Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Verkoop samplesets

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 02 apr 2013 17:34

Verkoop samplesets

http://tweakers.net/nieuws/82911/hof-do ... staan.html

Op deze site staat een uitspraak van het Europese Hof m.b.t. doorverkoop van licenties.
Nu wil ik graag Velesovo verkopen en heb Jiri gemaild.
Hij schrijft dat hij (tot op dit moment, want ik heb hem nog weer gemaild) geen toestemming geeft tot verkoop , maar dat hij onderkent dat anderen daar anders over denken en hij er geen zaak van zal maken als ik hem verkoop.
Voor mij is het echter een zaak naar eer en geweten te handelen en ik vraag me af of de uitspraak van het Hof verkoop zonder meer legaal maakt.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 02 apr 2013 17:56

Re: Verkoop samplesets

1. M.i. mag je een zaak iets doorverkopen mits die zaak rechtmatig in het verkeer is gebracht.

2. Verder, wat betreft licenties, zijn er m.i. overdraagbare en niet-overdraagbare licenties. Uit de betr. licentietekst zou dus moeten blijken of de licentie al dan niet overdraag is. Ik neem aan dat als dat niet uit de licentietekst blijkt, de licentie (zie punt 1) overdraagbaar is.

Ik ben echter geen jurist.
Cees van der Waal sr

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 02 apr 2013 18:14

Re: Verkoop samplesets

cbvdwaal schreef:1. M.i. mag je een zaak iets doorverkopen mits die zaak rechtmatig in het verkeer is gebracht.

2. Verder, wat betreft licenties, zijn er m.i. overdraagbare en niet-overdraagbare licenties. Uit de betr. licentietekst zou dus moeten blijken of de licentie al dan niet overdraag is. Ik neem aan dat als dat niet uit de licentietekst blijkt, de licentie (zie punt 1) overdraagbaar is.

Ik ben echter geen jurist.


Het lijkt me dat het Hof zich niet uitspreekt over overdraagbare licenties.Dat is geen probleem.
Het gaat om de z.g.n. niet overdraagbare licenties.
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 03 apr 2013 14:43

Re: Verkoop samplesets

Dan moet de tekst van de licentieovk uitsluitsel bieden inz. de overdraagbaarheid. En als daarin verwoord is dat de licentie niet overdraagbaar is, dan is mag die -zonder uitdrukkelijke toestemming van de licentiegever- niet worden overgedragen. Staat er in de tekst van de betr. licentieovk iets over evt. overdraagbaarheid van de licentie?
Cees van der Waal sr

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 03 apr 2013 14:55

Re: Verkoop samplesets

cbvdwaal schreef:Dan moet de tekst van de licentieovk uitsluitsel bieden inz. de overdraagbaarheid. En als daarin verwoord is dat de licentie niet overdraagbaar is, dan is mag die -zonder uitdrukkelijke toestemming van de licentiegever- niet worden overgedragen. Staat er in de tekst van de betr. licentieovk iets over evt. overdraagbaarheid van de licentie?


Ik zag na het openen van dit topic dat er al een hele discussie over is geweest.
Dus het is hier eigenlijk overbodig.
Maar (mijn engels is niet al te best) uit het antwoord van Jiri kan ik opmanken dat hij formeel nee zegt , maar tevens aangeeft dat hij er zich van bewust is dat er anders over wordt gedacht en dat hij er geen zaak van maakt.
Als je nog die licentievoorwaarden hanteert kan hij moeilijk ja zeggen, maar uit het geheel van zijn antwoord geeft hij ruimte.
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 03 apr 2013 15:34

Re: Verkoop samplesets

cbvdwaal schreef:Dan moet de tekst van de licentieovk uitsluitsel bieden inz. de overdraagbaarheid. En als daarin verwoord is dat de licentie niet overdraagbaar is, dan is mag die -zonder uitdrukkelijke toestemming van de licentiegever- niet worden overgedragen. Staat er in de tekst van de betr. licentieovk iets over evt. overdraagbaarheid van de licentie?

Hier gaat het nu juist om: dergelijke bepalingen in licenties zijn onwettig en dus ongeldig, aldus de uitspraak van het hof. Licenties mogen altijd overgedragen worden, ook als de licentie dat verbiedt en de licentiegever geen toestemming wil geven. Zolang het maar gaat om een licentie voor onbepaalde tijd, waar je voor betaald hebt. Dan ben jijzelf namelijk de eigenaar van (jouw exemplaar van) de software (ook als de licentie zegt van niet) en mag je er mee doen wat je wilt, behalve kopiëren en verspreiden natuurlijk (want dat is tegen het auteursrecht).

Inderdaad zijn hierover op het forum al meerdere discussies geweest.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 apr 2013 16:01

Re: Verkoop samplesets

Zou ook wel een beetje vreemd zijn dat je iets, waar je rechtmatig eigenaar van bent, niet zou kunnen doorverkopen aan een ander. Stel dat je een sampleset koopt voor 800 euro waar je achteraf niet zo geheel gelukkig bent als je had gehoopt en er komt iemand die zegt dat hij hem wel voor b.v. 600 euro wil overnemen. Is het toch raar dat je dan toestemming moet vragen voor deze (gewoon wettige en legale transactie) en als er dan geen toestemming voor word gegeven jij met een product zit waar je niet gelukkig mee bent en de ander het volle pond moet betalen.
Wie handelen er dan naar eer en geweten? Jij & de koper of de softwareleverancier?
Geen dag zonder Bach!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 03 apr 2013 16:15

Re: Verkoop samplesets

Ik heb van een medeforumlid de sampleset Freiberg overgenomen. Ik heb daarbij een koopovereenkomst/koopcontract opgesteld in 2-voud die door zowel koper als verkoper is ondertekend en waarin verkoper verklaart aan koper te overhandigen de originele DVD set en dat de koper hiervoor een overeengekomen bedrag overhandigt. Het lijkt mij dat ik hiermee voldoende mijn best heb gedaan om te goeder trouw op een legale en aantoonbare manier een stukje software te verkrijgen tegen een aantrekkelijke prijs.
Overigens is mij ook Velesovo aangeboden op USB stick (niet door de verkoper van Freiberg, maar iemand anders). Deze heb ik geweigerd, enerzijds omdat ik alleen originele software wil -en dat is het waarschijnlijk niet als het op USB stick geleverd wordt- en anderzijds omdat ik geen € 160,- wil betalen voor waarschijnlijk een illegale kopie.

Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 apr 2013 16:23

Re: Verkoop samplesets

Jan schreef:Overigens is mij ook Velesovo aangeboden op USB stick (niet door de verkoper van Freiberg, maar iemand anders). Deze heb ik geweigerd, enerzijds omdat ik alleen originele software wil -en dat is het waarschijnlijk niet als het op USB stick geleverd wordt- en anderzijds omdat ik geen € 160,- wil betalen voor waarschijnlijk een illegale kopie.


Pff als dat vermoeden klopt dan is het een schandalige manier om geld te verdienen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 apr 2013 16:29

Re: Verkoop samplesets

Iemand heeft het front van Velesovo op www geplaatst en daar is het voor ieder vrij te downloaden...
Jammer.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 apr 2013 16:30

Re: Verkoop samplesets

josq schreef:
Jan schreef:Overigens is mij ook Velesovo aangeboden op USB stick (niet door de verkoper van Freiberg, maar iemand anders). Deze heb ik geweigerd, enerzijds omdat ik alleen originele software wil -en dat is het waarschijnlijk niet als het op USB stick geleverd wordt- en anderzijds omdat ik geen € 160,- wil betalen voor waarschijnlijk een illegale kopie.


Pff als dat vermoeden klopt dan is het een schandalige manier om geld te verdienen.


Haha, ja zeker! maar het niet toestaan om op een nette manier samplesets door te verkopen ook vind ik!!
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 apr 2013 16:35

Re: Verkoop samplesets

Kees Hoekman schreef:Iemand heeft het front van Velesovo op www geplaatst en daar is het voor ieder vrij te downloaden...
Jammer.


Als je goed gaat zoeken op internet is er wel e.e.a. te vinden via torrent sites, is maar voor een beperkte doelgroep dus er zal wel niet zo veel van te vinden zijn als van b.v. computergames (staan vaak al eerder gehacked op het web dan dat ze hier in NL in de winkel liggen) maar 1 zoekopdracht leverde toch al 3 orgels op ;) .
Je moet wel een goede virusscanner hebben!!
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 03 apr 2013 17:08

Re: Verkoop samplesets

Jan schreef:Ik heb van een medeforumlid de sampleset Freiberg overgenomen. Ik heb daarbij een koopovereenkomst/koopcontract opgesteld in 2-voud die door zowel koper als verkoper is ondertekend en waarin verkoper verklaart aan koper te overhandigen de originele DVD set en dat de koper hiervoor een overeengekomen bedrag overhandigt. Het lijkt mij dat ik hiermee voldoende mijn best heb gedaan om te goeder trouw op een legale en aantoonbare manier een stukje software te verkrijgen tegen een aantrekkelijke prijs.

Heel netjes!

Jan schreef:Overigens is mij ook Velesovo aangeboden op USB stick (niet door de verkoper van Freiberg, maar iemand anders). Deze heb ik geweigerd, enerzijds omdat ik alleen originele software wil -en dat is het waarschijnlijk niet als het op USB stick geleverd wordt- en anderzijds omdat ik geen € 160,- wil betalen voor waarschijnlijk een illegale kopie.

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Als je een set alleen als download hebt, heb je nu eenmaal geen originele dvd's.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 apr 2013 17:10

Re: Verkoop samplesets

Andre_Kaptein schreef:
josq schreef:
Jan schreef:Overigens is mij ook Velesovo aangeboden op USB stick (niet door de verkoper van Freiberg, maar iemand anders). Deze heb ik geweigerd, enerzijds omdat ik alleen originele software wil -en dat is het waarschijnlijk niet als het op USB stick geleverd wordt- en anderzijds omdat ik geen € 160,- wil betalen voor waarschijnlijk een illegale kopie.


Pff als dat vermoeden klopt dan is het een schandalige manier om geld te verdienen.


Haha, ja zeker! maar het niet toestaan om op een nette manier samplesets door te verkopen ook vind ik!!


Ik zie niet in waarom dat laatste schandalig zou zijn? Leuk is het niet, maar om het te vergelijken met diefstal??
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 apr 2013 20:33

Re: Verkoop samplesets

Wordt eigenlijk alweer veel teveel over gemopperd. Er blijven nu eenmaal altijd mensen die het minder nauw nemen met de moraal, zeker als het "slijk der aarde" ermee gemoeid is.....

Maar toen ik dat las over die USB-stick, begreep ik toch weer beter, waarom sommige samplesetmakers hun sets versleutelen en aan de dongle hangen.

Want je kunt van zo,n prachtset als Caen bv, gewoon kopietjes gaan verkopen, terwijl je zelf het origineel houdt.....
Dat slaat toch alles??
Trouwens, ondanks alle versleutelingen, is het voor een techneut een koud kunstje om de geproduceerde WAVE-files op te slaan en er zelf een sampleset mee te maken.......

DUS: Tammo: even geheel afgezien van wat samplesetproducers allemaal roepen, gaat het toch vooral om jouw eigen integriteit in deze, en ik weet dat dit bij jou dik in orde is, dus kan je met een gerust geweten tot verkoop overgaan.

HG

Geert

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 03 apr 2013 22:15

Re: Verkoop samplesets

Thanks Geert
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com