Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Monumentendag momenten (2012)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 08 sep 2012 17:14

Monumentendag momenten (2012)

Vanmorgen samen met kleinzoon Marc in de St. Jan kerk te Gouda geweest.
Een geweldige belevenis, als de organist vraagt of je kan spelen, en dat óók daadwerkelijk mag op zo’n imposant orgel !

HGroet, Gerrit uit Gouda
Een buitenkansje voor Marc in de St Jan te Gouda op Monumentendag 20212.JPG
Dat was leuk.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 sep 2012 19:35

Re: Monumentendag momenten (2012)

Hoi Gerrit,

dit moet een Opa toch goed doen , een schitterend orgel, en wat nog belangrijkers is een schitterende kleinzoon

leuk zo'n foto.

zou dit orgel niet voor een sample beurt in aan merking kunnen komen? is dit orgel een Bavo lite?
of doe ik dan het orgel onrecht?

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 sep 2012 20:54

Re: Monumentendag momenten (2012)

Soms gebeurt er zonder het gepland te hebben iets leuks. Ik was niet van plan om monumenten te bezoeken maar mijn zoon moest voetballen in Wateringen bij KMD en ik moest hem rijden. Omdat we een uur van te voren moesten verzamelen en mijn zoon alleen de 2e helft zou spelen dacht ik laat ik Wateringen maar eens inlopen. Nu was het vandaag monumenten dag zag ik op een spandoek dus ik dacht laat ik dan maar in Wateringen eens wat gaan bekijken. Op weg naar het centrum eerst de oude molen bezocht en daarna doorgelopen naar het centrum en de Hervormde kerk binnen gelopen. Tot mijn vreugde werd het orgel bespeeld door Jan van Westenbrugge niet een van de minste organisten en tot mijn verbazing hoorde ik dat het een Batz-Witte orgel was (nooit geweten). Ben nog even boven geweest bij de speeltafel. Het orgel was nog niet zolang geleden gerestaureerd en klonk echt bijzonder fraai. Zo zie je maar weer waar een voetbal middagje toe kan leiden.

groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 sep 2012 21:37

Re: Monumentendag momenten (2012)

Ik heb er een "dagje Bovenkerk" van gemaakt.
Het was een dagvullend programma....zeer gevarieerd met orgel...instrumenten en zang.
Van Bach tot Manneke.
Ik heb ook even "droog achter de imposante speeltafel plaats mogen nemen".
Maar dan de vergelijking tussen "de echte Hinsz" en mijn " HauptwerkHinsz"....
Ik vond de echte heel omfloerst...in de verte...klinken vanaf diverse posities in de kerk...en het orgelgeluid uit mijn speakers direkter....duidelijker...en voor mij mooier.

Voor mij...lang en fors gebouwd...zou het toch heel lastig worden op deze speeltafel te spelen...knieen "op het eerste klavier"....orgelzetel "op de achterste stand"...lichaam in een krampachtige pose ver voorover gebogen....voorwaar geen ontspannen, koninklijke houding!
Volgens insiders zijn de klankverhoudingen ook zeer slecht...een boven de kop tetterende Dulciaan...terwijl die in de kerk zeer zacht en liefelijk klinkt.

't Waren zomaar wat eerste indrukken...nee...geef mij als het om speelplezier gaat maar mijn modern Mixtuurspeeltafel!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 sep 2012 21:46

Re: Monumentendag momenten (2012)

O ja...des te meer bewondering heb ik dan ook voor hen...die dit "onmogelijk weerbarstige muziekmonster" dan ook weten te bedwingen...waaronder die dag ons forumlid Karel van Ingen.
Geweldig (spel)!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 sep 2012 09:50

Re: Monumentendag momenten (2012)

Ha die Ron,

mooi dus en een bevestiging van een voor jou goede keuze, wat wil je nog meer?!
WHZ was toch ook niet zo'n klein mannetje meen ik en Ab ook niet, pfff...
Maar een kick geeft het spelen toch wel denk ik.
Persoonlijk hoor ik ook liever het Koororgel, vlgs mij is de zitpositie ook wel beter.

Maar, is deze dag ook nog terug te beluisteren via kerkomroep, audioserver o.i.d.??
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 sep 2012 10:04

Re: Monumentendag momenten (2012)

Ha Kees,
in deze geldt zeker....VEEL oefening baart kunst! Ik heb diverse leerlingen van Ab gesproken,
die te kennen gaven inderdaad liever achter het Reil-orgel te kruipen. Kan ik me echt iets bij voorstellen. Qua speelhouding en klank (voor jezelf als bespeler uiteraard).
En het is ook een heel mooi orgel.

Ik zal eens neuzen of er iets van die dag te beluisteren valt.
Wel ben ik zelf met m'n opnames bezig om twee video's (elk ong. 1 kwartier) te maken.
Maar dit zijn "slechts" impressies. 1 uur opnames teruggebracht tot 25 a 30 minuten.
Wel komt daar het hele 1e deel van "Felix's Sonate in B" op, gespeeld door Karel. Was leuk om te volgen op een groot scherm in de kerk.
Als "Kampen"het goed vindt zet ik die dan nog wel op You Tube...maar duurt even...is veel werk.

Gr Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 sep 2012 10:43

Re: Monumentendag momenten (2012)

Ah maar vlgs mij zijn die niet zo moeilijk, als ik zo es zie wat er aan moois en minder moois op YT te vinden is.
Zou wel leuk zijn.
Ik kon helaas nergens heen, Jolanda moest werken.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 10 sep 2012 12:29

Re: Monumentendag momenten (2012)

Hoi Ron,

Dank je wel voor de complimenten. Ik heb ook zeker genoten van de dag. Jammer dat ik er maar tot 1 uur kon zijn. Ben zeker benieuwd naar je opname. Voor mezelf ging het eerste gedeelte van het eerste deel iets te gespannen, daarna kwam de ontspanning. Het is voor mij inderdaad altijd weer wennen aan het orgel. Ik heb 1x per maand les waarbij ik lang niet altijd op het hoofdorgel speel. En iedere keer voelt het weer als een vrachtwagen besturen terwijl ik alleen een autorijbewijs heb.

En inderdaad: Je stoot je knieen tegen het onderklavier. De pedalen zitten iets verder uit elkaar dan "gewone" orgels. De toetsen en pedalen zijn zwaar om in te drukken. Qua klank zit je ook zeer ongunstig. Het borstwerk (met name de dulciaan) knettert in je gezicht, het bovenwerk hoor je bijna niet. De pedalen hoor je ook behoorlijk fors.......
maar.....

Het is zooo heerlijk om er op te spelen..... (tsjonge, het lijkt wel alsof ik over kinderen praat :lol: )

Zelf speel ik echte barok stukken liever op het koororgel en ook als ik mijn les "nog maar net beheers".
het koororgel heeft een prachtige karakterestieke klank. (Kan deze ook gesampled worden :?: :?: :?: )

Ik ben blij dat je het naar je zin hebt gehad!

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 sep 2012 12:57

Re: Monumentendag momenten (2012)

Kijk Karel, wanneer je nu maar even enthousiast over het orgel tegen je kids spreekt, dan ben je een goed opvoeder en ambassadeur!
Zo hoort het m.i. ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 10 sep 2012 13:22

Re: Monumentendag momenten (2012)

Tja Kees,
Mijn oudste is viool gaan spelen en mijn middelste heeft vanmiddag zijn 2e gitaarles. De jongste is nog geen 3 dus wat hij gaat doen, dat weet ik niet. Maar die mag even niet meer op mijn orgel spelen. Toen ik laatst even niet keek zat hij met zijn billen op de klavieren en met zijn voeten op de orgelbank.

Ik denk dat ik iets fout doe in de opvoeding...
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 sep 2012 13:43

Re: Monumentendag momenten (2012)

Er zit i.i.g. muziek in! Je weet nooit hoe ze nog ontwikkelen. Laat ze omslaan, registreren, zelf proberen. Enfin, dwingen is niet goed, stimuleren wel, wat ze dan ook voor instrument bespelen. Eén ding is zeker, een orgel doorstaat eeuwen, maar gitaar ook.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 10 sep 2012 13:47

Re: Monumentendag momenten (2012)

Jan Wim schreef:
dit moet een Opa toch goed doen . . .

Ja zeker ! en een goede investering. Trouwens, de organisten die de mini-concerten deden, hadden ook schik in hem.
Hij heeft nu een half jaar les op HW Anloo, wie weet . . .

zou dit orgel niet voor een sample beurt in aan merking kunnen komen?

Geen idee, het zou wel mogen denk ik. Geluid en aanzien van het Moreau orgel is weer heel mooi, na de restauratie.
Dispositie: http://www.christiaaningelse.nl/orgels/68

En wat hier boven over Kampen te lezen is, leuk, Gouda speelt wat gemakkelijker, een fluitje van een cent lijkt het . . .

HGroet, Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 sep 2012 14:43

Re: Monumentendag momenten (2012)

Karel van Ingen schreef:Tja Kees,
Mijn oudste is viool gaan spelen en mijn middelste heeft vanmiddag zijn 2e gitaarles. De jongste is nog geen 3 dus wat hij gaat doen, dat weet ik niet. Maar die mag even niet meer op mijn orgel spelen. Toen ik laatst even niet keek zat hij met zijn billen op de klavieren en met zijn voeten op de orgelbank.

Ik denk dat ik iets fout doe in de opvoeding...



hahaha, mijn dochter heeft toen een jaar of 3/4 was wel eens over het pedaal lopen wandelen met alles open.
Was gelukkig nog ver voor de dienst, ik moest even naar het toilet en zij zat zo lief te kleuren, dus ik dacht dat kan wel even. Sta ik in het toilet en hoorde een partij gebulder....ikke snel naar boven, haar enige commentaar was...Hard he! :D ze had zelf alle knopjes maar aangezet.

Ze gaat a.s. woensdag voor haar 1e gitaarles, ze is inmiddels bijna 10.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 sep 2012 15:19

Re: Monumentendag momenten (2012)

Dat is toch humor André!

Over pedaal lopen gesproken...

Ooit, in de Utrechtse Dom, koninklijk bezoek tijdens een dienst, weet niet meer precies wie en waarom.
Stoffel van Viegen was toen organist. Hij had voor het slotstuk het orgel gereedstaan. Veel open, pedaal ook en gekoppeld.
Hij stond/zat over de balustrade te kijken, wanneer hij zijn slotspel mocht beginnen.
Krijgt de, op het orgel aanwezige, journalist, de idee om naar de andere kant te lopen, OVER het pedaal.
De herrie laat zich raden...
Stoffel bezag de "arme man", duwde hem weg en gaf een exellente improvisatie voor de vuist weg, om het débacle op te lossen...

Dat dit soort dingen nu altijd gebeuren, wanneer ik er niet bij ben hè... :lol:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 sep 2012 16:22

Re: Monumentendag momenten (2012)

He Karel....met de billen op de klavieren....dat moet je koesteren man....talent voor moderne orgelmuziek!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 sep 2012 16:30

Re: Monumentendag momenten (2012)

RonD schreef:Maar dan de vergelijking tussen "de echte Hinsz" en mijn " HauptwerkHinsz"....
Ik vond de echte heel omfloerst...in de verte...klinken vanaf diverse posities in de kerk...en het orgelgeluid uit mijn speakers direkter....duidelijker...en voor mij mooier.




Hoi Ron,

Leuk dat je de echte Hinsz ook gehoord hebt, het gebeurd niet vaak dat het origineel minder voordoet dan de sample :)

zo zie je maar weer wat smaak toe voegt aan beleving.

ik kon de echte Hinsz alleen maar van live, en vond de sampleset wat minder( ik denk dat Milan duidelijk gerommeld heeft met achteraf de 6sec galm, want zoals je al aangeeft het echte orgel klinkt wolliger)

en jij kon de hinsz niet live, alleen van de sampleset, en vond het origineel wat minder.

en inderdaad ik ben vaak bij WH Zwart boven geweest, en dan is er weinig balans, maar beneden in de kerk is het toch wel genieten.

leuk dat je even heb kunnen spelen, we kijken uit naar je film montage t.z.t

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 sep 2012 16:31

Re: Monumentendag momenten (2012)

RonD schreef:He Karel....met de billen op de klavieren....dat moet je koesteren man....talent voor moderne orgelmuziek!


Muziek met een luchtje eraan :lol: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 sep 2012 17:27

Re: Monumentendag momenten (2012)

Jan Wim...het zal wellicht ook komen omd het orgel is opgenomen " op hoogte in de kerk en iets dichterbij als de lokatie bij de preekstoel. Daar was het echt "ver in de ruimte".

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 sep 2012 17:36

Re: Monumentendag momenten (2012)

dat denk ik ook, Bret heeft terecht het orgel dichterbij opgenomen, maar de Hinsz staat erg ingesloten, en om aan die beruchte 6sec galm te komen, ?

dat kan niet met de opname stand van de sampleset, het kan niet ande3rs dat Bret tijdens het maken van de sampleset de nagalm toch heeft aangepast/toegevoegd.



gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 10 sep 2012 20:12

Re: Monumentendag momenten (2012)

Ik heb een sterk vermoeden dat de opnames voor de sample set gemaakt zijn met meerdere paren van microfoons, zowel dichtbij als op grotere afstand van het orgel. Dit doen ze bij cd opnames ook, dan kun je achteraf in de studio nog de gewenste verhouding van direct/indirect geluid mixen.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 10 sep 2012 22:42

Re: Monumentendag momenten (2012)

He Karel....met de billen op de klavieren....dat moet je koesteren man....talent voor moderne orgelmuziek!


Ja en als hij hij dat op 20 jarige leeftijd nog een keer doet na het behalen van het conservatorium enz. zegt iedereen: "pffff dat kan een kind van 2 jaar ook nog."

En dat blijkt dus in dit geval ook zo te zijn. Misschien heeft hij zijn muzikale piek iets te vroeg....
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 sep 2012 22:39

Re: Monumentendag momenten (2012)

Impressie van "Muziek in de Bovenkerk" in 3 delen:

Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=eGoHRzx6pHg&feature=plcp

Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=wzHvn9BGqQw&feature=plcp

Deel 3: http://www.youtube.com/watch?v=kbz9VDU60pE&feature=plcp

"Onze Karel" ;) speelt aan het slot van deel 1 het eerste gedeelte uit de Sonate in B van Felix Mendelssohn-Bartholdy....en goed!

Ik weet het...smaken verschillen...maar de liefhebber moet vooral luisteren naar het slot van deel 3,
waar Ab Weegenaar en Sander van der Houten spelen (4-handig): "Valse des Fleurs" uit de Notenkrakerssuite van Tschaikowski.
Geweldig knap en mooi! (Vind ik hoor! 8-) ;) )
Zo mooi, dat ik vergat de camera uit te zetten en dus bij deze de hele uitvoering.
Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 sep 2012 22:55

Re: Monumentendag momenten (2012)

En hij...Karel...zat gewoon met z'n achterste op de bank en niet op de klavieren.....en zo rustig...stil....zonder te trillen....zelfs "met Bazuin en Trompet 16 voet".....geweldig knap hoor.
Je ziet wel organisten die een komplete Strauss-wals op de orgelbank uitvoeren, zonder deze te spelen....als u begrijpt wat ik bedoel! ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 sep 2012 23:34

Re: Monumentendag momenten (2012)

Mooi gedaan Ron,

vond jammer dat ik er niet live aanwezig bij kon zijn.

maar op deze manier toch een beeld van het verloop van de dag

nogmaals mooi gedaan, en bedankt voor het delen van de video's

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com