Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 28 mei 2013 16:57

ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

hallo beste mensen :)

ik heb een raadsel waar ik niet uit kom. dus vraag ik het volgende maar een de computer exspers :?

ik heb van de week mijn nieuwe computer gebouwd met het volgende aan onderdelen.

asus p8z77 moederbord.

32gb werkgeheugen geil.

128gb kingstong ssd sata 6

500 watt voeding.

dvd rw en cartreader

ben voor deze combinatie gegaan om dat ik alles in een kleine kast wou hebben want die komt boven op mijn nieuwe orgel. sterk genoeg dacht ik zo voor utrecht en tholen ??

nu het probleem....... ik heb gister de ssd geformatteerd en windows 8 ge installeerd wat mij op viel is dat ik maar van de 128 gb 111gb vrij kon krijgen voor de installatie :cry: ook maakte windows een extra partitie aan van een aantal mb maar die heb ik verwijdert voor ik aan de install begon maar kreeg geen ruimte er bij terwijl de partitie verwijdert was.

goed tog die 111gb partitie maar gepakt en daar windows 8 op gezet. ging allemaal erg snel en binnen 5 min draaide de pc ;) alleen viel me op als ik in windows op de c schijf keek er ineens na een schone installatie er 49 gb in gebruik was
terwijl windows 8 ong 12 gb groot is :?:

nog maar eens geformatteerd mischien iets verkeert gedaan :roll: na installatie weer 49 gb in gebruik na installatie windows 8.....

toen maar Windows 7 er op gegooid :cry: wat blijkt na installatie 53 gb van de 128 gb in gebruik. vreemd weet het ook niet meer heb de hardisc telkens goed geformatteerd en geeft ook aan dat er voor de nieuwe installatie 111 gb vrij is.

wie kan mij helpen???????? ik weet het even niet meer

gr hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 28 mei 2013 18:31

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

Waarschijnlijk heb je een pagefile van 32GB, deze kun je verplaatsen naar een externe normale harddisk. De winsxs folder in c:\windows kan ook groot worden vooral na het installeren van een servicepack. Deze is met een truck ook te verplaatsen naar een externe disk. Dan bespaar je zo weer 40GB aan ruimte.

GJ
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 28 mei 2013 19:26

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde met mijn SSD van 250GB. Iedere keer als ik een sampleset wil installeren krijg ik de melding dat ik te weinig schijfruimte heb. Als ik in de Windowsverkenner op mijn Computer klik dan geeft ie nog maar 14 GB aan, terwijl ik alleen windows7 ,hauptwerk advanced en de Laurenskerk erop heb staan.
Als ik echter alle mappen afzonderlijk naga hoeveel GB ze bevatten en deze bij elkaar optel, dan heb ik ongeveer 135 GB gebruik.
Pas Menesterol geïnstalleerd en kreeg weer een melding 4 GB over. Gewoon genegeerd en de installatie liep probleemloos. Toen weer gekeken en ineens weer 50 GB schijfruimte :? :o ?!!!

Bij CMO waar ik alles heb aangeschaft denken ze dat die SSD schijven niet altijd even goed gelezen worden door Windows geloof ik. Ze komen er nog( een keer ) naar kijken hebben ze beloofd..

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 mei 2013 19:41

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

Hendrik

Van die 128 GB wordt waarschijnlijk 8 GB in reserve gehouden voor defecte blokken in de SSD; blijf op papier 120 GB over.

Leverancier definieert: 1KB=1000 bytes dat betekent 1GB=10^9 bytes
Het operation system gebruikt als definitie 1KB=2^10=1024bytes dat betekent 1GB=2^30 = 1073741824 bytes
SSD grootte is 120GB=120*10^9 bytes zoals kingston aangeeft.

Maar operatingsysteem zegt 120*10^9 (bytes) / 1073741824 (OS's bytes per GB)= 111.75 GB

Of te wel gegochel tussen 1000 en 1024.


En die systeempartie van 100 MB die windows aanmaakt moet je laten staan. Dit gebruikt windows zelf en als het goed is is die hidden. En dat is 100 MB op 111 GB (0,1 %).
Dus opnieuw Windows installeren


Om ruimte te maken, zie http://www.pvladov.com/2012/10/free-up- ... ows-7.html
Bij punt 2 zou ik de andere HD nemen ipv kleiner maken
Punt 4, 5, 6 zijn niet van toepassing; systeem is pas geinstalleerd
Punt 3 zou ik ook niet uitvoeren.

Oude servicepack files verwijderen zoals Gert-Jan hierboven schrijft: zie http://www.websonic.nl/pctips/windows7/ ... ruimen.php
En hier staat nog meer: http://www.schoonepc.nl/optim/delete.html (ook dingen die al beschreven zijn op pvladov.com)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 mei 2013 19:45

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

Jos Biesheuvel schreef:Hoi,

Ik heb precies hetzelfde met mijn SSD van 250GB. Iedere keer als ik een sampleset wil installeren krijg ik de melding dat ik te weinig schijfruimte heb. Als ik in de Windowsverkenner op mijn Computer klik dan geeft ie nog maar 14 GB aan, terwijl ik alleen windows7 ,hauptwerk advanced en de Laurenskerk erop heb staan.
Als ik echter alle mappen afzonderlijk naga hoeveel GB ze bevatten en deze bij elkaar optel, dan heb ik ongeveer 135 GB gebruik.
Pas Menesterol geïnstalleerd en kreeg weer een melding 4 GB over. Gewoon genegeerd en de installatie liep probleemloos. Toen weer gekeken en ineens weer 50 GB schijfruimte :? :o ?!!!

Bij CMO waar ik alles heb aangeschaft denken ze dat die SSD schijven niet altijd even goed gelezen worden door Windows geloof ik. Ze komen er nog( een keer ) naar kijken hebben ze beloofd..

Jos

zie het verhaal wat ik voor hendrik heb gemaakt; geldt voor jou systeem ook.
verder zit er een onhebbelijkheid in hauptwerk dat de temp directory van hauptwerk vast in de HW structuur zit. Ik heb dit bij Martin Dyde al aangeven.
Dit betekent dat bij het uitpakken de dubbele hoeveelheid RAM gebruikt wordt. later wordt die temp weer leeggemaakt, maar het "kwaad" is al geschied.

Verder worden bij SSD's blocken later gereorganiseerd waardoor er ruimte vrijkomt

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 28 mei 2013 20:29

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

wat gjschipper zegt over de pagefile.

En daarnaast staat hibernation mode misschien aan in Windows waardoor er in C:\ een verborgen systeembestand hiberfil.sys staat wat bij 32GB RAM ook zo maar 32GB in beslag kan nemen. Uitschakelen van hibernate functie staat hier beschreven: http://support.microsoft.com/kb/920730

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 28 mei 2013 21:53

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

oke dus het klopt wel als ik het goed begrijp

heb nu alleen een ssd van 128 gb in mijn systeem ga er nog een schijf bij doen van 1000gb sata 3

moet ik dan mijn orgels op de sata 3 schijf zetten en hauptwerk op de ssd ?

hoe werkt zo iets om het goed en snel orgels in te laden

nog bedankt voor de snelle reactie :D

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 mei 2013 22:36

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

Bij installatie van HW moet je aangeven dat alles op d: moet (gewone HD) en de cache files op de SSD (C schijf)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 mei 2013 22:37

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

Hromkes schreef:oke dus het klopt wel als ik het goed begrijp

Maar je kunt natuurlijk altijd opschonen zoals hierboven door verschillende personen beschreven is
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 31 mei 2013 21:51

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

Nog een paar tips:

Installeer RidNacs, te vinden op: http://www.splashsoft.de/Freeware/ridna ... lyzer.html

Na deze geinstalleerd te hebben:
1. Ga naar deze computer / de windows verkenner
2. Rechtermuisknop op de SSD-schijf (zal ongetwijfeld de C-schijf zijn)
3. Kies "Analayse disk space usage with Ridnacs"

En je krijgt een mooi overzicht met alle mappen die ruimte vreten.

Je temporary internet files kan aardig oplopen, verder windows updates e.d. (je kunt overwegen dit zelf uit te schakelen. Het nut hiervan is betwistbaar bij een pc die je uitsluitend gebruikt voor Hauptwerk en verder niet iedere avond op allerlei louche websites zit ;-) )

suc7,

Ik red het zelfs met een 80 GB SSD, maar heb dus inderdaad veel uit de kast moeten halen om het werkbaar te houden.
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 14 jun 2013 21:04

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

Vandaag is Lubbert de Vries van CMO langs geweest en heeft een extra 500GB harddisk toegevoegd aan mijn systeem. Nu alleen de Cachefiles op de SSD en de rest op de harddisk. Hauptwerk opnieuw geinstalleerd om de nieuwe routing aan te sturen.
Als het goed is, heb ik er nu geen last meer van.

Top geregeld door CMO!!

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 20 jun 2013 17:52

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

nou pc werkt weer maar kan de slaapstand niet meer uitschakelen om ruimte op mijn ssd te besparen. als ik de cmd als aministarator uitvoer kent hij niks meer als ik hem opdracht geef om de slaapstand uit te schakelen vreemt :?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jun 2013 21:36

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

Hendrik

Vreemd.
als je
powercfg.exe /hibernate off en dan Enter
bij de opdrachtprompt in geeft, komt er dan een foutmelding?.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 21 jun 2013 09:28

Re: ssd ruimte verdwijnt spoorloos ?

nee hij blijft gewoon in de dos optie staan er veranderd verder niets vind ook vreemd tog nog maar eens proberen vanavond :)

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com