Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Cache files verspreiden over meerdere disks

Toon actieve onderwerpen


hpw

Berichten: 124

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 22 sep 2015 14:09

Cache files verspreiden over meerdere disks

Weet iemand of het mogelijk is om cache files over meerdere harddisks / drives te verdelen? Nu staan deze cache files op mijn c schijf (=ssd schijf), maar die zit vol. Ik heb nog wel ruimte op een andere disk.

Groet,
Hubèrt

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 sep 2015 17:43

Re: Cache files verspreiden over meerdere disks

Dat is niet mogelijk. In HW is nl. maar 1 directory te configureren voor Cache files.
Een grotere SSD kopen of misschien helpt opruimen. Bijv. andere HW bestanden zoals de Components directory op een (2e) harddisk zetten?

hpw

Berichten: 124

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 24 sep 2015 09:03

Re: Cache files verspreiden over meerdere disks

Ik heb tijdens de installatie er al voor gekozen om een aantal directory's / bestanden op de andere schijf te zetten.
Op dit moment zit er dus niet anders op om de cache op te schonen, wil ik een andere sampleset kunnen installeren.

Mijn huidige SSD is 160 gb groot. Ik denk er inderdaad aan om een andere er naast te laten plaatsen of als vervanging van de huidige. De vraag is alleen wat er mogelijk is op basis van mijn moederbord Gigabyte GA-X58A-UD7.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 24 sep 2015 11:35

Re: Cache files verspreiden over meerdere disks

Je moederbord heeft SATA 2 voorzover ik kan zien. Dan heeft het niet veel zin om in een SSD te investeren (of je moet eraan denken binnenkort te upgraden naar een nieuw systeem en de SSD's mee te nemen). Ik zou dan twee harde schijven van 1 TB in RAID0 zetten.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 sep 2015 15:21

Re: Cache files verspreiden over meerdere disks

Op het GA-X58A-UD7 moederbord zitten volgens de website 6 x SATAII 3Gb/s en 2 x SATAIII 6Gb/s aansluitingen.
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3527#sp
Een SSD op max. snelheid gebruiken zou dus wel mogelijk zijn. Als op de huidige SSD ook Windows staat, zou ik die laten zitten en een nieuwe SSD daarnaast plaatsen voor alleen de cache bestanden.
Dat is de snelste inbouwmethode. Beide SSD's kunnen op de SATAIII output worden aangesloten.

Nodig: bijv. Crucial MX200 SSD (en ik zou dan de 500 GB nemen; kost 175 euro). Deze SSD kun je in de toekomst meenemen naar een nieuwe PC als je die tzt zou gaan kopen.
De BX100 is bij 64 Threads iets langzamer en 10 euro goedkoper.
Voor een test, zie hier http://tweakers.net/reviews/3903/crucial-bx100-en-mx200-ssd-aanval-op-prijs-en-prestaties.html
Tevens nodig een SATA kabel en een voedingskabel voor de disk

Alternatief 1 is 2 harddisken in RAID0 plaatsen, zoals Pim aangeeft.

Alternatief 2 is dat je één/een aantal cache bestand(en) verhuist naar de harddisk als je een een bepaald(e) orgel(s) even een tijdje niet gebruikt. Je moet dan even de ID's bepalen dmv de activity.log file (in het Help menu) en dat bestand dus verhuizen. Ga je weer op dat orgel spelen, dan moet eerst het bestand teruggekopieerd worden op de SSD en een andere verhuizen naar de HD (als dat al niet eerder gedaan is).
Deze methode is sneller dan steeds een cache file weggooien en dan weer opnieuw op laten bouwen door HW als je op dat orgel wilt spelen.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 24 sep 2015 15:26

Re: Cache files verspreiden over meerdere disks

Ik kon me al niet voorstellen dat er geen SATA 3 op zat, maar kon het zo snel niet vinden. Niet dat 2 aansluitingen nu overhoudt, maar het is iets!
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 sep 2015 16:05

Re: Cache files verspreiden over meerdere disks

Je kunt cache files verspreiden over meerdere disks met het commando mklink. Alleen dat moet je willen .... Maar het is mogelijk. Eventueel kun je ook een tweede configuratie gebruiken en alleen die folder op een andere disk zetten. En deze folder met mklink linken.

hpw

Berichten: 124

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 25 sep 2015 09:52

Re: Cache files verspreiden over meerdere disks

Dank voor alle reacties!

Mijn disk configuratie is momenteel:
1) Intel X25-M Postville 160 GB
2) 2 x 1TB HDD WD red in raid-0

Verder bestaat mijn pc uit:
Kast: Cooler Master CM 690 II Advanced
Moederbord: Gigabyte GA-X58A-UD7
Processor: Intel Core i7 980X Extreme Edition 3,33 - 3,6 GHz
CPU koeler: Scythe Mugen 2 rev.B.
Geheugen: Kingston HyperX, 24GB DDR3 / 1600
Videokaart: Sapphire Vapor-X HD 5770, 1024 MB
Voeding: 650 W

Ik weet niet of mijn pc/voeding e.d. het trekt als ik er nog een extra SSD bijzet?

Alternatief 2 is dat je één/een aantal cache bestand(en) verhuist naar de harddisk als je een een bepaald(e) orgel(s) even een tijdje niet gebruikt. Je moet dan even de ID's bepalen dmv de activity.log file (in het Help menu) en dat bestand dus verhuizen. Ga je weer op dat orgel spelen, dan moet eerst het bestand teruggekopieerd worden op de SSD en een andere verhuizen naar de HD (als dat al niet eerder gedaan is).
Deze methode is sneller dan steeds een cache file weggooien en dan weer opnieuw op laten bouwen door HW als je op dat orgel wilt spelen.


Kijk dat had ik zelf niet bedacht. Ik heb nog voldoende ruimte over op die andere schijf. Ik ga denk ik batch bestanden maken om per orgel de cache files heen en weer te kopiëren. Dat scheelt tijd als je een orgel dat je niet vaak gebruikt, toch redelijk snel weer wilt bespelen.

hpw

Berichten: 124

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 25 sep 2015 09:54

Re: Cache files verspreiden over meerdere disks

gjschipper schreef:Je kunt cache files verspreiden over meerdere disks met het commando mklink. Alleen dat moet je willen .... Maar het is mogelijk. Eventueel kun je ook een tweede configuratie gebruiken en alleen die folder op een andere disk zetten. En deze folder met mklink linken.



GertJan: ik ken het commando niet, maar hou het zeker in gedachten om eens uit te proberen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 sep 2015 11:04

Re: Cache files verspreiden over meerdere disks

hpw schreef:Ik ga denk ik batch bestanden maken om per orgel de cache files heen en weer te kopiëren.
Per orgel is er maar 1 cache file per HW configuratie.
Ze staan in Hauptwerk/HauptwerkInternalWorkingFiles/<4 configuratie directories>

Je kunt nu ook alles (de 4 cache directories) alvast naar de RAID disken kopiëren. Zolang je niets aan de configuratie van een sampelset/audio e.d. wijzigt, wijzigt de cache file ook niet. Mocht je ruimte nodig hebben op de SSD, dan kun je direct een of meerdere cache files verwijderen voordat je een nieuw orgel laadt.
Je moet wel eerst even een lijstje aanleggen van orgelID's, zodat je weet welke cache file je kan weggooien omdat je dat orgel even niet meer bespeelt. Dat kan via de Activity log. Loop deze van boven naar beneden langs en je zie daar bij laden van een orgel de ID's staan.

En je voeding is krachtig genoeg om een extra SSD te trekken ........

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 25 sep 2015 13:23

Re: Cache files verspreiden over meerdere disks

Welke ID is nu welk orgel?

Gert, Evert-Jan
Het zou handig zijn als er op deze site een plaats komt waar een overzicht geplaatst kan worden van Sampleset - editie - ID. Dan is het een kwestie van info verzamelen, aanleveren en tabel onderhouden.
Is dat wat?
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 sep 2015 17:21

Re: Cache files verspreiden over meerdere disks

Als je de organdefinition file opent (deze staat in Hauptwerk\HauptwerkSampleSetsAndComponents\OrganDefinitions) staat er bovenin de file de xml-tag: Identification_UniqueOrganID. Dat ID staat ook in de cache file. Deze file kun je verplaatsen naar een andere disk m.b.v. mklink.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com