Dag Evert-Jan,

Druk bezig om het probleem op te lossen. maar nu kom ik iets vreemds tegen bij Hereford.
Het betreft het register Diapason 2 (het register waar het ledlampje van presets 2 op reageert)
Dit register blijkt nu altijd te klinken, ook al staat de registerknop in en alle registers in HW staan uit.
Ik kan het probleem niet vinden.
Het zal wel te maken hebben met het feit dat ik iets heb veranderd, alleen ik kom er niet uit.
Heb je een idee waar ik moet zoeken?
Heb al opnieuw auto detect gedaan voor de registerknop.
Ligt ook niet aan het crescendo pedaal.
Zo zie je....ben je net één probleem bezig en het volgende dient zich al aan.....

Groet, Piet

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 apr 2019 14:29

Re: midi code wijzigen in BigMIDI

ga naar Organ Settings > Organ Stop/coupler/ enz.
Kies Diapason 2
Kijk of daar een vinkje staat bij "Switch defaults to 'on' state?"
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 27 apr 2019 17:49

Re: midi code wijzigen in BigMIDI

Helaas, dat was niet het probleem.
Dan was na het opstarten de registerknop van HW ook uitgetrokken geweest.
Alle registerknoppen staan ingedrukt.
Vreemde zaak.
Ga vanavond maar eens een backup terugzetten, misschien is het dan goed.
Of misschien heb jij nog een suggestie?

Groet
Piet

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 apr 2019 19:29

Re: midi code wijzigen in BigMIDI

De MIDI kabels er even uitrekken en dan HW opstarten
Dan weet je of het uit een HW instelling komt of uit BigMIDI/je orgel.
Audiokabels naar geluidskaart natuurlijk wel laten zitten.
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 28 apr 2019 10:32

Re: midi code wijzigen in BigMIDI

Het probleem van de niet zwijgende Diapason is opgelost.
Om tijd te besparen heb ik een backup teruggezet waardoor het probleem nu is opgelost.
Kan ik me nu helemaal concentreren op het preset probleem.

Bedankt voor het meedenken en een fijne zondag nog.

Groet,
Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 29 apr 2019 13:17

Re: midi code wijzigen in BigMIDI

Beste Evert-Jan,

Het probleem met de presets lampjes is opgelost.
De print die de lampjes bestuurt heb ik op een ander kanaal gezet.
Alle presets opnieuw geprogrammeerd en alles werkt naar behoren.
Nog hartelijk dank voor je inspanning om tot een oplossing te komen.
Al zoekend, lezend en experimenterend geeft zo'n probleem toch weer extra inzicht.

Hartelijke groet,
Piet Alkema

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 apr 2019 16:04

Re: midi code wijzigen in BigMIDI

Mooi dat het nu wel goed werkt.
Soms leer je van fouten het meest en geeft het je een beter inzicht in de werking van e.e.a.

Ik zou direct weer een HW backup maken ......

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com