Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

alternatieve geluidsinstelling ?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 05 dec 2014 13:58

alternatieve geluidsinstelling ?

goedendag allemaal,

* ik wil jullie iets voorleggen en daarom eerst een inleidend verhaal(tje) :

Als je op een kerkorgel speelt, wordt het geluidsvolume in de kerk bepaald door het aantal en soort registers dat je gebruikt

Als je thuis op je Hw orgel speelt , is dat ook zo , maar ook de instellingen van je geluidskaart en zwelpedaal etc bepalen dit.

Toen ik nog een elektronisch orgel had, ging dat net zo , het geluidvolume bepaalde ik m.b.v. het zwelpedaal ( in dit geval mastervolume )

Maar om de situatie van een kerkorgel echt recht te doen , zou je ( als mogelijkheid , geen verplichting ) je Hw orgel zo kunen instellen dat je je mastervolumepedaal eigenlijk niet meer gebruikt ( ik heb het dus niet over je zwelkastpedaal even voo rde goede orde )

Ik heb dit een goede week geleden- bij wijze van proef- als volgt gedaan :

* Neem een flinke tutti registratie

* zowel zwelkastpedaal als mastervolume voluit zetten

* stel je "trim DB "in op min 20 ( stond normaal op min 10 )

* Regel nu aan de hand van je Front en rear instellingen van je geluidskaart het gewenste tutti volume
( bij mij kanaal 3+4 -front en 5 en 6 voor rear )

*Per sampleset heb ik een aparte geluidsinstelling opgeslagen tbv de etreffnede sampleset.


*** Zijn er meerdere mensen die dit weleens geprobeerd hebben ?

Ik heb gelet op mijn CPU waarden , audio etc, deze komen niet in het rood , dus ik neem aan dat dit geen kwaad kan ?

Al met al geeft het voor mij een beter geluidsbeeld dan op de " ouderwetse " manier ( trim minus 10 en volume aanpassen met het "gaspedaal " :D

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

hartelijke groet

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 05 dec 2014 17:22

Re: alternatieve geluidsinstelling ?

Dit lijkt mij nogal omslachtig. Er zit toch een volumeknop op je versterker?
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 05 dec 2014 18:40

Re: alternatieve geluidsinstelling ?

In hauptwerk zit een meter die het audio output niveau weergeeft. Die kun je beter als referentie gebruiken. Bij een tutti registratie en 10 vingers plus twee voeten pedaal zorgen dat hij net niet in het rood loopt. En vervolgens het volume van je versterker instellen naar je voorkeur. Levert ook de beste geluidskwaliteit op.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 05 dec 2014 18:45

Re: alternatieve geluidsinstelling ?

Hallo Hans,

Jou methode is ook mijn methode. Ik heb een 6-kanaals eindversterker zonder volumeregelaar(s). Ook mijn audiodevice is buiten handbereik en zit ook geen volumeregelaar op. Ik heb in mijn console een potmeter gemidificeerd (buiten zicht) die ik gebruik om mastervolume te kunnen regelen. Ik heb tevens een aantal gemidificeerde drukknoppen op mijn console waarbij ik er twee heb toegewezen aan trim (+1 en -1)
Ik speel meestal met kleine registraties en dan wil ik het volume toch wel eens omhoog zetten terwijl bij volle registratie het volume toch wat omlaag moet omdat het dan echt het hard gaat. Met name is dat het geval bij gebruik van koptelefoon. Het volume voor een registratie met Holpijp 8 en fluit 4 is dan te zacht, bij flinke registratie met tongwerken 8 en 16 en mixturen in meerdere klavieren en pedaal wordt het dan te luid met het risico op gehoorbeschadiging.

Jan

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com