Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

MIDI instellen op Cantor 437

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 31 jan 2013 23:23

MIDI instellen op Cantor 437

Hoi,

Ik gebruik voor HW sinds vorig jaar een Cantor, type 437 (voorheen een Eminent DCS370).
Een 3 klaviers orgel, 3 zweltredes en dat allemaal in een meubel van minder dan 135 breedte.
Alles is voorzien van midi, behalve de 6 koppels (3 links, 3 recht).
Dit zijn/lijken dezelfde registerschakelaars als die voor registers zelf, echter ze genereren geen enkel midisignaal.

Het zou erg handig zijn als ik deze 6 schakelaars ook kon toewijzen aan HW.

Mijn vraag is of iemand bovenstaande kan plaatsen?
En zo ja, is het mogelijk alsnog MIDI in te stellen voor deze schakelaars?

Groet,
Fokko

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 02 feb 2013 21:31

Re: MIDI instellen op Cantor 437

Fokko,
Geven die 6 koppels zichtbare midi activiteit op de midi lampjes ? of met het programma MidiOx ?

Twee ideeën, als Cantor “vergeten” is de 6 koppels te midificeren:
Als je klavieren hebt met 61 toetsen, is het misschien mogelijk om 6 van hoogste toetscontacten parallel te zetten met de contacten van de 6 koppels.
Of op Marktplaats een Midi keyboardje kopen (plm. 30 euro) en daar 6 toetsen van parallel zetten met de contacten van de 6 koppels.
Een orgineel midi printje kopen kan natuurlijk ook.

De koppelcontacten moeten wel geheel los komen van de Cantor elektronica.
Als de oorspronkelijke koppels in werking moeten blijven, kun je 6 extra reedcontacten met magneetjes erbij zetten.

Ben benieuwd, wat dit gaat worden.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 feb 2013 01:18

Re: MIDI instellen op Cantor 437

Wat ik me afvraag: als je een orgel hebt waarvan het klavier en pedaal wel is gemidificeert(orgineel af fabriek), maar de registers niet, dan snap ik dat je die registers wel kunt midificeren, maar hoe sluit je de boel dan aan?
je kan toch geen 2x midi - in in je PC/geluidskaart pluggen?

iemand een idee?

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 03 feb 2013 10:25

Re: MIDI instellen op Cantor 437

Hallo André,

Daarvoor zit er een midi-through aansluiting op.

Je sluit de nieuwe midi in op de midi through van de bestaande interface en deze midi in gaat naar je geluidskaart.

Het midi systeem is een bus waarop je verschillende midi apparaten kan aansluiten.

mvg
Jeroen

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 03 feb 2013 22:17

Re: MIDI instellen op Cantor 437

GerrGouw schreef:Geven die 6 koppels zichtbare midi activiteit op de midi lampjes ? of met het programma MidiOx ?


Deze koppels geven geen zichtbare activiteit, niet via Hauptwerk, niet via MidiOx. Ik heb enige tijd geleden het orgel geopend en ik als leek op het gebied van electrotechniek zie niets bijzonders. Dat wil zeggen, deze registerschakelaars lijken identiek aan die van de wel gemidificeerde registers. Ook qua bedrading in het orgel, geen losse stekkers oid.

Kan het zijn dat deze schakelaars niet midi -geprogrammeerd zijn en daarom geen signaal produceren?
Zou dat dan als nog kunnen?

Ik heb me nog niet eerder verdiept in het aanbrengen van nieuwe electronica...

Groet,

Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 feb 2013 09:20

Re: MIDI instellen op Cantor 437

Jeroen schreef:Hallo André,

Daarvoor zit er een midi-through aansluiting op.

Je sluit de nieuwe midi in op de midi through van de bestaande interface en deze midi in gaat naar je geluidskaart.

Het midi systeem is een bus waarop je verschillende midi apparaten kan aansluiten.

mvg
Jeroen



Oke, duidelijk! Thnx
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 37

Geregistreerd: 01 nov 2012 18:04

Woonplaats: Veere

Bericht 04 feb 2013 09:20

Re: MIDI instellen op Cantor 437

Voor zover ik weet geven de koppelregisters op mijn Domus Vivace 50 ook geen midi signalen. Het resultaat van het gebruik van deze registers is dat bij het indrukken van een toets ook het midisignaal voor eventuele gekoppelde klavieren wordt verzonden.

Bijv. als het pedaal is gekoppeld aan Man. I en II en ik druk een pedaaltoets in dan worden er drie midisignalen verzonden, voor elke toets één op het betreffende kanaal.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 04 feb 2013 13:11

Re: MIDI instellen op Cantor 437

AndreL schreef:Voor zover ik weet geven de koppelregisters op mijn Domus Vivace 50 ook geen midi signalen. Het resultaat van het gebruik van deze registers is dat bij het indrukken van een toets ook het midisignaal voor eventuele gekoppelde klavieren wordt verzonden.

Bijv. als het pedaal is gekoppeld aan Man. I en II en ik druk een pedaaltoets in dan worden er drie midisignalen verzonden, voor elke toets één op het betreffende kanaal.


Interessant! Ik heb het getest maar bij de Cantor werkt dat niet, ongeacht het gebruik van de koppels blijft het midisignaal van de toetsen ongewijzigd. Toch bedankt voor de tip.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 04 feb 2013 16:46

Re: MIDI instellen op Cantor 437

Fokko,
Op de site bij Binnenveld, staat een Cantor Quint 437 DLX. Het orgel heeft “alle midi-aansluitingen” . . .
Moeten we ons zoiets voorstellen bij jou Cantor 437 ? Dus allemaal wipregisters ? (ik dacht eerst, dat je trekregisters had)
Kunnen ze je bij: http://www.cantorservice.nl/contact.php bevestigen of de koppels midi signaal hebben ?
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 05 feb 2013 13:19

Re: MIDI instellen op Cantor 437

GerrGouw schreef:Fokko,
Op de site bij Binnenveld, staat een Cantor Quint 437 DLX. Het orgel heeft “alle midi-aansluitingen” . . .
Moeten we ons zoiets voorstellen bij jou Cantor 437 ? Dus allemaal wipregisters ? (ik dacht eerst, dat je trekregisters had)
Kunnen ze je bij: http://www.cantorservice.nl/contact.php bevestigen of de koppels midi signaal hebben ?


Inderdaad, dat is precies het orgel wat ik heb - al wil ik wat afdingen op "de geweldige klank" van zon'n 10/12 jaar terug. Ik heb de audio van het orgel uitgeschakeld en , al vermoed ik dat dit al een oude advertentie is want ik kan m niet terugvinden in de actuele occasion voorraad op de site van Binnenveld.
Voor mij is dit een top console als het gaat om de hoeveelheid functionaliteit in een strak meubel met beperkte afmeting.

Erg bedankt voor de link van cantorservice. Ik was hiervan niet op de hoogte. Ik ga hier direct gebruik van maken!

Fokko

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com