Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gebruikersvragen Sweelinq

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 01 feb 2024 13:05

Bericht 30 maart 2024 13:11

Gebruikersvragen Sweelinq

Afgesplitst van viewtopic.php?f=13&t=4871 en nieuwe titel gegeven.


Inmiddels is de nare ‘tik’ er uit en dagelijks is er veel speel plezier!

Maar toch zijn er nog onderwerpen met veel vragen, simpelweg door het gebrek van een adequate manual voor Sweelinq (waarvan ik ooit las dat je die niet nodig hebt omdat SQ ‘self-explaining’ zou zijn – waar ik het dus nog ff niet mee eens ben).

Topics die me nog bezig houden:

1) Meestal staat het zwelwerk te zacht en komt niet altijd tot zijn recht. Ga ik met Edit MIDI spelen vliegt het volume alle kanten op (behalve de goede). Kan iemand me uitleggen waar ik op letten moet en wat de beste instelling zouden zijn?
Hetzelfde geld voor het hoofd volume.
Graag zou ik weten hoe een ander dit instelt, zoals: Input 1/2/3/4, type (bij mij Control change) Midi channel (2) , controller id (11), Min value (64), Max value (114), sent matching output?

2) Ik hoor bij Front/Rear ook weinig verschil. Is dat normaal? Kan/moet daar iets voor aangepast om effect te horen?

3) Ik kom er niet achter wat ik met tab ‘Combinations’ kan. Is dat ook leuk speelgoed? Kun je dan twee orgels door elkaar laten horen ofzo?

4) Wat kan ik met Rank voicing? Heeft iemand hier een leuk voorbeeld van? Wat zijn voorwaarden? Wat betekent ‘Midi channel for playback’, note offset, rank, note, amplitude L/R, Brightness L/R, Tuning ‘Tremmed’? Ik heb allemaal geen idee wat voor moois ik hiermee kan.

5) In ‘Audio outputs’ kun je bijv kiezen bij Headphone mode: disabled, mute when plugged in / mute when unplugged / disable effects when plugged in. Dat is leuk, maar waar kijkt SQ naar als hij bedoeld ‘plugged’. Plugged in het orgel? In de computer? In de geluidskaart (mijn Presonus 1810 die geen directe headphone plug heeft)? Ik speel nu alles over de speakers, maar wil ook wel eens met koptelefoon proberen, maar dat is nu nogal een omslachtige onderneming, waar bovenstaande instellingen me mooi mee zouden kunnen helpen (denk ik)?

6) Wat is een advies over de te kiezen buffersize in Audio Device? 128/256/512/1024 samples? Beter 128 of beter 1024?

Je ziet, ik voel me soms net een aap, kijkend in een roestig horloge…
Wat zou ik blij zijn als ik eens wat instellingen van een ander kon vergelijken, of gewoon een goede manual hebben.
Ik hoop dat er iemand zin heeft om mijn bovenstaande vragen te bezien en mij wil helpen nog meer satisfaction uit mijn Sweelinq te halen.

Alvast heel hartelijk dank!
Johannes Post

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 04 apr 2024 21:52

Re: Gebruikersvragen Sweelinq

Dat zijn aardig wat vragen. Ik kan op een aantal inhoudelijk reageren.

1. Je zwelpedaal moet je koppelen aan de schuifbalk "Swell". Rechtermuisklik op de balk en vervolgens toewijzen via "Learn midi setting". Dan heb je geen gedoe met waardes.

Het volume stel ik altijd in op een vaste waarde per orgel. Ergens tussen 50% en 80%. Heb je nog een zwelpedaal over, dan kun je deze koppelen aan het volume.

2. Wat is je speakeropstelling?

3. Bij combinations kun je vooraf ingestelde registraties laden en opslaan.

4. Met Rank voicing kun je het volume, de helderheid, de stemming, etc per register of per "pijp" instellen

5. Kan ik geen antwoord op geven.

6. Hoe lager de buffersize hoe minder vertraging er zit tussen het indrukken van de toets en het afspelen van de sample(s). Stel de buffer zo laag mogelijk in zonder dat er tikken of andere vervormingen hoorbaar zijn.

groet,
Willem

Berichten: 43

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 05 apr 2024 15:49

Re: Gebruikersvragen Sweelinq

Johannes Post schreef:Afgesplitst van viewtopic.php?f=13&t=4871 en nieuwe titel gegeven.

5) In ‘Audio outputs’ kun je bijv kiezen bij Headphone mode: disabled, mute when plugged in / mute when unplugged / disable effects when plugged in. Dat is leuk, maar waar kijkt SQ naar als hij bedoeld ‘plugged’. Plugged in het orgel? In de computer? In de geluidskaart (mijn Presonus 1810 die geen directe headphone plug heeft)? Ik speel nu alles over de speakers, maar wil ook wel eens met koptelefoon proberen, maar dat is nu nogal een omslachtige onderneming, waar bovenstaande instellingen me mooi mee zouden kunnen helpen (denk ik)?

Alvast heel hartelijk dank!
Johannes Post


Ik zou in eerste instantie zeggen, in je geluidskaart...

Hier staat deze functie op 'disabled'. Ik heb even getest met m'n Motu M4 ( die een aparte headphones uitgang) heeft, maar m'n speakers worden niet uitgeschakeld. Ik durf daarom ook niet helemaal zeker te zeggen hoe deze functie precies werkt.

Maar, zoals met eigenlijk al jouw vragen (en alle andere vragen van anderen) het geval is:

Als er nu een fatsoenlijke handleiding was (en niet zoals nu, onder het motto "het is simpel, duidelijk genoeg, geen handleiding nodig"...), dan waren er een stuk minder vragen.

Het programma is inderdaad in het algemeen gebruik redelijk eenvoudig (stukken eenvoudiger dan HW), maar om alles echt lekker in te stellen, en bepaalde functies duidelijk te krijgen, is een handleiding wel nuttig...

Groet,

Ronald

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 apr 2024 17:45

Re: Gebruikersvragen Sweelinq

Bij de Motu 2/4/6 en meeste andere geluidskaarten (Focusrite) staat de koptelefoonuitgang parallel aan de main/monitor/1&2 uitgangen op de achterkant van de geluidskaart.
De volumeregelaar regelt alleen de sterkte van de koptelefoonuitgang. Deze heeft eigen versterkertje in de geluidskaart.

De duurdere kaarten hebben meer mogelijkheden. Bijv. bij de Motu MK5 kun je in de gebruikersinterface bepalen welke kanalen je op de koptelefoon wilt horen, eventueel alle kanalen in een gemixte vorm. Hetzelfde voor monitoruitgang aan de achterkant. En beide volumes zijn onafhankelijk van elkaar te regelen.

Hoe e.e.a. in SQ precies werkt weet ik niet. Ik heb het niet.
Maar gezien bovenstaande kunnen de standen bij "Headphone mode: disabled, mute when plugged in / mute when unplugged / disable effects when plugged in" i.c.m. een geluidskaart nooit werken. Vanuit de SQ software kun je de koptelefoonuitgang bijv. niet het zwijgen opleggen.

Het vraagt zeker om nadere uitleg.
@Johannes: stuur een email met deze vraag naar Noorlander en zet het antwoord op het forum.

Berichten: 6

Geregistreerd: 14 okt 2021 22:05

Bericht 22 apr 2024 09:25

Re: Gebruikersvragen Sweelinq

In ‘Audio outputs’ kun je bijv kiezen bij Headphone mode: disabled, mute when plugged in / mute when unplugged / disable effects when plugged in. Dat is leuk, maar waar kijkt SQ naar als hij bedoeld ‘plugged’. Plugged in het orgel? In de computer? In de geluidskaart (mijn Presonus 1810 die geen directe headphone plug heeft)? Ik speel nu alles over de speakers, maar wil ook wel eens met koptelefoon proberen, maar dat is nu nogal een omslachtige onderneming, waar bovenstaande instellingen me mooi mee zouden kunnen helpen (denk ik)?

Dit kan worden ingesteld via 'Midi triggers' (Menu > General > Midi triggers).
In deze lijst vind u de MIDI trigger 'Headphone plugged in'.
Voor deze functie is een hoofdtelefoon aansluiting vereist die voorzien is van een schakelaar.
Deze schakelaar verbind u met de MIDI controller in uw orgel.
Zodra de hoofdtelefoon ingeplugd wordt, verstuurt de MIDI controller een MIDI signaal.
Dit MIDI signaal koppelt u via MIDI learn aan de MIDI trigger 'Headphone plugged in'.
Als alternatief kunt u een ongebruikte toets van uw orgel gebruiken als MIDI signaal.

Vervolgens kunt u per audio output (Menu > General > Audio outputs > Advanced) de 'headphone mode' instellen.
Als u de muisaanwijzer laat zweven boven de instelling van 'headphone mode' verschijnt er een korte uitleg.

Marius van Horssen
Developer

Berichten: 43

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 23 apr 2024 12:44

Re: Gebruikersvragen Sweelinq

Kijk! Dat is een duidelijk antwoord.

Bedankt Marius! ;)

Nu komt gelijk de vervolgvraag: Gaat Sweelinq nog een volledige handleiding uitbrengen?

Groet,

Ronald

Berichten: 6

Geregistreerd: 14 okt 2021 22:05

Bericht 25 apr 2024 20:51

Re: Gebruikersvragen Sweelinq

We zijn momenteel druk bezig met versie 2 van Sweelinq. Deze update komt binnen afzienbare tijd beschikbaar. In deze versie is op verschillende plaatsen informatie toegevoegd.

Daarnaast willen we iedereen die vragen heeft over Sweelinq aanmoedigen zijn/haar vragen te stellen via het contact formulier op de Sweelinq website. Op deze manier kunnen we advies op maat geven en krijgen we nuttige feedback op welke punten we de applicatie kunnen verbeteren.

Marius van Horssen
Developer

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com