Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Af en toe één toon die wegvalt/HW stopt er soms heel even me

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 25 maart 2015 17:32

Af en toe één toon die wegvalt/HW stopt er soms heel even me

Dag allemaal

Heel soms stopt HW er tijdens het spelen heel even mee. Het gaat om max 1 seconde en dan is het weer over. Ik heb HW advanced en volgens mij staat de polyfonie goed. Trouwens, het gebeurde tijdens het spelen van Van Noordt, dus aan tienvingerig spel kan het niet gelegen hebben. Weet iemand waar het aan kan liggen?
Overigens gelijk nog een vraag: wat zijn de ideale instellingen voor de polyfonie?

H gr
Chiel Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 maart 2015 22:11

Re: Af en toe één toon die wegvalt/HW stopt er soms heel eve

Chiel Jan

Het kan veroorzaakt worden doordat je CPU even heel druk bezig is en geen tijd heeft voor het HWaudio.
Polyfonie is denk ik niet het probleem bij jou omdat het zelfs bij Van Noordt optreedt. Maar je kun er toch even naar kijken (zie hieronder).
Heb je ook draadloos netwerk op de HW PC? Dit is meestal de oorzaak van audio hik-ups. Daarom dus uitzetten.
Misschien staat Overclocking aan in je PC; te vinden in het BIOS menu. Alle processor speed management items moet je uitschakelen. Zoals bijv.
- Intel Turbo Boost Technology
- Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST)
Uitzetten zorgt ervoor dat de processor op constante snelheid draait.


Het kan ook de sampleset zijn: de balgen zijn op een gegeven moment tijdens het spelen leeg. Dit laatste kun je ondervangen door het windmodel uit te zetten of terug te regelen en dan kijken of het audio nu wel goed blijft doen.
Treed het probleem op bij 1 of willekeurig ook bij andere samplesets.
En als je een midi bestand afspeelt, valt de stilte dan altijd op hetzelfde punt?


Een andere mogelijkheid is dat een bepaalde toets in je orgel een slecht contact heeft en daardoor niet altijd een midi signaal naar HW stuurt. Maar dan moet dat ook in betreffende midi-opname van dat stuk zitten (altijd op hetzelfde punt). Je slaat als ware een noot over.


Polyfonie
Polyfonie regel je af op het performance panel (Menu View --> Large panels --> Audio, ..., performance)
Je moet de polyfonie zo hoog mogelijk zetten, maar niet té hoog. Wanneer is het nu te hoog? Als een deel van het geluid plotseling wegvalt, voordat HW de kans gehad heeft onopvallend in te grijpen om de galmstaarten weg te faden.
Speel een midi bestand af waar je nog al te keer gaat op het orgel. Trek alle registers en koppels open.
CPU en polyfonie moeten "gelijktijdig" rood naderen.
Met de polyfonie knoppen kun je de juiste balans van beiden instellen.
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 26 maart 2015 12:44

Re: Af en toe één toon die wegvalt/HW stopt er soms heel eve

Ha Evert-Jan

Hartelijk bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik ga de diverse mogelijkheden even natrekken!

H gr

Chiel Jan

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com