Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Original Organ Tuning bij opstarten

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 sep 2011 19:50

Original Organ Tuning bij opstarten

Hallo,

Ik heb een onverklaarbaar verschil in het opstarten van div. orgels.
Standaard wil ik alle orgels laden in de originele temperatuur.
Het ene orgel gaat dit goed, het andere niet.
Ik gebruik de Advanced versie 3.3 met laatste update voor versie vier uitkwam.

Kan het aan het orgel liggen? Of moet ik op twee plaatsen dit instellen?
Ik vind het vreemd, aangezien de originele temperaturen wel gewoon beschikbaar zijn.
Freiberg b.v. moet gewoon origineel laden, maar laadt hoe dan ook altijd in equal.

Wie weet hier raad op?
Alvast bedankt!

Gr. Kees
Laatst bijgewerkt door Kees Hoekman op 12 sep 2011 09:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 sep 2011 22:28

Re: Original Organ Tuning

Kees

In HW3 is maar 1 setting voor het laten van de temperatuur file, nl. altijd wordt de laatst actieve file geladen (het is dus onafhankelijk van het opgestarte orgel). Dat Freiberg niet origineel laadt, komt omdat je het vorige orgel, dat je voor Freiberg geladen had, equal gebruikt hebt.

In HW4 is per orgel/sampleset instelbaar welke temperatuur file geladen moet worden en bij de volgende keer starten wordt deze file dan ook geladen.

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 12 sep 2011 08:47

Re: Original Organ Tuning

Dank voor je reactie Evert-Jan,

Echter nu vraag ik me toch af, waarom heb ik in de general settings dan de mogelijkheid uit vier opties te kiezen, terwijl dat niet zou werken?
Ook, indien ik Velesovo inlaad en daarna b.v. Freiberg(ik had deze willekeurig genoemd), dan zou volgens jouw theorie Freiberg in Velesovo's temperament moeten laden. Dit is niet het geval.
Dus ik vrees dat deze theorie niet helemaal opgaat.
Want, stel ik laad eerst Freiberg, kies dan het original temperament, hetwelk verondersteld wordt hierbij te behoren, dan zou vervolgens Velesovo in de temperatuur van Freiberg moeten laden. Niet dus, Velesovo laadt zichzelf keurig met de Velesovo temperatuur.

Kortom, volgens mij zijn we er nog niet aan uit, maar evengoed dank voor je reacties.
Heeft iemand anders ook deze ervaring van Evert-Jan of juist die van mij?

Hoor graag.

Vr. gr. Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 sep 2011 09:40

Re: Original Organ Tuning bij opstarten

Ik heb HW3 niet meer, dus ik kan het niet meer uitproberen. Maar als ik me goed herinner werkt het als volgt:

1. General settings - Equal: alle orgels laden in Equal, tenzij Equal voor dat orgel niet beschikbaar is; dan Original
2. General settings - Original: alle orgels laden in Original, tenzij Original voor dat orgel niet beschikbaar is; dan Equal
3. General settings - 1e favoriet: alle orgels laden in de stemming die is ingesteld als 1e favoriet
4. General settings - laatst gebruikt: alle orgels laden in de stemming die als laatste gekozen is via het dialoogvenster met de lijst van alle stemmingen of via de lijst van favorieten (dus niet in Equal of Original als die rechtstreeks via het menu zijn gekozen)

Dat laatste zorgde bij mij in het begin nogal eens voor verwarring. Ik had in General Settings gekozen voor de laatste gebruikte stemming. Maar als ik Equal of Original koos rechtstreeks via het menu, dan werden die niet onthouden als laatst gebruikte stemming. Alleen als ik ze koos via het dialoogvenster met daarin alle beschikbare stemmingen, werden ze onthouden als laatst gebruikte stemming. En alleen dan werden ze gebruikt bij het laden van een nieuw orgel of bij het weer opstarten van HW.

Van Freiberg meen ik me overigens te herinneren dat de optie Original Organ Tuning niet beschikbaar is. Vandaar dus dat Freiberg laadt in Equal als je Original als standaard hebt ingesteld.

Omdat je bij sets van SP eigenlijk standaard een andere stemming moet gebruiken dan Original, heb je in HW3 dus een probleem. Want zoals al eerder gezegd, je kunt in HW3 geen standaardstemming per orgel opgeven. In HW4 kan dat wel. Persoonlijk vind ik dat de belangrijkste verbetering van HW4.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 sep 2011 10:15

Re: Original Organ Tuning bij opstarten

Kees,

Een duidelijke uitleg van Gerrit; ik heb daar niets meer aan toe te voegen.
Ook ik had in General Settings gekozen voor de laatste gebruikte stemming, vandaar dat ik dat hierboven ook zo weergegeven had als reactie op je probleem. Maar nu Gerrit die 4 mogelijkheden zo beschrijft, kan ik mij dat ook weer herinneren. En zoals je gemerkt heb, heb ik ook HW3 niet meer.

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 12 sep 2011 10:32

Re: Original Organ Tuning bij opstarten

Dank jullie wel Gerrit en Evert-Jan,

het blijkt dus feitelijk aan de sets zelf te liggen en niet aan de instellingen.
Ik verkeerde in de veronderstelling, dat ik óf wat verkeerd had gedaan óf een fout binnen HW had.

Wel, dan klikken we gewoon wat vaker, alvorens te gaan spelen.
Wat die samplesets van SP betreft, ik ben er wel zeer content mee!

HW vier moet nog even wachten, gezin gaat voor.

Groet,
Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 sep 2011 13:37

Re: Original Organ Tuning bij opstarten

Kees

het ligt niet aan de samplesets maar aan de (on)mogelijkheden van HW3.
En wat de aanschaf van HW4 betreft: zeker wachten tot kerst want dan zijn er wel weer aanbiedingen

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 12 sep 2011 19:34

Re: Original Organ Tuning bij opstarten

Oké Evert-Jan.

Apart toch, want die functies zitten er. Zo werd ik dus op het verkeerde been gezet door een manco van het systeem.
Maar, geen man overboord. Ik weet nu hoe e.e.a. zit.

Nogmaals dank en wat ga jij met Kerst aanschaffen?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 sep 2011 00:03

Re: Original Organ Tuning bij opstarten

Kees

ik heb al HW4 als update van HW3 en o.a. kampen III en ben tevreden
Dus ik koop niets (of de Domkerk moet dan uit zijn......maar dat verwacht ik niet)

Evert-Jan

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com