Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Register koppelen Hauptwerk 3

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 06 aug 2015 21:16

Bericht 07 aug 2015 08:54

Register koppelen Hauptwerk 3

Hallo Allemaal,

ik ben hier nieuw en ben opzoek naar een antwoord.

Ik heb lang geleden hauptwerk gekocht maar er eigenlijk de laatste jaren niets meer meegedaan.
Nu wil ik dat wel weer gaan doen. Nieuwe geluidskaart gekocht etc.
Echter ik heb nog steeds hauptwerk 3.3 (ga ik wel updaten eind van het jaar) samen met een johannus 1205 orgel.
Mijn programma met de orgels oa kampen heb ik opnieuw geinstalleerd en alles draait naar behoren.
Echter wil ik mijn registers koppelen. Dit lukte in het verleden, echter nu niet meer.

Ik heb in General settings->switch midi input gekeken. Daar moeten de juiste codes komen.
Maar wat ik ook probeer, het lukt met niet. De codes van het orgel zijn me wel bekend zoals bv CB 05 is het 6e register.
Maar als system exclusive krijg ik dat niet ingevuld. Wie weet hierop (nog) het antwoord.

Alvast bedankt voor de reacties

René ter Woord

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 aug 2015 17:35

Re: Register koppelen Hauptwerk 3

René

Ja. in HW 3 is dat nog handwerk.
In HW 4 kan dat via midi learn en dan is het veel gemakkelijker (op de betreffende (scherm)knop gaan staan en dan rechtse muisknop --> auto detect klikken. Vervolgens een register van je fysieke (Johannus??) orgel aan doen en dan Done).


Sysex (System exclusive) register codes zien er als volgt uit:

F0 7D 39 72 10 00 00 5E 2A 00 00 F7
F0 7D 39 72 11 00 00 5E 1A 00 00 F7

F0 en F7 zijn start/stop bytes
7D 39 72 zijn de HW codes en hebben altijd een vaste waarde
Byte 5 is uit/aan van het register (10/11 in het voorbeeld)
De overigen (byte 6-9) zijn het betreffende register
Byte 10 = midi note nr.
Byte 11 = aanslag gevoelighheid

5E 2A/5E 1A zijn dus de registercodes. Nu laat het HW 3.3 manual nergens zien of je alleen die 4 bytes (dus ook voorloopnullen), de hele reeks zonder start/stop byte of alles moet invullen.
Dit moet je zelf maar even via trial and error proberen in onderstaand scherm (waar je dus al gekeken hebt). Daar staat gewoon een vakje voor Sysex berichten: aantal bytes ingeven en de data zelf).
Dan heb je de codes in HW ingebracht.
Volgende stap is dat je in de sampleset van Kampen de "Stops: div <x> <"het werk"> <nr>" die je nu van midi codes voorzien hebt, koppelt aan de betreffende registerknop van Kampen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 3

Geregistreerd: 06 aug 2015 21:16

Bericht 08 aug 2015 15:56

Re: Register koppelen Hauptwerk 3

Hallo Evert-Jan

bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Echter: geen resultaat.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat ik moet invullen??

Mijn orgel, dit heb ik gemeten geeft met bv de prestant 8 aanzetten en uitzetten, johannus gebruikt voor aan en uit dezelfde code, CB 13
Ik heb van alles geprobeerd maar weet niet hoe of wat. Terwijl het in het verleden gefunctioneerd heeft.
(Toen natuurlijk ook niet genoteerd)

Heb jij nog andere tips of? Ik vraag mij af of ik het bij sysex moet zoeken of misschien een ander commando???

Groet,

Rene

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 aug 2015 18:00

Re: Register koppelen Hauptwerk 3

Even in het Johannusboek gekeken. Midi is bij Johannus overal hetzelfde geïmplementeerd, dus dit zou ook voor jouw orgel moeten gelden. De registers zitten op Midi kanaal 12. Dus dat kun je instellen bij Midi input path.

Verder staat er in het boek
System exclusive messages (transmitted/recognized)
Each ‘sys ex’ (system exclusive) message largely looks the same. The first 7 bytes and the last byte are always the same. Only the value of the 8th byte varies. This is the ‘sys ex message’ that Johannus generally uses: F0 00 4A
4F 48 41 53 XX F7 (hexadecimal).
Therefore, with the ‘sys ex messages’ described below, only the value of the 8th byte (XX) is given, and from which output it is transmitted.

All stops off
The ‘all stops off’ sys ex code is 7F. This sys ex code is transmitted through the MIDI SEQ. output when the 0 button is pressed for a long time.
When an ‘all stops off’ sys ex code is received, all stops on the instrument are switched off.

Pushbutton values
When a button is pressed, a sys ex code is transmitted with the value of the button that is pressed (for example PP = 00 P = 01) through the MIDI MOD. output.
These sys ex codes are only important when the Johannus sound module CSM 128 is connected to your instrument.

Other MIDI codes (transmitted)
Press the 0 button to transmit the sys ex code, ‘all stops off’ and all volume settings through the MIDI SEQ. output.

Dus Sysex berichten zijn het zowiezo niet, alleen de General Cancel en de ppp-fff knopjes.

Dan blijven alleen de vakjes Event nr, Event value en Velocity over.
Dan zijn het de eerste 2 vakjes CB 13

Volgens mij is het niet zo dat voor aan- en uitzetten van een register dezelfde 2 codes gebruikt worden. Er zal zeker een 0 of 1 oid bij moeten. Want wat als de ontvangende partij een code mist? Dan denk je een register uit te zetten maar gaat deze aan.

Ik zou het daar eens mee proberen.

Berichten: 3

Geregistreerd: 06 aug 2015 21:16

Bericht 13 aug 2015 11:00

Re: Register koppelen Hauptwerk 3

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Het was eigenlijk veel eenvoudiger dan gedacht.

Johannus gebruikt dus echt voor het aan- en uitzetten dezelfde code. En daar ging het mis.

Ik heb nu gewoon gekozen voor midi program change.
Midi kanaal op 12

Voor het uitzetten van het register heb ik NONE in gevuld (dus niks) in het begin had ik hier dezelfde code als boven ingevuld en toen deed hij het niet.

Nu gaat alles prima.

Ik heb een orgel met veel registerknoppen (53) dus voor veel orgels kom ik hier prima mee uit de voeten.
Een 'vertaal' lijstje gemaakt in Excel en alles draait prima.

Nogmaals bedankt,

René ter Woord

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com