Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 jan 2020 00:24

Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Ik heb enkele pogingen ondernomen om Hauptwerk in te stellen. Tot op heden niet gelukt, heb nu gewoon stereo, maar zou surround willen hebben.
Ik heb een Presonus audiointerface waarbij ik output 1-2 voor de koptelefoon heb gereserveerd, kanaal 3-4 voor front en 5-6 voor rear. Dat heb ik zo in de interface ingesteld en ook in Hauptwerk.
Het doel is om de front stemmen naar kanaal 3-4 te sturen en de rear stemmen naar 5-6. Zou eenvoudig moeten zijn, maar ondanks het bestuderen van de handleiding (p 166 en verder) en lezen van forum kom ik er niet uit.
Probleem is dat ik niet kan doorgronden hoe het werkt en waar alle instellingen voor dienen.

Is er iemand die een soort stappenplan heeft hoe dit in te stellen? Zou mooi zijn dat daaruit helder wordt waar de stappen voor dienen.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 24 jan 2020 10:40

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk

zie, de uitleg van Evert-Jan en mijn voorbeeld

http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=1 ... 342#p44342

Succes
Met vriendelijke groet,
Albert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 jan 2020 12:09

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk

Alho schreef:zie, de uitleg van Evert-Jan en mijn voorbeeld

http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=1 ... 342#p44342

Succes


Dat heb ik gisteren ook bestudeerd, maar in de aanloop naar de diverse plaatjes toe ontbreken stukjes uit de puzzle. In jou voorbeelden ben je, zoals ik het begrijp, al een eind op weg en heeft Evert-Jan de laatste puntjes op de spreekwoordelijke i gezet. Maar hoe je bent gekomen tot instellingen en de antwoorden van Evert-Jan hierop kan ik niet volgen/doorgronden.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 24 jan 2020 12:51

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk

Jan,

Achteraf gezien is het vrij simpel , je laadt het orgel net zoals HW4, mono/stereo) Dan ga je naar General settings - audio mixer en voer je de handelingen uit zoals op mijn plaatjes (met commentaar van Evert-Jan, en ja ik heb mn rear boxen net onder het plafond hangen).

Succes.
Met vriendelijke groet,
Albert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 jan 2020 17:34

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk

Ik zie dat het andere draadje over audio in HW is aangevuld met extra info.
Ik zal zien of ik daar uit ga komen, maar Josq noemt "busgroepen, bussen en kanalen". Kijk en dat is eigenlijk nu de kern van het probleem, wat is het, waar dient het voor en wat stel ik waar in.
Audiokanaal kan ik mij iets bij voorstellen, maar bij audiobussen en groepen kan ik mij geen voorstelling maken.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 24 jan 2020 18:31

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk

Gewoon niet teveel van aantrekken en doen wat er staat
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2020 18:54

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk

Jan

Als gebruiker van HW 4.2.1 heb je ook al gewerkt met audiogroepen (audio output groups) en audiokanalen (audio output):
- audiogroepen: meerdere audiokanalen, die in een groep gebundeld zijn zodat je die met de groepsnaam kon aanspreken (front, rear, enz.). In HW 5 zijn dat de Busgroups.
- audiokanalen: de kanalen van je geluidskaart. In HW zijn dat de Channels.
- mix down. In HW 4 hadden we de mogelijkheid om max 4 kanalen via een mixdown te mengen. In HW5 zijn dat er max. 1024.
Waarschijnlijk begreep je dat wel. De termen zijn nu soms iets anders geworden.

In HW 5 is daar een uitgebreidere Audio mixer tussen gekomen, zodat er veel meer mogelijkheden om leuke dingen mee te doen. Bijv akoestiek toevoegen, audioniveau's regelen, enz. Er zal nog wel meer komen. Die HW mixer is te vergelijken met een groot mengpaneel in een geluidsstudio. Al het audio loopt daar over (audio)bussen en met schuiven, schakelaars ed. kun je daar het audio mixen, effecten aan toe voegen, equalizen, enz. Nu dat is dus een audiobus in een mixer.

Links in het HW audio mixer scherm staan al die bussen. En die kun je op het scherm doorkoppelen aan een andere bus, of aan een audiokanaal, akoestiek toevoegen, audioniveau instellen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jan 2020 10:15

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Martin Dyde heeft gisteren ook een overzicht gepubliceerd van overeenkomsten van de audio routering in HW 4 en 5

Martin Dyde schreef
v5's underlying routing architecture is exactly the same as v4's -- the scherms have just been renamed slightly (and they can also now do a lot more that v4 couldn't, and quicker, and all in real-time, and with visual feed-back).

For example:

- v4: 'General settings | Audio outputs' screen is now:
- v5: 'General settings | Audio mixer' screen.

- v4 'primary audio outputs' on the 'General settings | Audio outputs' screen are now the:
- v5 'primary mixer buses' on the 'General settings | Audio mixer' screen.

- v4 'aux mix-down outputs' on the 'General settings | Audio outputs' screen are now the:
- v5 'master mix buses' on the 'General settings | Audio mixer' screen.

- v4: 'General settings | Audio output groups' screen is now:
- v5: 'General settings | Advanced audio ... | Audio mixer bus groups' screen.

- v4: ranks were routed to audio output groups using the ''Organ | Load organ, adjusting rank ... screen.
- v5: ranks are routed to audio mixer bus groups using 'Organ settings | Advanced audio … | Rank routing …' screen.

Hence if you like, in v5 you can just imagine you're using v4, and use the differently-named scherms above in the same way that you would use them in v4. I.e.:

- Set up some primary buses on the mixer for your speaker pairs ('General settings | Audio outputs' screen).
- Put those buses into groups as desired ('General settings | Advanced audio ... | Audio mixer bus groups' screen).
- Route ranks to the desired groups ('Organ settings | Advanced audio … | Rank routing …' screen).

[For v4-type audio routing, just ignore the additional new 'audio output perspectives' on the voicing/panning and rank routing scherms, since they're intended for surround/3D sound. You can also just ignore 'mixer presets' 2-7 if you want all organs to use the same audio groups, as would have been necessary in v4.]


Bron: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 96#p137696


Vertaald:

De onderliggende routingarchitectuur van v5 is precies hetzelfde als die van v4 -- de schermen zijn net een beetje hernoemd (en ze kunnen ook nu veel meer doen dat v4 niet kon, en sneller, en dat alles in real-time, en met visuele terugkoppeling).

Bijvoorbeeld:

- v4: 'General settings | Audio outputs' scherm is nu:
- v5: 'General settings | Audio mixer' scherm.

- v4 'primary audio outputs' on the 'General settings | Audio outputs' scherm is nu:
- v5 'primary mixer buses' on the 'General settings | Audio mixer' scherm.

- v4 'aux mix-down outputs' on the 'General settings | Audio outputs' scherm is nu:
- v5 'master mix buses' on the 'General settings | Audio mixer' scherm.

- v4: 'General settings | Audio output groups' scherm is nu:
- v5: 'General settings | Advanced audio ... | Audio mixer bus groups' scherm.

- v4: ranks were routed to audio output groups using the ''Organ | Load organ, adjusting rank ... scherm.
- v5: ranks are routed to audio mixer bus groups using 'Organ settings | Advanced audio … | Rank routing …' scherm.

Dus als je wilt, kun je je in v5 gewoon voorstellen dat je v4 gebruikt, en de anders genoemde programma's hierboven gebruiken op dezelfde manier als dat je zou ze gebruiken in v4. Dat wil zeggen..:

- Stel enkele primaire bussen in op de mixer voor uw luidsprekerparen ('General settings | Audio uitgangen' scherm).
- Zet deze bussen naar wens in groepen ('General settings | Advanced audio ... | Audiomixer-busgroepen' scherm).
- Rangschik de rangen naar de gewenste groepen ('Organ settings | Advanced audio ... | Rank routing ...' scherm).

[Voor v4-type audio routing, negeer gewoon de extra nieuwe 'audio-uitgangsperspectieven' op de voicing/panning en rangschikking routing schermpjes, omdat ze bedoeld zijn voor surround/3D-geluid. Je kunt ook gewoon 'mixer presets' 2-7 negeren als je wilt dat alle orgels gebruik maken van dezelfde audiogroepen, zoals nodig zou zijn geweest in v4.]

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 31 jan 2020 22:52

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Evert Jan kun je Reaper welke ik in HW 4 heb kopiëren in HW 5
Waarmee de audio output gelijk goed staan ingesteld , of is dit te
Kort door de bocht ?
Ik wil graag zoals in HW was ingesteld,
Bus 1 en 2 midden klavier en pedaal
Bus 3 en 4 onderklavier is rugwerk
Bus 5 en 6 bovenklavier is Bovenwerk
Bus 7 en 8 surround.

Is dit mogelijk ?

Alvast bedankt

Hg Frans

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 jan 2020 23:21

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Frans

Het advies is om de audiosettings in HW 5 te wissen. Het nieuw aanmaken is zo gebeurd (als je weet hoe het werkt ;) ).
Als je de audiosettings wist, dan kun je HW5 opnieuw inrichten. Reaper kun je ongewijzigd laten als je dezelfde volgorde aanhoud van de link volgnummers en de Reaper tracks.

Zelf zou ik een extra VST link opnomen hebben om Middenklavier en Pedaal te scheiden. In Reaper kun je ze altijd weer samenvoegen. Dat is consequenter.

Omdat ik dit al beschreven heb t.b.v. mijn nieuwe boek, heb ik die tekst gekopieerd en aangepast.
Alleen moet ik nog even uitzoeken/testen of het instellen van de geluidskaartdriver/VST link ook in 1 HW config kan (dus onder een presetnummer wordt opgeslagen).
Omdat ik Reaper in een andere HW config had in HW4, heb ik die config ook bij HW5 gebruikt.


Configuratie:

1. In General settings | Audio device and channels moet als eerste de 'Audio output device' op 'Hauptwerk VST Link' gezet worden
2. In het General settings | Audio mixer scherm moeten bij de Primary bus in jouw situatie 4 stuks audiogroepen worden aangemaakt.
3. Klik op ► bij de grijze regel 'Advanced settings' waardoor o.a. de Primary bussen zichtbaar worden. Scrol verder naar beneden.
4. Selecteer links Mxr prst ..: Prmry bus 0002, waarbij .. een vrije preset is. Wis in 'Bus name (optional)' de bestaande tekst en tik daar 'middenklavier en pedaal' in. Verwijder in 'Sends: to master mix buses (advanced)' en in 'Sends: to intermediate mix buses (advanced)' alle eventueel geplaatste vinkjes. Selecteer bij 'Audio output channels' 'Stereo 0001/0002: 01/02'
5. Voer stap 4 uit voor de andere audiogroepen bij resp. Prmry bus 0003 t/m Prmry bus 0005 voor de opeenvolgende VST kanalen 0003/0004, 0005/0006, enz. en geef daar resp. 'onderklavier', 'bovenklavier' en 'surround' in
6. Klik OK

7. In het Audio Mixer Bus Groups scherm worden 4 busgroepen aangemaakt, met elk een doorverwijzing naar de overeenkomstige Primary bus. Roep het General settings | Advanced audio routing | Audio mixer bus groups scherm op en scrol naar de preset, die bij punt 4 gebruikt is
8. Selecteer links Mxr prst ..: bus grp 0002, waarbij .. de preset is. Wis de bestaande tekst in 'Name for this group (optional)' en tik daar 'Middenklavier en pedaal' in. Plaats een vinkje bij Mixer bus 0002 Middenklavier en pedaal. Verwijder alle andere eventueel aanwezige vinkjes.
9. Voer stap 8 uit voor de andere busgroepen bij resp. Bus groep 0003 t/m Bus groep 0005, wijzig de tekst in 'Name for this group (optional)' in 'Onderklavier', 'Bovenklavier' en 'Surround' en plaats een vinkje de opeenvolgende Mixer bus nummers 3 t/m 5. Verwijder daar alle andere vinkjes.
10. Klik OK

11. Sla de instellingen op via menu File | Save any unsaved settings changes.

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 31 jan 2020 23:38

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Evert Jan bedankt vast en fijn dat het zo zou kunnen.
Ik heb een motu UltraLitemk3 geluidskaart.

Mogelijk dat hier meerdere hw gebruikers iets aan kunnen hebben..

Hg Frans

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 31 jan 2020 23:40

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Wel jammer dat ik nu niet terug kan kijken in HW 4
Ik heb mijn oude pc nog maar nu de dongle leeg is kan ik dan
de instellingen nog openen ?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 jan 2020 23:45

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Ja, je kunt HW 4 opstarten in de evaluatie mode. Je hebt dan wel steeds een pingel als je speelt.

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 31 jan 2020 23:47

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Evert Jan kan ik dan nog de instellingen openen om te
Kijken hoe dat destijds is gedaan ?

Zoals je weet de dongle is nu waardeloos ......

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 jan 2020 23:51

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Ja, evaluatiemode werkt zonder dongle (good old HW4)

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 31 jan 2020 23:59

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Ontzettend bedankt ik ga morgen een poging doen.

Hg Frans

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 01 feb 2020 09:21

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Evert Jan hoe wis ik de audiosettings in HW 5 ?

Ik heb wat instellingen staan in HW 5

Voor deze poging wil ik configuratie HW 1 gebruiken zodat de instelling HW behouden blijft.

Hg Frans

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 feb 2020 12:23

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Kan voor de actieve Hauptwerkomgeving worden uitgevoerd m.b.v. de wizard via menu General settings | General configuration wizard.
Met de optie 'Reset audio device settings' worden de geconfigureerde instellingen van de geluidskaart gewist.
Met 'Reset general audio routing settings .....' worden alle overige audio-instellingen, zoals mixerbussen en groepen voor alle orgels in de actieve Hauptwerk-config omgeving gewist.

Voor alleen het geladen orgel kan resetten d.m.v. een wizard via menu Organ settings | Organ configuration wizard.
Dan 'Reset rank routing and audio mixer preset' aanvinken.

Alle andere vinkjes in beide gevallen weghalen.

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 01 feb 2020 20:45

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Evert Jan, vandaag ( de hele middag ) bezig geweest om HW5 Motu geluidskaart en Reaper aan de gang te krijgen.
Ik heb bij audio output device de VST link aangezet.
Heb Reaper geïnstalleerd, en de instellingen van mijn vorige PC HW 4 overgenomen op mijn HW 5 PC.
Na lang geen geluid te hebben is het nu gelukt om via de koptelefoon uitgang het orgel te kunnen horen.

Waar ik dus mijn inziens nu op vast loop is dat er ergens iets niet in de haak in met de mixer en toewijzen Primary bussen.
Ik heb wel het idee je configuratie stappen 1 tm 11 goed te hebben doorlopen ( maar soms is het een kleinigheid waar we dan weer niet uitkomen )

Heb je enig idee wat ik nog zou kunnen proberen ?

Alvast bedankt

Frans

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 feb 2020 20:53

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Kun jij een schermafdruk maken van Mxr prst ..: Prmry bus 0002 (.. is het gebruikte preset nummer)
En van Mxr prst ..: bus grp 0002

(Bij Reaper had je helemaal niets hoeven instellen als je het RPP bestand van de oude PC overneemt op de nieuwe PC. Je moet dat bestand (bijv. 4Man+Ped.RPP) even opzoeken waar dat project op de oude PC staat en deze op de nieuwe PC kopiëren.
Daarna in Reaper dit bestand openen via menu File --> Open project.)

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 01 feb 2020 21:56

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Evert Jan, kan ik daar een foto van maken en deze bijvoegen ?
Een schermafdruk gaat niet omdat ik met deze pc niet op internet zit, kan .....

Ben niet zo handig ....

Hg Frans

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 feb 2020 22:25

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Ja, dat kan ook. Als het maar leesbaar is. En het bestand niet te groot is.

Je kunt ook printscreens maken, opslaan in het programma Paint en via USB stick naar de andere PC brengen



Update 4-2-2020

De fout is gevonden. Zowel in HW als in Reaper stond nog iets verkeerd. Daarna werkte het zoals Frans het wilde hebben.

Dat betekent dat wat in viewtopic.php?p=44442#p44442 staat, werkt met dit als uitgangspunt:
Bus 1 en 2 midden klavier en pedaal
Bus 3 en 4 onderklavier is rugwerk
Bus 5 en 6 bovenklavier is Bovenwerk
Bus 7 en 8 surround.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 04 feb 2020 16:35

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Hello Allemaal
Ik begrijp niet veel van de audio settings van H5 maar ik wil er wel op de duur achterkomen.
Ik dacht dat mijn settings automatisch waren overgenomen van H4 toen ik H5 installeerde maar ik denk niet dat dat het geval was.
Ik cyclede met H4 met 6 speakers voor de MAIN en toen ging er 1 toon van 1 stem door 1 speaker ,de 1ste rechts en de tweede links enz.
Maar nu met H5 pakt hij voor iedere toon 2 speakers ,namelijk 1speaker links en 1 speaker rechts.
Wat zou ik verkeerd doen?
Hier is mijn opstelling:
DESTINATION MIXER BUS GROUP-0013 "main output " < number of buses :3>
BUS ALLOCATION ALGONRITHEM: Static : cyclic across whole rank compass,ranks constant
Weet iemand het probleem?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 feb 2020 17:52

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Misschien staan in General settings>Audio mixer bij "Audio output" je kanalen in stereo in plaats van in mono geselecteerd?

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 04 feb 2020 19:11

Re: Hoe werkt de audio(routering) in Hauptwerk 5

Dank je wel,Josq
Dat klopt.
Maar nu wat anders wat volgens mij niet klopt.
Als ik alle registers van het orgel opzet en ik druk 1 toon in ,dan komt alles uit 1 speaker rechts en 1 speaker links.
Is dat goed?
Vriendelijk bedankt!
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com