Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Computer start steeds trager op

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 25 maart 2024 11:38

Computer start steeds trager op

Sinds 2018 ben ik in het bezit in van een Hauptwerksysteem (64 Gb, offline) van Mixtuur (zie "even voorstellen" voor details). O.a. Haarlem en Caen. Nu valt het mij op dat de computer door de jaren heen steeds langzamer opstart. Is daar wat aan te doen?

met hartelijke groet,
Peter de Jong

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 maart 2024 19:38

Re: Computer start steeds trager op

Peter

Je PC uit 2016 bezit nog een harddisk (99% kans daarop denk ik).
Je kunt de harddisk opschonen met een programma en daarna defragmenteren. Het kan dan iets schelen in opstarttijd en de sample sets laden dan ook iets sneller. Heb daar niet alle grote verwachtingen van. Het opstarten kan een aantal secondes schelen.
Beter is om de harddisk te (laten) vervangen door een SATA SSD. D.m.v. een image programma wordt de software 1 op 1 overgezet op de SSD.
Een NVMe SSD past gezien de leeftijd niet in deze PC; vandaar een SATA SSD.
Deze oplossing zet meer zoden aan de dijk voor je probleem.

Hangt de PC ook aan internet? Welke windows versie?

(Het zou handiger geweest zijn als je zelf even een link plaatst naar "even voorstellen": viewtopic.php?f=7&t=3574&p=41242#p41242. Scheelt anderen en mij zoekwerk. De PC is in 2019 al bijna 3 jaar in je bezit, dus is ouder dan je dacht.)
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 25 maart 2024 20:35

Re: Computer start steeds trager op

Dag Evert-Jan,

Bedankt voor je reactie. De PC hangt niet aan internet.
Hieronder nog wat gegevens:
 Snelle Intel I7 Hexa-core processor (12 threads)
 64 GB DDR-3 geheugen
 1 TB SATA III Hardeschijf
 960 GB SSD
 Dual-head grafische kaart
 DVD-rewriter (Double layer)
 Windows 8.1, 64-bit (NL)

Geeft dit nog nieuwe inzichten?

met hartelijke groet,
Peter

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 maart 2024 22:30

Re: Computer start steeds trager op

Er zit toch een SSD in de PC.

De vraag is nu of Windows daar vanaf opstart.
Start de Windows verkenner op en klik op het PC symbooltje
Rechts zie je de 2 drives; elk met een grootte daaronder vermeld.
Noteer die waarde voor een drive.
Klik op Drive C. Daar moet de Windows map op staan.
Is dit op de grote of de kleinere drive. De laatste zou de SSD moeten zijn.

Als Windows op de SSD staat mag je die SSD NOOIT defragmenteren. Dat verkort de levensduur van de SSD aanzienlijk. Defragmenteren is bij een SSD ook helemaal niet nodig.


Om de tijd te meten vanaf het moment dat het (zwarte) BIOS scherm verdwijnt tot dat Windows volledig is opgestart (dus iets later dan dat het bureaublad op het scherm staat) is een programma.
Download: https://startuptimer.com/StartupTimer_Portable.exe
Start het programma; installeren is niet nodig.
Klik op de Restart knop
Als de PC opnieuw gestart is, laat de muis e.d. met rust. Er komt n.l. een pop-up met daarin het resultaat en mogelijke veroorzaker(s).
Plaats dat op het forum als e.e.a. niet duidelijk.
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 29 maart 2024 14:02

Re: Computer start steeds trager op

Hieronder een screenshot van info over harde schijf. Het lijkt erop dat er alleen een harde schijf in zit (klopt dat?). Wellicht dat ik destijds gezegd heb dat ik geen SSD nodig heb omdat ik me richt op 1-2 orgels.

De startup met de timer werkte niet. Het programma gaf een foutmelding (zie bijlage). Ik heb toen handmatig geklokt:
0 s : aan-knop ingedrukt
15 s: rechts onder in beeld (zwart scherm) verschijnt "9C"
18 s: rechts onder in beeld (zwart scherm) verschijnt "B4"
35 s: Windows start op (icoon in beeld)
55 s: Hauptwerk is geladen, nog zonder orgel.

Ik hoop dat je met deze informatie iets kunt concluderen.

met hartelijke groet,
Peter
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 maart 2024 19:07

Re: Computer start steeds trager op

Er zit maar 1 schijf in.
Een 500 GB SSD kostte in 2015 € 160, een 1 TB bijna het dubbele.
Een HD was veel goedkoper. Maar die wordt door defragmentatie steeds langzamer.
Je kunt e.e.a. voor de zekerheid checken. Tik in het zoekvak bij de startknop in: msinfo32.exe
Ga naar Componenten en selecteer Opslag.
Bij Drives zie je info over de C schijf (ala de Windows verkenner) en bij Disks zie je welk merk/model er in zit.
Dat laatste is dus interessant. (Daaronder staat in het scherm: Media type = Fixed hard disk, en dat staat er ook als er een SSD in zit). Het gaat dus om het merk/model.

Van 0 - 18 sec start jouw PC op en checkt het BIOS o.a. wat er in de PC zit. Soms wordt ook het geheugen nog getest, maar dat kan uitgezet zijn. Deze tijd is nagenoeg niet in te korten. Daarna wordt de disk benaderd en wordt Windows geladen. In het begin blijft het scherm zwart (de basis van Windows en de driver voor de videokaart moeten eerst geladen zijn) en daarna komt het Windows logo in beeld en wordt de rest geladen.
Deze tijd kan verkort worden:
- als er een harddisk in zit, deze te defragmenteren. Kan hooguit een paar sec. schelen.
- de harddisk vervangen door een SSD. Geeft het beste resultaat.
- bij harddisk of SSD: kijken of onnodige programma's worden opgestart bij het aanzetten van de PC.
Bij mijn 10 jaar oude W8.1 PC met SSD is het bureaublad volgens Startuptimer na 24 sec. zichtbaar, incl. snel inloggen. Dezelfde PC met Windows 11: 19 sec. bureaublad maar Windows is volledig opgestart in 25 sec. (men laat het bureaublad dus snel zien, maar de rest duurt nog even).

Starttijd kan al verkort worden door geen USB stick in de PC te doen als de PC opstart. Nu zie ik in de 2e afbeelding een drive met 4 GB.

Je zou Startuptimer gezien het foutscherm met Admin rechten moeten draaien. In de verkenner met rechtermuisknop op Startuptimer.exe en dan kiezen voor "Als administrator draaien". Dan kunnen we misschien achterhalen of er een specifiek programma is dat de zaak vertraagt.
Het programma werkt vanaf Windows Vista t/m Windows 11.
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 29 maart 2024 20:17

Re: Computer start steeds trager op

In de bijgevoegde afbeelding zie je de info van de harde schijf (via msinfo32.exe).
Is het wijs om de schijf te defragmenteren?

Ik houd trouwens het idee dat de tijd dat het scherm zwart is, t/m B4 langzamer is geworden.

met hartelijke groet,
Peter
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 maart 2024 20:28

Re: Computer start steeds trager op

Dit is een SSD. Dus NIET defragmenteren.
Je weet waarschijnlijk niet welke processor in de PC zit, gezien bovenstaande lijst.

Zit er een USB stick in de PC als je deze opstart? Deze verwijderen bij opstarten van de PC.

En Startuptimer al geprobeerd?

Dan dit programma downloaden: CrystalDiskInfo Portable - https://www.majorgeeks.com/files/detail ... table.html
Zip file uitpakken en dan DiskInfo64.exe starten. Installatie is niet nodig.
De SSD S.M.A.R.T. informatie wordt weergegeven. Misschien kun je dit scherm hier plaatsen.
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 30 maart 2024 14:02

Re: Computer start steeds trager op

De USB-key gebruik ik om de programmaatjes te draaien. Normaal gesproken is er geen extra USB-key.

Als ik de Startuptimer als Admin draai, krijg ik dezelfde foutmelding helaas.

De CrystalDiskInfo werkt wel. In de bijlage zie je de afbeelding.

Misschien nog nuttig om te weten. Ik had destijds last van een hinderlijke harde tik in m'n actieve speakers tijdens opstart. Als ik de speakers later, na opstart geluidskaart, met de hand inschakelde hoorde ik nauwelijks een tik meer. Ik heb toen een elektricien gevraagd een vertrager naar de speakers (zitten op slave) te plaatsen. Dat werkte. Maar nu dus niet meer. Ik dacht omdat alles nu trager gaat is de vertraging niet meer voldoende.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 maart 2024 18:13

Re: Computer start steeds trager op

Startuptimer kan dan denk ik vanwege rechten niet in de registrykey RunOnce schrijven. Vreemd.

De SMART info van de SSD ziet er goed uit. Geen hardware problemen met de SSD daarin te zien.

Als de tik nu terug is, dan start de PC dus langzamer op dan eerder. Dit kan door het BIOS of door Windows komen.

Welk moederbord zit in de PC?
Tik weer in een CMD in: msinfo32.ex
In Summary staat rechts System Manufacturer en Model. Daaronder staat de processor en het BIOS. Laat deze 4 even weten.


BIOS vertraging.
Je kunt de programma's van de USB stick op de SSD zetten en de USB stick verwijderen van de PC. Die vertragende factor is dan weg.
Er zit toevallig toch geen CD/DVD in de DVD speler?
Zit er ook een USB hub aan de PC?
Hoor je piepjes bij het opstarten van de PC als deze nog in het BIOS bezig is (zwart scherm)?

Als je geen BIOS instellingen gewijzigd hebt en nieuwe geen hardware geïnstalleerd (bijv. RAM) of aan de PC gekoppeld hebt (bijv. USB apparaten) dan zou het opstarten niet trager geworden moeten zijn.
Is er onlangs iets van bovenstaande dingen gebeurd?
Heb je in het verleden gehad dat de datum ineens op 1 jan. 2000 en een andere datum stond dan de actuele datum? BIOS batterijtje is dan leeg of is dit al eens vervangen in die 8 jaar?


Windows vertraging.
Wat betreft Windows: misschien zijn daar bestanden beschadigd.
Tik in het zoekvak bij de startknop in: cmd.exe. Klik daar op met de rechtermuisknop en kies dan "als administrator uitvoeren".
Tik dan in: sfc /scannow
De Windows bestanden worden gecontroleerd. En aan het eind zie je of mogelijke fouten hersteld konden worden of niet.

Andere controle: rechtermuisknop op de talkbalk en dan Taakbeheer kiezen.
Ga naar de tab Opstarten
Daar staan de programma die door Windows gestart worden als de PC wordt aangezet. Welke prog's?
Je ziet daar rechtsboven ook de BIOS tijd staan: de tijd die het BIOS gebruikt heeft voordat Windows gestart wordt.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com