Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hardnekkig probleem

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 20 aug 2023 20:33

Bericht 03 okt 2023 19:33

Hardnekkig probleem

Ik kocht en installeerde mijn HW in 2012. Tot voor kort functioneerde dit goed. Maar sinds kort heb ik een storing waar ik niet uitkom:
- Na een 'computertingeltje' (zo één die je ook wel eens los van HW uit een computer hoort komen) blijft het geluid hangen in het laatste accoord. Hier is alleen maar uit te komen door alle registers uit te schakelen (maar zodra je weer een register inschakelt hoor je dat laatste accoord weer) of de computer af te sluiten.
- Bij opnieuw opstarten krijg ik een storingsbericht: 'Could nog stop MIDI import (Classic Organ CMK3). Operating system message: there is no driver installed on your system, code 6. Message code: 3809'. Diagnostische file gesaved, maar kan ik niet openen. Ik kan dan geen orgel meer laden.
- Soms krijg ik deze boodschap niet en laad HW het laatst gebruikte orgel (zoals ingesteld), maar dan zijn alle keybords uitgeschakeld. Soms, maar niet altijd, kan ik 1 of alle manualen weer instellen. Maar na het eerstvolgende 'computertingeltje is het geluid weer weg. Als ik de manualen niet kan instellen, herkent HW de MIDI Input (Classic Organ) helemaal niet, terwijl deze in de verkenner gewoon te zien zijn.

Heeft iemand enig idee waar ik het probleem en de oplossing moet zoeken?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 okt 2023 21:50

Re: Hardnekkig probleem

Klaasjan

Welkom op het forum.

De oorzaak dat het laatste akkoord blijft klinken is dat HW de verbinding met de MIDI driver kwijt is. Er komt geen note-off met binnen waardoor de pijpen dan stoppen met klinken.

Wat was de oorzaak van het 'computertingeltje'? Of is het niet opgelost? Enig idee waar dat vandaan komt?

Ik weet niet of de CMK's een eigen meegeleverde driver hebben of gebruik maken van de Windows driver.
Heb jij destijds een speciale (MIDI) driver geïnstalleerd?
Zo ja, verwijder die dan met revo-uninstaller-free (https://www.revouninstaller.com/product ... ller-free/) en kies daar de portable versie. Keyboard USB connectors van de PC losmaken. De zipfile uitpakken en direct runnen. Na het verwijderen de PC herstarten en dan de MIDI driver opnieuw installeren. Daarna de keyboards weer aansluiten en testen.

Alternatief is dat je Windows terug zet naar een herstelpunt van het moment dat e.e.a. nog goed werkte.

Als ik hier kijk (https://www.midiworks.ca/index.php/supp ... -keyboards) kun je keyboards daisy chainen en met 1 USB aansluiting aansluiten op de PC of ieder keyboard heeft zijn eigen USB aansluiting. Hoe zit dat bij jou?
Als je USB kabels per keyboard hebt, dan moet je onthouden welke kabel in wel USB gat van de PC zit. HW legt dat via MIDI learn vast. Als je bijv. 2 kabels om draait, dan herkent HW de toetsaanslagen van die keyboards niet.

Wat bedoel jij met manualen weer instellen? Is dat het kanaalnummer van de keyboards instellen? Of MIDI learn in HW.

Welke HW versie en welke Windows versie gebruik jij?

Berichten: 4

Geregistreerd: 20 aug 2023 20:33

Bericht 04 okt 2023 18:34

Re: Hardnekkig probleem

Evert Jan,

dank voor je meedenken. Ik heb HW 4.0.0. en Windows 10. Vanmiddag na een Windows-update deed alles het weer. Maar bij de 2de keer opstarten was het weer raak. Ik heb geen idee waar dat computertingeltje vandaan komt, maar het is wel essentieel: er gebeurt iets in Windows wat HW ontregelt.

Ik heb geen speciale MIDI-driver geïnstalleerd. Bij apparaatbeheer staat dat Classic Organ CMK3 werkt.

Windows terugzetten naar herstelpunt (uit maart jl.) begint ie dapper mee, maar meldt op een gegeven moment dat dat niet mogelijk is.

Mijn keybords zijn met 1 USB-aansluiting aangesloten. Manuaal 1 (Orgel Zwolle) doet het (momenteel, maar ook dat verschilt per keer), de rest niet.

Met manualen instellen bedoel ik: Organ Settings/Keybords/auto-detect setting. De instellingen zijn bij alle klavieren: direct input form your MIDI organ console, MIDI-port IN: Classic Organ CMK3. Bij 2 klavieren (verschilt per keer welke) werkt ' Test: play virtual middel C' wel, bij een deel niet.

Omdat niet alles is uitgeschakeld, denk ik dat HW wel verbinding heeft met de MIDI driver.

Krijg je hier een beetje idee mee?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 okt 2023 21:27

Re: Hardnekkig probleem

De (stabiliteit van de) MIDI drivers is het probleem.
Het bericht "Could nog stop MIDI import (Classic Organ CMK3). Operating system message: there is no driver installed on your system, code 6" betekent dat HW geen contact meer heeft met de MIDI driver. Dat is iets anders dan dat de CMK's die dan gewoon onder spanning blijven en ledjes laat branden.
Worden de keyboards via USB gevoed vanuit de PC of hebben ze een eigen voeding?
Bij het opstarten van de PC krijgt de driver niet altijd dezelfde identificatie onder Windows waardoor HW de keyboards niet herkent zoals deze eerder was tijdens MIDI learn. Kun je een andere USB poort van de PC proberen? Na het verhuizen de PC opnieuw opstarten en dan HW. MIDI learn doen, testen of het orgel speelt en blijft spelen.

En/of misschien zit er (ook) een probleem in je keyboards omdat bij 2 klavieren de "test middle C" niet werkt. Werkte de MIDI learn bij de klavieren dan wel, m.a.w. krijgt de Done knop zwarte letters? Waarschijnlijk ook niet.
Zijn de CMK keyboards zelf nog wel goed geconfigureerd? Misschien kun je dit checken met het 'CMK Config' programma.

Zo wie zo moet je de driver update uitzetten.
Het gemakkelijkst gaat dat met O&O ShutUp10++; download: https://www.oo-software.com/en/shutup10.
Voordeel van dit programma is dat je privacy tov Microsoft enorm verhoogd wordt.
Installatie is niet nodig. Start het programma op als administrator. Start daarvoor de Windows verkenner, klik met de rechtermuisknop op 'OOSU10.exe' en kies 'Als administrator uitvoeren'. Ga naar menu 'Actions' en kies daar 'Apply all settings' - het rode bolletje.
Alle instellingen worden nu groen d.w.z. ze zijn uitgeschakeld, echter 2 stuks te veel. Deze staan in het overzicht op het tabblad 'Local Machine' onder het kopje 'Windows update'. Zet t.b.v. Windows update de onderste 2 terug door daar met de linkermuisknop op te klikken. De keuze 'Disable automatic driver updates', die daar boven staat, moet groen blijven; dwz disabled. Als de keuzes gemaakt zijn, sluit het programma af door op het rode kruis van O&O ShutUp10++ te klikken. Herstart de PC, zodat de wijzigingen actief worden.

Los van dit probleem: Hauptwerk is 4.2.1 de laatste 4.x versie. Je werkt nog met een hele oude versie.
Ik zou zeker updaten. Er zitten diverse verbeteringen in zoals een betere performance audio engine, recorder/player, setzer, etc.

Omdat herstelpunt terugzetten door een verminking niet meer werkt, kun je alles beter wissen. Zet de max. toegestane diskruimte in het configuratiescherm even op 0 (nul), herstart de PC en zet dan dit weer op de eerder ingestelde waarde. Maak daarna een herstelpunt of run het O&O ShutUp10++ programma omdat dit programma zelf ook een herstelpunt maakt.

Berichten: 4

Geregistreerd: 20 aug 2023 20:33

Bericht 06 okt 2023 12:38

Re: Hardnekkig probleem

Dank! Mijn keybords hebben een eigen voeding. Ik heb verschillende USB-poorten geprobeerd. Ik heb O&O Shutup10 gedraaid zoals je aangaf. Het CMK Config werkt niet, maar het probleem wordt wel duidelijker: In apparaatbeheer zag ik onder 'Besturing voor geluid, video en spelletjes' ClassicOrgan CMK3 niet meer terug. Toen kwam er zo'n 'computertingeltje' en stond ie er plotseling wel in. Bij het volgende geluid verdween hij weer, even later stond ie er weer en zo maar door. Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak dat CMK Config niet werkte, want hij raakte het contact met ClassicOrgan CMK3 kwijt (net als HW dus).

De vraag is volgens mij waardoor het komt dat de CMK steeds wel en niet door de PC gezien wordt. Kan het zijn dat er in de loop van de tijd een systeembestand beschadigd is? Ik heb een Windowsupdate gedraaid in de hoop dat een eventueel beschadigd bestand door een beter bestand vervangen zou worden, maar dat hielp helaas niet.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 okt 2023 18:30

Re: Hardnekkig probleem

Repareren van fouten op de disk gaat als volgt:
Start een CMD als Administrator
Voer de volgende commando's uit, elk commando intikken als de vorige voltooid is.
chkdsk /f
Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
sfc /scannow

Die pingel komt dus als de verbinding met de CMK verbroken of weer hersteld wordt. Dat verbreken ziet HW dus ook ........., maar het herstellen niet (HW is niet gemaakt om om te gaan met hot-pluggable).

Andere zaken om uit te voeren:
1. Het kan de voeding(en) van de CMK's rot is/zijn. Deze is/zijn al meer dan 10 jaar oud en condensatoren/elco's worden dan minder. Ik weet niet of je een voeding hebt met dezelfde eigenschappen/uitgangsspanning e.d. als de huidige en deze dan te gebruiken.

2. De USB kabel vervangen door een andere kabel. Of misschien is er in het keyboard iets met de bekabeling. Ik zou ook alle DIN pluggen even opnieuw in de connector duwen om contacten "schoon" te maken.

3. Verder, in apparaatbeheer kijken bij de CMK (als deze er weer staat) en dan tabje Driver. Is de knop "terugzetten driver" aan te klikken, dan kun je dat doen.

4. Het CMK config programma is misschien niet Windows 10 compatible. Als je met de rechtermuisknop op dat icoontje klikt en dan tab "Compatibiliteit" en dat instelt voor bijv. Windows 7 of 8.1, dan nogmaals proberen.

Berichten: 4

Geregistreerd: 20 aug 2023 20:33

Bericht 21 okt 2023 15:49

Re: Hardnekkig probleem

Dag Evert Jan,

dank weer voor je suggesties. Één ervan bleek voor mijn orgel de juiste: de DIN-pluggen even in en uit de stekkertjes halen (hoe simpel kan het zijn, maar ja, als je dat niet weet ....). Toen was het probleem over. Hartelijk dank voor je meedenken.

Hartelijke groet,

Klaasjan

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com