Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

SSD pcie vs SSD Sata

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 nov 2019 09:58

SSD pcie vs SSD Sata

https://www.alternate.nl/ADATA/XPG-Gamm ... ct/1503056

Ik zag bij Alternate deze SSD insteekkaart voor een pcie slot.
1Tb voor 144euro, met een lees capaciteit die zowat 7x hoger ligt dan de doorsnee SSD.

Is deze variant SSD een geschikte kandidaat voor hauptwerk?
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 14 nov 2019 11:08, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 nov 2019 11:47

Re: SSD pcie

Dag Jan Wim,

deze specifieke SSD ken ik niet, maar ziet er qua specificaties prima uit. Maar let op, dit is geen PCI-E insteekkaart, maar 'gewoon' een M.2 insteekkaart. Wil deze SSD op volle snelheid kunnen werken heb je minimaal een slot nodig met PCI-E 3.0 x4. Er zijn wel PCI-E insteekkaarten te koop met een M.2 aansluiting, zodat je een PCI-E slot kunt gebruiken (ik neem aan dat je moederbord dus geen M.2 heeft). Maar dan moet je wel kijken of dat PCI-E slot minimaal 4 lanes beschikbaar heeft op de juiste snelheid. Daarvoor kun je in de handleiding van je moederbord kijken.

https://tweakers.net/pricewatch/773653/startech-punt-com-pci-express-x4-naar-m2-pcie-ssd-adapter/specificaties/

Maar wellicht kun je dan direct voor zoiets gaan
https://tweakers.net/pricewatch/1128359/plextor-m9pe-pci-e-insteekkaart-1tb/specificaties/
Hoewel ik niet ondersteboven ben van Plextors.

Succes!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 nov 2019 12:14

Re: SSD pcie

Uitbreidingsslots
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (dual x16) *1
1 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x8 mode) *1
2 x PCIe 2.0 x1
1 x PCI

Mijn huidige moederbord is niet zo jong
Asus saberthooth x79

Als ik het goed lees heeft mijn bord max. PCIe 2.0
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 nov 2019 13:27

Re: SSD pcie

Jawel hoor, een x4 insteekkaart kan gewoon in een x16 slot. Als ze allemaal bezet zijn kan het een ander verhaal worden. Als er staat pci-e 3.0/pci-e 2.0 is het backwards compatible, kortom een 2.0 kaart kan er ook in.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 nov 2019 13:33

Re: SSD pcie

Aanvullend op Pim zijn eerste bericht:
Ik heb nergens in reviews de bandbreedte kunnen vinden (interessant voor het inlezen van de cache file).
Of te wel: in het begin zal de cache file op volle snelheid lezen, maar hoever zakt deze op de duur in elkaar?


In oudere moederborden, die zijn uitgekomen toen ook M2 disken op de markt kwamen, wil een M2 disk niet altijd booten. Ik denk dat de saberthooth x79 ook tot die categorie behoort.

En ik kan me herinneren dat je 2 SSD's in RAID had staan. En dat inlezen van een cache file de geheugen de bottleneck was (http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?p=20747#p20747). Er zit nog ruimte bij de disk I/O en de CPU maar de CPU krijgt het niet snel genoeg weggestouwd naar geheugen. Daar zit een bottleneck.
Je wint dus NIETS aan snelheid met deze ADATA XPG Gammix S11 Pro.

En ik zou ook afwachten of in HW5 met meer dan 5 threads wordt ingelezen. Zo ja, dan opnieuw een meting doen om te kijken wat de bottleneck is. Ik denk geheugen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 nov 2019 13:50

Re: SSD pcie

Evert-Jan schreef:Aanvullend op Pim zijn eerste bericht:
Ik heb nergens in reviews de bandbreedte kunnen vinden (interessant voor het inlezen van de cache file).
Of te wel: in het begin zal de cache file op volle snelheid lezen, maar hoever zakt deze op de duur in elkaar?


In oudere moederborden, die zijn uitgekomen toen ook M2 disken op de markt kwamen, wil een M2 disk niet altijd booten. Ik denk dat de saberthooth x79 ook tot die categorie behoort.

En ik kan me herinneren dat je 2 SSD's in RAID had staan. En dat inlezen van een cache file de geheugen de bottleneck was (viewtopic.php?p=20747#p20747). Er zit nog ruimte bij de disk I/O en de CPU maar de CPU krijgt het niet snel genoeg weggestouwd naar geheugen. Daar zit een bottleneck.
Je wint dus NIETS aan snelheid met deze ADATA XPG Gammix S11 Pro.

En ik zou ook afwachten of in HW5 met meer dan 5 threads wordt ingelezen. Zo ja, dan opnieuw een meting doen om te kijken wat de bottleneck is. Ik denk geheugen.


Mijn 1e setup was inderdaad 2x SSD in RAID Evert-Jan, dit waren 2x 500Gb Samsung EVO
via de SATA 6Gb/s
Dat was voor mij snel genoeg op zich.
alleen ik stouw nogal aardig wat sets op de pc dus was die 1TB redelijk snel gevuld
Daarna heb ik nog een 500Gb erbij gehangen dus totaal 3 in RAID (1,5 Tb) alleen de 3e schijf hangt aan de SATA 3Gb/s .
En volgens mij domineert de langzaamste poort het geheel, dus feitelijk werkt nu het geheel op maar 3Gb/s ipv. de 6Gb/s
althans ik denk dat het zo werkt

als optie zou ik dan beter het volgende kunnen doen:
2x Samsung 500 in RAID (totaal 1Tb) voor windows en IWF
dan een grote HDD kopen voor de bulk Sample sets and components
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 nov 2019 14:33

Re: SSD pcie

Het is dus geen 'meer snelheid'-wens, maar een opslag probleem.

Dat RAID systeem wordt nu afgeremd door de SATA3G aansluiting. In de documentatie van het MB zie ik dat er 4x SATA6G is en 4x SATA3G.
Als het RAID systeeem met 2 disken op SATA6G komt, houd je nog 2 SATA6G over. SATA3G kun je gebruiken voor bijv. DVD speler.
Je zou dan 4TB HD kopen (WD Blue WD40EZRZ 4TB = de desktopuitvoering voor ca. 99) en aansluiten op SATA6G.
En geen 4 TB Seagate, gemaakt in Thailand, kopen. In die disk zit een firmware fout; ik heb er 2 gehad en allebei retour (probleem ligt nu bij Seagate NL) en vervangen door genoemde WD.
Op die disk kun je ook de grote installatiebestanden opzetten (wel even indelen in 2 partities, zodat je die bestanden op de 2e partitie kunt zetten).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 nov 2019 14:47

Re: SSD pcie

Opslag
Intel® X79 chipset :
2 x SATA 6Gb/s ports (gray), brown,
4 x SATA 3Gb/s port (black), black,
Support Raid 0, 1, 5, 10
Marvell® PCIe 9128 controller :
2 x SATA 6Gb/s ports (gray), gray,
ASMedia® ASM1061 controller :
1 x Power eSATA 6Gb/s port(s), green,
1 x SATA 6.0 Gb/s ports, red,

Ik heb wel de 2grijze 6gb ports gezien
Maar wat die andere 2 6gb voor fysiek uiterlijk hebben op het MB weet ik niet

Ik neem aan dat de 2 6Gbports bij de x79 chipset het snelst zijn?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 nov 2019 15:28

Re: SSD pcie

Naast de grijze zitten 4 SATA3G poorten (zwart) en dan weer 2 SATA6G (bruin). 8 op een rijtje.
Die Marvell® PCIe 9128 is een extra chip om 2 SATA6G toe te voegen aan het MB.

We hebben destijds ook 2x een RAID0 systeem op te zetten met elk 2 disken. Dit ging toen niet werken omdat er maar 1x een RAID systeem op de PC kan voorkomen.
De grijze SATA connectors kunnen niet gebruikt worden om vanaf te booten, tenzij je bij installeren ook de driver voor die Marvel chip meeneemt

Waar de rode SATA conncector zit, zou ik niet weten. Niet te vinden.

De 2 6Gbports bij de x79 chipset zijn het snelst.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 12 nov 2019 22:09

Re: SSD pcie

Dag jan willem

Mijn moederbord Asus P9x79 pro
Werk met een insteek kaart in pci e met M2 adapter Met samsung 970 1tb onder windows 7 ik werk hier al twee jaar me zonder storing tot nu toe
met NVMe drijver 2.20 werk goed bij mij maar hoger dan 2.20 niet of dat in windows 7 zit weet ik niet
De laadsnelheid van orgels kom ik op minimaal 950 Tot 1050

Eef

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 nov 2019 23:25

Re: SSD pcie

Volgens Alternate moet de kaart wel herkend worden door mijn moederbord als opslag/station, maar lukt het niet makkelijk om bv. Windows erop te zetten vanuit bios.
Dus neem ik dat risico niet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 12 nov 2019 23:42

Re: SSD pcie

Voor wel herkend in opslag ik zie de M2 wel in windows
De M2 staat niet in mijn bios dus kan geen windows op denk ik
Mijn windows Staat ook op een normale ssd
En Hauptwerk op de M2 het laden van orgels gaat super snel
Ik had hier voor Twee ssd op reed 0 maar die risico vond ik te groot
Daarom naar ssd m2 gegaan en nog veel sneller ook

Eef

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2019 07:41

Re: SSD pcie

Eef je schrijft dat je laadsnelheid 950/1050 ligt is dat gemeten via een benchmark?

ik heb gister mijn SSD schijven alleen aan de SATA 6Gb/s ports gehangen
2x Samsung evo 850 in raid 0, en vind de gemeten resultaten niet tegenvallen.
Maar ik weet niet wat de test resultaten van jou kaart laten zien t.o.v een "normale" raid 0 SSD opstelling



hier mijn benchmark, zonder aanpassingen o.i.d
1e test.jpg




p.s er schijnt nog firmware te zijn voor mijn type schijf maar dat is een iso bestand dus moet ik even kijken met wat voor tool ik dit kan benaderen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2019 12:30

Re: SSD pcie

Goede benchmarkcijfers.

Voor updaten van de firmware heb je het prg. magician nodig.
https://www.samsung.com/semiconductor/m ... /magician/

Als je de update hebt uitgevoerd, moet je het prg weer verwijderen mbv RevoUninstaller. Het zit vol telemetry!!

Wat is nu het resultaat van een sample set laten? Zie activitylog file

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2019 12:42

Re: SSD pcie

Evert-Jan schreef:Goede benchmarkcijfers.

Voor updaten van de firmware heb je het prg. magician nodig.
https://www.samsung.com/semiconductor/m ... /magician/

Als je de update hebt uitgevoerd, moet je het prg weer verwijderen mbv RevoUninstaller. Het zit vol telemetry!!

Wat is nu het resultaat van een sample set laten? Zie activitylog file


Ik wacht nog op de extra schijf waar ik de bulk van hw op kan zetten, dus kan je nog niet testen qua laad snelheid.

Het magician progje heb ik op de pc staan, maar vreemd genoeg zie ik geen optie om de firmware te updaten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2019 13:04

Re: SSD pcie

Klik op Drive details. Rechts zie je de geïnstalleerde firmware staan. Daarunder de UPDATE knop als er een update is
magician firmware update.jpg

Het is al een oudere schijf, dus of er nu nog updates zijn??
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2019 13:58

Re: SSD pcie

vreemd ik krijg geen knop "update"

wellicht omdat ik er 1 raid schijf van gemaakt heb
driver magician.jpg





Edit:
General Limitations This chapter provides general information on the restrictions on the Samsung SSD Firmware Update
Utility.
1. If SSDs are configured in RAID mode, this Firmware Update Utility cannot detect the SSDs, please
disable RAID mode in the BIOS, and then update the firmware individually. After updating the
firmware, you can reconfigure RAID mode in the BIOS.


:D Dus...……………………... had ik eerst de firmware moeten update voor RAID 0 ;)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2019 14:40

Re: SSD pcie

Staat Windows op dat Raid systeem? Zo niet (het is alleen voor data), dan kun je de RAID even uitzetten, de check doen en daarna opnieuw in RAID zetten

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2019 14:46

Re: SSD pcie

Evert-Jan schreef:Staat Windows op dat Raid systeem? Zo niet (het is alleen voor data), dan kun je de RAID even uitzetten, de check doen en daarna opnieuw in RAID zetten



Ja windows staat nu op raid
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2019 15:08

Re: SSD pcie

Dan met 'MiniTool Partition Wizard Home Edition' een image van dat RAID systeem op een andere SSD/HD zetten en daar vanaf booten
En na afloop nog een keer, maar dan de andere kant op.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2019 16:04

Re: SSD pcie

heb de 3e schijf aan het MB gehangen de Raid heb ik nog laten zitten. Maar hier zie ik wel de firmware versie maar niet de update knop
dus of de schijf ondersteund deze optie niet, wel vreemd dat er dan een firmware wordt aangeboden op de site van Samsung voor dit type schijf

firmware site.jpg
driver magician1.jpg




Edit: schijnt via UNetbootin te moeten ga even kijken of dat lukt op een usb stick

firmware site1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2019 16:42

Re: SSD pcie

de firmware versie van de disk wordt online gecheckt. Is er geen update, dan verschijnt er ook geen updateknop
Wat ik in je plaatje zie, is EMT0. De firmware versie heeft 8 letters/cijfers, bijv. EMT01B6Q

Misschien kun je met DiskInfo de smartgegveens bekijken en zie je daar de juiste versie. Bij mijn Crucial wordt die netjes weergegeven.
Diskinfo: https://crystalmark.info/en/download/#CrystalDiskInfo - linksboven de ZIP file downloaden en uitpakken. Kun je direct runnen (is portable)

Wat je nu aan het doen bent, is om de ISO op een UBS stick te zetten en dan de PC daar vanaf te booten.
Dit in het geval er geen Windows op de PC zou staan (want Magican werkt alleen onder Windows)
Heeft geen zin.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2019 17:07

Re: SSD pcie

is gelukt via Bios Evert-Jan via de UNetbootin

de firmware is aangepast zie bijlage:
de benchmark laat er geen verbetering in zien, maar goed die is voorlopig snel genoeg in verhouding tot de rest van de pc configuratie denk ik

11.jpg
22.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2019 17:13

Re: SSD pcie

Typisch dat dit prog wel de RAID disken kan checken/updaten.

Het gaat bij een firmware update niet altijd om 'sneller'/betere benchmark maar ook om andere zaken. Release notes zijn vaak ver te zoeken.

Maar misschien is de compatibiliteit met Windows 10 aangepast of een interne bug opgelost. https://forums.guru3d.com/threads/samsu ... 6q.402699/

Je kunt nu verder.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2019 17:25

Re: SSD pcie

3e test.jpg





inmiddels bericht gehad van Alternate
de schijf is binnen , alleen...………………… ze hebben een fout gemaakt ;)

ik had de 4Tb HDD besteld , maar deze https://www.alternate.nl/Crucial/MX500-2-TB-SSD/html/product/1402342?lk=25000 is binnengekomen bij alternate om af te halen, ze hebben geen eigen voorraad meer
dus omruilen kan niet dan moet de order geannuleerd worden.
als ik 38 euro bij betaal mag ik deze SSD meenemen ipv de HDD

heb maar toegestemd (zonder tegenzin :lol: :lol: )


alleen nu wordt de configuratie als volgt
2x SSD samsung EVO 500 (totaal 1Tb) voor windows en gedeeltelijk HW
2Tb SSD als opslag samplesets

beetje vreemde mix denk ik ,maar goed voorlopig is de schijfruimte crisis opgelost
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com