Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

SSD

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 02 jan 2017 12:59

SSD

Goedemorgen,

Ik heb een Hauptwerk PC met de volgende configuratie:

Moederbord: MSI X79A-GD45(8D)
Processor: Intel I7-3820
Memory: 32gb intern
HD: Seagate Barracuda 1TB SATA 3
Videokaart: NVIDIA GeForce 210
Firewire 400 PCI-express card (TI chipset)
M-audio ProFire 610 audiointerface

Op deze PC draai ik eigenlijk alleen Tholen en nog steeds met veel plezier. Mijn zoon heeft ook orgelles en springt zo nu en dan achter het orgel maar ik merk dat de relatief lange laadtijd van Tholen hem redelijk frustreert ;)

Ik ben natuurlijk als vader ontzettend blij dat hij uit zichzelf gaat spelen dus wordt het toch tijd om een SSD aan te schaffen. Kan iemand mij adviseren wat de beste (betaalbare) SSD is voor bovenstaande configuratie. Ik ben niet van plan heel veel sets aan te gaan schaffen maximaal twee sets tegelijk geïnstalleerd.Wat is dan de beste oplossing, Hauptwerk op de HD en de sampleset op de SSD of andersom?

Alvast bedankt,

Gertjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 jan 2017 15:44

Re: SSD

Ik zou gaan voor een 500 GB SSD. En daar de orgelcache bestanden opzetten en Windows. Alle andere HW bestanden kunnen op de HD blijven staan.

De Crucial MX300 heeft de beste prijs prestatieverhouding. Is 525 GB. Maar vorige week kwam ik er achter dat deze nu wel duurder geworden is (in okt. 2016 heb ik er een gekocht voor 127, vorige week weer 1 gekocht, toen voor 135 euro; en nu is hij al 144 euro). Ik denk dat er leveringsproblemen zijn (grote vraag en weinig leveren).

Alternatief is een Samsung 750EVO. Deze is een fractie sneller met lezen dan de MX300. Is een 500 GB drive (dus 25 GB minder dan de Crucial). Kost ca 151 euro. Kan max 91 GB/ dag schrijven tegenover de MX300 die 146 GB/dag aan kan.

En je hebt een SATA3 kabeltje nodig. Dat is waarschijnlijk nog overgebleven toen de PC gebouwd werd.
De SATA voedingsaansluiting zit in de nu gebruikte kabel van de harddisk.

Op de HD staat waarschijnlijk minder dan 500 GB. Dan kun je de hele HD klonen naar de SSD en hoef je windows niet opnieuw te installeren.
PC vervolgens op laten starten vanaf de SDD
Vervolgens op de SSD de volgende HW directory verwijderen
C:\Hauptwerk\HauptwerkSampleSetsAndComponents (alle lossen audiobestanden en plaatjes)
En van de HD deze directories verwijderen
D:\Hauptwerk\HauptwerkUserData (eigen instellingen)
D:\Hauptwerk\HauptwerkInternalWorkingFiles (de cache bestanden - de orgels dus)
De HW installatie programma opnieuw runnen en dan deze nieuwe locaties opgegeven.
Vervolgens kun je HW opstarten.

Alternatief:
Je zoon zou ook op een demo versie van Sonus Paradisi kunnen spelen. Die laden lekker snel.
Velesovo is m.i. dan een goede keuze: http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/vel ... ample-set/
Eenvoudige en overzichtelijke bediening van registers. Wel wet maar laadt daardoor ook snel.
Een demo versie van Zwolle voldoet ook, maar daar heb veel meer registers die het niet doen. Dus onoverzichterlijker.
En voor surround demo set bijv. Gorlitz. Maar dan zit je mede door de 6 kanaalstechniek al weer op de halve laadtijd van Tholen.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 02 jan 2017 18:20

Re: SSD

Dank voor je snelle antwoord Evert-Jan! Eigenlijk wilde ik vanaf het begin al een SSD maar ja, budget en prioriteiten zorgden ervoor dat ik het nog heb laten liggen.

Ik ga ermee aan de slag!

Gertjan

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 06 jan 2017 13:41

Re: SSD

Evert-Jan,

Met gebruik van een SSD hoef ik de HD dus niet meer te gebruiken? Of is het ook een optie sommige zaken vanaf de SSD te draaien en andere weer vanaf de HD?

Groeten,

Gertjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jan 2017 15:05

Re: SSD

Gertjan

Theoretisch heb je gelijk. Zoals ik in gedachten heb wordt de HD nog wel gebruikt, nl. voor alle losse audiobestanden en plaatjes in de HauptwerkSampleSetsAndComponents directory.
Door het zo te doen, ben je voor de toekomst ingedekt als je nieuwe (gratis) orgels wilt installeren. De SSD zou dan al vol zijn. En nu heb je door die HD volop ruimte.

Zie mijn bericht hierboven waarbij C: de SSD schijf is en D: de harddisk (dat was C:)

Vervolgens op de SSD de volgende HW directory verwijderen
C:\Hauptwerk\HauptwerkSampleSetsAndComponents (alle lossen audiobestanden en plaatjes)
En van de HD deze directories verwijderen
D:\Hauptwerk\HauptwerkUserData (eigen instellingen)
D:\Hauptwerk\HauptwerkInternalWorkingFiles (de cache bestanden - de orgels dus)
De HW installatie programma opnieuw runnen en dan deze nieuwe locaties opgegeven.
Vervolgens kun je HW opstarten.


Nu ik het nog een keer doorlees ben ik nog de Windows en de beide program files directories vergeten te noemen. Die staan ook op de harddisk (drive D:) en kunnen daar dus van verwijderd worden. Je start immers op vanaf de de SSD (je nieuwe C drive) en op D hebben deze dus geen functie meer.

Op D: blijft alleen de Hauptwerk directory over

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 06 jan 2017 15:08

Re: SSD

Evert-Jan,

Top, bedankt voor je antwoord! Het wordt de Crucial SSD!

Groeten,

Gertjan

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com