Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

laadtijd erg lang

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 25 maart 2016 20:49

laadtijd erg lang

Het laden van samples kost heel veel tijd. Het lijkt alsof elke sample steeds voor het eerst geladen wordt.
Ik heb het programma AVG PC TuneUP gekocht in de hoop dat het sneller zou gaan.
Maar het heeft geen effect.
Vaak krijg ik de indruk dat ik last of recent organ wel drie keer moet aanklikken om het laden te laten beginnen.
Er is voldoende geheugen.En heb HW versie 4.2.0.
Wie heeft er een tip voor me.

Vr.gr.
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 maart 2016 22:48

Re: laadtijd erg lang

Tammo

Als een sample set steeds door de eerste laadroutine heen gaat, dan kunnen 3 dingen de oorzaak zijn:
- de tijd van de PC is gewijzigd t.o.v. de originele tijd. Je moet dus even kijken of de PC klok rechts onder in het scherm wel op tijd loopt/blijft lopen en of de datum ook goed staat.
- de audio configuratie is aangepast
- je hebt zelf wat in de configuratie van de sample set aangepast (in het scherm orgel --> load organ, adjust audio, etc.)
Misschien kun je alle 3 controleren / aangeven of dat is gebeurd.

Met het prg AVG PC TuneUP worden een aantal optimalisatieslagen gedaan voor het starten van de PC en opstarten Windows. Ze beloven altijd veel, maar ik denk niet dat het een paar sec. scheelt. Hauptwerk wordt daar in elk geval niet mee geoptimaliseerd en een sample set zal daardoor zeker niet sneller door laden (tenzij je harddisk behoorlijk gedefragmenteerd was).
Als je HD bijna vol is, wordt deze ook traag. En daar valt niets aan te verbeteren dan vervanging door een grotere.
Maar als een sampleset sneller geladen moet worden moet je een SSD (laten) plaatsen en de cache bestanden daarop zetten. De rest blijft dan op de HD staan.

Berichten: 26

Geregistreerd: 08 okt 2015 10:05

Bericht 26 maart 2016 17:29

Re: laadtijd erg lang

Hallo Tammo,

ik kan je maar 1 advies geven, neem kontakt op met Harrie Sieders van HS computers en Muziek in Vollenhove.
Dit is de man die je echt op weg kan helpen. Ik heb sinds kort een nieuw systeem van hem.
Inlaad tijden in 24 bits van bv Utrecht 50 seconden, Arslheim 40 secondenen, Gorlitz 110 seconden.
Het gaat dan om een systeem met een groot intern geheugen en 2x1 Terra SSD kaarten.
Maar ook in het klein weet hij voor U de weg. Succes en fijne paasdagen.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 26 maart 2016 20:57

Re: laadtijd erg lang

Naast de ongetwijfeld prima, maar dure oplossing van GerritTeunis, lijkt toch het advies van Evert-Jan, om er eens een verse SSD in te zetten, naast het kijken naar de juiste systeemtijd, het meest voor de hand liggende en hoeft ook niet duur te zijn....

HG Tammo!!

Geert

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 26 maart 2016 22:28

Re: laadtijd erg lang

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Evert-Jan.; ik wet zo niet of ik de juiste instellingen heb. Ik heb er wel een lexicon tussen zitten en weet niet of dat invloed heeft.
Gerrit, deze oplossing is mij te duur en misschien ook niet nodig.
Geert, een SSD is misschien wel een optie , maar zie op tegen het werk. Ik heb er denk ik een zeer rommelige HD van gemaakt. Eveneens HG !!
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 maart 2016 23:26

Re: laadtijd erg lang

Tammo

de Lexicon zit er niet tussen Hauptwerk en de geluidskaart maar achter je geluidskaart. Je moet dat dus zien als een verlengde van je geluidskaart. Vandaar gaat het audiosignaal naar een versterker.
Aanpassingen in je Lexicon heeft dus geen invloed op Hauptwerk (wel hoor je het qua audio maar dat heeft natuurlijk te maken met de aanpassingen in je Lexicon).

Dit is de weg die het audio doorloopt:
Hauptwerk ----> Geluidskaart ---> Lexicon -----> audioversterker met speakers of actieve speakers

Dus blijft wat ik eerder geschreven heb, nog steeds van kracht. Misschien heb je iets gewijzigd in de audioinstelingen van Hauptwerk. Dat betekent dat ALLE orgels in die HW configuratie (1 van de 4) eenmaal door de lange laadtijd gaan.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 01 apr 2016 09:55

Re: laadtijd erg lang

JA, idd, die Lexicon zit niet in je PC...!!

Overigens, @ Evert-Jan, merk ik bij mijn eigen installatie, dat een set die ik heel lang ( maanden) niet gebruikt heb, spontaan een nieuwe cachefile gaat aanmaken als ik heb dan na die lange tijd weer eens wil laden.

Is daar een verklaring voor??? Overigens draai ik nog steeds op XP-prof....

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 apr 2016 10:32

Re: laadtijd erg lang

Geert

Er zijn mi 3 mogelijkheden. Het kan zijn dat je:
- die set voor het laatst gebruikt heb onder HW 4.11 en bij 4.2 en hoger wordt eenmalig de cache opnieuw aangemaakt
- je de PC niet actief op zomer/winter tijd hebt gezet. Bij XP moet je dat nog aanvinken.. Kijk even naar de instellingen -> Configuratiescherm >> Eigenschappen Datum en tijd : tab Tijdzone: (GMT +1:00)Amsterdam, Berlijn, Bern, Rome, Stockholm, Wenen. Aanvinken Klok automatisch aanpassen aan zomertijd en wintertijd.
- dat je toch iets (in het verleden) in de audio configuratie hebt gewijzigd en dat dit de eerste keer is dat je de betreffende sampleset weer laadt, waardoor de cache file wordt aangemaakt.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 01 apr 2016 14:38

Re: laadtijd erg lang

Jij denkt altijd zo lekker door, Evert-Jan!
Waarsch is het ook ene zekere luiheid mijnerzijds dat ik dat eerst niet ff zelf kontroleer.......ik ga ermee aan de slag! Thks a lot! Wellicht zijn dit ook voor Tammo nog goed extra tips.

HG

Geert

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 10 apr 2016 12:27

Re: laadtijd erg lang

Een hele drukke week achter de rug, waardoor ik er niet aan toe kwam te reageren en nauwelijks te spelen.
Gisteravond zat ik achter het orgel en zag heel kort een schermpje verschijnen dat AVG PC Tune Up wat met hauptwerk had gedaan.
Wat blijkt; dit programma had Hauptwerk, als niet relevant, op de achtergrond geplaatst.
Na correctie laad ik Utrecht nu in ongeveer 4 minuten in.
Leuk programma :shock:

Bedankt voor jullie reacties.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 12 apr 2016 09:04

Re: laadtijd erg lang

Geweldig, zo' n ontdekking. Het is me wat met al dit soort "services". Fijn dat het weer beter werkt.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com