Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

een sample intoneren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 06 aug 2015 19:28

een sample intoneren

Als ik van bv Utrecht speelvoorbeelden van Pcorgan via mijn HW installatie afspeel kan ik dan door intonatie van de
sample zelf een zelfde klankkleur krijgen?
Je gebruikt dezelfde geluidskaart, dezelfde speakers. je zou dan denken dat het geluid van de sample gelijk aan de speelvoorbeelden moet zijn.
Maar dat krijg ik niet voor elkaar.
Ik heb een boekje van John Boersma. Hij schrijft dat elke sample , rekening houdend met de ruimte waarin je orgel staat, opnieuw geintoneerd moet worden. In de praktijk lijkt dat waar te zijn. Maar hoe kom ik te weten hoe elk register in de Dom klinkt?
Is er zo wie zo ergens op internet een site te vinden waar ik het geluid van orgelregisters afzonderlijk kan horen?

gr. Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 aug 2015 21:21

Re: een sample intoneren

Tammoschut schreef:Als ik van bv Utrecht speelvoorbeelden van Pcorgan via mijn HW installatie afspeel kan ik dan door intonatie van de
sample zelf een zelfde klankkleur krijgen?
Je gebruikt dezelfde geluidskaart, dezelfde speakers. je zou dan denken dat het geluid van de sample gelijk aan de speelvoorbeelden moet zijn.
Maar dat krijg ik niet voor elkaar.
Ik heb een boekje van John Boersma. Hij schrijft dat elke sample , rekening houdend met de ruimte waarin je orgel staat, opnieuw geintoneerd moet worden. In de praktijk lijkt dat waar te zijn. Maar hoe kom ik te weten hoe elk register in de Dom klinkt?
Is er zo wie zo ergens op internet een site te vinden waar ik het geluid van orgelregisters afzonderlijk kan horen?

gr. Tammo



Maar hoe kom ik te weten hoe elk register in de Dom klinkt?

hoi Tammo,

daar is maar 1 zinnig antwoord op en dat is door te gaan luisteren in de Domkerk zelf.
zelfs al zou er een site zijn met voorbeelden dan heb je daar niets aan omdat bv elke Prestant anders kan klinken of geïntoneerd zijn.





maar uit jouw bovenstaande vraag begrijp ik dat Gert zijn speel voorbeelden anders klinken dan jouw Dom orgel???????


bij mijn weten intoneert Gert niet of nauwelijks, en zou de Dom het zelfde moeten klinken als jouw set bij je thuis.
zeker als je de speel voorbeelden en jouw set op de zelfde audio weergeeft.

het enige wat in jouw beleving wellicht anders kan klinken is dat de Speel voorbeelden van Gert incl. nagalm uit jouw speakers komen
en dat als je zelf speelt dit verstrooid klinkt over je Rear en front speakers.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 aug 2015 21:28

Re: een sample intoneren

Tammo

De aanpak is verkeerd.
Je probeert je sampleset (met WAV files) aan te passen aan de (gecomprimeerde) MP3 files, die op PCorgan staan.
Die laatste hebben zowiezo minder kwaliteit dan de sampleset op jouw PC, ook al zou je die in 16 bit hebben geladen (die zijn nl. niet gecomprimeerd). Die op je orgel zijn denk ik 20 of 24 bit. Verder zijn die in ieder geval niet gecomprimeerd.

Zou de re-voicing wel gelukt zijn, dan heb je sampleset teruggebracht tot één met mindere audiokwaliteit.

Er als er een site zou zijn waar je de registers van de Dom per stuk kan beluisteren, dan geldt hetzelfde.
Is het in MP3 formaat, dan heb je bovengenoemd probleem.
Zouden internet files in WAV formaat zijn, dan speel je die af door het zelfde audio circuit als je nu doet bij HW.
Zou in je audio bijv. het middengebied afwijken, dan doet dat zowel bij de Dom sampleset als de samples die via internet beluistert en ook die van Gert (maar die zijn dus gecomprimeerd). Verder luister je misschien bij muziek van derden niet op de orgelbank maar in een stoel elders in de kamer. Verder is de muziek via internet in stereo, terwijl jij de Dom in surround configuratie bespeelt.

Net als Wim zeg ik: de enige methode is om live in de betreffende kerk te luisteren, dat te onthouden en dan thuis dat dmv revoicing in HW bij te stellen. Een heel moeilijke klus, waarbij orgelbouwer jaren over doen om dat goed onder de knie te krijgen. John Boersma die hier mi een beetje te gemakkelijk over: iedere Hauptwerker zou het kunnen.
En je moet zeker de instellingen van de plaatjes in zijn boek niet overnemen in je eigen installatie. Hij heeft andere speakers, een andere geluidskaart en een andere kamer akoestiek dan in jouw situatie. Zijn re-voicings instellingen zijn daarom zeker anders dan bij jou.

Er zijn deze maand nog 4 gratis orgelconcerten in de Domkerk op zaterdagmiddag 15:30 uur. Zie http://www.domkerk.nl/zamimuziek/agenda.html. De manier om het orgel live te horen, alleen niet register voor register.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 06 aug 2015 22:20

Re: een sample intoneren

Of vraag iemand die het orgel in het echt heel goed kent om bij jouw te komen spelen. Die kan dat tips geven over de klank van bepaalde registers. Heb je nog les bij Eilander? Die zou je wel kunnen adviseren. Hij heeft ook op mijn orgel gespeeld met Utrecht en had wel wat praktische tips over met name ook het volume van de stemmen onderling.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 07 aug 2015 08:42

Re: een sample intoneren

Bedankt voor jullie reacties.

Jw,
bij elke sample loop ik tegen dit probleem op. Als ik naar een CD of de speelvoorbeelden (via mijn HW installatie) luister, dan hoor ik de ,naar mijn gevoel ronde heldere klanken van een kerkorgel. Bij de samples niet.

Evert -Jan,
Ik heb 24gb intern geheugen. Bij Utrecht kan ik tot max. 20 inladen waarbij rear in 16 geladen wordt. Ik beluister de speelvoorbeelden op de orgelbank, dus in dezelfde positie

mbouwheer,
Nee ik heb geen les meer van Eilander. Na bijna een halfjaar te moeten stoppen i.v.m. polsproblemen en een tennisarm heb ik er een punt achter gezet. Het orgel in Apeldoorn speelt erg zwaar en telkens als ik in eigen woonplaats in een kerk achter een lichter spelend orgel kroop, speelde de pols al weer op.
Daarbij komt dat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik niet echt talent heb.
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 aug 2015 16:02

Re: een sample intoneren

Tammo

als je zelf de sampleset bespeelt, moet je de Rear boxen even uitzetten.
Bij afspelen via je orgel PC van een CD of bestanden van internet heb je dan een 1 op 1 vergelijk met het sampleset geluid.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 aug 2015 17:21

Re: een sample intoneren

als aanvulling op bovenstaande,

als je de Rears uitzet moeten deze wel geladen zijn tegelijk met je Front speakers

anders heeft de weergaven op Pcorgan front en rear in 1
als je alleen je rears uitzet tijdens het bespelen van de set dan mis je weer informatie

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 aug 2015 17:38

Re: een sample intoneren

Jan Wim schreef:als je alleen je rears uitzet tijdens het bespelen van de set dan mis je weer informatie

Dat klopt maar dan heb je wel een 1 op 1 vergelijk met een CD of audio van internet (dat immers alleen stereo is)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 aug 2015 21:37

Re: een sample intoneren

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:als je alleen je rears uitzet tijdens het bespelen van de set dan mis je weer informatie

Dat klopt maar dan heb je wel een 1 op 1 vergelijk met een CD of audio van internet (dat immers alleen stereo is)



daar heb je gelijk in Evert-Jan

ik dacht dat Tammo een direct vergelijk met alleen pc-organ wou maken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 aug 2015 22:13

Re: een sample intoneren

MP3 is altijd stereo, dat kan nooit in surround.
Dus ook MP3 bestanden van PC organ kun je alleen via front beluisteren (en daarom moet je als je zelf de sampleset bespeelt ook alleen front horen en rear versterker/speakers uitzetten om een juiste vergelijking te maken).
Het moet wel zo zijn dat Gert front en rear niet mixt (en volgens mij is dat zo bij zijn Domkerk opnames).
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 07 aug 2015 23:09

Re: een sample intoneren

Tammoschut schreef: bij elke sample loop ik tegen dit probleem op. Als ik naar een CD of de speelvoorbeelden (via mijn HW installatie) luister, dan hoor ik de ,naar mijn gevoel ronde heldere klanken van een kerkorgel. Bij de samples niet.


Heb je oude versie van Utrecht nog? Die is veel wolliger dan de laatste versie.
Hier een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=LP_GDKcpXjs Alleen de front samples, laatste versie!

vr.groet,
Gert Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 aug 2015 08:56

Re: een sample intoneren

gjschipper schreef:
Tammoschut schreef: bij elke sample loop ik tegen dit probleem op. Als ik naar een CD of de speelvoorbeelden (via mijn HW installatie) luister, dan hoor ik de ,naar mijn gevoel ronde heldere klanken van een kerkorgel. Bij de samples niet.


Heb je oude versie van Utrecht nog? Die is veel wolliger dan de laatste versie.
Hier een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=LP_GDKcpXjs Alleen de front samples, laatste versie!

vr.groet,
Gert Jan



Ik heb hem pas gekocht; versie 2.5

vr.gr.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 aug 2015 09:53

Re: een sample intoneren

Tammo

Als je L- en R component samples hebt geconfigureerd in de Dom set, dan heb je inderdaad de laatste versie.

Nog een paar vragen die misschien ook meer duidelijkheid kunnen geven op de verschillen tussen CD/MP3 en de sampleset
- welke geluidskaart heb je (merk/type)?
- speel je CD/MP3 ook af via de ASIO drivers of via de Windows drivers?
- zit er een (software matige) equalizer in het ASIO audio circuit van je geluidskaart?
- en volgens mij gebruik je ook Reaper. Wat heb je daarin geconfigureerd? Gebruik je dit ook voor afspelen van audio CD's en MP3?

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 09 aug 2015 10:51

Re: een sample intoneren

Evert-Jan schreef:Tammo

Als je L- en R component samples hebt geconfigureerd in de Dom set, dan heb je inderdaad de laatste versie.

Nog een paar vragen die misschien ook meer duidelijkheid kunnen geven op de verschillen tussen CD/MP3 en de sampleset
- welke geluidskaart heb je (merk/type)?
- speel je CD/MP3 ook af via de ASIO drivers of via de Windows drivers?
- zit er een (software matige) equalizer in het ASIO audio circuit van je geluidskaart?
- en volgens mij gebruik je ook Reaper. Wat heb je daarin geconfigureerd? Gebruik je dit ook voor afspelen van audio CD's en MP3?



Evert-Jan,

Mijn Pc en geluidsinstallatie staat onder mijn naam, onderaan. Als ik de speelvoorbeelden beluister, dan heb ik de geluidskaart en speakers van HW aanstaan. Er zit geen softmatige equalizer in.
Ik gebruik bij deze Hw configuratie geen reaper

vr, gr,

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 09 aug 2015 14:33

Re: een sample intoneren

Blunder!!
Bij het intoneren ben ik bij pipe and rank voicing uitgegaan van het betreffende register en nog de trem, maar helemaal niet stilgestaan bij de hele rearlijst die onderaan staat.
Tot ik bij enkele tonen op geen enkele wijze het volume kon corrigeren. Toen pas ging bij mij een lampje branden.
Nu ik bij het intoneren rear erbij betrek kom ik toch een heel eind verder.
Maar dank voor jullie reacties.

Vrgr,
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 13 aug 2015 22:48

Re: een sample intoneren

Jan Wim schreef:hoi Tammo,

daar is maar 1 zinnig antwoord op en dat is door te gaan luisteren in de Domkerk zelf.
zelfs al zou er een site zijn met voorbeelden dan heb je daar niets aan omdat bv elke Prestant anders kan klinken of geïntoneerd zijn.

JW


Wel een beetje omslachtig hoor. Een sampleset geeft een uitstekende presentatie van het orgel zoals dat in werkelijkheid is - natuurlijk gegeven een bepaalde luister/opnamepositie.

Tammo, als ik jou was zou ik een goede hoofdtelefoon gebruiken en op basis van je waarneming dan eventueel het geluidsbeeld dat door je speakers komt proberen te corrigeren. Want het gaat waarschijnlijk " mis " in de keten audiodevice - speakers en de ruimte waarin je de muziek maakt. Gebruik je een hoofdtelefoon dan heb je de meest pure weergave. Uiteraard weer met de kanttekening dat ook de hoofdtelefoon meer of minder kleuring geeft maar dat is bij een goede hoofdtelefoon toch beduidend betrouwbaarder dan de speaker opstelling in een specifieke ruimte.

Intoneren is een ambacht.

Succes!

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 14 aug 2015 09:37

Re: een sample intoneren

Fokko schreef:
Jan Wim schreef:hoi Tammo,

daar is maar 1 zinnig antwoord op en dat is door te gaan luisteren in de Domkerk zelf.
zelfs al zou er een site zijn met voorbeelden dan heb je daar niets aan omdat bv elke Prestant anders kan klinken of geïntoneerd zijn.

JW


Wel een beetje omslachtig hoor. Een sampleset geeft een uitstekende presentatie van het orgel zoals dat in werkelijkheid is - natuurlijk gegeven een bepaalde luister/opnamepositie.

Tammo, als ik jou was zou ik een goede hoofdtelefoon gebruiken en op basis van je waarneming dan eventueel het geluidsbeeld dat door je speakers komt proberen te corrigeren. Want het gaat waarschijnlijk " mis " in de keten audiodevice - speakers en de ruimte waarin je de muziek maakt. Gebruik je een hoofdtelefoon dan heb je de meest pure weergave. Uiteraard weer met de kanttekening dat ook de hoofdtelefoon meer of minder kleuring geeft maar dat is bij een goede hoofdtelefoon toch beduidend betrouwbaarder dan de speaker opstelling in een specifieke ruimte.

Intoneren is een ambacht.

Succes!


Fokko,

Bedankt voor de tip. Ja, het is inderdaad een ambacht. Utrecht blijft toch ook verdere problemen geven. Ik had al eerder gemeld dat de CPU soms bij het minste of geringste in het rood springt. Dat ging de afgelopen weken goed, maar de afgelopen dagen was het weer mis. En als ik Utrecht via LAST weer wil laden, dan reageert HW soms niet of heel traag. Net alsof je dan Utrecht voor het eerst laadt. Dan cansel ik dat en laad hem via recente in.

Vrgr.
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 aug 2015 11:12

Re: een sample intoneren

het is allemaal zo tijdrovend en "verkeerd om werken" dat hele intonatie gebeuren, daar is niks mis mee maar gaat ten koste van je speelvreugde en speel tijd.

wat gaat er fout???

een sampleset klinkt niet lekker fris en helder?
een sampleset heeft last van dreunende bassen?
een sampleset heeft last van tonen die qua volume uit elkaar liggen?
een sampleset heeft te weinig detail dus moet je het volume gaan verhogen om zo toch genoeg detail te horen?
een sampleset geeft geen korrekte weergave tussen de grond/boventoon weer.?

als je deze bovenstaande vragen met Nee kan beantwoorden, dan is je totale audio/akoestiek in orde.
als je bovenstaande met Ja moet beantwoorden dan is je audio/akoestiek niet in orde uit balans.


dan kan je 2 dingen gaan doen:

1.proberen je sets te gaan "intoneren" waarbij een een leek totaal het stuur kwijt raakt, want intoneren is zoals al eerder geschreven een vak en niet iets wat je zomaar even op een regenachtige dag doet.

2. je audio/akoestiek in orde maken.

het eerste is goedkoper, maar verschrikkelijk tijdrovend omdat je elke set moet gaan "verfrissen"
met het gevaar dat je niet weet wat je aan het doen bent......................

het tweede is vele malen makkelijker, en betrouwbaarder, maar ook vele malen duurder.


nu is het zo dat er bij niemand thuis een WAF die accepteert dat er in de hoeken van de woonkamer bastrappen geplaatst worden.
een bastrap is zeer effectief, maar ziet er niet uit.

ik zal het intoneren laten liggen omdat John Boersma hier al op uitgebreide wijze op ingaat,
wel kan ik laten horen dat het zonder intonatie mogelijk is om een zelfde resultaat te verkrijgen.

ook heeft het gen zin om opnieuw het al eerder behandelde audio domein nieuw leven in te blazen.

ik zal proberen aan te tonen wat het verschil is tussen intoneren en een correcte audio weergave.

hieronder zie je een meting zonder smoothing

test intonatie zonder smoothing.jpg



voor de leek ik heb een meting gemaakt en daarop wat smoothing toegepast, zonder smoothing krijg je een heel erg grillig verloop, en is een korrektie niet goed mogelijk.


nu volgt een meting waarop 1/12 octaaf smoothing is toegepast, en nu is de grafiek met name in het hoog ook bruikbaar.
test intonatie voorbeeld.jpg


wat zie je nu in de volgende meting?
grafiek test intonatie voorbeeld.jpg



zoals ik er al bij geschreven heb , is het enorme volume verschil in Db tussen laag en hoog, dit klinkt niet lekker
veel tonen in de bas gaan dreunen of doven zelfs uit.

het hoog komt zo niet goed tot zijn recht, en het zal klinken alsof er nog iets over de speaker hangt, een beetje een verkouden, verstopte speaker.

de beide horizontale rode pijlen wijzen op het extreme verschil tussen laag en hoog

de gele pijl geeft een dip aan, dit is het gevolg van een uitdoving van een staande golf, het hele frequentie gebied in deze dip klinkt niet meer. dit zal bij een intonatie al om zowat 1 octaaf zijn wat je moet gaan korigeren.

de roze pijl geeft een bult aan, juist deze tonen worden weer versterkt, en dit nadat kort tevoren bij de gele pijl al frequenties verloren zijn gegaan.
concreet zijn er nu al 2 orgel octaven uit balans qua weergave.

de groene pijl geeft een fout overname gebied aan tussen het midden en de tweeter, dit word vaak veroorzaakt door het filter, maar kan ook een fase gevolg zijn.

de blauwe pijl geeft een oplopende curve aan rond de 4000/5000 Khz dit geeft een nasaal geluid.

kortom het gehele frequentie verloop is in onbalans, en elke toon in het frequentie spectrum van de sampleset
zal naar gelang hij deelneemt in dit verloop verkeerd worden weer gegeven.

dus rest er niet veel anders dan zelf te gaan intoneren, dus de fouten gaan corrigeren
of je pakt je audio keten aan.......

hieronder zie je een meting van een RME audiokaart, met een high-end speaker in exact dezelfde kamer

zonder kunstgrepen, is hier de curve van nature al veel strakker.

hier zal weinig of geen intonatie nodig zijn ,

test meting goed.jpg



zo zie je dat de meeste tonen zich laten horen zoals ze op genomen zijn, met de juiste verhouding tussen grond- en boventoon.

dus nogmaals intoneren is de meest goedkoopste, maar tegelijk ook de meest moeilijkste manier voor ongeoefende intoneurs...

de audio keten in orde maken is duur, maar het eind resultaat is betrouwbaar en snel


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 14 aug 2015 11:44

Re: een sample intoneren

Bedankt JW voor de uitgebreide info. Maar wat is smoothing en wat is duur?

vr.gr.
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 aug 2015 12:02

Re: een sample intoneren

Tammoschut schreef:Bedankt JW voor de uitgebreide info. Maar wat is smoothing en wat is duur?

vr.gr.
Tammo



sorry Tammo voor mijn woordkeuze maar Smoothing is een term die je gebruikt om een meet grafiek wat leesbaarder te maken.

dit is niet iets wat je kan kopen, wel is de meet software geheel gratis te verkrijgen
http://www.roomeqwizard.com/
deze heeft dan nog wel een losse meet microfoon nodig

gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 14 aug 2015 12:30

Re: een sample intoneren

Heel interessant en leerzaam Jan Wim. Mag ik aannemen dat de allereerste grafiek dan is zoals het zou zijn op een 'goedkoop' audiosysteem t.o.v. de laatste grafiek met een 'dure' RME (en natuurlijk bijpassende boxen)?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 aug 2015 12:40

Re: een sample intoneren

MrNhanduc schreef:Heel interessant en leerzaam Jan Wim. Mag ik aannemen dat de allereerste grafiek dan is zoals het zou zijn op een 'goedkoop' audiosysteem t.o.v. de laatste grafiek met een 'dure' RME (en natuurlijk bijpassende boxen)?



hoi Pim,

nee de eerste grafiek is zeker niet bij een budget goedkoop systeem

het is gemeten met een midden klasse

een saffire pro 24dsp en een Adam speaker
beide zijn componenten die bij een gemiddelde Hw-er thuis kunnen staan

gr

jW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 14 aug 2015 12:54

Re: een sample intoneren

Mooie bijdrage Jan Wim!

Zulke grafiekjes spreken boekdelen.

In de monitoren gaat heel veel geld zitten voor een surround oplossing (vanaf 5000 euro is een voorzichtige schatting).

Voor de starters of mensen met een beperkter budget/andere prioriteiten wil ik toch een alternatief bieden: de hoofdtelefoon! Ongekend flexibel en meest pure weergave.
- investeer in een top audiodevice, dit is in alle situaties naast de computer en de software een onmisbare schakel. Denk bijv. aan RME (Jan Wim noemt dit ook al). Kost rond de 1000 euro.
- investeer in een top hoofdtelefoon, zoals sennheiser, akg - eventueel met hoofdtelefoonversterker. Er zijn meerdere smaken en voorkeuren, neem zelf de tijd om te testen en proberen. Kost rond de 300 euro.

Fokko

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 14 aug 2015 13:09

Re: een sample intoneren

Voorzover ik begrepen heb is de RME HDSPe PCI-E insteekkaart een relatief betaalbare oplossing die vrijwel net zo goed is als de losse RME devices (met deels allerlei functies die wij niet nodig hebben). Scheelt ook weer ruimte, want dan zit alles in de PC.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 14 aug 2015 13:11

Re: een sample intoneren

Jan Wim schreef:
MrNhanduc schreef:Heel interessant en leerzaam Jan Wim. Mag ik aannemen dat de allereerste grafiek dan is zoals het zou zijn op een 'goedkoop' audiosysteem t.o.v. de laatste grafiek met een 'dure' RME (en natuurlijk bijpassende boxen)?



hoi Pim,
nee de eerste grafiek is zeker niet bij een budget goedkoop systeem
het is gemeten met een midden klasse
een saffire pro 24dsp en een Adam speaker
beide zijn componenten die bij een gemiddelde Hw-er thuis kunnen staan
gr
jW


Tsjonge, dat is dan toch wel een behoorlijk verschil in kwaliteit! Ik had verwacht dat het eerste met bijv. interne geluidskaart van moederbord was ofzo. Dat zal dan nog wel een pak erger zijn.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com