Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 29 jan 2013 15:33

Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Goedemiddag allen,

Op het moment gebruik ik Hauptwerk in combinatie met een speeltafel die bestaat uit 3 Laukhuff klavieren uit oude Heyligers orgels. Deze klavieren heb ik gemidificeerd middels de bestaande contacten wat overigens uitstekend werkt.
Het enige waar ik nog niet tevreden over ben is het lichte touche. Nu is dit natuurlijk aan een kant eenvoudig op te lossen middels andere veertjes, maar dan mis ik toch nog het drukpunt. Op het engelse forum vond ik een artikel van iemand die dit heeft opgelost middels "afstotende" magneten.

http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=15&t=10485

Dit ziet er echt geweldig uit, maar is er hier iemand op het forum die hier ervaring mee heeft? Wat voor magneten kan je hier het best voor gebruiken?
In een van de laaste posts verwijst iemand naar de site van UHT die ook deze techniek gebruikt voor het aanbrengen van een drukpunt.

http://www.uht-tastaturen.de/sample.htm

Ook word er gesproken over het gebruik van een C-veer.

Het lijkt me geweldig om mijn klavieren uit te rusten met een gesimuleerd drukpunt dus mochten er mensen die hier ervaring mee of ideeën over hebben dan hoor ik het graag.

Groeten

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 29 jan 2013 15:54

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Zelf ben ik hier ook wel nieuwsgierig naar, aangezien ik ook 4 Laukhuff klavieren heb met inderdaad de borstelcontacten. Op de volgende website hebben ze het over rubbercontact-schakelaars (http://www.custommadeorgan.com/onderhanden-werk.html). Geen idee of je dit zelf eenvoudig kunt doen of toch moet laten doen.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 07 feb 2013 16:54

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Hallo allemaal,

Is er helemaal niemand die gebruik maakt van een gesimuleerd drukpunt bij zijn klavieren of een idee heeft hoe je dit het beste kunt realiseren? Zijn er mensen die UHT klavieren hebben die werken met magneetjes?

Alle tips zijn welkom!

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 07 feb 2013 17:47

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

JA
Ik heb gesimuleerd drukpunt.
Mijn klavieren, welke van Klop uit Garderen afkomstig zijn, zitten in een oud meubel van ISA-Klassiek.
Hier zitten veren aan, aan de achterkant, welke verzwaard zijn, door simpel, doch doeltreffend, het ringetje te vervangen door een groter, waardoor de buiging wordt verkort, er zit ook een knik-systeem in. Het geheel is ook nog es lekker aangedraaid.
Het resultaat, een toucher, wat voor velen een groot struikelblok is. Doch als hometrainer is het m.i. perfect geslaagd, met welliswaar een monniken klusje, doch verder erg budget.
Het zijn overigens balansklavieren.
Laatst bijgewerkt door Kees Hoekman op 08 feb 2013 17:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 08 feb 2013 12:04

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Ha Kees,

Bedankt voor je reactie. Is het mogelijk om te omschrijven hoe dat "knik"mechanisme werkt? Is dit iets wat Klop er standaard in maakt? Ik wil zelf op de een of andere manier een drukpunt maken om realistischer te kunnen studeren.

Gr

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 feb 2013 12:38

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Ha Gertjan,

Ik denk niet dat Klop dat standaard deed. Maar de klavieren zijn door ISA voorzien van die veren.
Ik zal kijken of ik een foto heb, waar je de mechaniek kunt zien. Je zult verstelt staan, dat het zo simpel is, verwacht dus geen super technisch iets, het is een zeer eenvoudig, maar m.i. uiterst doeltreffend middel.
Het ging mij om m.n. kracht te ontwikkelen, aangezien ik in de Oostkerk van Middelburg niet meer normaal wegkwam. Mijn Domus klavieren van destijds kon je bij wijze van spreken met een niesbui al laten spelen... ;)
Het kan even duren hoor moet vanmiddag eens even zoeken naar die foto. Ik ben op dit moment nl. niet instaat een nieuwe foto te maken.

Edit:
17.03 uur foto toegevoegd.
Die kabelbundel is van het oude orgel en samen met de oude contacten verwijderd.
Het gaat echter om de veren en de ringetjes, die je op deze foto goed kunt zien.
Die ringetjes zijn dus vervangen door grotere, ca. factor 1,5. Dat geeft een kortere afstand en dus wordt het toucher heel stuk zwaarder. Je moet ook een drukpuntje door, hoewel je dat hier niet zo goed kunt zien.
In mijn eerder bericht maakte ik de fout, door te zeggen dat het staartklavieren zijn, dat is onjuist en moet zijn, balansklavieren.
Of het toucher geslaagd is, ja, maar mocht je het van anderen willen weten, Peter, Anton en Ron weten hoe het voelt. :o
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 15 feb 2013 12:40

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Hallo Kees

Nog bedankt voor de foto, dat maakt een hoop duidelijk. Als ik het goed begrijp zit het drukpunt dus in de veer?
Weet je toevallig of deze veren los te koop zijn, lijkt me interressant om eens mee te experimenteren in combinatie met mijn Laukhuff klavieren.

gr

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 15 feb 2013 12:50

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Ha Gertjan,

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Je zou het altijd es kunnen vragen bij Johannus, die hebben destijds ISA overgenomen, als ik het goed heb.
Het blijft natuurlijk altijd een simulatie, maar de weerstand is vele malen groter, dan bij de veelal gehanteerde rubber strips. Dan heb ik altijd de idee, plaats er nog eentje bij...
Ik weet niet waar je woont, maar je mag het natuurlijk altijd een keer komen proberen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 22 feb 2013 00:55

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Dag Gertjan,

Misschien wel volslagen onzin, maar vooruit...

Bij mijn Laukhuff klavieren zit er bovenop de toetsen (achteraan) een lat die je kunt loshalen door 4 rode rubber-achtige ringen los te draaien. Laukhuff noemt deze lat in haar catalogus een "druklat". Het is mijn bevinding, dat als die lat strakker aangedraaid word, de toetsen zwaarder spelen.

Of is dat niet helemaal de bedoeling van die lat?


Groet, Johan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 feb 2013 01:08

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Ik ben geen Gertjan, maar wanneer dat werkt, dan is dat toch gewoon mooi meegenomen?!
Is simpeler, dan allemaal veren monteren en ringetjes vervangen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 22 feb 2013 09:33

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Johan,

Als die lat helemaal achteraan de toets zit in een soort 'uitsparing' in het hout, dan is dat een lat die er voor zorgt dat de toetsen niet omhoog komen aan de achterzijde zodra je ze indrukt. Dat latje houdt de toetsen op hun plaats.
Bij mijn klavieren speelt het wel iets zwaarder als je de latjes strakker aandraait, maar je creëert er geen drukpunt mee.

Groet,
Dirk-Jan

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 22 feb 2013 11:47

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Het wordt er inderdaad iets zwaarder van, maar niet heel veel. Daarnaast heb ik inmiddels ervaren dat als je hem te strak zet er hangers ontstaan ;-)

Waar ik zelf nog aan zat te denken: die heyligers/laukhuff klavieren hebben per toets een grote stelschroef aan de bovenkant. Mischien is het mogelijk om een metalen stang met magneetjes of een magnetische stang boven die schroeven te monteren die de schroeven net niet raken, zodat je iets kracht moet zetten om het magnetische veld te verbreken.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 22 feb 2013 12:11

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Goedemorgen allen,

Bedankt voor alle inputs zover. Die laatste optie van Maarten klinkt ook goed, zeker het uitproberen waard. Verder levert Laukhuff zelf twee opties op haar klavieren voor drukpuntsimulatie. Een optie is dmv een veer. De andere optie is met magneetjes. Ik heb ze een mail gestuurd of dat ook los leverbaar is en zo ja wat het kost.

Ik hou jullie op de hoogte en blijf openstaan voor andere ideeen.

Gr Gertjan

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 05 maart 2013 22:26

Re: Touche/drukpunt Laukhuff klavieren

Misschien is dit het proberen waard, zit al een plakstrook op dus je kan hem op een lat plakken en boven de toetsen laten zweven?

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com