Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Vervanging PC

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 7

Geregistreerd: 15 aug 2014 19:42

Bericht 20 maart 2019 17:04

Vervanging PC

Beste mensen,

Een aantal jaren geleden ben ik met Hauptwerk gestart met een Lenovo laptop Z710 met (uitgebreid) 16 GB intern,
Het was een probeersel om er wat mee te kunnen,

Echter recent heb ik een HP Z420 op de kop kunnen tikken, en ben bezig om de specificaties enigszins "des Hauptwerks" te krijgen.

De Basis: HP Z420 met Windows 10 Home (x64) (Windows nog niet aangeschaft)

Moederbord info:
Board: Hewlett-Packard 1589
Serial Number: CZC2474DQ4
Bus Clock: 100 megahertz
UEFI: Hewlett-Packard J61 v01.14 07/17/2012

CPU:
3,20 gigahertz Intel Xeon E5-1650 0
384 kilobyte primary memory cache
1536 kilobyte secondary memory cache
12288 kilobyte tertiary memory cache
64-bit ready
Multi-core (6 total)
Hyper-threaded (12 total)

Disk:
Samsung SSD 860 EVO 500GB

Intern Geheugen:
4x 2GB
Op het moederbord zitten 8 sloten, waarin ik max. 64GB zou kunnen plaatsen

Vragen hierbij (Ik merk dat er veel kennis aanwezig is bij diverse leden):
Is dit een configuratie die "het waard is" om uit te breiden naar 64GB intern?
Windows 10 Home, is het nog aan te bevelen om naar Pro te gaan?

Vervolgens:
Als ik bij HP kijk voor aanbevolen geheugen kom ik op Crucial 8GB DDR3-1866 ECC UDIMM voor 118 euro per stuk.
Dus dat gaat wel in de papieren lopen.
Nu weet ik dat op deze site aanbevolen wordt om goed materiaal aan te schaffen, waar je langere tijd mee uit de voeten kunt, maar ik zie bijvoorbeeld bij Alternate Mushkin 8 GB ECC DDR3-1866 werkgeheugen voor 50 euro /stuk (ook 1,5v), https://www.alternate.nl/Mushkin/8-GB-E ... ent=search
Zouden jullie advies kunnen geven over kwaliteit, compatibiliteit, misschien nog andere suggesties voor andere soort memory?

Bij voorbaat dank,

Nico

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 maart 2019 19:19

Re: Vervanging PC

Deze Xeon is wel in orde. Jammer dat men alle RAM uit de server getrokken heeft en daarvoor slechts 4 GB heeft terug geplaatst.

Voor geheugen heb ik geen lijst met aanbevolen modules (merk en type nr) op internet kunnen vinden.
Nowthatsit verkoopt 2e hands geheugen. Hier een selectie: https://www.nowthatsit.nl/pc-componente ... d-ecc.html
Werkt het niet, dan kun je het terugsturen. Je kunt ze ook bellen of zij iets aan kunnen bevelen.

Windows 10 Home gaat tot 128 GB geheugen, dus deze voldoet.

Vraag: waarom heb je bij het bedrijf waar de PC gekocht is geen offerte laten maken incl. 64 GB RAM? Want dan weet je wat je in totaal kwijt bent voor een werkend systeem. Nu moet je zelf alles uitzoeken en aan de praat helpen en is de eindprijs nog niet vastgesteld.
En bij 64 GB RAM en Windows 10 ben je, als ik jouw prijs van het Alternate RAM aan houd, 500 euro kwijt
En er moet nog een harddisk in van 2 TB (ca. 65 euro)

Berichten: 7

Geregistreerd: 15 aug 2014 19:42

Bericht 21 maart 2019 23:19

Re: Vervanging PC

Dank voor snel antwoord, Evert-Jan,

Tot nu toe heb ik er nog niet veel kosten aan gehad, dus mijn vraag is deels bedoeld of het verantwoord is om deze PC uit te bouwen. Als ik op deze manier een goed functionerende PC kan krijgen voor totaal ca 600 euro, is het nog niet zo slecht denk ik.

Ik ga aan Alternate vragen of zij een HP Z420 compatible geheugen voor dit type kunnen leveren, en maar eens horen wat er komt.

Over een 2TB schijf, zijn daar nog aanbevelingen voor? ivm geluid e.d.?

Dank,

Nico

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 maart 2019 00:53

Re: Vervanging PC

Als alles 700 euro kost, heb je toch wel een goede PC voor een heel schappelijke prijs.

Bij Alternate zijn dit de 2 TB schijven:
https://www.alternate.nl/Hardware/Harde ... 021=2000.0

Je moet dan een 7.200 rpm schijf nemen (Toshiba of Seagate; de WD schijf is 5400 rpm). Je kunt hem in een rubber ophanging plaatsen, maar de harddisk wordt alleen bij het de eerste keer laden van een orgel gebruikt. Voor de rest draait de disk wel, maar ik denk dat de ventilatoren meer geluid maken.
De cache files staan met Windows op de SSD om zo een orgel snel te kunnen laden.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com