het is allemaal zo tijdrovend en "verkeerd om werken" dat hele intonatie gebeuren, daar is niks mis mee maar gaat ten koste van je speelvreugde en speel tijd.
wat gaat er fout???
een sampleset klinkt niet lekker fris en helder?
een sampleset heeft last van dreunende bassen?
een sampleset heeft last van tonen die qua volume uit elkaar liggen?
een sampleset heeft te weinig detail dus moet je het volume gaan verhogen om zo toch genoeg detail te horen?
een sampleset geeft geen korrekte weergave tussen de grond/boventoon weer.?
als je deze bovenstaande vragen met Nee kan beantwoorden, dan is je totale audio/akoestiek in orde.
als je bovenstaande met Ja moet beantwoorden dan is je audio/akoestiek niet in orde uit balans.
dan kan je 2 dingen gaan doen:
1.proberen je sets te gaan "intoneren" waarbij een een leek totaal het stuur kwijt raakt, want intoneren is zoals al eerder geschreven een vak en niet iets wat je zomaar even op een regenachtige dag doet.
2. je audio/akoestiek in orde maken.
het eerste is goedkoper, maar verschrikkelijk tijdrovend omdat je elke set moet gaan "verfrissen"
met het gevaar dat je niet weet wat je aan het doen bent......................
het tweede is vele malen makkelijker, en betrouwbaarder, maar ook vele malen duurder.
nu is het zo dat er bij niemand thuis een WAF die accepteert dat er in de hoeken van de woonkamer bastrappen geplaatst worden.
een bastrap is zeer effectief, maar ziet er niet uit.
ik zal het intoneren laten liggen omdat John Boersma hier al op uitgebreide wijze op ingaat,
wel kan ik laten horen dat het zonder intonatie mogelijk is om een zelfde resultaat te verkrijgen.
ook heeft het gen zin om opnieuw het al eerder behandelde audio domein nieuw leven in te blazen.
ik zal proberen aan te tonen wat het verschil is tussen intoneren en een correcte audio weergave.
hieronder zie je een meting zonder smoothing
test intonatie zonder smoothing.jpg
voor de leek ik heb een meting gemaakt en daarop wat smoothing toegepast, zonder smoothing krijg je een heel erg grillig verloop, en is een korrektie niet goed mogelijk.
nu volgt een meting waarop 1/12 octaaf smoothing is toegepast, en nu is de grafiek met name in het hoog ook bruikbaar.
test intonatie voorbeeld.jpg
wat zie je nu in de volgende meting?
grafiek test intonatie voorbeeld.jpg
zoals ik er al bij geschreven heb , is het enorme volume verschil in Db tussen laag en hoog, dit klinkt niet lekker
veel tonen in de bas gaan dreunen of doven zelfs uit.
het hoog komt zo niet goed tot zijn recht, en het zal klinken alsof er nog iets over de speaker hangt, een beetje een verkouden, verstopte speaker.
de beide horizontale rode pijlen wijzen op het extreme verschil tussen laag en hoog
de gele pijl geeft een dip aan, dit is het gevolg van een uitdoving van een staande golf, het hele frequentie gebied in deze dip klinkt niet meer. dit zal bij een intonatie al om zowat 1 octaaf zijn wat je moet gaan korigeren.
de roze pijl geeft een bult aan, juist deze tonen worden weer versterkt, en dit nadat kort tevoren bij de gele pijl al frequenties verloren zijn gegaan.
concreet zijn er nu al 2 orgel octaven uit balans qua weergave.
de groene pijl geeft een fout overname gebied aan tussen het midden en de tweeter, dit word vaak veroorzaakt door het filter, maar kan ook een fase gevolg zijn.
de blauwe pijl geeft een oplopende curve aan rond de 4000/5000 Khz dit geeft een nasaal geluid.
kortom het gehele frequentie verloop is in onbalans, en elke toon in het frequentie spectrum van de sampleset
zal naar gelang hij deelneemt in dit verloop verkeerd worden weer gegeven.
dus rest er niet veel anders dan zelf te gaan intoneren, dus de fouten gaan corrigeren
of je pakt je audio keten aan.......
hieronder zie je een meting van een RME audiokaart, met een high-end speaker in exact dezelfde kamer
zonder kunstgrepen, is hier de curve van nature al veel strakker.
hier zal weinig of geen intonatie nodig zijn ,
zo zie je dat de meeste tonen zich laten horen zoals ze op genomen zijn, met de juiste verhouding tussen grond- en boventoon.
dus nogmaals intoneren is de meest goedkoopste, maar tegelijk ook de meest moeilijkste manier voor ongeoefende intoneurs...
de audio keten in orde maken is duur, maar het eind resultaat is betrouwbaar en snel
gr
JW