Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

houtsoort klavieren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 21 jan 2013 23:08

houtsoort klavieren

Echt geweldig al die verschillende onderwerpen over zelfbouw! Gewoonweg genieten van al dat moois dat iedereen deelt met elkaar. :-) Ik ga binnenkort een tekening maken van een orgel die mijn schoonvader (samen met mij) gaat bouwen, maar de klavieren wil ik ook zelf maken. Tekeningen met maatvoering heb ik al maar ik kom zo gauw geen forumdraadje tegen waarin houtsoort(en) genoemd zijn die geschikt zijn voor klavieren.

Welke houtsoort is 't meest geschikt? Ebbenhout is mooi, maar wel relatief duur. Met eikenhout ben ik toch wat huiverig voor kromtrekken. Maar wat is dan nog meer geschikt? Een oude (eiken)tafel verzagen kan misschien weer wel omdat dat hout al oud is?

Wie o wie heeft hier wat info over?
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 22 jan 2013 01:26

Re: houtsoort klavieren

je kan grofweg een tweedeling maken in de houtsoorten, de toets en het toetsbeleg.
Als basis kan je prima een goedkope houtsoort nemen, mits voldoende sterk (fijndradig) en droog!
Multiplex zou ook kunnen. Voor de afwerking/het beleg kan je dan een (duurder) fineer/houtsoort nemen.

Kijk eens op de website van de Arnhemse fijnhouthandel http://www.af.nl/
Hier kan je als houtliefhebber helemaal aan je trekken komen ;)

Het belangrijkste is dat je voldoende gedroogd hout gebruikt, dus al je over een paar maanden of jaar gaat bouwen, koop dan nu je hout en laat het (op lat) drogen in de ruimte waar je het gaat toepassen, b.v. onder de bank in je woonkamer.

Succes!!
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 22 jan 2013 09:04

Re: houtsoort klavieren

Hé, thanks voor je snelle reply! Daar kan ik wel wat mee! Wist niet dat je er ook 'gewoon' goedkoop hout voor kon gebruiken... Scheelt weer een hoop zoeken.

Moet het echt drogen in de ruimte waar 't orgel komt te staan of kan dat ook bij iemand anders in een woonkamer zijn? Ik kan me wel voorstellen dat luchtvochtigheid een grote invloed heeft, maar dat probleem heb je dan toch ook bij verhuizen lijkt me. Dit vraag ik omdat m'n schoonvader de machines heeft, en dus daar het orgel en de klavieren gemaakt gaan worden en het pas als 't klaar is naar mijn eigen huis verplaatst wordt.

De console bouwen wordt pas van 't voorjaar, omdat mijn schoonvader geen verwarmde schuur heeft... Nog ff geduld dus, maar de klavieren beginnen we maar wel wat eerder aan. :-) Heb er echt zin in, maar dat is de schuld van het Hauptwerkvirus, dus daar kan ik niets aan doen... :lol:

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com