Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk 5 komt er aan

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 nov 2019 19:40

Hauptwerk 5 komt er aan

MIL-067-960x200-Forum-BAnner-COMING.png


Bron: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=1&t=17762
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 nov 2019 22:42

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

met genoeg lekkers aan boord ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 07 nov 2019 01:32

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Binnen HW5 wordt hopelijk een compleet nieuwe beveiliging toegepast voor (nieuwe) samplesets.
Deze stap is echt hoognodig, want het 'oude' systeem schiet hierin behoorlijk tekort !
Laatst bijgewerkt door dkoschinski op 07 nov 2019 18:02, in totaal 3 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 nov 2019 07:11

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

In de muziek industrie is Ilock al jaren vertrouwd, ikzelf gebruik nu de 3e generatie ilock voor diversen software/VST
het is een klein robuust metaal usb stickje
Veel software en pluggins werken alleen nog maar met deze vorm.
Je kan als gebruiker via de manager ook overzichtelijk zien wat je aan licenties gekocht hebt.
Ik weet alleen niet hoe e.e.a geregeld is bij doorverkoop van sets, volgens mij hangt bij ilock een te betalen Fee van 25 dollar aan een license transferred.

Maar zelfs bij deze vorm is er al software gekraakt en gekopieerd ondanks ilock, maar laten we hopen dat HW5 hier voorlopig van verschoond blijft
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 07 nov 2019 08:32

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Hoe gaat dat werken? Krijg je dan een extra usb die je moet inpluggen tijdens spelen? Of een usb per ontwikkelaar(=is sample producent?)
En ik hoef niet een internetkabel naar mn orgel te gaan leggen?(ben ik nog steeds bang voor)

Is er ergens een lijst met updates van HW5?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 nov 2019 09:37

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

subscribe or buy HW5
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 7

Geregistreerd: 02 jan 2019 21:26

Woonplaats: Nijmegen

Bericht 07 nov 2019 12:44

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Heel benieuwd welke nieuwe mogelijkheden HauptwerkV gaat bieden! Ik kan er nog weinig over vinden.
Organist in ontmoetingsplek Nijmegen en Gereformeerde Kerk Renkum Heelsum. Beginnend hauptwerker.
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 nov 2019 21:29

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Mocht Ilok de beveiliging van Hauptwerk worden en alle nieuwere samplesets worden dan zo beveiligd dan worden we wel min of meer gedwongen om te upgraden naar V5.
Anders moeten we het blijven doen met onze oude samplesets.

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 nov 2019 21:39

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Loosman schreef:Mocht Ilok de beveiliging van Hauptwerk worden en alle nieuwere samplesets worden dan zo beveiligd dan worden we wel min of meer gedwongen om te upgraden naar V5.
Anders moeten we het blijven doen met onze oude samplesets.

Gr Jan


Jan, inderdaad wordt HW5 wat dominant t.o.v HW4
Maar de huidige situatie is ook niet langer houdbaar, illegale praktijken,
HW5 is qua techniek weer beter dan hw4 , meer mogelijkheden.
dus als de upgrade prijs meevalt, zal de overstap niet moeilijk zijn.

inmiddels zijn wij gewend aan een dongle, en of het nu HW of ilock dongle is in de pc maakt mij niet zoveel uit op zich.
Als hiermee de piraterij een halt kan worden toegeroepen is dat me de switch wel waard
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 07 nov 2019 21:44

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Subscribe or Buy -> Volgens mij is dit een maandelijks of jaarlijkse bedrag dat door Milan geïnd gaat worden (subscription licence - een soort van abonnement), bijvoorbeeld via Paypal of zoals nu eenmalig een bedrag en "oneindig lang" gebruik, de Buy variant. Heel veel software leveranciers gaan over op subscription based licenties, vaste inkomsten per periode en voor "eeuwig" betalingen door de klant, een interessant model voor de leverancier. De andere vraag is of dit alleen voor de Hauptwerk licentie gaat gelden of ook voor samplesets... Dus meer een soort van "betaal-voor-gebruik" licentie. We zullen het zien. Anders blijven we gewoon V4 gebruiken, die heb is al betaald en daar hebben we geen extra terugkerende kosten elke maand/kwartaal/jaar (of andere periode die Milan in gedachten heeft).
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 07 nov 2019 23:55

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Bizar te bedenken, als je het laat inwerken... Een abonnement op een orgel in je eigen huiskamer...
Stel, je zit krap bij kas door onvoorziene gebeurtenis en kunt je abonnementsgeld niet betalen, heb je een prachtig onbespeelbaar meubel in je kamer! Waar gaat dit allemaal naartoe? Ik hoop vurig dat het niet die kant opgaat, al draag ik piraterij geen warm hart toe.
Sorry, ik ben niet van al die leen- en abonnementsstelsels.

De overweging tot overstap naar een mooie Andante P45 zonder gezeur wordt interessant...
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 08 nov 2019 02:39

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Ik vraag mijzelf af , jij wil van Hauptwerk 4 naar Hauptwerk 5
een upgrade dus…. h4 gebruikt dongle , h5 een ander system … na afloop is de dongle dus waardeloos ?
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 nov 2019 07:49

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

@Harm, een abonnement is ook niet verplicht het is volgens mij een optie naast kopen. Althans zo lees ik het meer.

@Martinus, ik denk dat net als alle andere software het gebruik ervan niet eindig en waarde vast is. Ik heb wel eens eerder ergens geschreven dat dit het risico en tegelijk de zwakte van HW is n.l. De monopolie ligt bij 1 persoon

Maar aan de andere Kant , als hw5 genoeg vernieuwing bied , waarom dan niet mee met die ontwikkeling?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 08 nov 2019 09:59

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Mooi nieuws. Ik ben benieuwd! Al weet ik niet of ik wel kan overstappen, want ik speel nog met W7 en een nieuwe PC zie ik nog even niet zitten zolang de oude nog prima functioneert.

De abonnementvariant heb ik hier in het verleden al voorspeld, in het kader van de mogelijkheid van het doorverkopen. Als je software koopt, ben je eigenaar en mag je doorverkopen, heeft de EU-rechter bepaald. Dat mag een licentie niet verbieden. Maar als je software huurt, komt het anders te liggen. Volgens mij is dat een van de redenen waarom zoveel software tegenwoordig als abonnement wordt aangeboden. Een daarom voorspelde ik destijds dat dat met HW (en samplesets) ook zou gebeuren. Nu zien we het begin daarvan. En ik vrees dat het net zo zal gaan als bij andere software: nu kun je nog kiezen tussen kopen of huren, maar straks bij versie 6 of 7 is het nog alleen huren. Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar als het inderdaad zo is, dan houd het daar voor mij op. Ik weiger mezelf of mijn orgel in gijzeling te geven bij een softwareverkoper.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 08 nov 2019 13:10

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Het wordt toch altijd sterk afgeraden om internet connectie te hebben op een pc waarop Hauptwerk draait?
De vraag is of dit in de toekomst nog houdbaar is...
Omdat het een major release is, verwacht ik dat Hauptwerk v5 verbeteringen zal bieden.
Maar om nou het risico te lopen dat je orgel gelockt wordt als je Hauptwerk licentie niet correct is, dat vind ik nogal wat! Dan mogen ze wel een hele goede service bieden, want niemand zit erop te wachten dat Hauptwerk niet te gebruiken is (ervan uitgaande dat je zelf betaald hebt)...

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 08 nov 2019 13:51

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Blij dat het blijkt te kloppen dat de grote stilte van de afgelopen tijd gebruikt is om HW5 te ontwikkelen. Ik ben heel benieuwd naar het changelog.

Ik zie niet in wat er problematisch is aan een subscriptiemodel. De huur / hypotheek moet ook maandelijks betaald worden, aan de wegenbelasting en de APK willen we ook graag voldoen en menigeen sluit alle mogelijke verzekeringen af. Dat stoppen met betalen problemen oplevert hoort gewoon bij hoe de maatschappij functioneert.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 nov 2019 14:44

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Jos,

Een subscriptiemodel voor software is toch iets anders dan huur / hypotheek.
Voordeel voor de softwareleverancier is er een continue inkomstenstroom is i.p.v. periodiek (nl. als er een nieuwe versie uitkomt). Zeker bij MDA is het moment van uitkomen van een nieuw release onvoorspelbaar. Er ontbreekt een plan van bijv. elke x jaar een major release. Vergelijk Reaper waar elke ca. 1,5 maanden een nieuwe versie is.
Nadeel voor de Hauptwerkgebruiker is dat hij bijv. jaar in/uit zijn maandelijkse/jaarlijkse bijdrage doet, maar dat de software nooit zijn eigendom wordt. Ik ben dat bij andere softwareproducten nog niet tegengekomen. Maar HW kan de eerste zijn .....
Dit in tegenstelling tot een hypotheek: die lening krijg je omdat jij het huis niet direct kunt betalen. De bank schiet het tegen bepaalde kosten voor en jij betaalt de bank in maandelijkse termijnen terug. Bij een afbetaling van de totale hypotheek is je huis wel je eigendom.
En bij huur van een huis kun je de eigenaar/verhuurder aanspreken op periodiek onderhoud (bijv. schilderen, enz.). Bij software is dit niet het geval. MDA gaat voor "klagers" geen specifieke software-aanpassing doen. Bugs komen gewoon op een lijst om tzt af te werken.


Als het beveilingssysteem iLok wordt, zijn er 2 methodes om de licenties in een HW PC te krijgen:
- HW PC online met de iLok/PACE server verbinden via de iLok License Manager
- een speciale dongle kopen en de licenties via een andere PC op de dongle zetten. De dongle gaat dan in de HW PC.
https://www.ilok.com/#!faq


Pipeloops gaat zijn sets zowel in HW4.2 formaat als HW5 formaat leveren. Nu maken zij in HW4 geen gebruik van een licentie in de dongle, dus dan is het gemakkelijk. MDA hoeft dan niet in actie te komen.
De vraag is of zij dat nog gaan doen voor HW4 sample set licenties. In dat kader: het is wel frappant dat de USB dongle driver op de HW site in oktober vernieuwd is, iets wat in het verleden maar mondjesmaat gebeurde.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 08 nov 2019 15:01

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

josq schreef:Blij dat het blijkt te kloppen dat de grote stilte van de afgelopen tijd gebruikt is om HW5 te ontwikkelen. Ik ben heel benieuwd naar het changelog.

Ik zie niet in wat er problematisch is aan een subscriptiemodel. De huur / hypotheek moet ook maandelijks betaald worden, aan de wegenbelasting en de APK willen we ook graag voldoen en menigeen sluit alle mogelijke verzekeringen af. Dat stoppen met betalen problemen oplevert hoort gewoon bij hoe de maatschappij functioneert.

Ik vind het geen enkel probleem om regelmatig te betalen voor dingen die ook regelmatig afneem: gas, elektriciteit, water, de krant, tijdschriften, enz. Maar voor software ligt dat toch anders. Daarbij neem ik niet steeds iets nieuws af, ik verbruik niets, maar gebruik alleen steeds hetzelfde stuk software dat ik eenmaal heb aangeschaft, zoals je een boek leest of een stuk gereedschap gebruikt. Die kun je ook lenen of huren. Maar als ik vaak hetzelfde boek lees of hetzelfde stuk gereedschap gebruik, wil ik niet afhankelijk zijn van anderen en daar niet steeds opnieuw voor moeten betalen. Dan wil ik er vrij over kunnen beschikken als mijn eigendom. Zo is het ook met HW. Dat wil ik ook kunnen blijven gebruiken zolang als ik wil. Steeds opnieuw moeten betalen voor een in principe eindig gebruiksrecht vind ik een grote inperking van mijn vrijheid, nog afgezien van het feit dat ik dan afhankelijk wordt van het voortbestaan van HW en MDA. Als zij er ooit de stekker uit trekken of om wat voor reden ook van het toneel verdwijnen, sta je met lege handen, omdat je je licentie niet meer kunt verlengen.

Ik zie zeker ook wel voordelen van een abonnementvariant, maar ik hoop dat er een keuze zal blijven, want voor mezelf zou ik het echt niet willen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 nov 2019 15:29

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

maar er staat toch ook Buy?? dan kan je toch kiezen om het te kopen? zonder subscribe variant
of zie ik iets over het hoofd?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 08 nov 2019 15:54

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Jan Wim schreef:maar er staat toch ook Buy?? dan kan je toch kiezen om het te kopen? zonder subscribe variant
of zie ik iets over het hoofd?

Ik sprak hierboven mijn vrees uit die koopvariant bij versie 6 of 7 gaat verdwijnen, zoals bij andere software (bv van Adobe) ook gebeurd is.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 nov 2019 16:01

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Gerrit schreef:
Jan Wim schreef:maar er staat toch ook Buy?? dan kan je toch kiezen om het te kopen? zonder subscribe variant
of zie ik iets over het hoofd?

Ik sprak hierboven mijn vrees uit die koopvariant bij versie 6 of 7 gaat verdwijnen, zoals bij andere software (bv van Adobe) ook gebeurd is.


ja oke, dat zien we tegen die tijd wel weer, als die variant net zo lang op zich laat wachten als van 4naar5 dan kunnen we nog 20 jaar vooruit :lol: ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 08 nov 2019 16:19

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Mooi nieuws!

Beveiliging licenties
Maakt mij niet uit hoe ze de licenties gaan beveiligen hoor. Ik heb er alle begrip voor met de piraterij, dus het is in ons aller belang toch? Daar moeten we dan ook wat voor over hebben...

HW kwetsbaar
Ik lees vaker op het forum dat HW bij één persoon ligt en dat dit HW kwetsbaar maakt. Werkt er bij MDA maar één persoon? Dat het bij één bedrijf ligt dat is toch heel normaal, dat is toch met alle producten zo? Ieder beschermd zijn eigen product en gaat zijn (ontwikkelings)geheimen niet bij een andere partij neer leggen. Het is business … of zie ik het verkeerd?

Nieuwe mogelijkheden
Ik ben veel meer benieuwd wat HW5 allemaal voor nieuws te bieden heeft?? Is daar al iets van bekend. Bijvoorbeeld ingebouwde roomcorrectie, galm toevoegen, tremulant toevoegen etc. Ik noem maar wat dingen die op mijn verlanglijstje staan ;)

Ik kijk er naar uit!
Muzikale groet, Jan

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 08 nov 2019 17:31

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

Ik zie toch wat probleem bij het verplicht inlogen via internet namelijk:

Als je geen internet hebt of waar het niet mogelijk is (denk ook buiten Nederland hier is het nog niet evident dat eenieder huisgezin internet heeft).

Kerken concertzalen met een hauptwerk orgel (in de meeste concertzalen wordt het bel annex internet signaal geblokkeerd en kerken met internet ?).

Updates van windows en andere programma’s die te pas en te onpas opzoek gaan naar updates.

Verplicht een virusscanner (die dan ook weer gaat updaten en gaat scannen op virussen).

Bij uitval internet door storm, aardbeving enz. kan je toch gemakkelijk een paar maanden zonder internet zitten, de elektra wordt namelijk als eerste hersteld.

Als het verplicht wordt een maandelijkse bijdrage te storten (heb je wel een creditkaart nodig).

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 08 nov 2019 18:43

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

verwijderd
Laatst bijgewerkt door martinus op 08 nov 2019 18:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 08 nov 2019 18:44

Re: Hauptwerk 5 komt er aan

K'ben erg benieuwd !

Dat we H5 krijgen is een opluchting ….. ging wel een beetje lang duren ..
Als ik H5 koopt , gaat de dongle naar mijn werkplaats waar een computer met win7 en H4, geluids system , zonder keyboards / pedaal ( multichannel amp en speakers ) Hauptwerk 4 midi files laten horen :D

Had je ook niet kunnen denken toen we het vroeger met windows 3.1 moesten doen!

groetjes van de overzijde,

Mart
Laatst bijgewerkt door martinus op 08 nov 2019 22:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com