Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Meerdere ssd

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 dec 2014 22:31

Meerdere ssd

Ik heb nu meerdere ssd schijven tot 1 fysieke schijf gemaakt.

Dit zijn wel kleinere schijven120gb enz

Nu zag ik bij alternate deze schijf van 1Tb
http://www.alternate.nl/Samsung/840-EVO ... =7&lk=9500

Dit lijkt me voor 1Tb niet echt duur?

Wat is eventueel het nadeel van het gebruik van meerdere ssd schijven tot 1 fysiek volume, ten opzichte van bovengenoemde schijf??

Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 dec 2014 00:00

Re: Meerdere ssd

Hoi Jan Wim

Ook toevallig, mijn ssd is ook vol en ik dacht er ook over om precies deze harddisk aan te schaffen.
T'is jammer dat je de cache files niet kan verdelen over meerdere ssd's tenzij je ze striped.
T'is eenvoudiger om een grote ssd aan te schaffen. Ik denk dat ik hem deze week ga halen.
Je hoort wel hoe die bevalt, of ik hoor het wel van jou als jij hem eerder hebt.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 19 dec 2014 02:09

Re: Meerdere ssd

Ik heb nu meerdere ssd schijven tot 1 fysieke schijf gemaakt.

Dit zijn wel kleinere schijven120gb enz

Nu zag ik bij alternate deze schijf van 1Tb
http://www.alternate.nl/Samsung/840-EVO ... =7&lk=9500

Dit lijkt me voor 1Tb niet echt duur?

Jan Wim schreef:Wat is eventueel het nadeel van het gebruik van meerdere ssd schijven tot 1 fysiek volume, ten opzichte van bovengenoemde schijf??

Gr

Jw


Als één van de SSD's uitvalt ben je alles kwijt, dat is het enige maar ook grootste nadeel.
Tenzij je Raid 5 of meer hebt gekozen, dan kun je de uitvaller altijd vervangen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 dec 2014 07:27

Re: Meerdere ssd

Nu zijn niet alle kleine ssd schijven van het zelfde merk, dus heeft de ssd met de langzaamste lees/schrijf snelheid dan ook nog invloed??
Als je sneller en langzamer tot 1 volume maakt?

Ik heb nu totaal ongeveer 450gb ssd wel bestaand uit meerdere ssd

wat is nu raadzaam

De nieuw te kopen 1 TB ssd inrichten voor alleen Hauptwerk?

En de bestaand ssd schijven voor Windows gebruiken?

Of 1 hele grote schijf maken van 1,5 TB ssd


Gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 dec 2014 09:40

Re: Meerdere ssd

wat ik begrepen heb is dat er met het koppelen cq. stripen van ssd schijven wordt uitgegaan van het kleinste volume dus als je 1TB striped met een ssd van 120 GB dan ziet Windows dat als 2 schijven van 120 GB en dan verlies je capaciteit.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 19 dec 2014 11:03

Re: Meerdere ssd

Dat klopt Jan, dat wordt gezien als 120 gig ssd's, er wordt altijd van het kleinste volume uitgegaan.
Raid-0 met meerdere ssd's tot een 1,5 tb array samen met windows en hauptwerk is zeer af te raden.
Als één ssd het laat afweten ben je echt alles kwijt.

Ik heb zelf windows op een aparte ssd staan, en de pagefile staat op een andere ssd.
De samplesets data staat ook apart op een ssd, en de cache files van de samplesets ook.
Op deze manier kan windows letterlijk op vier plaatsten tegelijk werken, en dit werkt als een speer.

Jan-Wim als ik jou was, gebruikte ik de 1 tb ssd voor de samplesets, en de kleinere voor windows met pagefile.
Natuurlijk is dit persoonlijk, maar heb testen gedaan waarbij dit als beste/snelste werkte.

Succes
Gr Folkert

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 19 dec 2014 11:08

Re: Meerdere ssd

Zelf zou ik in jouw geval de sampleset caches als het even kan op een raid0 van twee ssd's zetten, dat levert theoretisch een snellere laadtijd op. Maar ach, dan hebben we het ook maar over een paar seconden denk ik.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 dec 2014 11:30

Re: Meerdere ssd

Er zijn 3 methoden om harddisken en SSD's aan elkaar te koppelen om zo een grotere opslag te krijgen.

1. RAID0. Twee (gelijke) schijven slaan ieder de helft van de aangeboden data op. Bij het lezen van van bijv. een cache file wordt dit dan 2x zo snel gedaan als bij een enkele schijf. De langzaamste schijf bepaalt de uiteindelijke snelheid van inlezen.

2. Dynamische schijven maken en deze zo koppelen. De snelheid van inlezen van een cache file blijft gelijk en is afhankelijk van de snelheid van de schijf waarop de data staat. Info in het Engels op http://www.partitionwizard.com/dynamicdisk/dynamic-disk.html en http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc737048%28v=ws.10%29.aspx

3. een link creëren via het commando MKlink. Het is een soort snelkoppeling naar het eigenlijke bestand, dat dus op een andere schijf kan staan dan dat de snelkoppeling staat. Hier http://www.sevenforums.com/tutorials/278262-mklink-create-use-links-windows.html is dat duidelijk beschreven meet voorbeelden (wel in het Engels).
De snelheid van inlezen is gelijk aan die van de disk waarop de data staat.

Nog wat andere opmerkingen:
Het grootste probleem bij uitbreiden van de schijven is de beperkte hoeveelheid SATA poorten op het moederbord (bij uitgebreide MB's 6-8 stuks).
Een grotere SSD is niet per definitie sneller van een kleine.
Een recente SSD is wel sneller dan een van 1 of 2 jaar geleden.
Op http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=12&t=1713 heeft Hans zijn laadtijden met een snelle SSD weergegeven. In HW is dat op zijn snelle PC 456.62 MB/s. De SSD heeft in testen 512 MB/s gehaald http://tweakers.net/reviews/3599/4/samsung-gaat-3d-de-nieuwe-850-pro-getest-synthetische-benchmarks-as-ssd.html

@Jan Wim. Volgens mij had jij de SSD's als dynamische schijf in je systeem zitten. Nu je tegen de volle schijf aan loopt, zou ik de kleinste vervangen door een grotere. Dit hoeft niet perse die 1 TB schijf te zijn maar kan ook een 512 GB. Scheelt in de kosten. En als het in de toekomst weer vol is, kun je dan de andere vervangen door een nieuw type, dat dan goedkoper en sneller is (de max. theortische waarde is 600 MB/sec = SATAIII; anders overstappen op mSata).
Als je toch voor die 1TB gaat, dan zou ik daar alleen de HW-cache files en HW-Userdata op zetten. En op een andere SSD, die je dan overhoudt, alleen Windows en alle programma's. Van die laatste schijf is dan veel makkelijker een image backup te maken. De 1TB SSD bij Alternate is idd niet duur.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 dec 2014 11:32

Re: Meerdere ssd

Folkert schreef:Ik heb zelf windows op een aparte ssd staan, en de pagefile staat op een andere ssd.

Bij een SSD is een pagefile op een andere SSD echt niet nodig. Bij een harddisk wel.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 dec 2014 17:41

Re: Meerdere ssd

wat ik nu zie op partition asistant dat de dynamische disks 2 en 5 niet worden meegerekend???

dan zou ik nog 180gb aan ssd over hebben? of zie ik dat verkeerd
partition ssd.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 dec 2014 19:55

Re: Meerdere ssd

Het programma dat je gebruikt ondersteunt geen dynamic diskmanagement.

Gewoon kijken via Mijn computer --> rechter muisknop en dan beheren. Vervolgens schijfbeheer

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 dec 2014 20:10

Re: Meerdere ssd

Evert-Jan schreef:Het programma dat je gebruikt ondersteunt geen dynamic diskmanagement.

Gewoon kijken via Mijn computer --> rechter muisknop en dan beheren. Vervolgens schijfbeheer



Hoi Evert-Jan,


heb nog even een screenshot gemaakt, klopt dat gele uitroep tekentje?? bij de dynamische volume's????

ssd.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 dec 2014 20:16

Re: Meerdere ssd

Dat heb ik nog nooit gezien, maar hier staat het antwoord http://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc738101%28v=ws.10%29.aspx

Afwijkend
De status Afwijkend doet zich voor wanneer een dynamische schijf naar een lokale computer wordt verplaatst vanaf een andere computer waarop Windows 2000, Windows XP Professional, Windows XP 64-bit Edition (Itanium) of een besturingssysteem van de Windows Server 2003-familie wordt uitgevoerd. De status Afwijkend kan ook voorkomen op computers met Windows XP Home Edition die zijn geconfigureerd voor dual-boot met een ander besturingssysteem waarin dynamische schijven worden gebruikt (bijvoorbeeld Windows 2000 Professional of Windows XP Professional). Dynamische schijven worden niet ondersteund door Windows XP Home Edition en draagbare computers. Bij schijven met de status Afwijkend wordt een waarschuwingspictogram weergegeven.

Om toegang te krijgen tot de gegevens op de schijf, moet u de schijf toevoegen aan de systeemconfiguratie. U doet dit door de afwijkende schijf te importeren. (Klik met de rechtermuisknop op de schijf en klik vervolgens op Afwijkende schijven importeren.) Wanneer de schijf is geïmporteerd, zijn bestaande volumes op de afwijkende schijf zichtbaar en toegankelijk. Zie Schijven naar een andere computer verplaatsen voor aanwijzingen bij het verplaatsen en importeren van schijven.


En hier http://support.microsoft.com/kb/222189/nl staat nog meer.

Ik zou eerst even in Windows verkenner kijken hoeveel schijven je hebt en hoe groot ze zijn en vergelijken met de waarden in bovenstaand plaatje.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 dec 2014 20:30

Re: Meerdere ssd

in de verkenner klopt het aantal schijfen met de daarbij behorende Gb wel.

raar van die uitroeptekens.....
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 dec 2014 20:51

Re: Meerdere ssd

Waarschijnlijk afwijkend omdat je ze dynamisch gemaakt heb in je oude PC en toen verhuisd hebt naar je huidige PC.

Je zou onderstaande dus kunnen uitvoeren. Maar je krijgt daardoor geen extra GB's :lol: :lol:

Om afwijkende/dynamische schijven te kunnen gebruiken, kiest u de optie Afwijkende schijven importeren die aan een van de schijven is gekoppeld. Via deze handmatige bewerking worden een of meer schijfgroepen weergegeven. Deze zijn herkenbaar aan de naam van de computer waarop ze werden gemaakt. Als u de onderliggende items van een schijfgroep weergeeft, ziet u de lokaal aangesloten schijven die lid van deze groep zijn. Klik op de gewenste schijfgroep en klik vervolgens op OK. In het dialoogvenster worden de gevonden volumes binnen de schijfgroep weergegeven, samen met een statusindicatie van deze volumes.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 dec 2014 21:03

Re: Meerdere ssd

ik vind al die losse ssd wel een beetje rommelig, misschien maakt het voor windows totaal niets uit.

maar als ik nu alle "oude ssd" tot 1 schijf maak? ik weet niet of dat kan?

en vervolgens een nieuwe schijf erbij koopt zodat ik voorlopig weer up to date ben


ik las ook nog van een hybride schijf?? is dit eventueel iets voor sampleset opslag? of toch beter een ssd?

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 dec 2014 21:57

Re: Meerdere ssd

Rommelig? Je PC zit toch dicht hopelijk .........

Ik zou de afzonderlijke bootdisc met W8 zo laten. Dit ivm het makkelijk maken van een image backup e.d.
De andere kun je samenvoegen als dynamisch (wel eerst een back up maken voor het geval dat)

Aan een hybride disk hebben Hw-ers niets. In een hybride disk zit naast een normale harddisk ook een kleine SSD (vaak 32 GB) waarop bestanden, die veel gebruikt worden, worden geparkeerd. In HW worden veel wisselende bestanden gebruikt, die behoorlijk groot zijn (soms groten dan die 32 GB), dus die SSD is steeds wisselend gevuld met bestanden, maar die je een volgende keer niet nodig hebt.

Voor sampleset opslag (de losse WAV bestanden) kun je ook op een harddisk in Raid0 plaatsen. Twee HD's van 1 GB elk kost samen ca 110 euro. Dan heb je wel 2 GB opslag dat 2x sneller is dan een enkele harddisk (en goedkoper maar wel trager dan een SSD). En hoe vaak maak je een nieuwe cache file aan?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 dec 2014 07:37

Re: Meerdere ssd

hoi Evert-Jan

na ontdekkings reis in mijn pc kwam ik tot het feit dat er gewoon 2 schijven ongebruikt zijn :x :x :x

ik heb ze nu wel zichtbaar kunnen maken in schijfbeheer, en zijn ze te benaderen zie afbeelding
dit zijn toch op de een of andere manier de schijfen met dat gele uitroep tekentje

ssd ongebruikt.jpg


ook in mijn computer zijn er nu 2 volumes extra zichtbaar, is het mogelijk dat ik deze 2 ssd samenvoegd naar station F ?? en zo vervolgens F 1 groot dynamisch volume geef?
ssd samenvoegen.jpg

je hebt het me ooit weleens uitgelegd hoe ik 1 en ander moet doen, maar ik weet het niet meer :oops:

nu heeft 1 schijf het label primair, en de andere logisch ????? in schijfbeheer moet dit eerst nog worden veranderd? en eventueel hoe kan je dit wijzigen?

kortom een hoop ssd vragen :roll: maar als het werkt heb ik er wel ineens 200Gb aan ssd ruimte bij


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 dec 2014 14:34

Re: Meerdere ssd

Jan Wim

Dus toch extra GB's al voorhanden :lol: :lol: :lol:

Maak eerst een goede backup. Een foutje is nl. zo gemaakt.


Ik zie dat schijf D: 74 GB is. Alle anderen zijn groter, ook je C schijf.
Ik zou als eerste met een disk image programma drive C naar D clonen (bijv met AOMEI Backupper http://www.aomeisoftware.com/download/adb/Backupper.exe en voor clonen zie http://www.backup-utility.com/features/disk-clone.html)
Als dat gebeurd is, oude schijf C even losmaken van het moederbord en dan opstarten vanaf Drive D (die nu als Drive C zichtbaar is) en als dat allemaal goed werkt, dat je de partities op oude Drive C weggooit (dus weer even aansluiten).
Wat je nu bereikt hebt, is dat in de toekomst deze nieuwe schijf altijd opstartschijf van je PC kan blijven. Deze schijf, die gewoon een standaard schijf blijft, is daar groot genoeg voor.

M.i. is de beste combinatie: (oude) schijf C 148 GB en schijf F 238 GB samen te gebruiken (en event. I:). En anders schijf E 465 en schijf I. Of alles samenvoegen tot 1 grote data schijf. In dat geval moet je de HW directory op 1 van die schijven even renamen, want ik weet niet wat er gebeurt als je ze samenvoegt.

Van een primaire partitie kan een systeem opstarten; van een logisch station niet. En een logisch station komt in een uitgebreide partitie. Er kunnen meer dan 4 logische stations (die dienst kunnen doen als ‘partities’) komen; deze zijn natuurlijk dan niet primair. Allemaal niet echt spannend.
Je kunt drive I omzetten naar een logisch station door eerst de huidige partitie weg te gooien en er dan een logisch station van te maken. Je hebt dan allemaal logische (data) stations.


Zet alle schijven, behalve de opstartschijf drive C, om in een dynamische schijf.
Ga naar schijfbeheer. Klik in het deelvenster rechtsonder met de rechtermuisknop in het grijze gebied op de standaardschijf die je wilt converteren en klik op Converteren naar dynamische schijf.

Om nu je oude Drive C (148 GB) toe te voegen aan deze Dynamische schijf F kopieer ik maar de instructie van de webpagina van Microsoft:

1. Klik in Schijfbeheer met de rechtermuisknop op het eenvoudig of spanned volume dat u wilt uitbreiden en klik op Volume uitbreiden.
2. Klik op Volgende in de wizard Volume uitbreiden.
3. Op de pagina Schijven selecteren gaat u als volgt te werk:
Selecteer de schijf (of schijven) waarop u het volume wilt uitbreiden en klik op Toevoegen.
Controleer of de schijf of schijven waarop u het volume wilt uitbreiden, worden weergegeven in de lijst met geselecteerde dynamische schijven.
-en-
Geef in het vak Grootte de hoeveelheid niet-toegewezen schijfruimte aan die u wilt toevoegen. Klik op Volgende.
4. Controleer of de opties die u hebt geselecteerd, juist zijn en klik op Voltooien.
Het volume wordt uitgebreid en wordt weergegeven voor de gewenste schijf of schijven in Schijfbeheer.

Voor de andere combinatie geldt hetzelfde.

Als je een grote dataschijf gemaakt hebt, dan de inhoud van de gerenamede HW directory moven naar de Hauptwerkdirectory

En voordat je HW opstart moet je eerst de drive-letters in het bestand "FileLocations.FileLocations_Hauptwerk_xml" in de programma\resource directory aanpassen aan de nieuwe situatie.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 dec 2014 20:31

Re: Meerdere ssd

Evert-Jan,


ik wil graag mijn pc opnieuw inrichten dus ook alles installeren, ben ik weer een avondje zoet :lol: :lol:

ik heb nu zoals je al aangaf een nieuwe ssd gekocht van 500Gb lijkt me voorlopig genoeg

nu wil ik de kleinste en langzaamste ssd schijf verwijderen uit mijn systeem dus die van 74Gb

in de plaats daarvoor wil ik de 500gb hangen en daar HW op zetten voor HW en cache

de rest van de overige ssd schijven wil ik graag tot 1 grote schijf maken.

en dan heb ik eventueel nog een 500gB HDD waar ik de sampleset opslag op kan zetten


maar omdat ik niet angstvallig data moet bewaren is een schone install wel lekker
is er dan nog een makkelijkere manier voor me? om de overige ssd's samen te voegen tot 1 schijf zonder clone, en backups ?


alvast bedankt

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 dec 2014 21:55

Re: Meerdere ssd

Jan Wim

De makkelijkste manier is toch dmv AOMEI Backupper een diskbackup van die 74 GB maken op een andere SSD (dus niet clonen maar een totaal backup van die C schijf). Vervolgens deze backup terugzetten op de 500 GB SSD. De partitie vergroten tot de gehele harde schijf. Dit is in een 1/2 uur gebeurd. Het opnieuw installeren van W. 8.1 en alle bijbehorende software zoals HW en je geluidskaart, kost vele malen meer.

Dan heb een een bootdisk. Verplaats de HW cache bestanden naar deze schijf. Schijf E is nu ook leeg.

Voor het samenvoegen van je andere schijven geldt waar hier boven staat:
- overige schijven dynamisch maken
- voeg E, de oude C en I aan schijf F toe

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 dec 2014 21:59

Re: Meerdere ssd

nog maar een vraagje.
over het moederbord wat ik gebruik, staat dat er 2 aansluitingen(wit/grijs) voor ssd caching geschikt zijn dit kan je activeren in bios
wat doet dit?? is dit bedoeld om ssd te share? of om een ssd toe te wijzen aan een HDD dus een soort hybride?


http://www.asus.com/nl/Motherboards/SABERTOOTH_X79/
3x snellere prestaties met één klik
SSD caching van ASUS is eenvoudiger dan ooit. Op 3x de snelheid, bevordert deze functie de systeemprestaties door een geïnstalleerde SSD te gebruiken zonder capaciteitsbeperkingen, als cache voor vaak geraadpleegde data. Gebruik met één klik een combinatie van SSD-achtige prestaties en respons en de capaciteit van een harde schijf, zonder opnieuw te hoeven opstarten en met onmiddellijke activatie, voor compleet gebruiksgemak.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 22 dec 2014 22:19, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 dec 2014 22:14

Re: Meerdere ssd

SSD caching is het aanmaken van een cache ruimte voor je harde schijf op een SSD. De harde schijf krijgt daardoor een groter buffer. Maar jij heb geen harde schijf in je PC. Dus niet gebruiken.

Kijk ik in de specs, dan zie ik:
Intel® X79 chipset :
2 x SATA 6Gb/s ports (gray), brown
4 x SATA 3Gb/s port (black), black
Support Raid 0, 1, 5, 10
Marvell® PCIe 9128 controller :
2 x SATA 6Gb/s ports (gray), gray
ASMedia® ASM1061 controller :
1 x Power eSATA 6Gb/s port(s), green
1 x SATA 6.0 Gb/s ports, red

Of te wel 9 SATA poorten. Voor de cache file en opstart SSD moet je deze gebruiken: 2 x SATA 6Gb/s ports (gray), brown. Die zitten aan de chipset controller en zijn dus het snelst.
(Zo, de meelezende PC boeren weten nu ook hoe je hiermee een snel systeem maakt)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 dec 2014 22:18

Re: Meerdere ssd

Evert-Jan wat moet ik tegen zoveel pc wijsheid nog inbrengen :oops:

ik ga aan de slag met de gegevens, als je me niet meer online ziet deze week is er iets mis gegaan met de pc :lol: :lol:

p.s zie onderstaande link dit is de schijf geworden een samsung evo 850 500Gb
http://www.samsung.com/global/business/ ... ev_1_0.pdf
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 dec 2014 22:44

Re: Meerdere ssd

Hier is een benchmark programma: http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9
Kun je het verschil in harde cijfers zien tussen de oude en nieuwe SSD
Volgende

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com