Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Laadtijden samplesets / SSD

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 maart 2011 20:10

Laadtijden samplesets / SSD

Sinds een poosje heb ik 16GB RAM.
Voordeel: Alle samplesets passen in z'n geheel goed in het geheugen met een hogere sample nauwkeurigheid.
Nadeel: Het laden van een sampleset duurt nog veel langer.

Ik heb wat metingen gedaan:
    * Het starten van m'n PC (tot Hauptwerk begint met het laden van een sampleset): 1:40, 1:35, 1:40, 1:30.
    * Kampen: 4:10, 3:15, 4:10, 3:15, 3:00, 3:00
    * Freiberg: 4:05, 4:00, 3:25, 3:20
    * Caen: 2:50, 3:40, 2:55, 3:10
Ik heb nooit dezelfde sampleset geladen tijdens dezelfde sessie (2e keer gaat namelijk sneller). De verschillen kan ik niet goed verklaren. Ik vermoed dat het komt doordat een aantal metingen zijn gedaan direct nadat de pc is opgestart, dan is Windows (dus de processor) ook nog bezig om allerlei (vage) services op te starten.
Ik heb nu 2 harddisks in een RAID configuratie draaien. De meest efficiente manier om het laden te versnellen is, volgens mij, het gebruik van een Solid State Drive. Daar heb je tegenwoordig 2 soorten van:

1. Via SATA aansluiting. Aansluiten gaat precies hetzelfde als bij een harde schijf. Een Crucial RealSSD C300 2.5" 128GB met SATA-600-aansluiting (leessnelheid 355MB/s, theoretisch 14GB in 40 s) kost nu ongeveer E 200,-.

2. Via PCI-express slot. Een OCZ RevoDrive PCI-Express SSD 120GB(leessnelheid 540MB/s, theoretisch 14GB in 27 s) kost ongeveer E 255,-.

Via SATA is goedkoper, de 'PCI-e'-SSDs zijn wel (veel) sneller, maar niet iedere pc heeft een PCI-e slot (over). Bovendien wordt de laadtijd niet alleen door de schijfsnelheid bepaald, maar ook door de processor. Je zult dus (zeer waarschijnlijk) nooit de opgegeven snelheid van de SSD-drive halen.

Nu mijn vraag: Heeft het wel zin dat de 2e nog sneller is, kan de processor dat wel bijhouden?

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 05 maart 2011 13:25

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Kampen Vol. 3 - 24bit multiple loops uncompressed 20,5 GB - 45 sec.
Voordeel SSD`s - snel - geruisloos - geen draaiende delen.
Nadeel - nog erg prijzig - weinig GB`s in vergelijking met hardeschijven.
Zullen op den duur wel goedkoper worden.
Met de samplesets die ik nu heb zit mijn Hauptwerk SSD (160 GB) vol.
Reden voor keuze SSD`s - snelheid laden sampleset en voor mij zeker zo belangrijk - hij staat in de kamer en ik wil hem niet horen.
Laatst bijgewerkt door Dirk op 07 maart 2011 19:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 maart 2011 14:21

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Gert,
al lezend op dit forum "wordt ik steeds wijzer" en dat is ook de bedoeling denk ik.
Nadeel: Het laden van een sampleset duurt nog veel langer.

Het zijn inderdaad wel heel lange inlaadtijden.
Ik heb nu 2 harddisks in een RAID configuratie draaien. De meest efficiente manier om het laden te versnellen is, volgens mij, het gebruik van een Solid State Drive.

Waarom is SDD al niet vanaf het begin in je orgel geinstalleerd? Ben je daar wel op geattendeerd door de dealer/bouwer of heb je hier bewust voor gekozen? Ik geloof dat ik hierover ook maar eens navraag ga doen.
Gr. Ron

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 05 maart 2011 15:23

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Met de samplesets die ik nu heb zit mijn Hauptwerk SSD (160 GB) vol.

Zoals je kunt zien op PCorgan heb ik het voorrecht om veel samplesets te hebben, bij mij zou het nooit passen op alleen maar SSD's, maar dat hoeft ook niet. Hauptwerk zelf en de geinstalleerde samplesets (die veel schijfruimte kosten) kun je gerust op een gewone harde schijf zetten, het geeft niet veel winst om dat ook op SSD te hebben staan. Belangrijk is om de grote 'cache bestanden' op SSD te zetten.
Zie: http://www.pcorgan.com/Benodigdheden.html#SSD

Waarom is SDD al niet vanaf het begin in je orgel geinstalleerd? Ben je daar wel op geattendeerd door de dealer/bouwer of heb je hier bewust voor gekozen?

Mijn Hauptwerk computer is al 2 1/2 jaar oud, toen waren SSD's er nog niet of niet betaalbaar.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 maart 2011 15:33

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Duidelijk, Gert. Ik ga eens informeren wat "dhr Mixtuur" op dit punt bij mijn orgel inbouwt.
Ron

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 maart 2011 22:27

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Ik heb bij mijn orgel ook de tijden even gemeten.

Laden van Windows incl. Hauptwerk: 72 sec. Hiervan staat de PC 48 sec. in de BIOS te wachten/testen.
Laden Kampen full (24bit, extended, alle releases en loops en uncompressed): 2:14 min. Deze waarde moet je vergelijken met de waarde (45 sec.), die Dirk noemt voor de SSD omdat beide systemen een even grote file laden. De winst is dus 1:30 min.
Mijn Kampen cache file is 12,2 Gbyte en ik heb een WD 1 Tb RE3 harddisk. Ik heb ook een snelheidstestje losgelaten op de de harddisk. Het prg is gratis en te downloaden op http://www.techpowerup.com/downloads/1749/ATTO%20Disk%20Benchmark%20v2.46.html .
Pak de zipfile uit en run het. De enige waarde die je moet aanpassen is "Total length". Ze deze op 2 Gb (dit omdat de samplesetfile een grote file is). Zie hieronder in de bijlage mijn resultaten: 100 MB/sec.

Als ik de waardes van Gert bekijk kom ik tot de volgende redenatie:
Gert heeft 16 Gb geheugen, dus de te laden sampleset van Kampen (cache file) is dan ca. 9,1 Gb groot. Laadtijd is 180 tot 250 sec. . Dit resulteert in een transferrate van 36-50 MB/sec en dat is niet veel.
Ik zou dan in de Windows Taskmanager naar de resource manager kijken en dan naar de harddisk en CPU preformance. Welke van de 2 staat op 100%?
En verder: is het een software raid? Dan moet de processor daar ook nog tijd aan besteden.

Als tussen oplossing tussen SSD of harddisk kan bij een nieuwe PC een SATA/600 harddisk en interface op moederbord gekozen worden. Snelheidswinst is ca 25% en de extra kosten tov een SATA/300 harddisk is ca 20 euro
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 08 maart 2011 08:06

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Evert-Jan,
Bedankt voor je grondige antwoord.
Bij mij staat CPU tijdens het laden op 12%-14%, dus dat is dan niet de bottleneck.
Ik heb je benchmarktooltje nog niet geprobeerd, wil ik later doen.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 08 maart 2011 14:27

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Gert schrijft:
Ik heb nu 2 harddisks in een RAID configuratie draaien.

RAID-0 of RAID-1?
Het ene is twee keer zo snel: er wordt gelezen van twee disks tegelijk.
Het andere heeft de gewone snelheid maar is veel betrouwbaarder omdat de disks parallel staan en de ene disk het van de ander overneemt als die kapot gaat. Het is dus een ideale backup situatie.
Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_ ... sks#RAID-0

Gert heeft 16 Gb geheugen, dus de te laden sampleset van Kampen (cache file) is dan ca. 9,1 Gb groot. Laadtijd is 180 tot 250 sec. . Dit resulteert in een transferrate van 36-50 MB/sec en dat is niet veel.

Ik heb een AMD quadcore met 2 SATA disks in een RAID-0.
Dan zijn de laadtijden voor een sampleset ongeveer 110-130MB/sec. waarbij mijn processor naar 50% gaat.
Voorheen had ik 65 á 70 MB/sec , met een enkele schijf dus.
Voor wie toch relatief snel wil laden is de RAID opstelling een heel geschikt alternatief.

Ik denk dat Gert de 'veilige' RAID opstelling heeft...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 maart 2011 16:56

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Gert

ik ben benieuwd. De CPU is het in ieder geval niet. De mijne loopt van 20% terug naar 10% bij laden van Kampen. Maar ja, bij mij moet de file, die op de harddisk staat, gedecomprimeerd worden (loseless in het geheugen) en ik denk dat jij de HW compressie geactiveerd hebt bij het laden.

Ik denk dat fragmentatie de oorzaak zou kunnen zijn want een harddisk, die 2,5 jaar oud is, zou een grotere doorvoersnelheid dan 50 MB/sec moeten hebben.

Je kunt dan het volgende doen:
Eerst met een gratis programma CCleaner de harddisk opschonen (tijdelijke bestanden weggooien):
Download dit programma vanaf
http://www.piriform.com/ccleaner/download/portable/downloadfile
Dit is een portable versie. Pak de file uit en klik op CCleaner.exe of (als je een 64 bits operatingsysteem hebt) CCleaner64.exe.
Klik vervolgens op "Analyze" en als dit klaar is op "Run Cleaner".


Vervolgens deframenteren. Gebruik niet het Windows deframenteer programma maar een gratis programma vanaf
http://www.mydefrag.com/
Naast deframenteren zorgt dit programma er o.a. ook voor dat de MFT tabel (vergelijkbaar met de inhoudsopgave van een boek) midden in het datadeel komt te staan, waardoor de harddisk sneller de data gevonden heeft (de kop moet kleinere slagen maken en is daardoor sneller bij de data). Ook worden veel gebruikte bestanden vooraan op de harddisk gezet en zijn dus sneller van de schijf te halen.
Na downloaden het programma installeren en opstarten. Klik ik de linker kolom op de keuze "System disk daily" als zowel Windows als Hauptwerk op drive C staan.
Heb je 2 disken, dan de c: drive als systeemdisk en de d: drive als "data disk daily" behandelen (prg dus 2x runnen).
Het programma doorloopt 6 fases, te zien in het scherm en doet er langer over dan het Microsoft deframenteer programma (maar ja, die defragmenteert ook niet alles zoals gelockte system files).
Het programma gebruikt ongeveer 4-8% CPU tijd, dus je kunt het tijdens het spelen doen (als het orgel begint te hakkelen, dan heb je toch iets te weing CPU power, dan maar even wachten met spelen). En zet een eventuele virusscanner tijdelijk uit zodat deze niet de zaak afremt.

Let op: een SSD mag vanwege technische redenen NIET gedeframenteerd worden.

Ik heb gisteravond ook nog een keer gedaan en het preformance programma geeft een iets beter resultaat (+ 6% sneller). En Kampen wordt nu in 2:05 geladen ipv 2:14 (en bij mij was de cache file van Kampen al voor gisteravond door een ander tooltje gedeframenteerd; dit had ik ook bij de anders cache files gedaan).

Conclusie: opschonen en defragmenteren met MyDefrag zorgt voor een sneller laadtijd van samplesets.

Nog een opmerking betreffende de door Anton genoemde RAID0 (die een snellere laadtijd geeft): als 1 van beide disken kapot gaat, dan is alle data weg (dus ook die van de 2e harddisk).

Evert-Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 10 maart 2011 07:05

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Dag Evert-Jan,
Hartelijk bedankt voor je goede tips (ook elders op het forum)!

Het MyDefrag heb ik gedefragmenteerd, dit heeft het opstarten van de PC behoorlijk versneld (van 1:40 naar 1:20).
Het inladen blijft ongeveer hetzelfde, ik denk dat de disk(s) gewoon niet sneller zijn.

De ATTO diskbenchmark geeft bij mij een snelheid van ongeveer 65 MB/sec.
Vrgrt,
Gert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 maart 2011 15:17

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Gert

Startup-tijd is gelukkig nu verbeterd.
Wat voor harddisken zitten in je PC (merk en type kun je achter halen door Start -> msinfo32 intikken en dan Onderdelen --> opslag --> schijven (vanwege mijn Engelse W7 versie hoop ik dat het de juiste benamingen zijn)
En Anton gaf al aan RAID1 (mirroring); dat klopt nu wel vanwege die snelheid.

Evert-Jan

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 10 maart 2011 21:44

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Bij mij staat het merk van de harde schijven er niet bij.
Wel: Marvell 61xx RAID controller.
Intel SATA RAID controller.
Ach, het is niet sneller, des te meer helpt een SSD (als ik die eventueel een keer ga kopen)...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 maart 2011 23:04

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Gert

Het zou er wel moeten staan maar ik heb het orgel niet aan.
Daarom dit prg http://www.hwinfo.com/files/hw32_351.zip uitpakken en runnen. Onder drives staat het (en je kunt direct meer eigenschappen van je PC zien waaronder ook de SMART monitoring info van je harddisk zoals hoelang heeft je orgelPC aangestaan ......)

Evert-Jan

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 12 maart 2011 16:54

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Ik heb zojuist drie schijven in een RAID-0 opstelling gezet. Ik had er twee, nu dus drie.
De grootte van de totale schijf wordt dan drie keer de kleinste, in mijn gevale 3x160GB dus een kleine 500GB.
Het lezen van gewone samplesets gaat van ong. 120 naar 170 MB/sec. Dat is mooi.

Omdat ik inmiddels ook 16GB geheugen heb kan ik veel orgels laden zonder dat ik de samples in Hauptwerk 'compressed' laadt. Ik heb nu immers genoeg geheugen voor veel orgels.
Heel opmerkelijk: het laden van een orgel gaat dan naar ong. 300MB/s !!
Dan zit Kampen zo in het geheugen!

Voor een SSD schijf werd eerder een snelheid gemeld van 450MB/s. Maar dat is 'compressed', denk ik?
Want wat zou het moeten zijn als dat 'uncompressed' ook twee keer zo snel wordt :o

HGm
Anton
Laatst bijgewerkt door Anton Heger op 12 maart 2011 17:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 12 maart 2011 17:13

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Ron,

Je schrijft:
Duidelijk, Gert. Ik ga eens informeren wat "dhr Mixtuur" op dit punt bij mijn orgel inbouwt.

Ik zou vragen om een goede RAID 10 opstelling met 4 of 6 (kleine) disks. Kost weinig geld, geeft veel snelheidswinst én geeft de betrouwbaarheid dat een crash van een harde schijf geen negatieve gevolgen heeft.

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 maart 2011 17:25

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Neem ik mee, Anton.
ik heb vorige week al een mail gedaan naar Mixtuur hierover,
maar....."ze zijn daar niet zo snel". (zachtjes uitgedrukt) ;)
ron.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 19 maart 2011 18:58

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Hallo allemaal,

Ik heb al eerder geschreven over 3 disks in een RAID-0 opstelling.
De laad-tijd voor mijn orgels nam toen fors af.
Nu is de laadsnelheid voor een orgel wat 'compressed' is geladen (dat doet Hauptwerk standaard want het kost minder geheugen) 150 MB/sec.
Een orgel wat geladen is terwijl voor alle registers de optie 'compressed' uit staat blijkt 300 MB/sec te zijn.

Zojuist heb ik Caen voor een deel 'compressed' en voor een deel niet 'compressed' geladen. Zo komt mijn geheugen tenminste helemaal vol.
De snelheid van laden is nu .... inderdaad: 220 MB/sec ;)
Dan zit mijn 16GB geheugen dus in 75 sec. vol.
Dat vind ik snel genoeg (voorlopig).

HG,
Anton

PS. Voor mij dus even geen SSD :|
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 nov 2011 11:39

Re: Laadtijden samplesets / SSD

M'n nieuwe orgel is geplaatst en mijn ervaring de afgelopen weken leert me, dat ik toch regelmatig switch tussen de diverse orgels/sets. Afhankelijk van de te spelen/studeren muziek.
En dan is het toch wel heerlijk, dat mijn 240 Gb SSD (alleen voor de cachebestanden) een oplaadtijd geeft
voor Kampen (uncompr. 24 bit) van 40 seconden,
voor Vollenhove van 22 seconden en
voor Caen Surround (uncomp. 24 bit) van 1 min. 5 seconden.

Omdat ik veel switch heb ik de diverse sets op duimpistons geschakeld staan.
Bij het aanzetten van het orgel wordt dus eerst Window, Hauptwerk etc opgestart (in 40 seconden). Daarna kies ik het betreffende orgel.
Maar dit zal over een jaar al wel weer achterhaald zijn.

Trouwens....het uitschakelen van het hele orgel duurt slechts 5 seconden. 8-) ;)
Tja...en als je dit allemaal nog te lang vindt duren....dan moet je een digitaal orgel nemen. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 02 nov 2011 10:06

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Hoi allemaal,

@Evert-Jan,
Ik heb vorig jaar mijn pc wel gedefragmenteerd met het standaard Windows programma(W7 Home Prem.), gevolg was, alle rars verminkt. Ofwel, bij eventueel backup en verlies van dvd's, geen orgels meer...
Hoe is dat met het door jou aanbevolen programma Mydefrag?

@Anton,

Ik laad alles in multi-loops etc., maar wel compressed, dat zou immers minder geheugen kosten. Als ik het goed begrijp, dan zou HW steeds bij het laden eerst de bestanden comprimeren, terwijl na een eerste inladen gezegd wordt, dat een volgende maal het sneller gaat. Wel dat is natuurlijk zo, maar wanneer je dus un-compressed laadt, dan zou het laden nog sneller gaan?
Ik heb n.l. sinds kort ook 16Gb DDR 3 1333mhz. en ondervind nu inderdaad wel lange laadtijden, voor m.n. Caen en St. Max., hoewel ook de beide Freiberg versies behoorlijk langer duren, logisch natuurlijk, de bestanden zijn nu veel groter.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 nov 2011 12:15

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Kees

Microsoft heeft een standaard programmabibliotheek van functies gemaakt (API) voor defragmenteren.
Info van http://www.mydefrag.com/
MyDefrag is extremely solid because it is based on the standard defragmentation API by Microsoft, a system library that is included in Windows 2000, 2003, XP, Vista, 2008, and Win7. Most defragmenters are based on this API, including the free defragmenter that comes with Windows and many commercial defragmenters. Basically all MyDefrag does is send "move this file to that location" commands to the API. The API is part of the operating system and can safely move almost any file on the disk, without risk and while the computer is in full use.

Beide programma's (de standaard ingebouwde defragmenter en Mydedrag) maken dus gebruik van dezelfde routines. Voordeel van Mydefrag is dat het veel intelligenter t.b.v. een nieuw aangemaakte HD indeling omgaat:
- boot progr. worden vooraan op de HD gezet, evenals de meest gebruikte programma's (deze lezen dan het snelst in)
- progr./bestanden die bijelkaar horen worden ook bijelkaar op de HD gezet (voor zover mogelijk)
- de MFT tabel (index waar de diskinhoud in staat) staat op 1/3 van de HD, zodat de HD kop daar gemiddeld minder tijd over doet om daar te komen
- onderscheid tussen systeem en data harddisks
- in de nieuwe indeling worden op diverse plaasen op de HD vrije ruimtes gelaten (standaard is dat achteraan op de HD)
- scripting mogelijkheid
enz.
Een misschien wat (te) technisch verhaal

Ik heb geen problemen ondervonden na het draaien van dit programma.
Dat alle rars bij jou verminkt waren is vreemd omdat ook de in Windows gebouwde deframenter dezelfde routines gebruikt voor defragmenteren. Zou er voor die tijd al iets met je HD aan de hand geweest kunnen zijn? Je kunt dit checken door op de betreffende harddisk en dan rechter muisknop --> eigenschappen. Vervolgens tabje tools en error checking (vlakbij de defragmentatie knop)

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 02 nov 2011 13:57

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Hoi Evert-Jan,

schijf is regelmatig op fouten gecontroleerd, nooit wat mis mee. Doch wel hoorde ik van div. mensen, dat defragmenteren in Win7 niet altijd even goed gaat. Zou vaker voorkomen.
Ik heb "slechts" één harde schijf, van 1 Tb. Die is inmiddels wel erg vol, nog 43Gb vrij...
Dus ik weet niet of ik er nu nog goed aan doen zou, te defragmenteren. Echter, destijds was hij nog niet half vol.
Je begrijpt mijn vrees wellicht, dat het weer mis zou gaan. Inmiddels heb ik gelukkig wel goede backups, destijds niet volledig. En wanneer je wel eens muziek uitwisselt, is het toch jammer, wanneer dat verloren gaat. Je moet opnieuw e.e.a. toe gestuurd krijgen etc.

Overigens, dank voor je(inderdaad erg technisch verhaal, voor een LEEK met Kapitalen... ;) )

Gr. Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 nov 2011 15:49

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Kees

Wat defragmenteren betreft: in Windows 7 wordt, evenals in Vista, automatisch op de achtergrond gedefragmenteerd, zij het beperkt. Van problemen bij defragmenteren in W7 heb ik niet gehoord

Waarschijnlijk heb je ook de DVD's op de PC staan. Met 43 GB vrij krijg je dan meer vrij als je die extern opslaat. En dan defragmenten zou winst kunnen opleveren.
Waarschijnlijk zijn de files van Caen en St./ Maxim dusdanig gedefragmenteerd dat het laden lang duur. Met de portable versie van het programma defragler zou je dat kunnen bekijken en indien nodig alleen deze 2 files defragmenteren.
En hoe voller de HD, des te trager wordt het systeem.

Jammer, afgelopen week zijn harde schijven bijna 2x zo duur geworden vanwege de overstoming in Thailand, die een grote fabriek onbruikbaar heeft gemaakt, anders zou het advies zijn een 2e schijf voor dataopslag (tragere 5400 toeren HD) en 1 snellere voor Windows en de HW compressed files.

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 02 nov 2011 20:48

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Ja, daar zit wat in.
Ik heb echter een Freecom usb3 externe schijf, met 2Tb geheugen, daar kan alles natuurlijk op, zodat ik de originelen niet op de pc hoef te laten staan, maar ja, ik heb het graag dubbel... Heb in het verleden wat schijfcrashes meegemaakt, daar heb ik toch wel beetje van geleerd.
DVD's schijnen toch ook maar beperkt mee te gaan, dus...

Ik heb ook een enorm aantal cd's erop staan, waarvan veel welke gedownloaded zijn of niet meer verkrijgbaar. Dan loopt zo'n schijf snel vol. Echter een nieuwe erbij zit er voorlopig even niet in. Het is wel even genoeg zo.
Maar dat programma ga ik zeker testen!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 nov 2011 22:40

Re: Laadtijden samplesets / SSD

Kees

je aanpak is goed: een backup moet een origineel hebben !! En zelfgebrande DVDs' zijn inderdaad beperkt houdbaar.

Defragler portable is hier gratis verkrijgbaar: http://www.piriform.com/defraggler/download/portable
- Zip file uitpakkken (het prg hoeft niet geïnstalleerd te worden).
- klik op analyze
- als dit klaar is, klik dan op de tab 'file list'.
- zoek de voor jou belangrijke files op en zet daar een vinkje voor
- klik vervolgens op Defrag Checked

Let op: gebruik dit programma niet om een hele schijf te defragmenteren maar alleen enkele losse files. Ik heb gelezen dat dit prg andere regels defragmenteerregels hanteert dan bijv. Mydrefrag.
Zelf gebruik ik deze om de HW cache files te defragmenteren (na installatie van een nieuwe sampleset).

Evert-Jan

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com