Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

"specified loop range" etc.

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 30 jun 2013 22:46

"specified loop range" etc.

Ik probeer een serie externe samples te laten bespelen via HW. Dat lukte wel met de samples van een cornet van Gerben van den Akker. Maar met de sample set die ik nu heb (dwarsluit), slikt HW(4) het niet en geeft als foutmelding "the specified loop range does not exist within the file" (foutcode 4664).

Kan iemand me een tip geven wat er met die samples mis kan zijn? In Audacity zien de wav-files (die wèl resp. niet door HW worden geaccepteerd) er nogal eender uit.
Cees van der Waal sr

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jun 2013 23:13

Re: "specified loop range" etc.

De exacte HW foutcode versus oorzaak weet ik niet. Maar er kunnen een aantal oorzaken zijn:
- er is een beginpoint van een bepaalde loop is gedefinieerd, maar geen eindpunt
- er is een eindpoint van een bepaalde loop is gedefinieerd, maar geen beginpunt (volgens mij twijfelachtig)
- er is geen release marker aan het einde gedefinieerd
- er kunnen geen single- en multi release samples door elkaar gebruikt worden
- als je zo maar ergens een "ruwe sample" van die dwarsfuit vandaan gehaald hebt, dan kunnen daar misschien wel helemaal geen loops in gedefinieerd zijn. Er dient minimaal 1 loop en 1 release marker gedefinieerd zijn.

Een programma om dit te controleren is LoopAuditioneer: "LoopAuditioneer is a software that allows users to listen to and evaluate loops and cues embedded in .wav file headers." En kan ook loops e.d. aanbrengen.
Gratis te downloaden vanaf http://sourceforge.net/projects/loopauditioneer/
Uitpakken en runnen (in de BIN directory staat de exe)
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 01 jul 2013 09:24

Re: "specified loop range" etc.

Welbedankt Evert-Jan, voor je uitgebreide antwoord. Ik ga dat programma installeren en gebruiken. Ik had inderdaad gehoopt dat willekeurige wav samples als HW samples te gebruiken zouden zijn. Maar zo eenvoudig is het dus blijkbaar ook niet. Er is nog veel te leren ...

Ik mag aannemen dat over de toegelaten wav formats ook wel het een en ander in de HW documentatie staat? Ik heb het nog niet gevonden.
Cees van der Waal sr

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 jul 2013 10:31

Re: "specified loop range" etc.

Er moet minimaal 1 loop gedefinieerd zijn omdat je een orgeltoets langer ingedrukt kan houden dan de WAV sample qua lengte is. HW gaat dan terug naar de beginmarker en speelt de WAV file opnieuw af. Je moet meerdere loops definieren met elk een anders startpunt en eindpunt zodat je variatie in de af te spelen toon krijgt. En het eerste startpunt mag pas ca 1,5 - 2 sec. na start van de WAV liggen zodat inslingerverschijnselen / aanzetten van de pijp niet meegenomen wordt in de loop.
En de release marker is nodig om als je de toets los laat het einde van de WAV file af te spelen (de akoestiek van de kerk dus)

Antwoord op je 2e vraag over WAV formats:
44,1 kHZ en 48 kHz
16 bits, 20 bits en 24 bits

Waar je ook nog tegen aan zal lopen is de pitch. Klopt deze wel met de Veendam pitch. Maar volgens mij had je dat al eerder getackeld bij het toevoegen van de Cornet
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 01 jul 2013 10:42

Re: "specified loop range" etc.

Ja hoe de toonhoogte/pitch kan worden veranderd weet ik inmiddels.

Die andere parameters moet ik eens bekijken.

Overigens probeerde ik onlangs als experiment een reeks samples van (HW gesamplede) Mietke clavecymbel in het Veendam orgel op te nemen en daarbij kreeg ik dezelfde foutmelding. "Vele rampen zijn des vromen lot ... etc." :-)
Cees van der Waal sr

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 jul 2013 12:54

Re: "specified loop range" etc.

Cees

er is ook een prog. dat het "loopen" automatisch doet: http://www.appletonaudio.com/sw-projects/autoloop/
Daarna moet je het nog wel controleren met LoopAuditioneer

Gebruik je wel een 64 bits Windows? Vroeger zat in HW die op een 32 bits operatingsysteem draaide een bug mbt de looping (ze waren goed aangebracht maar gaf toch loop range foutmelding).

En ik denk dat Mietke multi release is dus dat gaat zeker niet werken
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 01 jul 2013 13:26

Re: "specified loop range" etc.

Welbedankt Evert-Jan.

Mooi voor in de vakantie (NO) om me daarin te verdiepen.
Cees van der Waal sr
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 06 jul 2013 12:23

Re: "specified loop range" etc.

Ik heb beide loop-programma's nu gebruikt. Hoewel de fluit samples er in Audacity "gezond" uitzien en klinken, geven beide loop-programma's nog geen goed resultaat.

Is er iemand -bijv. een gebruiker van LoopAuditioneer of dat andere programma- die ik (slechts) één van die fluit wav samples zou kunnen mailen met de vraag om aan te geven wat er met die sample(s) mis zou kunnen zijn?
Cees van der Waal sr

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jul 2013 20:19

Re: "specified loop range" etc.

Ik heb de file geanalyseerd en Cees deze info gestuurd

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com