Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

PC, geschikt voor Rotterdam.

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 19:35

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Anton Heger schreef:49 - 18,8 = 30,2 GB in gebruik.
Dus wat er gebeurt als je echt meer dan 32 Gb gaat gebruiken is nog onduidelijk...



klopt Anton dit is met de afgeknipte samples zeg maar dan gebruikt het minder geheugen
maar op de andere config, dus zeg maar Utrecht ongewijzigd heb ik van de 48 nog maar 2,5 over, daar staat alles voluit.

want ik wilde de cpu flink testen, maar dat ging goed
dus het lukt wel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 19:38

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

ik heb eerder het idee, dat de sample set elke keer uit het geheugen gegooid word met laden.

als ik hauptwerk opnieuw start dan duurt het lang
en als voorbeeld

ik laad de sampleset tot 32% als ik hem dan cancel en opnieuw het orgel laadt dan gaat het van 1 tot 32% gewoon snel zoals ik altijd gewend bent, en daarna gaat hij weer langzaam, zo gebeurt dat bij elke willenkeur van het aantal procenten

misschien staat er in hauptwerk iets niet goed?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 20:19

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

of....................
de lange laadtijd moet het probleem zijn van meer als 32 GB geheugen??????
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 apr 2012 20:38

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Hoi Jan Wim

Ik ben er nu wel van overtuigd dat het geen probleem is om 32 GB of meer aan te sturen zonder audioglitches. In de documentatie van Intel staat dat jou processor 64 GB kan aansturen dus ik verwacht geen problemen.
Ik ben nog wel nieuwsgierig waarom je voor het asus sabertooth moederbord hebt gekozen en niet voor de andere asus borden die ook deze Proc. ondersteunen.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 20:54

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

hoi Jan,

ik heb goede ervaringen met Asus borden op zich, het voordeel van dit bord is dat het een ruim aanbod aan geheugen "slikt"

dit was in comb. met cpu, geheugen, en mijn bestaande geheugen wel de belangrijkste reden om dit bord te kopen

alles is hel eenvoudig te beheersen bios update's , er zitten veel usb 3.0 op
zelfs sata 600gb/s doorvoeren.

en ja wat moet je beginnen uit een aanbod van weet ik niet hoeveel borden, want er zijn er op dit moment toch al veel die 64GB ondersteunen

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 apr 2012 21:01

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Hoi Jan Wim

Bedankt voor je snelle antwoord. T'lijkt bijna wel of we gewoon met elkaar aan het chatten zijn :D

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 21:14

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

ja zo lijkt het wel

ik vind alle hauptwerk leden moeten een gezamelijke belbundel gratis krijgen voor technische ondersteuning :lol: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 apr 2012 21:15

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Jan Wim

ik denk dat het eerder ligt aan de Harddisk driver
Intell heeft een speciale driver die beter dan Windows omgaat met caching en het uitvoeren van meerdere opdrachten tegelijk naar de harddisk.
Zie hier http://www.intel.com/p/en_US/support/hi ... hpsts/imsm

Begreep ik dat de cache file op de gewone HW staat en niet op de SDD?
Het is een 500 GB drive begreep ik, maar omdat cache files groot zijn, kun je de HD beter formatteren met 4k sectors. De in te lezen blokken zijn groter dan het oudere (standaard) grootte (512 bytes)

Je kunt ook dit tooltje http://www.techpowerup.com/downloads/1749/ATTO%20Disk%20Benchmark%20v2.46.html gebruiken om de snelheid te meten. Dit meet de snelheid afhankelijk van de grootte van de blokken.
Zip file uitpakken en runnen. Kies de betreffende drive en klik start.

HD tune http://www.hdtune.com/ meet de snelheid versus de plaats van de file op de harddisk. Hoe verder naar binnen (hoe voller de schijf), des te langzamer wordt de transfer.
Bovenstaande geldt alleen voor harddisk, niet voor SSD. Bij deze heeft de plaats geen invloed op de snelheid

Als je de tooltjes runt voordat je de driver update, dan heb je een vergelijk over het resultaat daarna.

Evert-Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 21:30

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

dit is het resultaat, van de HD

wel op het moment dat hauptwerk opnieuw van die zelfde schijf aan het laden was, dus weet niet of dit invloed gehad heeft
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 21:32

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Evert-Jan

hoe moet een Timmerman dit behandelen "kun je de HD beter formatteren met 4k sectors"

is dat 4 partitie's maken?

:oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 21:42

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

mijn 500gb schijf is geformateerd zoals onderstaand plaatje
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 apr 2012 21:44

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Jan Wim schreef:Evert-Jan

hoe moet een Timmerman dit behandelen "kun je de HD beter formatteren met 4k sectors"

is dat 4 partitie's maken?

:oops:

Als jij merk en type van je HD geeft kan ik even googlen. De fabrikant levert dit (meestal). Maar de HD gaat wel schoon en ik weet niet of je daarop zit te wachten (of het tooltje moet een reorgaize doen met behoud van de opgeslagen HD files). Maar ik zou in ieder geval een backup maken.

Het laden van HW heeft zeker invloed op de ATTO HD test. Dus nog een keer doen zonder andere diskactiviteiten.
Ik zou de cache files op een SSD zetten, en de andere HW files op de 500 GB HD. Ook het opnemen van HW op een SSD file heeft geen zin omdat de gewone HD snel genoeg is. Of misschien is het vanwege ruimte gebrek.

Ik neem altijd op met Midi en in WAV. De wav file bewerk ik en laat ik niet op de orgelPC staan; de midi file wel. Als ik een nieuwe wav file wil hebben, speel ik gewoon de Midi file af en neem opnieuw een wav file op. Scheelt behoorlijk ruimte.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 apr 2012 21:45

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

De reacties waren gelijktijdig; de clustersize staat dus al goed.
En heb je ook de eerder genoemde Intell driver al geinstalleerd?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 21:47

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

exact 7.59minuut duurt het vanaf het m oment dat ik Utrecht inlaad tot speelklaar scherm
en nu heeft Utrecht totaal 44,5GB in gebruik
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 21:48

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Evert-Jan schreef:De reacties waren gelijktijdig; de clustersize staat dus al goed.
En heb je ook de eerder genoemde Intell driver al geinstalleerd?


via driver genius dus ik neem aan dat hij mijn harde schijf daar ook bij"gezien"heeft?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 21:54

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

dan kan ik beter hauptwerk opnieuw installeren, en de cache op mijn grootste ssd zetten

of een grotere ssd erbij kopen

maar als het orgel eenmaal geladen is dan zit het toch in het geheugen? of leest hij altijd vanaf de cache file bij elke opstart van hauptwerk?

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 apr 2012 22:03

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

driver genius ken ik wel van naam, maar heb ik nooit gebruikt.
Als je start --> programma's --> Intel --> Intel rapid Storage managment ziet staan, dan is deze geinstalleerd. Anders in takenbeheer, maar de eerder aangegeven methode is beter door "een Timmerman te behandelen."
Zie je geen Intel in programma files staan, dan is deze niet geinstalleerd.

Hoe vol is die Harddisk?
Heb je HD tune ook al geprobeerd (de gratis versie dus niet de Pro)?

8 minuten. Ik ga morgen ook testen maar dan Wet in 24 bit (heb nog geen surround). Omdat mijn HD al 700 GB aan files bezit, is de Dom dus later (en als laatste erop gekomen) en dat deel is trager.
Ik zal ook Kampen laden in 24 bits en die tijd vermelden. Kampen staat als de eerste op de HD.

Waarschijnlijk is 8 minuten bij een nagenoeg volle HD een reëel getal

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 apr 2012 22:14

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Jan Wim schreef:dan kan ik beter hauptwerk opnieuw installeren, en de cache op mijn grootste ssd zetten

of een grotere ssd erbij kopen

maar als het orgel eenmaal geladen is dan zit het toch in het geheugen? of leest hij altijd vanaf de cache file bij elke opstart van hauptwerk?

gr

Jan Wim
Jan Wim
De cachefile wordt bij laden van het betreffende orgel in het geheugen van de PC gelezen. Als je de PC uitzet of een ander orgel laadt, wordt het RAM gewist / gebruikt door de andere sampleset. Als de harddisk traag is, dan duurt dat langer. Als je de cachefile op de SSD zet, dan gaat dat stukken snelle (waarschijnlijk 2x zo snel; dus 4 minuten).
Als het orgel geladen is, wordt de harddisk niet meer gebruikt voor die sampleset (wel voor andere HW zaken).

Twee punten:
1. Als je in de HW directory op de 500 GB drive kijkt, moet je via "eigenschappen" op die directory de grootte zien en weet je ook of het op de 160 GB SSD past. Zo niet, dan zit er niets anders op om een grotere SSD te kopen (had ik al eerder aangegeven).
Ik ga er dan vanuit dat je alleen de cache files op de 500 GB HD zet en dat alle andere HW filoes elders staan. Anders moet je naar de subdirectory ...cachefiles... (ik heb geen orgel aan en weet de exacte naam niet) in elk van de Config directory bekijken hoeveel data gebruikt wordt.
2. Als je ruimte HD genoeg hebt, dan kan de Hauptwerk installer reeds geinstalleerde orgels moven van de ene naard e andere schijf. Je hoeft dus niet alles van het begin af aan te installeren.

Maar voordat je daarmee aan de gang gaat, eerst een backup maken van alles en ook een HW backup file genereren.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 30 apr 2012 22:35

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Jan Wim schreef:heb mijn nieuwe pc uitgebreid getest, 49GB van audio glitches heb ik totaal geen last waar eerder voor werd gevreesd.

de cpu is erg goed

Utrecht full surround 24bit met een polyphonie van 4500

niet plat te krijgen.

het nadeel van dit bord vind ik wel( of het komt omdat er zoveel orgel in het geheugen moet worden geladen)

dat de opstarttijd van het orgel wel toeneemt, eerdat er 45 Gb geladen is ben je toch wel 9 mi nuten verder.

dit zint me nog niet zo erg
dus misschien staat er ergens een instelling nog niet goed.



Heren,

Even tussendoor of ter vergelijk,

Op mijn Asus moederbord (gekocht in juli 7-2011) met 4 slotjes en geschikt tot 32 GB op 1333 Mhz, heb ik pas 4x8=32 Gb geplaatst. Utrecht laad ik surround in 20 bits front en 20 bits rear en duurt 5min 15sec. Dit met een " gewone i5-2300 processor. De polyfonie heb ik op 3800 staan, (bij Zwolle/Caen 4000+mogelijk) dit lijkt toch wel met de galmlengte (is samplegrootte) te maken te hebben en/of met de sound delay.

Ik denk dat Jan Wim z' n PC zeker meer, of beter moet kunnen. De data-snelheid aan samples wat de harde schijf levert is misschien de bottle-neck. Een RAID-opstelling van 2 samenwerkende hardeschijven kan wel eens veel verbeteren. Aan zo'n super-i7 mag het niet liggen. Ook kan oud geheugen (je oude 16 Gb) de (hogere?) maximum snelheid van het nieuwe geheugen nadeling beinvloeden. Haalt het oude er eens uit, of leg de specificaties eens naast elkaar. Want in dat geval is minder (Gbg) juist meer ! (snelheid). probeer het eens, en zoals ik al aangaf, in 32 Gb past Utrecht heel netjes bij 20 Bits

Edit 1-5-2012 Klopt het dat je oude geheugen 1066 mhz en het nieuwe 1600 ?
Dat las ik elders op het forum. De kans is dat alle geheugen nu op 1066 mhz draait...


Grt. WiBo

Ps De kosten van mijn moederbord/processor/geheugen zijn momenteel zo'n 100/150/200=450,- :roll:

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 mei 2012 12:47

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Jan Wim

ik heb mijn laadtijden even genoteerd:

Kampen: laadtijd van de 11,99 GB grote cachefile: 2'25". Dit geeft in het RAM ongecomprimeerd 21 GB
Utrecht Wet: laadtijd van de 16,33 GB grote cachefile: 2'58". In RAM gecomprimeerd 16,8 GB
Ik heb 24 GB RAM.

Jij laadt Utrecht Surround (44,5 GB ongecomprimeerd; ik schat de cache file op 25 GB) in 7'59". Dat zou in mijn PC dan ca.4'30" zijn. Er is dus duidelijk wat mis.
De HW orgel-cache files staan in de directory Hauptwerk\HauptwerkInternalWorkingFiles. Daar staan 4 config subdirectories. Deze directories/files zouden eventueel op een SSD moeten komen. Kampen is file 000136 en Utrecht 000884.

Ik had het eerder over de Intel Rapid Storage Technology driver.
Deze staat op http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=1&s=42&m=SABERTOOTH+X79&os=&hashedid=RPOIwd0pKLoXnbFV onder SATA. Kies voor "Global download"

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 mei 2012 12:51

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Nog even wat algemene info over de snelheid van een harddisk aan de hand van 2 plaatjes.

Bij HD Tune zie je bij de benchmark, dat de snelheid van de HD duidelijk terugloopt als de data bij het einde van een platter staat (hoe voller de HD, des te trager de HD is als files van dat laatste deel van de HD geladen moet worden); zie tweede plaatje.
Op het eerste kwart van de harddisk is de disk lekker snel; na 65% wordt de snelheid snel minder. Hoe voller een HD is, des te trager hij wordt als files op dat deel van de HD staan.
Een SSD heeft hier geen last van.

Ik heb ook de diskmonitor even mee laten lopen bij het laden van de samplesets (1e plaatje).
Linkse blauwe balk is laden Utrecht; afgebroken met cancel
2e en derde is laden Kampen; afgebroken met cancel. 100 MB/sec,
Rechtse blauwe balk is laden Utrecht; 80 MB/sec, teruglopend naar 69 MB/sec

Omdat op mijn HD Utrecht "achteraan" op de schijf staat, gaat het laden langzamer (er wordt minder MB/sec geladen).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 mei 2012 22:38

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

is het eventueel ook mogelijk om 2 ssd schijven samen te voegen tot 1 ssd schijf??

heb wat zitten zoeken, maar kom er niet echt uit
ik heb namelijk nu een ssd schijf van 120GB, en een schijf van 80GB (beide ssd schijven)

dan zou ik eventueel een schijf kunnen maken van 200GB voor de cache bestanden van de samplesets

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 mei 2012 23:24

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Jan Wim

Dat kan.
Windows kent twee soorten schijven, namelijk basic (is de standaard instelling) en dynamic. Dit geef je op bij het aanmaken van een partitie op een nieuwe harddisk.
Als een schijf dynamic is kan je er een volume op aanmaken. Dit volume kun je dan vergroten door een volume op een andere harddisk er aan te koppelen. In windows zie je dan 1 groot volume.

Je doet dit via schijfbeheer
Eerst de oude partities weggooien op de 120GB SSD en dan een nieuwe, dynamische aanmaken en formateren. vervolgens de 80GB SSD daaraan toevoegen.

Omdat je harddisks leeg zullen worden, hier een hint hoe je dit het snelst kan doen qua Hauptwerk:
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 570#p53586

Evert-Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 mei 2012 23:33

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

heb vandaag alles totaal opnieuw geinstalleerd,

ik denk dat ik de moederbord sata 600 connectors niet goed had zitten bij de vorige opstelling
nu de juiste software geinstalleerd dank aan Evert-Jan daarvoor.

nu is de opstartijd van 44,7GB geladen Utrecht maar slechts 2:41

dit lijkt me echt een snelle tijd voor zoveel geheugen??

Dus ik denk dat er nu een definitief antwoord is op alle twijfels omtrent deze opstelling

*het werkt supersnel
*geen audio glitches
*hoge polyphonie


gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 mei 2012 23:45

Re: PC, geschikt voor Rotterdam.

Gefeliciteerd; de HD-snelheid is nu 277 MB/sec.
Je heb nu geen tijd meer om koffie te drinken :lol: :lol: :lol:
VorigeVolgende

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com