Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Setterknop

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 20 sep 2017 19:03

Setterknop

Beste forumleden,

Een vraag over de set knop bij het instellen van registercombinaties.
Als ik de setknop aanzet om de registercombinaties in te stellen moet ik hem daarna weer uitzetten.
Dat is ook met mijn duimpiston het geval.
Nu zijn er tegenwoordig ook digitale orgels waarbij je de setknop ingedrukt moet houden en dan de combinatie knop bv 1 moet indrukken. Laat je de setknop weer los dan is set uitgeschakeld.
Ik wil dus de duimpiston set als een maakcontact gebruiken alleen bij indrukken.
Op deze manier hoef je niet nogmaals te drukken om de set knop weer uit te schakelen.
De vraag is of dat ook zo in Hauptwerk in te stellen is.

Groet
Muzieknoot

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 sep 2017 19:27

Re: Setterknop

In HW kun je instellen dat een knop een toggle functie heeft: 1x drukken is aan en nogmaals drukken is uit.
Midi Learn op set knop en in het popup window kun je wel of geen vinkje bij 'Toggle state of virtual stop/coupler/……' zetten. Zonder vinkje is het een maakcontact: set is actief zolang je hem indrukt.

Maar wat je wilt zou denk ik technische gezien misschien niet goed werken.
De knoppen staan (waarschijnlijk) in een kruismatrix aan de scanner gekoppeld, die daar vervolgens een MIDI code van maakt. Wat als je daar de set knop ingedrukt houdt en ook een duimpiston knop?

Om de duimpistons met een maakcontact te programmeren zet je de set knop aan. Registratie maken en duimpiston 1 indrukken. Nieuwe registratie maken, duimpiston 2 indrukken, enz. Als je klaar bent, dan set op nieuw indrukken.
(maar ja dat wil je niet .....).

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 20 sep 2017 20:34

Re: Setterknop

Dat kan, zo heb ik het ook ingeregeld: in het door Evert-Jan genoemde scherm kiezen voor ‘momentary piston’ voor de set knop.

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 21 sep 2017 14:43

Re: Setterknop

Hartelijk dank voor de antwoorden.
Inderdaad moet dan de set duimpiston als een maak kontakt werken.
Bij de scanner moet dat dan ook zo ingesteld.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com