Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Duimpistons wat betekenen ze?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 21 sep 2017 17:02

Duimpistons wat betekenen ze?

Goedendag,

Ik heb een orgel met een aantal duimpistons waarvan ik de betekenis niet echt weet.
De vraag is wat houden ze in en kan ik deze functie ook met Hauptwerk verbinden en hoe?

Duimpistons:
Adv. (Welke functie?)
Cont. (Welke functie?)
ABC- (Bedoeld om terug te gaan in registratie van ingestelde duimpistons 1 t/m 8 ?)
ABC+(Bedoeld om verder te gaan in registratie van ingestelde duimpistons 1 t/m 8 ?)

Great + Ped (Wordt hiermee bedoeld dat het pedaal de laagste tonen van de aangeslagen toetsen meespeelt als bas?)
Daarnaast is er ook een duimpiston Great to Ped. hetgeen de koppel is.

Veder zijn er links boven het pedaal 8 voetpistons 1 t/m 8 en rechts ook 8 voetpistons 1 t/m 8
Op de klavieren 1e Man. 8 duimpistons en 2e Man. ook 8 duimpistons en 3e man 2x 8 duimpistons.
Vraag? Is het de bedoeling dat deze allemaal onafhankelijk werken bij een orgel of kan het ook zijn dat een voetpiston hetzelfde moet doen als een bijbehorende duimpiston met hetzelfde nummer?

In geval 1 heb ik dus 4x8 duimpistons en 2x8 voetpistons.
In geval van combinatie tussen voet en duimpistons minder registercombinaties.
Wat is gebruikelijk?


Ik hoor het graag.

Muzieknoot
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 21 sep 2017 17:05

Re: Duimpistons wat betekenen ze?

Dag Muzieknoot,

Wat heeft u voor electronisch orgel? Graag merk en type opgeven.
Ik neem aan dat het een van de laatste generatie is d.w.z. digitaal met midi. Is dat zo ?
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 24 sep 2017 16:42

Re: Duimpistons wat betekenen ze?

Voor mensen die ook graag wat meer over dit onderwerp willen weten, op onderstaande link wordt hier uitgebreid over verteld.
Voor wie problemen hebben met het engels, heb ik ook een vertaling, stuur een pb met mailadres en je ontvangt de vertaling.

http://www.contrebombarde.com/concertha ... limit/1000
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 25 sep 2017 11:00

Re: Duimpistons wat betekenen ze?

JacoP schreef:Voor mensen die ook graag wat meer over dit onderwerp willen weten, op onderstaande link wordt hier uitgebreid over verteld.
Voor wie problemen hebben met het engels, heb ik ook een vertaling, stuur een pb met mailadres en je ontvangt de vertaling.

http://www.contrebombarde.com/concertha ... limit/1000
.
Een kleine terzijde: Dit gaat wel over een specifieke Engelse muziektraditie, die vooral toepasbaar is op Engelse kathedraalorgels en soms op Amerikaanse orgels. Ik denk dat de meeste elektronische orgels hier niet op toegerust zijn, ook al hebben ze een rijtje duimpistons.

Maar omdat het orgel van Muzieknoot per klavier een rij duimpistons heeft is het goed mogelijk dat hij wel gebruik kan maken van de registratieprincipes die worden uitgelegd in de link die JacoP geeft. Moeten we alleen nog weten om wat voor orgel het precies gaat.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com