Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuw orgel GerGem Ede

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 03 jun 2013 21:59

Nieuw orgel GerGem Ede

Voor diegenen die het leuk / interessant vinden:

Zaterdag 29 juni wordt om 14.00 uur het 'nieuwe' orgel van de Gereformeerde Gemeente in Ede in gebruik genomen. Het betreft een orgel (origineel van Pels) wat afkomstig is uit de Heilige Pauluskerk in Den Haag en door Adema aangepast en opnieuw opgebouwd wordt. Het orgel krijgt 37 stemmen verdeeld over 2 manualen en pedaal.

Meer info op http://www.adema-kerkorgelbouw.nl/proje ... 2/ede.html
Voor een aantal foto's van de opbouw: http://www.gergemede.nl/fotos/kerkbouw-16-05-2013

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 03 jun 2013 23:30

Re: Nieuw orgel GerGem Ede

Met setzer! Hele mooie dispositie met diverse goede oplossingen door slim gebruik te maken van units. Ongelooflijk veel mogelijkheden, ook mede dankzij de sub en superkoppels. Hopelijk wordt het orgel goed benut.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 jun 2013 00:17

Re: Nieuw orgel GerGem Ede

Hier heb ik nou weer nix over gelezen in de Orgelvriend....nouja, OF ik heb er overheen gekeken, OF zij kunnen ook niet alles tackelen wat er toch nog steeds gebeurt in orgelland.

Hartelijk dank, en ik zet het even op de kalender!

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 13 jun 2013 16:57

Re: Nieuw orgel GerGem Ede

Op allerlei orgelsites kan ik er ook niets van vinden, behalve op de site van Adema en de site van de kerk zelf... vreemd! 't Is toch geen al te kleine jongen...

Als ik onze organisten een beetje ken dan denk ik dat het orgel zeker wel goed benut gaat worden ;) .
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 25 jun 2013 11:13

Re: Nieuw orgel GerGem Ede

Extra (interessante) info omtrent dit orgel:
http://www.orgelnieuws.nl/wcms/modules/ ... oryid=5434

Als je het orgel kende vanuit Den Haag dan denk ik zo dat je hem niet meer terug kent qua klank...

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 25 jun 2013 13:10

Re: Nieuw orgel GerGem Ede

djvmeeuwen schreef:Als je het orgel kende vanuit Den Haag dan denk ik zo dat je hem niet meer terug kent qua klank...

Dat weet ik wel zeker! Heb het orgel (in aanbouw) inmiddels verschillende keren gehoord en bespeeld maar ik ben persoonlijk erg onder de indruk van wat er nu staat. Met de nieuwe Bombarde 16' lijkt de bestaande Bazuin 16' een Fagot te zijn geworden.

Een opname van het orgel in de oude situatie (Pauluskerk in Den Haag):
http://www.youtube.com/watch?v=glllTymP8Pg
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 jun 2013 15:04

Re: Nieuw orgel GerGem Ede

Zeer bedankt voor dit mooie nieuws. Ik ga er zeker heen.

Niet alleen een boeiend instrument, maar ook bemoedigend, dat de zo welbekende Nl hokjesgeest meer en meer tot het verleden gaat behoren, zodat we een ( RK) frans georienteerd instrument zomaar opeens in een geheel andere omgeving mogen beleven!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 02 jul 2013 08:04

Re: Nieuw orgel GerGem Ede

Geert schreef:Zeer bedankt voor dit mooie nieuws. Ik ga er zeker heen.


Hoi Geert,
Was je zaterdag nog in Ede geweest? Geen idee wie je bent, dus kon dat niet zien :lol:

't Is wel echt een 'Frans-romantisch' instrument geworden. Vind het erg interessant om zo'n type orgel eens in deze context te horen. Tongwerken behoorlijk aanwezig, en de overblazende fluiten zijn zeer fraai als solostem!

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com