Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

de beginner en de mac-mini

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 5

Geregistreerd: 30 sep 2019 18:06

Woonplaats: Klazienaveen

Bericht 01 okt 2019 21:12

de beginner en de mac-mini

Ik zal mij eerst even voorstellen. Eigenlijk heet ik Jan van, maar omdat deze naam al bezet was heb ik mijn tweede doopnaam Martinus er aan toegevoegd. En daarmee verraad ik meteen al dat ik niet uit de protestantse maar uit de roomse hoek kom. Niet dat het belangrijk is maar het kan verduidelijken wat ik speel en welk orgel mijn voorkeur heeft.
Als organist in de kerk speel ik eigenlijk alleen klassiek en kerkmuziek. Ik had thuis een Hammond A-100 en een Cantorum-II. Later kocht ik van iemand een klassiek orgeltje die was voorzien van midi, allemaal zelfbouw. Daar zat een IBM computer bij met het programma J-organ. Een soort Hauptwerk light zeg maar. Ik speel er al bijna tien jaar op met veel plezier maar ooit zal de IBM een keer overlijden. Mijn Cantorum is overleden en ik heb mijn Hammond verkocht. Ik ben dus van plan om naar het echte werk over te stappen.
Omdat ik thuis altijd met Apple werk ging mijn gedachten uit naar een Mac-mini. Waarom een een Mac-mini… omdat ik deze bij wijze van spreken zo onder de arm kan nemen en samen met een Nektar keyboard er anders neer kan zetten. Als mijn vrouw op de bank haar boek leest kan ik gewoon beneden bij haar in de kamer zitten en kijkt ze t.v. dan kan ik naar boven op in mijn muziekkamer waar het midi orgel staat.
Maar ik ben een redelijke digibeet. Ik heb mij proberen in te lezen maar blijf toch met vragen zitten.
Ik lees over geluidskaarten of een audio interface en allerlei andere randapparatuur. Ik vroeg mij af of je met de licentie op meerdere computers kan werken, hoe zet ik het op een mac-mini want daar zit geen disk drive in.
Wat wil ik met Hauptwerk? Ik ben geen uitvoerend musicus dus hoogdravende stukken zal ik niet spelen. Een beetje barok, wat romantisch werk, voornamelijk begeleidingen voor samenzang en koor.
Een goede 8’, de zachte fluitregisters en subbas 16’ voor het gregoriaans of de antwoordpsalmen is een must. Verder
zijn prestanten en de romantische registers zoals de Salicional, Voix Céleste, Voix Humaine registers die ik graag gebruik. Hoeveel geheugen moet je nemen als je toch niet voor de Vermeulen van de Saint-Eustache gaat? Ik probeer een beetje een leidraad te vinden zodat ik geen valse start maak.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 okt 2019 22:36

Re: de beginner en de mac-mini

Hallo Jan

welkom op het HW forum.

Op een aantal vragen kan ik wel antwoord geven. Er zijn 2 HW-ers met een Apple op het forum actief: Geert en Fokko
Zij kunnen je wel informeren over audio/MIDI i.c.m. de Mac-mini.

Een licentie van HW zit in een USB dongle. Die moet aangesloten zijn op de Mini voordat HW gestart wordt.
Door de dongle op je andere PC aan te sluiten, kun je daar HW starten. De licentie zit bij HW4 (nu nog) in de dongle. In HW5, die komende is, kan dat anders zijn (on-line licentie controle met een server op internet)

Sample sets zijn in verschillende groottes. Dit is afhankelijk van
1. de grootte van het gesamplede orgel
2. de uitvoering van de sample set: stereo, 4 of 6 kanaalssurround (de laatste is de 3x zo groot als een stereo set).

Sample sets zijn er in 2 soorten: gratis sets of sets, waarvan je een licentie krijgt na betaling.
Hier vind je een overzicht: http://www.pcorgan.com/SampleSets.html
Het eerste deel zijn commerciële sets, in het tweede deel staan de gratis sets.
Op de webpagina van de sample set maker staan technische gegevens per set/orgel, zoals geheugen gebruik, de uitvoering (stereo, 4 of 6 kanaals), enz.

Misschien moet je een beetje inlezen op http://www.pcorgan.com/Benodigdheden.html en volgende pagina's.
En je vragen naar aanleiding hiervan gerust op het forum stellen.
Vervolgens zou je kunnen starten met HW-Free en een gratis set en wat ervaring opdoen. Maar je hebt dan wel een PC/Mac nodig.
Zeker als je maar met "enkele stemmen" gaat spelen, kun je beginnen het HW-Free. Deze is gratis te gebruiken. Je kunt het downloaden vanaf http://www.downloadhauptwerk.com/osx (Apple versie). Windows versie: http://www.downloadhauptwerk.com/win.
Installeren, MIDI keyboard aansluiten, een gratis sample set installeren en spelen.


Als ik wat vergeten ben, vraag het dan.
Of misschien kunnen andere starters hun ervaringen hier presenteren. Waar zijn ze (allemaal) tegen aangelopen?
Avatar gebruiker

Berichten: 5

Geregistreerd: 30 sep 2019 18:06

Woonplaats: Klazienaveen

Bericht 01 okt 2019 23:03

Re: de beginner en de mac-mini

Bedankt Evert-Jan,
Ik heb al HW free op de Mac en heb er een Nektar keyboard bij gekocht.
Ik ben alleen niet zo heel blij met het geluid van de gratis sample set en andere sets in laden gaat niet omdat je bij de free versie nogal wat beperkingen heb.
En controle op het internet... ik was niet van plan om het internet op te gaan met de mac mini, dat doe ik met de IBM ook niet. Dat is alleen voor het digitale orgel bedoeld.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 okt 2019 00:09

Re: de beginner en de mac-mini

Kijk, je was al verder dan ik dacht...........

Ik weet niet of het geluid van de gratis sets, die jij getest hebt, slecht zijn of dat aan jouw audio-opstelling ligt. Ik vrees het laatste.

Je kunt naar de demo sets kijken van Sonus Paradisi. Dit zijn een aantal registers van commerciële sets.
Bijv. http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/vel ... sample-set
Misschien niet alle registers laden, maar gewoon proberen welke registers je mooi vindt en zo je eigen orgel uit deze set samenstellen. Bij 1 klavier in de woonkamer heb je ook minder registers nodig en past het zeker in HW free. Dit geldt ook voor andere demosets van Sonus Paradisi.

Deze 2 hebben voor het hele orgel 1 GB nodig. Deze sets zijn al wat ouder.
http://www.pbrd.nl/index.php/vo/samples ... is-veendam
http://www.pbrd.nl/index.php/vo/van-oec ... ude-pekela
Bij deze weet ik niet hoeveel geheugen er nodig is: http://www.pbrd.nl/index.php/vo/sample- ... wildervank
anders laat je wat registers weg. En bij 1 klavier is dat gemakkelijk te doen. Je kan ze toch niet allemaal gebruiken.

Deze zou ook moeten passen in Free als je 2-3 stemmen van het volledige orgel weg laat: http://www.piotrgrabowski.pl/azzio.html
en dit orgel past in zijn geheel in HW free: http://www.piotrgrabowski.pl/melcer-cha ... -hall.html
En er staan ook nog romantische orgels op zijn site.
Avatar gebruiker

Berichten: 5

Geregistreerd: 30 sep 2019 18:06

Woonplaats: Klazienaveen

Bericht 02 okt 2019 09:19

Re: de beginner en de mac-mini

Mijn audio opstelling?... euh... dat is de uitgang van de computer. Of ik heb een koptelefoon op mijn hoofd of ik speel over de boxen van de PC. Ik lees hier overal over audio interface dus ik denk dat er nog wel wat te verbeteren valt.
In mijn IBM zit een aparte geluidskaart, daar heb ik een sample van het Markussen orgel op staan wat inderdaad beter klinkt dan de demo versie van HW. En een demo versie zou toch mensen over de streep moeten trekken.
Ik wist overigens ook niet dat je de stemmen apart kan inladen. Er is nog veel om aandacht aan te besteden merk ik al.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 okt 2019 10:33

Re: de beginner en de mac-mini

Voor een audio opstelling heb je minimaal een professionele geluidskaart nodig. Het standaard audio in een PC i.c.m. een niet al te beste koptelefoon geven een verkeerd resultaat.
Zo'n geluidskaart sluit je aan op de USB uitgang van de mini. En daarop komt dat of een goede koptelefoon of een set goede actieve speakers of een goede versterker met goede passieve speakers.
Kortom, daarmee staat of valt de kwaliteit van HW i.c.m. een sample set.

Misschien kunnen Fokko of Geert hun ervaringen en audio icm Mac/mini hierover beschrijven.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 02 okt 2019 11:19

Re: de beginner en de mac-mini

Dag Jan-Martin,

Mocht je in de gelegenheid zijn om mij een keer te bezoeken in Zwolle dan ben je hartelijk welkom.
Stuur bij voorkeur dan een PM berichtje voor een afspraak.

Ik ben al vele jaren (naast windows, ook) mac gebruiker, zeer te vreden, en we kunnen eea eens bekijken en beluisteren en tips uitwisselen. Neem dan svp ook je macmini, keyboard en je hoofdtelefoon mee. Geluid en geluidsverschillen kan je mijn inziens het best waarnemen met de oren in plaats van er over te praten.

De geluidskwaliteit hangt in principe niet af van de operating system, maar veeleer van de hele (audio)keten.
Evert-Jan heeft je hierop al gewezen, denk aan audiointerface en geluidsweergave door monitoren of hoofdtelefoon.
Mac ervaar ik als uitermate stabiel, behalve voor Hauptwerk, gebruik ik de mac tegelijkertijd voor mail, office internet etc. buitengewoon flexibel.

Groet,
Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 5

Geregistreerd: 30 sep 2019 18:06

Woonplaats: Klazienaveen

Bericht 02 okt 2019 11:33

Re: de beginner en de mac-mini

OK mensen, bedankt tot zover. Het begint een beetje op de plaats te vallen.
Ik zou dus een geluidskaart of iets dergelijks achter de Imac moeten hebben. Ik zag de naam Focusrite Scarlett 2i2 2nd Gen Usb al een keer ergens voorbij komen. Is dat wat jullie bedoelen?
Enne..Fokko.. ik heb de Mac mini nog niet besteld. Ik wil me eerst even oriënteren wat de configuratie moet zijn zodat ik er een poos mee verder kan. Dus welke processor en hoeveel geheugen. Ik kan natuurlijk gelijk voor de volle bak gaan maar daar hangt ook de hoofdprijs aan vast. Ik had met mijn vrouw afgesproken dat ik een HW systeem koop van het geld wat ik voor de Hammond heb gekregen. En zo te zien heb ik deze dan iets te goedkoop verkocht.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 02 okt 2019 12:24

Re: de beginner en de mac-mini

Hoi Jan-Martin,

Ik heb nog een Focusrite Scarlett 8i6 USB audio interface te koop.
je mag hem voor 75 euro over nemen

Mvg, peter


Jan-Martin schreef:OK mensen, bedankt tot zover. Het begint een beetje op de plaats te vallen.
Ik zou dus een geluidskaart of iets dergelijks achter de Imac moeten hebben. Ik zag de naam Focusrite Scarlett 2i2 2nd Gen Usb al een keer ergens voorbij komen. Is dat wat jullie bedoelen?
Enne..Fokko.. ik heb de Mac mini nog niet besteld. Ik wil me eerst even oriënteren wat de configuratie moet zijn zodat ik er een poos mee verder kan. Dus welke processor en hoeveel geheugen. Ik kan natuurlijk gelijk voor de volle bak gaan maar daar hangt ook de hoofdprijs aan vast. Ik had met mijn vrouw afgesproken dat ik een HW systeem koop van het geld wat ik voor de Hammond heb gekregen. En zo te zien heb ik deze dan iets te goedkoop verkocht.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 02 okt 2019 21:26

Re: de beginner en de mac-mini

Jan-Martin schreef:OK mensen, bedankt tot zover. Het begint een beetje op de plaats te vallen.
Ik zou dus een geluidskaart of iets dergelijks achter de Imac moeten hebben. Ik zag de naam Focusrite Scarlett 2i2 2nd Gen Usb al een keer ergens voorbij komen. Is dat wat jullie bedoelen?
Enne..Fokko.. ik heb de Mac mini nog niet besteld. Ik wil me eerst even oriënteren wat de configuratie moet zijn zodat ik er een poos mee verder kan. Dus welke processor en hoeveel geheugen. Ik kan natuurlijk gelijk voor de volle bak gaan maar daar hangt ook de hoofdprijs aan vast. Ik had met mijn vrouw afgesproken dat ik een HW systeem koop van het geld wat ik voor de Hammond heb gekregen. En zo te zien heb ik deze dan iets te goedkoop verkocht.


Er zijn legio audio interfaces in vele kwaliteiten en maatvoeringen.
Het lijkt me verstandig dat je eerst gaat oriënteren wat je wil, wat je budget is, welke set je wil spelen, etc.
Daarna terugredeneren welke spulletjes en hebbedingen je gaan helpen voor een voor jouw optimale situatie.

Behalve een Mac mini kan een macbook pro ook prima van dienst zijn. Ik gebruik zelf een i7 16gb uit 2015 voor mobiele werkzaamheden en een alternatieve/2e setup. Als mac-gebruiker denk je niet alleen aan aanschafprijs (investering) maar ook in kosten per jaar, gebruikersgemak, ervaring, flexibiliteit etc.je weet het wel. Het werkt prachtig en powerfull. En een macbook is flexibeler inzetbaar, dan een mini. Maar niet geschikt om het Sonnenorgel in volle glorie te bespelen, als je begrijpt wat ik bedoel. Succes!
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 02 okt 2019 23:35

Re: de beginner en de mac-mini

De sample-set "Pitea school of music" https://almorse.net/content_freeorgans.html past ook in de gratis Hauptwerk versie. Dat gebruik ik op mijn gewone PC als geluidsbron bij mijn Notion6 muzieknotatieprogramma
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 5

Geregistreerd: 30 sep 2019 18:06

Woonplaats: Klazienaveen

Bericht 03 okt 2019 23:42

Re: de beginner en de mac-mini

De imac waar nu de free versie op staat heeft 4 GB aan geheugen.
Ik ben wat aan het rommelen geweest en heb er twee orgels opgezet; Wildervank en Veendam.
Op zich valt het geluid mij (zonder geluidskaart e.d.) nog helemaal niet tegen.
Ik heb wat midifiles gedownload en afgespeeld via HW zodat ik intussen wat met de registratie kan spelen.
De vraag die Fokko stelt snijdt hout; wat wil je?
Als ik mijn midi orgel (met vijfpolige DIN stekker) op de free versie kan krijgen ben ik al gedekt als de IBM er mee stopt.
Maar stilstaan is achteruit gaan. Als je meer mogelijkheden hebt dan ga je er ook gebruik van maken. En het zou jammer zijn als je meteen al weer beperkt bent in de mogelijkheden omdat je toch te weinig geheugen hebt of verkeerde dingen hebt gekocht. Ik ben dus even aan het inlezen zo links en rechts
Ik kan wel vertellen wat niet mijn insteek is;
Ik heb geen ombeperkte middelen dus ik kan niet allerlei dure samplesets aanschaffen die honderden euro' s kosten en ik ga er niet allerlei boxen en surround aan hangen.
Dus waarschijnlijk heb ik dan aan 32 GB wel genoeg.
En dan welke geluisdkaart. Ik kreeg hier al een leuk aanbod (wat ik erg waardeer) om een Focusrite Scarlett 8i6 voor een redelijke prijs over te nemen. Dit is volgens mij voor 8 kanalen. Maar hoeveel kanalen heb je eigenlijk nodig? En is een latere versie misschien van veel betere kwaliteit? Ik ben een totale leek op dat gebied.
Het begint al wat vorm te krijgen waar het naar toe gaat maar wat advies is van harte welkom.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com