Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

piepen en kraken in HW4

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 28 nov 2014 20:48

piepen en kraken in HW4

Beste mensen,

Ik heb een I7 computer met 6gb RAM ingesteld op beste prestaties enz. Daarop bespeel ik Zoblitz (uitgebreide versie) Ik ka n hem laden maar heb 0,6 RAM over. (hw herkent ook maar 4,4 RAM) Toch merk ik vaak piepjes, kraakjes, tonen die niet goed doorkomen en door elkaar lopen. Soms is dat verholpen door HW opnieuw te starten maar dat kan toch niet de bedoeling zijn? CPU schiet niet in het rood. Heb alle overbodige services uitgezet omdat ik de melding kreeg tijdens het laden van een sampleset dat HW te weinig RAM had. Die melding is weg sinds ik de computer heb ingesteld op beste prestaties....

Graag jullie mening!

gr Jacco de Bree

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 28 nov 2014 23:28

Re: piepen en kraken in HW4

Lijkt mij toch te krap met het werkgeheugen nu heeft Windows te weinig over om zijn werk te kunnen doen.
Probeer eens om wat geheugen er bij te zetten.
Groet, Lub

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 nov 2014 14:29

Re: piepen en kraken in HW4

Jacco

te krap werkgeheugen hoeft niet direct oorzaak te zijn van kraken. Als een set eenmaal geladen is, dan gebruikt HW weinig meer RAM dan eenmaal ingenomen. Meestal zijn andere prg's die actief worden en, als het geheugen bijna vol zit, zorgen dat er geswapped wordt naar de pagefile.sys.

Ik heb een aantal zaken opgeschreven ter controle. Gewoon van boven naar beneden afchecken.

1. Is de polyfonie juist ingesteld? Deze polyfonie moet je eenmaal voor betreffende PC vaststellen, en moet dan bij alle samplesets op die waarde ingesteld worden.

2. Wordt de Windows audio driver gebruikt of een ASIO driver. De eerste is vragen om problemen en geeft een hoge processorbelasting. Indien de geluidskaart geen ASIO driver heeft, dan ASIO4ALL gebruiken (http://www.asio4all.com/)

3. Heeft de PC een videokaart met HDMI, dan de audio van deze kaart uitzetten. Dit moet in Windows via apparatenbeheer.
Te vinden in via instellingen --> configuratiescherm --> apparatenbeheer:
Disable in Windows de overige audiocomponenten als je videokaart bijv. een HDMI aansluiting heeft

4. Als je een externe geluidskaart gebruik, dan ook het audio op het moederbord uitzetten.
Te vinden in het BIOS menu over Integrated Peripherals:
Disable alle audio componenten als je een andere geluidskaart gebruikt dan die op het moederbord zit.
Omdat alle BIOS-en verschillende benamingen hebben, zul je zelf even moeten zoeken naar het juiste menu en benaming. Geldt ook voor de volgende punten.

5. Heeft de PC draadloos netwerk, dan deze in het BIOS uitzetten
Te vinden in het BIOS menu over Integrated Peripherals:
- Disable draadloos netwerk
Als het niet in het BIOS kan, dan onder Windows uitschakelen (via instellingen --> configuratiescherm --> apparatenbeheer)

6. Te vinden in het BIOS menu over Overclocking:
Disable alle processor speed management items. Zoals bijv.
- Intel Turbo Boost Technology
- Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST)
Uitzetten zorgt ervoor dat de processor op constante snelheid draait.

7. Door Hauptwerk wordt in geval van een FireWire aansluiting aanbevolen dat deze een Texas Instrument chipset heeft.
Op de meeste MB zit een VIA chipset want die is goedkoper.

8. Aanwezige software die niet wordt gebruikt, zoals bijv. Google-drive en/of Drive1 deinstalleren
Bestandsdeling in thuisgroep (netwerk) uitzetten zoals delen van video, audio, bestanden en printers

9. CPU controleren op draaien op constante snelheid. Of instellen goed gebeurd is, kan in Windows m.b.v. het prog. hwinfo en CPU-Z gecontroleerd worden.

HWiNFO
http://www.fosshub.com/HWiNFO.html
Download de 32 of 64 bits Portable versie.
Uitpakken en direct runnen
Het eerste scherm met gegeven dat opkomt, is belangrijk ivm CPU snelheid. Is deze constant (min. en max snelheid is gelijk) en voor alle cores gelijk.

CPU-Z
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Download de Engelse portable (ZIP) versie.
Uitpakken en direct runnen
Op het scherm moet de Core Speed van de CPU, Multiplexer en Busspeed op constante waarde blijven.

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 03 dec 2014 20:45

Re: piepen en kraken in HW4

Bedankt. Ik ga er de komende dagen mee aan het werk. Wordt vervolgd!

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 09 dec 2014 21:53

Re: piepen en kraken in HW4

Beste Evert Jan,

Ik heb ASIOdriver gedownload. Ik werk met een externe geluidskaart (Tascam MK2). Volgens Bax in Goes hebben die meestal een eigen ASIO driver aan boord die al goed is. Als ik HW aan doe dan zie ik nergens dat hij de ASIO driver pakt die ik geinstalleerd heb.

Polyfonie: Ik gebruik HW 4 en hij staat op 8192. De knop om hem hoger of lager in te stellen blijft 'onklikbaar'

BIOS: Ik kan de menu's niet vinden die je bedoelt. Draadloze netwerkverbinding heb ik uitgezet via apparaatbeheer.

HWinfo: paar keer geprobeerd te draaien maar dat lukte helaas niet.

Wat kan ik nu het beste doen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 dec 2014 22:07

Re: piepen en kraken in HW4

Jacco de Bree schreef:Beste Evert Jan,

Ik heb ASIOdriver gedownload. Ik werk met een externe geluidskaart (Tascam MK2). Volgens Bax in Goes hebben die meestal een eigen ASIO driver aan boord die al goed is. Als ik HW aan doe dan zie ik nergens dat hij de ASIO driver pakt die ik geinstalleerd heb.

Polyfonie: Ik gebruik HW 4 en hij staat op 8192. De knop om hem hoger of lager in te stellen blijft 'onklikbaar'

BIOS: Ik kan de menu's niet vinden die je bedoelt. Draadloze netwerkverbinding heb ik uitgezet via apparaatbeheer.

HWinfo: paar keer geprobeerd te draaien maar dat lukte helaas niet.

Wat kan ik nu het beste doen?



als je alleen zoblitz speelt? dan is 8192 polyfonie al erg zwaar overdreven, dit zal niet direct de oorzaak van je probleem zijn, maar probeer deze eens lager te zetten.
op zich al vreemd dat je de knoppen om je polyfonie te veranderen niet kan bedienen?

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 dec 2014 22:39

Re: piepen en kraken in HW4

Jacco

een geluidskaart heeft geen ASIO driver aan boord, maar die wordt meegeleverd of moet je downloaden.
Je moet die driver dus in Windows installeren.

Ik weet niet welke TASCAM II hebt.
Voor de US-122MKII en US-144MKII staan hier de downloads: http://tascam.com/product/us-144mkii/downloads/
Je moet de juiste versie (32 of 64 bits) downloaden en die installeren.
Daarna moet je in HW de ASIO driver kunnen zien. Dus HW pas na installatie van de ASIO driver opstarten.
Ga naar menu General en dan Audio outputs. In het rechter deel van het window kun je nu de ASIO driver selecteren. Kies bij Device channel 1 ASIO 1 voor linker kanaal en bij 2 ASIO 2 voor rechts.

Wat is het merk PC of merk moederbord? Dan kan het in het BIOS voor je opzoeken.
En de polyphonie staat veel te hoog, maar dat schijn je niet te kunnen aanpassen. Vreemd.

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 10 dec 2014 21:31

Re: piepen en kraken in HW4

Asio driver geinstalleerd!

In general settings >>> audio output >> audio output device: ASIO: US-122 MKII/US-144 MKII

Maar in device channel 1 [L]: kan ik alleen US-122 MKII out L of out R aanzetten.
Voor de ander geldt dat ook. Is dat ook goed?

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 10 dec 2014 21:32

Re: piepen en kraken in HW4

Heb trouwens een DELL laptop

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 dec 2014 22:33

Re: piepen en kraken in HW4

Jacco

Bij device channel 1 [L] dus US-122 MKII out L selecteren en bij device channel 2 [R] het rechter kanaal van de MKII
Sampleset laden en nu zou het kraken over kunnen zijn.

Zo niet, dan moet in het BIOS ook settings nog aangepast worden.
Daarop vooruitlopend: welk type Dell heb je?

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 11 dec 2014 13:08

Re: piepen en kraken in HW4

Ik heb een Dell XPS L502x. Ga straks even testen...

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 19 dec 2014 20:39

Re: piepen en kraken in HW4

beste mensen,

AISO driver doet het en het gekraak is weg. Alleen het niet kunnen aanpassen polyfonie is gek. Iemand al een idee?

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 19 dec 2014 20:43

Re: piepen en kraken in HW4

Hoi Jacco,

Je kan Martin Dyde een mail sturen of service request via de site. Deze man heeft zo bijzonder veel kennis van hauptwerk en conflicten met operating systemen.

Groet,

Fokko

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 dec 2014 20:45

Re: piepen en kraken in HW4

Polyfonie moet je in Hauptwerk aanpassen. Menu View --> Audio, Midi, performance.
Daar staat de polyfonie en met << of < of > of >> pas je de waarde aan.
Dit moet altijd werken en is onafhankelijk van geluidskaart e.d.
Tenzij je een Hauptwerk Free versie hebt, daar staat dit altijd op 256.

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 27 dec 2014 22:58

Re: piepen en kraken in HW4

Bedankt voor de tip. Ik zat gewoon in het verkeerde menu te klikken. Vandaar de onklikbaarheid :oops:
Polyfonie staat nu bij Zoblitz op 1024. Is dat nog te hoog?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 dec 2014 00:26

Re: piepen en kraken in HW4

Even gegoogled: de Dell XPS L502X heeft een Intel Core i5-2410M aan boord
De waarde 1024 zou iets hoger kunnen. Ik denk rond de 2000. Mocht je bij snel spel en volle werk weer audioklikken horen, dan slaat de polyfonie in het rood; dan de waarde weer iets lager zetten.

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 29 dec 2014 15:29

Re: piepen en kraken in HW4

dan hebben ze mij genept want er zit wel een sticker I7 op. Zal eens kijken bij Eigenschappen PC. Polyfonie zal ik op 2000 zetten. Gisteren viel de hele boel al uit toen ik veel registers open had staan!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 dec 2014 17:44

Re: piepen en kraken in HW4

Voor de laptop gegevens heb ik hier gekeken: http://tweakers.net/pricewatch/271685/dell-xps-l502x-%28501-5688%29/specificaties/; bij Dell is deze nl. niet meer op de website http://www.dell.com/nl/p/xps-l502x/pd te zien.
Nu is Dell XPS L502X waarschijnblijk een type nummer en zijn er verschillende modellen.
Even in Eigenschappen kijken bij "Mijn Computer" of anders via een speciaal programmaatje als Speccy of HWinfo.

En als de boel nu al uit valt bij veel registers open, moet je de polyfonie zeker NIET verhogen, want dan gebeurt het nog eerder.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 29 dec 2014 20:33

Re: piepen en kraken in HW4

Evert-Jan schreef:Even in Eigenschappen kijken bij "Mijn Computer" of anders via een speciaal programmaatje als Speccy of HWinfo.

.


Of "start", "uitvoeren", "dxdiag", enter. Rolt het er vanzelf ook uit.

Jan

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com