Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midifiles en standaard opnames PCorgan

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 jul 2013 22:28

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

:lol: :lol: :lol:

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 jul 2013 12:31

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

Evert-Jan schreef:Roland,

je spreekt misschien voor Voxus. Oké, maar dan de volgende opmerkingen:
- de fotorealistische panelen van Tholen niet goed af te lezen zijn, ook in Full HD (het is niet schermvullend is dus niet Full HD volgens de specificaties maar een uitsnede). En ik weet ook niet direct bijv. welke octaaf of fluit op dat paneel op welk klavier zit.
- de andere visualisatie van de registers is beter omdat daar rugwerk/bovenwerk/hoofdwerk en pedaal bij staat en de tekst is duidelijke leesbaar


Probleem opgelost. Eerst genoemde paneel is enkel om weer te geven hoe het orgel in werkelijkheid is ingedeeld. Overigens wil ik wel benadrukken dat ik niet voor Voxus spreek.

Evert-Jan schreef:- de registerpanelen blijven maar een aantal sec. in beeld en dan worden er soms 10-20 registerwisselingen gedaan (kijk naar je laatste upload van Grison). Laat na het zien een willekeurige organist de registratie eens opschrijven om te kijken wat hij onthouden heeft ....... :lol: :lol:


:idea: Pauze?

Evert-Jan schreef:- de youtube geluidskwaliteit blijft achter bij de 320 KB MP3, over WAV files maar niet te spreken. Tholen is bijv. 44100Hz 192 kb/s.


Ik heb de films van de hoogst mogelijke kwaliteit audio voorzien (320k AAC) zou eigenlijk beter moeten zijn dan 320k Mp3. Let op: het is daarvoor wel noodzakelijk dat je de film in de allerhoogste resolutie afspeelt!

Evert-Jan schreef:- bij het beluisteren van de MP3 van CC hall moet je dus eerst de YT film bekijken, registraties noteren dan de MP3 beluisteren ........


:roll: Dat lijkt mij een tamelijk omslachtig en enigszins onnozel voorstel.

Evert-Jan schreef:Kortom: goed geprobeerd maar zeker niet duidelijk/optimaal. Doe je voordeel met deze opmerkingen bij je volgende demo.


Ik zal de registraties wat langer in beeld houden voortaan ;)

Evert-Jan schreef:Van orgelart heb ik nimmer Youtube video demo's gezien (ik denk vanwege de geluidskwaliteit dat die er daarom niet komen), laat staan registerpanelen waarop de registratie te zien is.
De diverse demo's op de sonusparadisi site hebben registratie-aanduidingen; zie bijv. http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/top-selection/utrecht-dom-batz-organ-model.html#!/cat_tabs_demos_tabbed. De demo's op CC-hal weer niet.
Van MDA kan ik mij ook geen registeraanduidingen herinneren; kijk bijv. eens bij zijn laatste set: http://www.milandigitalaudio.com/instruments/symphonic/1902-st.-eucaire-metz-cavaill-coll/?back=Instruments.

Kortom: Gerts demo's hebben zeker een toegevoegde waarde om een van de kwaliteiten van een sampleset/orgel aan te tonen vanwege die registerdocumentatie.
Een ander die goed documenteert is James Pressler (JOCR op CC hall)


Persoonlijke kwestie (alweer). Natuurlijk, zolang er mensen zijn die baat hebben bij deze opnames omdat ze anders geen keuze kunnen maken tussen de verschillende samplesets hebben deze opnames een toegevoegde waarde. Voor mij persoonlijk is er geen enkele opname bij die mij overtuigt. Gert luistert naar eigen zeggen bijna nooit naar orgelmuziek, dat schrijft hij in het stukje waarmee hij ons probeert te overtuigen dat je toch vooral niet naar zijn opnames moet luisteren, sterker nog, hij besluit deze tekst met de conclusie dat het orgel een van de mooiste instrumenten is om te bespelen maar dat je beter naar iets anders kunt luisteren... tja, ik weet het niet hoor, ik vind dat geen instelling van iemand die mij wil laten horen welke sets de moeite waard zijn om te kopen.
Laatst bijgewerkt door Roland op 03 jul 2013 12:43, in totaal 4 keer bewerkt.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jul 2013 12:41

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

Roland

ik zal inhoudelijk niet meer reageren op jouw punten
Het wordt een welles/nietes

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 jul 2013 16:45

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

Evert-Jan schreef:Roland

ik zal inhoudelijk niet meer reageren op jouw punten
Het wordt een welles/nietes


Mij best hoor. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 jul 2013 22:28

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

Ok, ik schijn altijd controversiele items aan te roeren.....Laat ik het dan ook maar afsluiten hierbij.

Ik had dezelfde opgetrokken wenkbrauwen zeg maar, als Roland, toen ik die bekentenissen van Gert las over zijn muzikale voorkeuren. Maar ik had het NOOIT zo hier neer durven schrijven...Ik merk ook, dat het op dit forum snel emotioneel wordt.....komt natuurlijk vanwege die liefde voor het orgel die wij delen!

Vanavond Ben van Oosten in Ede gehoord; daar zaten welgeteld plm 80 mensen in de kerk, waarvan de meesten grijze koppen. Nog even, en het fenomeen orgelrecitals kan ook worden bijgezet...

Veel plezier allemaal maar weer, met het ( virtuele) orgelgebeuren.

HG

Geert

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 03 jul 2013 22:45

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

Geert,

Goh was jij daar ook? Heb jij niet iemand met een bijna kale kop zien rondlopen? Ik was daar ook. Jammer dat we elkaar niet even hebben gesproken. Ik val helaas dus niet onder die grijzen...

Was trouwens een goed concert. Alleen het laatste werk had van mij niet gehoeven (maar dat is mijn persoonlijke smaak).

Mvg,
Paul.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 jul 2013 07:33

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

Ik had dezelfde opgetrokken wenkbrauwen zeg maar, als Roland, toen ik die bekentenissen van Gert las over zijn muzikale voorkeuren. Maar ik had het NOOIT zo hier neer durven schrijven
ha, ha, maar nu doe je het toch ;)
Helemaal niet erg, het was juist bedoeld om te prikkelen. (ik neem aan dat je http://www.pcorgan.com/LetOp.html bedoeld).

Ik heb trouwens een poosje geleden alle Bach werken van Ton Koopman beluisterd. Goed he? ;)
Maar na 1 keer ging ik toch weer terug naar de Bach cantates, ook uitgevoerd door Koopman, die heb ik wel drie keer geluisterd.
15 jaar geleden heb ik ook alle orgelwerken van Bach geluisterd van Hans Fagius (Kruidvat serie), destijds vond ik er niet veel aan, nu spreekt het me wel iets meer aan, hoewel ik nog steeds liever luister naar vocale (i.c.m. orkest)-religieuze-muziek.

Om misverstanden te voorkomen: Ik maak mijn opnames omdat ik er zelf plezier aan beleef en ook merk dat er veel mensen naar luisteren. Ook krijg ik veel mailtjes van mensen die ze wel waarderen. Maar natuurlijk, ik kan me goed voorstellen (en o.a. daarom dat verhaaltje op http://www.pcorgan.com/LetOp.html ) dat mensen met 'orgelkennis' zich ergeren aan het 'amateurgehalte'. Gelukkig voor mij is dat er meer mensen zijn 'zonder orgelkennis' dan 'met orgelkennis'.

Geert, Roland,
Geen enkel probleem dat je kritisch bent over mijn opnames. Ik kies er zelf voor om opnames te publiceren, dan is het ook normaal (zelfs leuk) dat je daar publiek reacties op krijgt.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 04 jul 2013 08:41

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

Ik moet zeggen dat ik zelf erg blij ben met de opnames van Gert en Dick. Helemaal los van de discussie of iemand goed kan spelen of niet, geven Gert en Dick een behoorlijk goed totaal klankbeeld van een orgel.
Sowieso (al speelt er een professional en ben ik een amateur) speel/registreer ik een stuk anders dan degene die het inspeelt op een sampleset, maar je kunt door deze voorbeelden wel meteen horen hoe goed/ruimtelijk een orgel is opgenomen en of het orgel jouw "smaak" is.

Wat mij betreft: Ga door met jullie goede werk!

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 jul 2013 09:56

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

nou nou Karel.....

Als jij je zelf ook nog een amateur noemt,, dan weet ik niet wat ik met mijn geklungel, mezelf voor een status moet gaan aanmeten :oops: :oops:

ik vind jouw orgelspel toch wel professioneel hoor


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 04 jul 2013 15:04

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

Ik vind de opnames van Gert en andere amateurstukken persoonlijk erg handig om samplesets met elkaar te vergelijken, ook al loopt die vergelijking soms wat mank doordat een bepaald stuk op een orgel gespeeld wordt waar het absoluut niet past. Wil ik even horen hoe alles uit de orgelkast gehaald wordt beluister ik opnames van Sonus, MDA, OAM of Voxus. Het werk van Gert, amateurs op CB en de samplesetleveranciers vult elkaar daarmee mooi aan en laat een sampleset in de volle breedte zien, van het niveau van een organist in een klein dorpskerkje tot het niveau van een afgestudeerd conservatoriumorganist.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 jul 2013 16:19

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

Gert schreef:
Geen enkel probleem dat je kritisch bent over mijn opnames. Ik kies er zelf voor om opnames te publiceren, dan is het ook normaal (zelfs leuk) dat je daar publiek reacties op krijgt.


Nou als er dan toch publiekelijk geknald mag worden ;)

Misschien praat ik voor mezelf, maar Gert ik bewonder je inzet en energie enorm die je in de site steekt
ga vooral zo door, en als ik het niveau van jouw had, dan was mijn muziek bibliotheek misschien wat breder dan dat hij nu is.

en wat is nu uiteindelijk belangrijk, het gaat toch om de beleving die je ervaart als je zelf musiceert
amateur of prof, beide houden van muziek, ieder op hun eigen manier en niveau
amateur of prof, beide vinden hauptwerk een top product.

dus Gert op naar jouw volgende opname's


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 jul 2013 17:06

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

Het is allemaal behoorlijk off-topic geworden zo langzamerhand... vandaar dat ik het wilde afsluiten!

Dus toch nog maar even een off-topic reply.....

Paul: ja, wel mee eens hoor, te Ede. Ik had nog even de bladmuziek van Mendelssohn 4 mee genomen; daar speel ik dat Andante Religioso vaak van.

En ja, als je dan ziet hoe komplex de rest van dat stuk is, dan is het maar een kleine stap naar de opmerking van Karel, en idd de konklusie dat ZIJN spel toch wel aardig professioneel is, want hij speelt dat natuurlijk zo weg..

In elk geval hebben we nu vastgesteld, dat een ieder toch wat van zijn gading vindt bij de stukjes van Gert.........

Allemaal reuze bedankt voor je reakties.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 05 jul 2013 07:47

Re: Midifiles en standaard opnames PCorgan

Hallo,
bedankt voor jullie complimenten (als je er niks mee verdient en je hebt geen enkel diploma, dan ben je gewoon maar een amateur), maar wat ik vooral wilde aangeven is dat de meeste mensen vaak maar een gedeelte van een orgel laten horen, terwijl Gert en Dick het orgel mooi in de volle breedte laten klinken.

Dan terugkomend op je oorspronkelijke topic ;) :
Ik vind het inderdaad het mooiste als een stuk wordt opgenomen op het oorspronkelijk ingespeelde orgel.
Wat ik wel doe is een midi file maken van een stuk en op het oorspronkelijke orgel kan ik dan wat met de registratie experimenteren.
Daarna neem ik dan het stuk nog een keer op met de "meest mooie" registratie.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com