Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 136

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 15 okt 2019 19:46

Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Beste mede hobbyisten,

Arjan Kaashoek en ik zijn ondertussen ook bezig om trekregisters met verlichte naamplaatjes te fabriceren.
De registers zijn al gedraaid, en moeten nog aan de voorkant uitgekamerd worden.
We maken van plexiglas naampjes waar we ledverlichting achter willen.
Iemand verstand of ervaring met led diode en weerstand?
Er zo veel op de markt te verkrijgen.
Het gaat om 30 stuks registers.
Op de foto een eerste test.

Groeten van Sjaak.
IMG_20191009_183918_resized_20191015_073258657.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 15 okt 2019 23:02

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Met LED diode bedoel je de kleine losse LEDjes?.
Je kunt inderdaad een LED met weerstand achter de LED aansluiten. Welke weerstand je nodig hebt is afhankelijk van de LED die je gebruikt.
Hier heb je bijvoorbeeld een weerstand calculator..
Hoe wil je de LED precies toepassen in het trekregister?
Welke LED heb je op het oog?

Berichten: 15

Geregistreerd: 02 okt 2018 14:33

Bericht 16 okt 2019 13:42

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Ziet er mooi uit! Ik zou wat experimenteren met weerstand waardes. Een hogere weerstand betekent automatisch een lagere lichtopbrengst. 220 Ohm is wat je minimaal wel nodig hebt voor een fatsoenlijke levensduur, hoger dan 1 kOhm zal je denk ik niet gaan. Dus binnen dat bereik zou ik gewoon eens kijken hoe het eruit ziet.

Ik ben er trouwens wel een beetje vanuit gegaan dat je een standaard 5mm LED gaat gebruiken. Voor andere maten en soorten heb je mogelijk andere weerstanden nodig.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 16 okt 2019 14:24

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Je kunt het ook testen door een potentiometer in serie te schakelen en na de test de weerstandswaarde meten die er voorgeschakeld is.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 okt 2019 18:48

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

De eerste vraag die van belang is: wat is de spanning die op de LED wordt gebruikt.
De tweede vraag is welke type LED wordt gebruikt en welke stroom moet daar doorheen lopen voor de juiste lichtsterkte.
Daaruit kun je de juiste weerstandswaarde berekenen.

Voor 12 V en kleine LED jes zou ik starten met rond de 2kOhm. Dan is de stroom ergens rond de 6 mA en voor kleine LED's lijkt mij dat prima. Voor 24 V moet je de weerstandwaarde verdubbelen.

De genoemde 220 Ohm zou misschien voor jumboLEDS zijn, maar die zal niet in een trekregister terecht komen lijkt mij/
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 16 okt 2019 20:30

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Volgens de wet van Ohm heb je dan inderdaad 6 mA.

Ik heb snel een diffuus witte LED van 5mm opgezocht. Die geeft aan 20mA.
En dan zit je toch behoorlijk onder 1kOhm. 220 Ohm is dan wel wat aan de lage kant.

Zullen we toch even moeten wachten tot TS ons wat meer informatie geeft over welke LED hij wil toepassen.
(En het lijkt me ook interessant te weten hoe ze precies in het trekregister zitten)
Avatar gebruiker

Berichten: 136

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 16 okt 2019 21:22

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Beste Allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Ik moet wel een beetje lachen want het duizelt me nu al.

Laat ik beginnen met de registerknop.
Deze wordt voorzien aan de voorkant van een rond plexiglas naamplaatje.
Achter dat naamplaatje kan ruimte uitgefreesd worden voor een led lampje, misschien dat ik er nog aluminiumfolie in maak voor extra weerkaatsing.
Verder staat ik er nog blanco in, dat wil zeggen ik heb nog geen idee van met wat voor spanning ik wil of moet werken.
Ik denk gewoon aan een stroomadapter met daaraan 30 stuks led's. (Helder wit of zo)
Op de bovenstaande foto schijn er ik met een telefoonlamp achter, deze is best fel, dus mogen de led lampjes best fel zijn.
Eigenlijk zal ik gewoon een paar voorbeelden moeten hebben. Adapter-weerstand -led-lamp.
Voor de rest ga ik er een beetje vanuit dat de led lampjes in de register gemonteerd kunnen worden zonder dat de boel afbrand.


Groeten van Sjaak
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 136

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 16 okt 2019 22:02

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Misschien zo iets :

https://www.conrad.nl/p/thomsen-led-5-1 ... 2-v-176724

Maar ja wat heb je dan nodig aan weerstandjes en adapter/transformator.??
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 136

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 17 okt 2019 21:59

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Ik heb vanavond geprobeerd om het te begrijpen.
Ik heb in de schuur een transformator gevonden met met 11.8 V uitgaande stroom.
Als ik dus de ledlampjes kies van het bovenstaande bericht.
En de calculator gebruikt van Anco.Marijs.
Zie Foto.
Dan kom ik op 470 ohm uit.
Dus dan zou ik deze koolfilmweerstand moeten hebben.?

https://www.conrad.nl/p/yageo-cfr-25jt- ... ks-1417648
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Omdat je orgel nooit af is.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 17 okt 2019 22:41

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Een transformator levert wisselspanning met een frequentie van 50Hz. Het is gebruikelijk om LED's op gelijkspanning aan te sluiten.
Op wisselspanning zou het kunnen, maar dan 'knippert' de LED met een snelheid van 25 x per seconden....
In plaats van een transformator kun je beter een stekkeradapter in de kringloop kopen. (12 VDC ). Bij een maximale stroom van 1 A kun je ongeveer 40 LED'sjes laten branden. Voor 2 A dus ongeveer 80.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 18 okt 2019 07:43

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Gewoon een oude laptop voeding ofzo, komt vaak tegen de 12V gelijkspanning uit en beschikt over genoeg vermogen!
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 15

Geregistreerd: 02 okt 2018 14:33

Bericht 18 okt 2019 11:48

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Misschien is het ook goed om je af te vragen wanneer de LED moet branden. Alleen als het register uitgetrokken is? Of gewoon altijd? In het eerste geval moet je je afvragen hoe je de LED gaat schakelen. Je hebt denk ik al een schakelaar of reed-contactje om de stand van het register te detecteren? In dat geval kun je die waarschijnlijk eenvoudig gebruiken om je LED te schakelen, maar dan is het voor ons handig om te weten hoe je de stand van het register bepaald.

Even samengevat:
    1. Wil je de LED schakelen, zodat de status van de LED de status van het register aangeeft?
    2. Hoe detecteer je de stand van het register, welke schakeling wordt daarvoor gebruikt?
Avatar gebruiker

Berichten: 136

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 18 okt 2019 21:46

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Bedankt weer voor de reacties.

Morgen maar nog even op zolder of bij de kringloopwinkel kijken voor een adapter met gelijkstroom.
vandaag nog van een monteur die bij ons op de zaak kwam een verstelbare step-down voedingsmodule gekregen deze kan ik er tussen zetten.

https://nl.aliexpress.com/item/17494939 ... lsrc=aw.ds

En nog even verder snuffelen voor witte power led.
Ik begreep ook dat volgens hem metaalweerstand beter voor de led lampjes zijn.

Ik hou jullie op de hoogte.
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2019 22:45

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Sjaak

de Aliexpress stepdown adapter is niet de oplossing die jij zoekt. DIt is een DC-DC convertor.
Deze verlangt nl. 3-40 V gelijkspanning in en levert een instelbare uitgangsspanning 1,5-35 V, ook gelijkspanning
Jij hebt (denk ik) geen voeding die deze ingangsspanning kan leveren.

Wat jij nodig hebt, is een voeding die een ingangsspanning heeft van 100 - 240 V (AC) (die je dus in het stopkontakt kan steken). Dit is een moderne schakelende voeding, is energiezuinig en geeft weinig warmte af.
Aan de uitgang moet deze ca 12 V gelijkspanning (DC) leveren. De te leveren stroom is afhankelijk hoeveel leds worden aangesloten. Als je voor elke led max. 10 mA rekent is dat bij 30 stuks ongeveer 300 mA. Ik zou dan minimaal 500 mA rekenen en een voeding kopen die minimaal 500 mA levert.
Als je in je orgel nog meer elektronica hebt, die ook op 12 V DC nodig heeft, kun je die ook aansluiten op de voeding. De voeding moet dan natuurlijk extra stroom leveren, nl. ook voor die elektronica. Te leveren stroom is dus afhankelijk van die elektronica.

En een metaalweerstand voegt niets toe aan het laten branden van een ledje. Metaalweerstanden zijn, in tegenstelling tot koolweerstanden, nauwkeuriger qua waarde (1% tolerantie), stabieler (blijft nagenoeg dezelfde weerstandswaarde behouden als de weerstand warmer wordt) en is duurder.
Dus een gewone koolweerstand gebruiken.
Avatar gebruiker

Berichten: 136

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 19 okt 2019 08:45

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Corjan Veenema schreef:Misschien is het ook goed om je af te vragen wanneer de LED moet branden. Alleen als het register uitgetrokken is? Of gewoon altijd? In het eerste geval moet je je afvragen hoe je de LED gaat schakelen. Je hebt denk ik al een schakelaar of reed-contactje om de stand van het register te detecteren? In dat geval kun je die waarschijnlijk eenvoudig gebruiken om je LED te schakelen, maar dan is het voor ons handig om te weten hoe je de stand van het register bepaald.

Even samengevat:
    1. Wil je de LED schakelen, zodat de status van de LED de status van het register aangeeft?
    2. Hoe detecteer je de stand van het register, welke schakeling wordt daarvoor gebruikt?


Wat ik voorlopig wil is dat de ledlampjes gaan branden zodra het orgel aan gaat.
Misschien dat ik dat in de toekomst verandert.
Bijvoorbeeld:
Register in stand in zwakker licht.
Register in stand uit vol licht.

Bedankt voor je reactie
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 19 okt 2019 11:04

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Dan heb je inderdaad zoals hierboven al aangegeven een LED voeding nodig (12 volt).(google op led voeding)
Die zou je kunnen aansluiten op een master-slave stekkerdoos. Zo gaat de voeding aan als je je pc aanzet.

Je hebt voor je eerste scenario geen schakelaartjes nodig, dus kun je gewoon de LED met weerstand aansluiten op de voeding.

Voor je tweede scenario moet er wat extra gebeuren, maar is ook wel te doen.
Bijvoorbeeld de schakelaar die je hebt om de stand van je register te bepalen gebruiken om een relais te schakelen zodat je kunt switchen tussen hoge en lage weerstandswaarde.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 19 okt 2019 15:24

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Als je twee lichtsterktes wil dan zou ik het doen met 2 LED's achter een knop. Eentje die altijd brandt en de andere aangestuurd door midi. Midihardware.com heeft daar een kant en klare module voor: https://www.midi-hardware.com/index.php ... duct=LITSW. Andere midihardware leveranciers misschien ook wel.
Avatar gebruiker

Berichten: 136

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 19 okt 2019 18:00

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Kijk is aan, jullie duwen ons in een goede richting waar we wat mee kunnen.
Top
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 136

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 19 okt 2019 19:26

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Evert-Jan schreef:Sjaak

de Aliexpress stepdown adapter is niet de oplossing die jij zoekt. DIt is een DC-DC convertor.
Deze verlangt nl. 3-40 V gelijkspanning in en levert een instelbare uitgangsspanning 1,5-35 V, ook gelijkspanning
Jij hebt (denk ik) geen voeding die deze ingangsspanning kan leveren.

Wat jij nodig hebt, is een voeding die een ingangsspanning heeft van 100 - 240 V (AC) (die je dus in het stopkontakt kan steken). Dit is een moderne schakelende voeding, is energiezuinig en geeft weinig warmte af.
Aan de uitgang moet deze ca 12 V gelijkspanning (DC) leveren. De te leveren stroom is afhankelijk hoeveel leds worden aangesloten. Als je voor elke led max. 10 mA rekent is dat bij 30 stuks ongeveer 300 mA. Ik zou dan minimaal 500 mA rekenen en een voeding kopen die minimaal 500 mA levert.
Als je in je orgel nog meer elektronica hebt, die ook op 12 V DC nodig heeft, kun je die ook aansluiten op de voeding. De voeding moet dan natuurlijk extra stroom leveren, nl. ook voor die elektronica. Te leveren stroom is dus afhankelijk van die elektronica.

En een metaalweerstand voegt niets toe aan het laten branden van een ledje. Metaalweerstanden zijn, in tegenstelling tot koolweerstanden, nauwkeuriger qua waarde (1% tolerantie), stabieler (blijft nagenoeg dezelfde weerstandswaarde behouden als de weerstand warmer wordt) en is duurder.
Dus een gewone koolweerstand gebruiken.



Ha Evert-jan,

Ik lees nu pas je reactie, bedankt.
Ik denk dat ik je begrijp.
Ik ga voor een goede voeding zorgen met 12v en minmaal 500 Ma gelijkstroom uitgang.(ook eventueel voor andere doeleinde in het orgel.)
We gaan Koolweerstand gebruiken.
Ik denk dat ik wel de convertor kan gebruiken zodat ik de lichtsterkte eventueel kan wijzigen, of moet ik dan weer opletten met de weerstand?

Gr Sjaak
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 20 okt 2019 09:49

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Sjaak, de LED die jij aangaf vraagt 20mA. Als je er daar 30 van gebruikt, plus evt nog andere dingen bij de voeding mag je echt wel een stukje zwaarder dan 500mA.

Als je de lichtsterkte tijdens het spelen makkelijk wilt regelen (overdag en 's avonds) zou je dat bijvoorbeeld kunnen doen door een potmeter voor de LED's zetten.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 20 okt 2019 13:02

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

De laatst gekozen led is 3,2 V bij 20 mA Dat betekent dat je bij een 12 V voeding er 8,8 V over de voorgeschakelde weerstand staat. Zou je een voeding van 5 V nemen dan staat er maar 1,8 V over de weerstand. Dit geeft een minder groot verbruik en dus warmte over de weerstanden. Het vermogen van de weerstand wordt dan ook kleiner. Dit zou ook nog een overweging kunnen zijn bij de aanschaf van de voeding.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 20 okt 2019 22:56

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

HJK schreef:De laatst gekozen led is 3,2 V bij 20 mA Dat betekent dat je bij een 12 V voeding er 8,8 V over de voorgeschakelde weerstand staat. Zou je een voeding van 5 V nemen dan staat er maar 1,8 V over de weerstand. Dit geeft een minder groot verbruik en dus warmte over de weerstanden. Het vermogen van de weerstand wordt dan ook kleiner. Dit zou ook nog een overweging kunnen zijn bij de aanschaf van de voeding.


Die redenatie klopt niet volgens mij. Als je de spanning verlaagt zul je de weerstand ook lager moeten maken om dezelfde lichtopbrengst te krijgen. De spanningsval over de LED en de stroom door de LED blijft identiek of de voedingsspanning 24 12 of 5 Volt is.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 21 okt 2019 09:08

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Jan schreef:
HJK schreef:De laatst gekozen led is 3,2 V bij 20 mA Dat betekent dat je bij een 12 V voeding er 8,8 V over de voorgeschakelde weerstand staat. Zou je een voeding van 5 V nemen dan staat er maar 1,8 V over de weerstand. Dit geeft een minder groot verbruik en dus warmte over de weerstanden. Het vermogen van de weerstand wordt dan ook kleiner. Dit zou ook nog een overweging kunnen zijn bij de aanschaf van de voeding.


Die redenatie klopt niet volgens mij. Als je de spanning verlaagt zul je de weerstand ook lager moeten maken om dezelfde lichtopbrengst te krijgen. De spanningsval over de LED en de stroom door de LED blijft identiek of de voedingsspanning 24 12 of 5 Volt is.


Uitgaande van een spanningsval van 3.2 V van de LED.

Voeding van 12V:
12-3.2=8.8V
R=U/I dus 8.8/0.02=440 ohm

Voeding van 5V:
5-3.2=1.8V
R=U/I dus 1.8/0.02=90 ohm

Let wel op dat hoe lager de spanning is, hoe groter de kans dat de LED kapot gaat door onnauwkeurige voeding.
Stel je voor dat beide voedingen wat schommelen, en af en toe 'stiekem' 0.3V hoger zijn.
Dan wordt 8.8V 9.1V en 1.8V wordt 2.1V. Gebruik dezelfde weerstand:
9.1/440=0.0207A
2.1/90=0.023A
Dus er komt naar verhouding behoorlijk wat meer stroom door de LED.

Maargoed, theoretisch gezien zou het allemaal wel kunnen.. Echter begrijp ik dat Sjaak ook nog wat andere dingetjes op de voeding wil aansluiten. Dan kun je beter een voeding van 12V nemen.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 21 okt 2019 10:07

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Hoi Jan,

Ik heb nergens een weerstandswaarde genoemd.

Hoi Anco. Ik kan jou helemaal volgen in je redenering. Misschien moeten we Sjaak ook nog wijzen op de tolerantie van de weerstand van de verschillende E reeksen. Met name als gekozen wordt voor de maximun stroom die de led mag hebben.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 21 okt 2019 12:03

Re: Trekregisters met verlichte naamplaatjes

Ah ja, Henk-Jan inderdaad ben ik de tolerantie nog vergeten. Schande! Je bent wel scherp voor de maandagmorgen.
Nee, mijn berekeningetje was meer als reactie op de berichten van HJK en Jan. En om aan te tonen dat jouw 1.8V wel klopt ;)

Even concreet voor Sjaak:
Je hebt dus een voeding nodig (mijn advies 12V)
Met het LEDje wat jij een paar berichten terug aangeeft heb je deze weerstand nodig. Jij geeft een linkje met een 470 kilo Ohm.

Daar zou ik eens een test opstelling mee maken.
Daarna kun je aan de hand daarvan bepalen wat er anders moet.
Bijvoorbeeld minder felle LED.
Of LED met een grotere stralingshoek. Nu heb je 20 graden. Er zijn er ook met een hoek van bijvoorbeeld 90 graden. Die schijnen dus veel breder. En daardoor wordt je plexiglas misschien mooier verlicht
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com