Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk geluid naar 2 audio groups

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 20 jan 2017 12:01

Hauptwerk geluid naar 2 audio groups

Mijn huidige situatie is als volgt:
Als geluidskaart gebruik in een saffiere pro 26. Ik gebruik een stereo opstelling.

Hauptwerk stuurt de Main output als volgt uit:
DAW1 (Main output left)
DAW2 (Main output right)

Mijn geluidskaart staat als volgt ingesteld:
DAW1 -> Front speakers left
DAW2 -> Front speakers right
DAW1 -> Subwoofer left
DAW2 -> Subwoofer right

Ik wil het volume van de subwoofer apart kunnen regelen. Mijn subwoofer staat op het minimale niveau, maar dat is nog te hard.
In mijn geluidskaart kan ik het volume van de DAW's apart instellen. Nu wil ik dus dat hauptwerk de audio als volgt uitstuurt:
DAW1 (Main output left)
DAW2 (Main output right)
DAW3 (Main output left)
DAW4 (Main output right)

Ik wil dus een 'kopie' maken van DAW1 naar DAW3 en van DAW2 naar DAW4. Is dit mogelijk?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jan 2017 12:36

Re: Hauptwerk geluid naar 2 audio groups

Dat kan als je een mixdown maakt.

Heel in het kort:
Dit moet een eigen groep worden: DAW3 (Main output left) en DAW4 (Main output right)
Maak een groep subwoofer aan (Audio output group)
Ga naar Audio Outputs en geef bij DAW3/4 (= de subwoofer groep nu) aan dat het signaal vanaf de interne mixer komt (op 2e tabblad).
En bij DAW1/2 moet het op het 2e tabblad de Aux sends naar die mixer sturen (dus de subwoofer groep)

Als het niet duidelijk is, kan ik dat vanavond nog wel uitgebreider uitleggen
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 20 jan 2017 21:04

Re: Hauptwerk geluid naar 2 audio groups

Beste Evert-Jan,

Dank voor je snelle antwoord. Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoeld. Ik had zelf ook al geprobeerd een aparte groep voor de subwoofer aan te maken. Echter krijg ik de main output daar niet naartoe gestuurd. Kun je het nog wat uitgebreider toelichten?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jan 2017 21:40

Re: Hauptwerk geluid naar 2 audio groups

Ik had aangegeven dat er een groep subwoofer in Audio output groups aangemaakt moet worden. Dit is niet nodig omdat je via de HW mixer gebruik gaat maken van audio vanuit de bestaande groep Main output.
Sorry. Soms moet je toch even op een plaatje kijken en dat had ik vanmiddag niet bij de hand. :(

Dit is de stap voor stap beschrijving.
1. In het scherm 'Audio Output Groups' hoeft niets te gebeuren. Er hoeft geen nieuwe groep aangemaakt te worden omdat gebruik gemaakt wordt van de bestaande groepen 'Main output'.
2. Ga naar General Settings --> Audio Outputs.
3. Maak in het linker deel van het scherm een nieuwe 'Audio Output' regel aan door op de knop Insert te klikken. In het rechter deel van het scherm kan achter 'Alias' de logische naam worden gegeven: 'Subwoofer'.
4. Controleer of de juiste driver voor de geluidskaart (ASIO) in het uitklapmenu 'Audio Output Device' staat. Zo niet, selecteer deze driver.
5. Selecteer vervolgens achter 'Device channel 1 (L)' en 'Device channel 2 (R)' de te gebruiken audiokanalen van de geluidskaart. (DAW3 en DAW4) (dat wordt dan je subwoofer aansluiting op de geluidskaart)
6. Zet 'Recording format' op 'Recording disabled from this output' (Main output zal opnemen; anders krijg je 2x dezelfde opname op de harddisk). De rest op dat scherm kan blijven staan; dat is gemeenschappelijk voor alle orgels in die HW config omgeving en heb je all bij Main output ingesteld.
7. Ga naar tabblad 'Routing and aux mix (advanced settings)'. Selecteer achter 'Output type' 'Aux mix down output (dest. for primary output aux sends)'.
8. Nu moeten de 'Audio Output' front de audiosignalen ook naar de mixer gestuurd worden. Selecteer daarvoor in het linker schermdeel 'Main output' en ga naar het tabblad 'Routing and aux mix (advanced settings)'. In het blokje 'Aux sends' moet achter 'Aux send 1 destination:' 'Subwoofer' geselecteerd worden.
9. Alles is nu geconfigureerd. Klik op OK
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 21 jan 2017 12:43

Re: Hauptwerk geluid naar 2 audio groups

Bedankt voor de uitleg,

Het is gelukt om het geluid via 2 stereokanalen uit te sturen. Nu loop ik tegen een probleem in mijn geluidskaart aan. Ik dacht dat ik het volume van de DAW's kon instellen, dit werkt echter niet.
Mix control-min.png

Als ik bovenin het scherm de schuifjes van DAW3 en DAW4 verschuif, heeft dit geen invloed op het volume. Weet iemand hoe ik het volume van een uitgang apart kan instellen?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jan 2017 18:08

Re: Hauptwerk geluid naar 2 audio groups

Je hebt de schuiven DAW3 en 4 op MIX1/2 tabblad omhoog staan. En rechts (bij 17/18) staan DAW1 en 2. Dat betekent dat beide gemeenschappelijk gemixt worden en dan naar de uitgangen van de geluidskaart gaan. Dus wat je in HW gesplitst hebt wordt hoert weer samengevoegd. Geheel rechts staat onder SEL niets geselecteerd of staan MON1/2 en Line3/4 geselecteerd (meerdere uitgangen dus). Dat kan ik niet zien.

Oplossing:
Je moet DAW3/4 op een Mixer tabblad 3/4 aanmaken. De rest van de DAW's daar op off zetten. Dan geheel rechts bij SEL Line3/4 kiezen.
Op Mixer tabblad 1/2 (het plaatje dus) moet je DAW3/4 op off zetten. Geheel rechts bij SEL alleen Mon 1/2 zetten

Ervan uit gaande dat je frontspeakers op uitgang 1/2 en de subwoofer op 3/4 zitten
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 21 jan 2017 19:57

Re: Hauptwerk geluid naar 2 audio groups

Evert-Jan,

Bedankt, het werkt nu.
Ik heb de geluidskaart als volgt ingesteld:
Mix control-min.png

Mix control 2-min.png


Er zijn nog een paar dingen onduidelijk:
- Wat is het verschil tussen de rij met inputs links en de 'aparte' input rechts.
- Als ik het goed begrijp kun je met de selectie rechts de outputs selecteren waar de mix naartoe gestuurd wordt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jan 2017 22:02

Re: Hauptwerk geluid naar 2 audio groups

Je instellingen zijn niet goed
Bij MIX1 staan ook DAW3/4 actief. Die moeten beiden op OFF gezet worden. Alleen zo worden HW kanalen DAW1/2 naar deze mixer gestuurd. Die gaan naar Mon.1/2
Bij MIX3 staan ook DAW1/2 actief. Die moeten op OFF gezet worden. Alleen zo worden HW kanalen DAW3/4 naar deze mixer gestuurd. Line out naar naar 3/4 (=subwoofer)


Er staan onder de mixer zwarte nummers.
1-6 zijn de analoge ingangen. Zijn niet te gebruiken in HW
7-18 zijn de DAW ingangen
Geheel rechts is de uitgang van de mixer. Bovenin kun je met SEL aangegeven naar welke uitgangen van de geluidskaart het betreffende MIX kanaal moet.
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 31 jan 2017 21:53

Re: Hauptwerk geluid naar 2 audio groups

Evert-Jan,

Ik heb geprobeerd om bij MIX1 DAW3/4 op OFF zetten, echter gaan ze dan bij MIX3 ook op OFF. Ik zet ze op OFF, door bovenin op (bijvoorbeeld) DAW3 te klikken, en dan OFF te selecteren.

Ik heb er nu omheen gewerkt, door het volume helemaal naar beneden te zetten.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 jan 2017 23:19

Re: Hauptwerk geluid naar 2 audio groups

Ik heb zelf geen Saffire Pro, maar heb tijden geleden wel eens zaken daarop ingesteld.
Mijn interpretatie van de Mixer, zoals eerder beschreven, komt van blz. 13 van de 24Pro handleiding.
Maar het zal dan wel zo werken als je ondervonden hebt.

Jouw oplossing is geen bypass. Bij een mixer kun je de schuif ook omlaag zetten.
Het effect is hetzelfde: je kunt het subwoofer volume met je mixer onafhankelijk van de andere boxen regelen.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com