Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Twee schermen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 24 mei 2011 21:17

Twee schermen

Beste forumleden,

Ik wil graag 2 touchscreens aansluiten op mijn computer zodat ik bijvoorbeeld de linker register console op de ene screen en de rechter register console op het andere screen kan weergeven en bedienen. Heb ik hier per definitie een videokaart voor nodig met 2 (aparte) uitgaande video signalen?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Gert Boer

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 mei 2011 22:36

Re: Twee schermen

Ja, de videokaart moet 2 aparte aansluitingen hebben (voor elk display 1). Kan VGA of DVI zijn of een mix
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 25 mei 2011 09:14

Re: Twee schermen

Gert,

Ik heb thuis een videokaart die 2 monitoren ondersteund. Dit gaat via een DVI, kabel en die splits deze aansluiting op in 2 kabels.

Let er op dat je niet moet bezuinigen op je videokaart. En dat je in iedergeval een kaart moet hebben in het hogere segment. Met voldoende videogeheugen. Anders krijg je allerlei grijze vlakken op je scherm en daar zit je echt niet op te wachten.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 25 mei 2011 10:52

Re: Twee schermen

Lubbert schreef:Let er op dat je niet moet bezuinigen op je videokaart. En dat je in iedergeval een kaart moet hebben in het hogere segment. Met voldoende videogeheugen. Anders krijg je allerlei grijze vlakken op je scherm en daar zit je echt niet op te wachten.

Heb je daar ervaring mee? Ik had altijd begrepen dat de kwaliteit van de videokaart er voor HW niet zo toe doet, omdat HW maar weinig videogeheugen gebruikt. Heel anders dan bijvoorbeeld films of games.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 mei 2011 13:38

Re: Twee schermen

Zelf heb ik een ASUS EN7300GT silent/1 Gb kaart. Geen ventilator en komend uit het lage segment. Voldoet prima
Deze heeft 2 monitor aansluitingen: VGA en DVI. De laatste is via een convertor connector ook VGA

Op blz 16 van de handleiding van HW staan de specs genoemd: Hauptwerk requires a minimum display resolution of 1024 x 768 pixels with 16, 24 or 32-bit color depth. 1280 x 1024 or higher is recommended. Some sample sets may require higher resolutions to display at their optimal resolutions but Hauptwerk can zoom them to fit your screen.

Niets over snelheid oid. Ik ben het met Gerrit eens dat de kwaliteit er verder niet veel toe doet.

De Asus GeForce GT210 SILENT/DI,1GB zou een goede vervanger van mijn kaart zijn.
http://www.mycom.nl/Product/Beeld-Video ... GB/1159809
€ 42,99
+ misschien een convertor DVI -->> VGA

En je hebt Hauptwerk Advanced nodig om meer dan 1 monitor aan te sturen (max 4)
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 25 mei 2011 14:41

Re: Twee schermen

Ik weet zo even niet wat een betere kaart kost, ik meen tussen de 100 en 300 euro. Als je hem alleen gebruikt voor HW zou het niet zoveel uitmaken maar ga je er ook andere dingen mee doen lijkt het me toch verstandig om voor die 100 euro het toch maar in 1 keer goed te doen.

Ik neem aan dat de kabels daar ook bij zitten (42,99), want die zijn dan duurder dan de hele kaart.
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 25 mei 2011 17:12

Re: Twee schermen

Beste forumleden,

Ik heb zelf ook een videokaart met twee aansluitingen (vga en dvi). Ik heb 1 touchscreen naar de vga poort lopen en 1 screen naar de dvi, maar mijn probleem is dat op allebei de touchscreen's het zelfde beeld wordt weergegeven. Dus ik kan het beeld niet verdelen zoals bijv bij kampen.(linker console en rechter console)

Dus wat is de oplossing voor dit probleem?

Groeten,

Gert Boer

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 25 mei 2011 17:15

Re: Twee schermen

Hier moet het denk ik wel mee lukken:

http://www.microsoft.com/netherlands/ar ... nitor.aspx

Zo niet: Vraag gerust.
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 25 mei 2011 17:19

Re: Twee schermen

Beste Rik,

Bedankt voor je reactie, ik ga het even bekijken en proberen!

Gr. Gert
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 11 jul 2011 10:15

Re: Twee schermen

Beste Forumleden,

Ik heb het nog steeds niet voor elkaar om de twee touchscreen's werkend te krijgen.
één touchscreen doet het perfect, maar het tweede touchscreen doet het nog niet.

Ik heb de touchscreens met een serial to usb kabel verbonden met de computer. (dus twee dezelfde kabels)
Bij die kabels zat ook software: http://www.prolific.com.tw/eng/downloads.asp?id=31

Als ik kijk in apparaatbeheer zie ik onder het kopje "Poorten(COM & LPT)" zie ik de twee USB kabels.
Er staat dan:
Profilic USB-to-serial Comm Port(COM3)
Profilic USB-to-serial Comm Port(COM6)

Bij de laatste, COM6 staat een uitroep tekentje en als ik bij eigenschappen kijk staat er: Dit apparaat start niet. (code 10)

Ik denk dat de touchscreen niet werkt omdat hij de COM Port niet kan starten(best logisch).

Heeft hier iemand ervaring mee?

Alvast bedankt.

Groeten,

Gert Boer

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 11 jul 2011 13:13

Re: Twee schermen

Hallo Gert,

Vroeger moest je bij meerdere com poorten letten op wel IRQ gebruikt werd.
Misschien is dat hier ook het probleem.
Je zou eens kunnen proberen om de com6 aan te passen naar com 4

Succes

Jeroen
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 11 jul 2011 13:39

Re: Twee schermen

Beste Jeroen,

Bedankt voor je reactie, ik heb de COM Port op verschillende poorten gezet 1 2 3.. etc..
Maar het werkt nog niet.

Misschien kan de software wel geen twee poorten aansturen?!

Ik vind het maar een lastig probleem.. :?

Gr. Gert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jul 2011 21:51

Re: Twee schermen

Gert

Heb je het al gecontroleerd of 2e seriele poort in de Bios aan staat (enabled is) en wat is dan de COM nummer?

Verder zouden er bij het beeldscherm COM drivers moeten zitten voor het opvragen van de "touch" van het beeldscherm. heb je die onder Administrator rechten geinstalleerd?

Heb je wel gewoon beeld op dat 2e scherm?

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 12 jul 2011 17:25

Re: Twee schermen

Evert-jan,

Ik heb in mijn Bios gekeken, maar ik zou niet weten hoe ik die poort kan "enablen"
Ik heb even gegoogeld en daar stond dat je dat kon doen onder het kopje "Integrated Peripherals setup", Alleen heb ik die niet in mijn Bios kunnen vinden.

Van die COM drivers waar u het over heeft zaten niet bij het scherm, maar mijn andere touchscreen doet het gewoon goed.

Ja op het 2e scherm heb ik gewoon beeld, dus de VGA werkt (of de DVI).

Gert

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 13 jul 2011 09:29

Re: Twee schermen

Hallo Gert,

Zolang er een ! staat bij 1 van de compoorten bij apparaat beheer zal het niet gaan werken.
De software zal nooit de compoort kunnen afvangen waar een uitroepteken bij staat.

Je zegt dat 1 touchscreen wel werkt. Als de dit werkende touchscreen op de andere compoort aansluit blijft deze dan ook werken?

groetjes
Jeroen
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 13 jul 2011 19:32

Re: Twee schermen

Jeroen,

Als ik de COM poort wijzig van mijn werkende touchscreen blijft hij het doen.

Ik heb net even mijn touchscreen drivers verwijderd en mijn goed werkende scherm helemaal ontkoppeld, en toen hield ik dus alleen de COM poort over van het niet-werkend touchscreen en daar stond geen uitroepteken meer bij!

Dus dit houd denk ik in dat de computer op dit moment 1 COM poort kan gebruiken en niet meer.

Ik kreeg al de tip om in mijn BIOS een tweede COM poort te openen (enable), maar ik zou niet weten waar dat zit in mijn BIOS.

Misschien is dit een beetje vaag uitgelegd... :?

Gert

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 14 jul 2011 08:47

Re: Twee schermen

Hallo Gert,

Wat staat er bij apparaatbeheer nog meer onder het kopje Poorten (COM & LPT)?

Jij gebruikt een USB naar serieel converter met behulp van een driver. Er worden daarmee softwarematig 2 compoorten toegevoegd in jou systeem. (3 & 6 in jou geval).

Als er onder het kopje Poorten nog meer compoorten staan kun je die het beste uitschakelen, en dan de pc herstarten en kijken of het ! weg is. Ik vermoed dat jij ook een COM1 op jou PC hebt staan welke een conflict kan geven.

Succes en als het niet lukt horen we je vast wel weer
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 25 jul 2011 13:20

Re: Twee schermen

Beste Forumleden,

Ik heb het nu eindelijk voor elkaar om de twee touchscreen's werkend te krijgen!

Omdat het verouderde schermen waren liep het touchscreen gedeelte via seriele poorten, ik had daar twee USB naar serieel converter's voor gekocht maar dat leverde softwarematig problemen op.

Oplossing:

Een PCI serieel kaart met twee aansluitingen:
https://www.centralpoint.nl/interfaceca ... um-402957/

Mocht er iemand in de toekomst het zelfde probleem hebben is dit een mogelijke oplossing.

Bedankt voor het meedenken etc.. mocht ik dat nog niet gedaan hebben..

Groetjes,

Gert Boer

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com