Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 dec 2013 15:58

Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Hallo allemaal,

Het gaat er nu toch eindelijk van komen, een PC speciaal voor Hauptwerk!
Ik heb een offerte voor een PC gekregen, zie de bijlage voor de spec's
Wil er nog wel een firewire kaart in laten zetten, dit voor de externe geluidskaart. Heb nu een Roland Quad capture, maar die heeft maar 2 analoge uitgangen, en ik wil toch minimaal 6 uitgangen. Hierbij kom ik dan uit op FW-kaarten.

Tips, opmerkingen, aanvullinge, zeer welkom, wil hem komende week gaan bestellen.

André
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 08 dec 2013 17:45

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

hoi Andre

* voor het intern geheugen zou ik naar 64 gb gaan als het kan , ik had zelf ook eerst 32 Gb maar door updates Utrecht en Caen ben ik toch naar 64 GB gegaan ,
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 08 dec 2013 20:15

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Dag André,

Ziet er goed uit. ook ik zou voor meer gb gaan of in ieder geval de mogelijkheid open houden om uit te kunnen breiden.
Maar je zult er zelf ook al wel over na gedacht hebben neem ik aan ;)

Maarten

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 dec 2013 21:27

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

André

2 opmerkingen:

1)
Moederbord (en ook de processor) kunnen maximaal 32 GB aan (waarschijnlijk heb je hier bewust voor gekozen).
Maar waarom koop je 2x 16 GB RAM ipv 4x 8GB? Prijs? Je houdt 2 banken over die je nooit kan gebruiken. Ik heb niet in de doc's gekeken of het bord 16GB banken aan kan en of dit geheugen gecertificeerd is voor dit bord

2)
Het bord gebruikt VGA Shared Memory (1760 MB) i.c.m. i7.
Dit is niet aan te bevelen voor hauptwerk gebruik want video gebruikt dezelfde geheugenbus als je programma's; het geheel wordt trager en qua latency onvoorspelbaar.
Ik zou altijd een separate videokaart gebruiken (silent; kost ca 40 euro).
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 dec 2013 21:59

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

volgens degene die mij deze pc aanbied kan dit moederboard als 1 van de weinigen 64 GB aan. Als dat niet zo is ben ik verkeerd geïnformeerd! en moet ik een ander board kiezen, wil nl wel kunnen uitbreiden.
2x 16gb heb ik bewust gedaan om later uit te kunnen breiden naar 64 door simpel 2 bankjes bij te plaatsen.

dat van die aparte videokaart vind ik een goede tip.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 dec 2013 22:09

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

http://nl.msi.com/product/mb/h87m-g43.html

is dit board, graag uw commentaar :D
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 dec 2013 23:34

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

André

Andre_Kaptein schreef:volgens degene die mij deze pc aanbied kan dit moederboard als 1 van de weinigen 64 GB aan. Als dat niet zo is ben ik verkeerd geïnformeerd! en moet ik een ander board kiezen, wil nl wel kunnen uitbreiden.

Je bent dus verkeerd voorgelicht; laat je aanbieder maar na deze webpagina's kijken:
http://ark.intel.com/nl/products/77656/Intel-Core-i7-4771-Processor-8M-Cache-up-to-3_90-GHz
http://www.msi.com/product/mb/Z87M-G43.html#/?div=Basic

Zonder naar de specs van het nieuwe voorstel van een bord te kijken: de H87 gaat tot max 32 GB (dual channel) en valt, gezien je eisen dus af.

Als je ooit 64 GB wilt hebben, dan moet je naar X79 chipset bord kijken (maar let op: niet elk X79 bord support 64 GB RAM).
Deze heeft een quad channel bus en kunnen 8 RAM banken van 8 GB aansturen.
Deze borden zijn ook ca 2x duurder dan de nu uitgezochte borden.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 dec 2013 09:35

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Hoi Evert-Jan,

Als ik de link volg die ik heb gekregen van de computerbouwer staat bij de spec's wel dat dit board tot 64GB ondersteunt. Wellicht toch een ander type? Ik kan het ook zo gauw niet zien.
Was bij aanvraag van de offerte een specifieke vraag/opdracht.
De extra investering van een FW-kaart en een videokaart vind ik beslist de moeite waard.

Op het moment dat ik echte grote sets wil gaan bespelen hoop ik weer genoeg gespaard te hebben om er voor 250/300 euro extra geheugen in te stoppen.
Wellicht dat je nog even de moeite wilt/kunt nemen om de link te bekijken, hoor ik daarna graag je mening.

m.vr.gr.

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 09 dec 2013 11:31

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Dag André

Even goed kijken bij de memory Specifications van de processor. die ondersteund tot 32gb ram

En je geheugen is 2x8=16 en dat 2x dus je geheugensloten van 4st zitten al vol, uitbreiden is dan ook niet mogelijk. (even tot eind 2015 wachten dan zullen de geheugenmodules van 16gb ddr4 er wel zijn. ;) )

wil je later uitbreiden zal het echt iets anders moeten zijn. bijv. LGA-2011 waar je wel 8 geheugenbanken hebt. (en ze nog niet allemaal 64gb ondersteunen)

Gr Maarten

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 09 dec 2013 12:01

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Hoi Andre,

Kijk even naar de volgende threat: viewtopic.php?f=12&t=859&start=25

Onderaan staan de specificatie van de PC die ik heb aangeschaft. De meeste onderdelen heb ik via alternate besteld, maar het moederbord, die 128Gb aan kan, heb ik gezocht voor de laagste prijs via tweakers.

Het is een mooi snel systeem geworden voor een zeer gunstige prijs.

gr

Gertjan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 dec 2013 18:16

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

André

in jouw lijstje staat moederbord type Z87M-G43. Dat is de link die ik aangaf (http://www.msi.com/product/mb/Z87M-G43.html#/?div=Basic) en kan max 32 GB aan.
Nu kom je via de link met een H87M-G43 bord; dat is toch een ander bord dan in jouw oorspronkelijke lijstje staat.
Dit bord kan volgens de weblink wel 64 GB aan maar dan alleen als er 16 GB RAM banken (elk) gebruikt worden (omdat er max. 4 in kunnen), maar volgens het manual (http://nl.msi.com/product/mb/h87m-g43.html#?div=Manual) kan het max. 32 GB aan (zie blz. 1-4).
Wie het weet mag het zeggen.
Laat je aanbieder maar uitzoeken wat juist is. Maar zoals Maarten al zegt: bij 4 banken (4x 8GB) zit je moederbord al vol; je kunt dus niet uitbreiden. En dan?? Als het bord 64 GB aan zou kunnen 2 of alle 4 RAM reepjes dan weggooien??

De door jou gekozen processor kan max. 32 GB aan; dus daar moet je aanbieder in ieder geval een andere voor kiezen.

@Maarten: dit bord ondersteunt geen DDR4 (geen enkel DDR3 bord zal dat doen; alleen tzt nieuwe borden omdat de RAM aansluitingen toch wel iets anders in elkaar zitten; zie ook hier http://www.micron.com/products/dram/ddr3-to-ddr4).

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 09 dec 2013 18:41

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Evert-Jan schreef:@Maarten: dit bord ondersteunt geen DDR4 (geen enkel DDR3 bord zal dat doen; alleen tzt nieuwe borden omdat de RAM aansluitingen toch wel iets anders in elkaar zitten; zie ook hier http://www.micron.com/products/dram/ddr3-to-ddr4).


Dit weet ik. Het was alleen een gekscherende bedoeld. omdat, en zo staat het ook in de link die je hierboven vermelde, je dan wel strips kan krijgen van 16gb per stuk.

Maarten
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 dec 2013 01:01

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Knipsel.PNG
Heren,

Hartelijk dank voor jullie kritische blik en opmerkingen, vandaag e.e.a terug gekoppeld naar de PC-bouwer.
Hij mailde mij hedenavond een nieuw voorstel, het moederboard kon de 64 G wel aan, maar de processor idd niet.

Voor een geringe meerprijs nu een board wat 128G aan kan en een passende processor, graag nog 1x uw zeer gewaardeerde opmerkingen en kritiek :D
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 dec 2013 17:37

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

André

je aanbieder heeft denk ik alleen die dingen gewijzigd die jij aangegeven hebt, maar niet meer naar het totaal gekeken.
Mijn opmerkingen

1)
De voeding is te klein. De eerst gekozen processor had een TPD van 84, deze is 130 Watt
Je processorbord is geen mini ATX meer maar een volwaardige ATX.
Nu kunnen er 8 RAM banken op; het bord uit je eerste keuze 4 stuks
Extra bijgekomen een videokaart en FW kaart

2)
De kast is nu te klein; het geheel past er niet meer in (ATX format moederbord en een behoorlijke koeler).

3)
Je kiest voor een PCI FW kaart, maar het moederbord heeft geen PCI slot .........
Als je nu iets nieuw koopt nooit een PCI kaart kopen.

4)
Ik heb niet gekeken of het geheugen gecertificeerd is voor dit bord.


Ik vind de PC-bouwer iets te slordig. Wat als er geen forum was geweest?
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 dec 2013 17:52

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Hoi Evert-Jan,

Daarom ben ik ook zo blij met de aanwezige kennis hier op het forum :-)

Als ik deze link volg (staat in de spec's) http://www.msi.com/product/mb/X79A-GD45-Plus.html
Dan lijkt het er wel op dat er PCI sloten op zitten.

Bedankt voor de op- en aanmerkigen, ik ga het weer terugkoppelen. :(

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 dec 2013 18:07

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

André

Als je hier kijkt (http://www.msi.com/product/mb/X79A-GD45-Plus.html#/?div=Detail) dan staat daar bij Slots
het volgende:
• 3 PCI Express gen3 x16 slots
- PCI_E1 & PCI_E4 support up to PCIE 3.0 x16 speed
- PCI_E6 supports up to PCIE 3.0 x 8 speed
• 2 PCI Express gen2 x16 slots
- PCI_E2 & PCI_E5 support up to PCIE 2.0 x1 speed
• 1 PCI Express 2.0 x1 slot

Of te wel: geen PCI slot.
Los daarvan zou ik op dit moment geen nieuwe PCI kaarten meer kopen, tenzij er geen alternatief is. Het is een uitstervend ras

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 10 dec 2013 22:12

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Ha Evert-Jan

Ik heb zelf ook 430w voeding (processor i7-4820k) heb ik geen problemen mee. draai gewoon een benchmark-test waarbij hij de processor 100% laat werken, met hauptwerk haal je dat zo snel niet, waarom zou de voeding dan te klein zijn? (zomaar een vraagje hoor...)

Maarten

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 dec 2013 23:38

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Maarten,

Een stabiel werkende pc begint met een goed gedimensioneerde voeding.

PC voedingen hebben een rendement van 80% of meer; de rest gaat op in warmte.
Gaan we uit van 80%, dan kan die voeding dus maximaal 344 W leveren (als het klopt dat die voeding werkelijk een 430 W. voeding is; fabrikanten overdrijven soms ............)
De processor neemt max 130 W. voor zijn rekening.
Moederbord ca 60 W, harddisk en DVD speler elk 10 W, geheugen 8x ca 6 W, videokaart 70 (?) W, FW kaart 8 W (geen voeding voor externe apparatuur meegerekend)
Totaal: 336 W.
De voeding draait dus op op bijna 100% van zijn kunnen. Vergelijk het met een audioversterker waarvan de volume regelaar geheel rechtsom staat.
De elco's zijn eerder versleten, gaan bol staan en de PC kan daardoor instabiel worden.

Eigenlijk kun je ook beter kijken naar hoeveel stroom de 12 Volt lijnen in de voeding kunnen leveren.
Alle stroomvretende onderdelen binnen de computer waaronder de processor en videokaart maken gebruik van de 12 Volt verbinding. Dus eigenlijk zou je die op moeten tellen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 dec 2013 12:07

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Het wordt tijd voor een wettelijke regeling, die HWkers met zulke machines verplicht tot zonnepanelen......... :roll: :roll:

Maar serieus: dit soort vermogensdissipatie deed mij besluiten, te onderzoeken wat met een bescheiden laptop nog mogelijk is (veel!).

Die enkele keer dat ik nog eens perse Rdam of Doesburg surround wil draaien, zit ik toch met een btje schaamrood op de kaken achter het stuur.

Jullie niet??

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 dec 2013 13:47

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Is het niet zo dat een processor zoveel energie gebruikt als nodig is dus als je een relatief kleine set op een grote computer bespeelt dat dan dezelfde set op een laptop net zoveel energie gebruikt. Een voeding van 430watt kan het leveren maar of hij het levert is met name afhankelijk van de vraag of tewel de grote van de sampleset.
Ook is het zo dat niet alle energie die vrijkomt als warmte uit een pc nutteloos is met name in het stookseizoen scheelt dat weer wat in stookkosten. Misschien een idee om net zoals bij de Klm een niet verplichte co2 heffing te vragen bij de aanschaf van een computer. Van die co2 heffing worden dan een bepaald aantal bomen geplant die zoveel lucht kunnen zuiveren dat we co2 neutraal kunnen spelen.
Een zonnepaneel is natuurlijk ook een goed idee, je orgel bespelen met energie van boven :D mooie beeldspraak besef ik nu ik dat zo opschrijf. ;)

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 dec 2013 14:23

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Ik ben er uit:

Deze gaat het worden:
Katana 4, Actieve CPU koeler, DC-1394 PCIe, FireWire controller, N210-MD1GD3H/LP, grafische kaart, Windows 7 Professional NL, Core™ i7-3820, Pure Power L8 500W, 500 Watt voeding, Define R4 Black Pearl, behuizing, GH24NS, DVD-brander, X79A-GD45 Plus, socket 2011 moederbord, DT01ACAxxx, 2 TB harde schijf, 2x 16 GB DDR3-1600, geheugen

Dank voor het meedenken en de kritische opmerkingen!
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 dec 2013 16:30

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Hi Jan, ik vind dat een mooie gedachte...energie van boven!

De moderne processoren schakelen dus een heel stuk terug als ze het minder druk hebben. Daar weet Evert-Jan natuurlijk veel meer van.

Dat ik op een laptop met een I3 en 8 Gig RAM kan spelen, met een totaalverbruik van plm 50 watt ( is incl console en LED-speelverlichting) komt natuurlijk door 3 dingen:

1. Kleinere samplesets; Ebersmunster toch nog in 20 bits geladen, maar Caen2.5 slechts in 16 bits en afgekorte galmstaarten.

2. Ik gebruik een hoofdtelefoon, dus ook geen zeg gemiddeld 100 a 200 Watt ( klasse AB) voor versterkers nodig.

3. Ik heb slechts een beperkte speelvaardigheid, dus die processor zit telkens gewoon te wachten tot hij weer een akkoordje mag processen......

als ik op bovenstaande samplesets speel, voel ik ZELF energie van boven tot mij komen en door mij heen stromen....(geen grapje).

goedemiddag.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 dec 2013 16:46

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Geert schreef:Hi Jan, ik vind dat een mooie gedachte...energie van boven!
Ik gebruik een hoofdtelefoon, dus ook geen zeg gemiddeld 100 a 200 Watt ( klasse AB) voor versterkers nodig.

3. Ik heb slechts een beperkte speelvaardigheid, dus die processor zit telkens gewoon te wachten tot hij weer een akkoordje mag processen......

als ik op bovenstaande samplesets speel, voel ik ZELF energie van boven tot mij komen en door mij heen stromen....(geen grapje).

goedemiddag.


Je woont toevallig niet onder hoogspanningsmasten? :-)
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 dec 2013 20:53

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Andre, zo letterlijk had ik energie van boven nog niet bekeken..... :D

Maar mijn vriendin heeft vaak het gevoel dat ik als ik zit te spelen, alleen nog maar met mn voeten van onderen uit een wolk steek, en dat zij me dan nog net kan pakken...... :roll:

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 dec 2013 21:47

Re: Wat vinden jullie van deze PC-samenstelling?

Andre_Kaptein schreef:Ik ben er uit:

Deze gaat het worden:
Katana 4, Actieve CPU koeler, DC-1394 PCIe, FireWire controller, N210-MD1GD3H/LP, grafische kaart, Windows 7 Professional NL, Core™ i7-3820, Pure Power L8 500W, 500 Watt voeding, Define R4 Black Pearl, behuizing, GH24NS, DVD-brander, X79A-GD45 Plus, socket 2011 moederbord, DT01ACAxxx, 2 TB harde schijf, 2x 16 GB DDR3-1600, geheugen

Dank voor het meedenken en de kritische opmerkingen!

André,

dit ziet er beter uit. Grotere kast, grotere voeding, PCIe FW kaart. Dit gaat wel werken.
Volgende

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com