Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 21 dec 2014 16:17

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Waarom hybride? Bij een demo set zoals het transept rotterdam gebruik ik wel de 16 voet subbas pedaalstem van mijn domus orgel. En dat kan redelijk samen. Maar echt een geheel is het dan niet. Dus een complete sampleset is uiteindelijk altijd beter.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 21 dec 2014 16:53

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Ik snap het betoog van Huib nog niet helemaal. Enerzijds roept hij, dat men dan ook gaat ontdekken, dat je er niet bent met minder goede weergeefsystemen, anderzijds vindt hij ( is natuurlijk subjectief....) dat weergave via zijn Domus de zaak verbetert?? Ik heb dat eerder gehoord, maar het spreekt mij absoluut niet aan.

Als ik bezie, hoe die speakers zijn gemonteerd vooral. Zo deden wij dat 30 jr geleden al niet meer.......toch??

Bij een Domus ( oid) kan men dus de totale "intonatie" afsstemmen op die specifieke luidsprekersituatie, maar HW vraagt toch om een zo neutraal mogelijke weergave, en liefst ook nog een "sweet spot", wat ik recent met de Laurens transept toch weer heb ervaren, die fantastische plaatsing in de ruimte...

Ok, Huib, het wordt wel iets voller en warmer, als je de Domus erbij schakelt. Maar een betere en tranpsparant blijvende ervaring?? ieder zn ding natuurlijk laat ik dat vooral vooropstellen, tis geen kritiek hoor!!! Dat horen we al zo vaak in orgelkringen, pas nog! Als je begrijpt wat ik hier in het semi-openbaar niet nader kan omschrijven....
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 21 dec 2014 18:08

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Ik heb blijkbaar verwarring gezaaid ipv verwarming: mijn betoog was bedoeld om aan te geven dat hw ( naar mijn smaak) het beste klinkt op aparte geluidsbronnen, door mij aangegeven als actieve studio-monitoren ( ik gebruik zelf als hoofdspeakers voor HW 2x Focal Twin 6, voor " rear-weeergave" gebruik ik Behringer 2031 A, subwoofer Yamaha); het Domus geluid komt over zijn eigen speakersysteem naast HW: deze combinatie ( dus 2 aparte sytemen die tegelijkertijd bediend worden geeft een absoluut voller geluid, althans, dat vind ik...). Ik sta open voor eigen waarneming door HW gebruikers. het betoog was verder gericht dat juiste de al aanwezige orgels bij klanten van de onderscheiden orgelbouwers (geschat op 35.000+) uitgebreid kunnen worden met een separaat HW systeem met eigen speakers, dit is de vervangingsmarkt die ik hier zie, mits daar goed wordt voorgelicht en mee om wordt gegaan.
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 21 dec 2014 18:56

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Ja, ik snap het. Je speelt ze samen, ieder over zn eigen speakers. Dat is nog het beste idd.
Je krijgt ook een zgn "chorus"-effect, omdat de toonbronnen niet exact in fase lopen.
Maar WAT zou dat "domus" geluid dan voor meerwaarde kunnen hebben, als je al zo mooi HW hebt afgesteld??
Of kan de HW-afstelling dan toch nog beter, want kennelijk mis je nog iets??
Misschien moeten we eens even onderzoeken, of je ook TWEE instanties van HW tegelijk kunt laten draaien..... :P :P

OF:
Is er dan TOCH een btje sprake van nostalgie??

Om nog even bij het topic terug te komen: Men had bij Eminent hele dure speakers opgesteld staan, maar het toaalvolume bleek niet bij te regelen en het stond gewoon ontzettend zacht afgesteld.
Ik had Caen weleens willen horen uit die geweldig goed klinkende multi-speaker opstelling die ze hoog tegen de wand hebben staan. En waar de Eminent op stond aangesloten. Dat had schakeltechnisch best gekund. Dus JA: de konklusie moet bijna zijn, dat ze die 2 HW-consoles alleen hadden staan ter meerdere eer en glorie van de best overtuigend klinkende Eminents.....
Met dit soort ontkenning van de realiteit loop je toch een doodlopende weg in, nmm.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 dec 2014 19:13

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Ik heb ook met de speakers van mijn Johannus tezamen met speakers op de console gespeeld maar dat ging toch ten koste van de stereo afbeelding. Maar die speakers zijn toch bruikbaar op een andere manier namelijk via een simpel laag doorlaatfilter in reaper als subwoofer. Dit heb ik in het verleden gedaan en dat werkt best redelijk goed.
Nu gebruik ik mijn Johannus speakers voor de wind/tracker en registertrekker geluiden en dat is best wel grappig dat als je speelt dat je dan de toets geluiden uit je console hoort komen, net echt zo.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 21 dec 2014 19:32

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Geert,

Onderzoeken is het zeker waard, ik zou zeggen, kom het zelf waarnemen.. Afstand Ermelo-Oene is te overzien.
Uitnodiging geldt ook voor overige geinteresseerden.


Gr.

Huib
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 21 dec 2014 20:15

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Bedankt voor de uitnodiging, Huib! Ja, ik heb dat Oene weleens op een verkeersbord voorbij zien komen.

Wat Jan hier roept is idd voor als je wat minder wilt/kunt uitgeven aan speakers een goede oplossing.
Ik heb hier al eens voor iemand een dedicated tussenversterker met instelbare lowpassfiltering voor gemaakt.
ZIehier de proefopstelling. DIe grote speakers in een Domus kunnen wel wat geweld aan.....

Resize of DSC_0687.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 21 dec 2014 21:15

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Dat doet de deur dicht........voor Eminent dan! Dat KAN toch niet.....

Bij de geluidsvoorbeelden op de Eminent website, die overigens precies zo klinken als ik het hier 15 jr geleden had draaien, ( saai dus), staat bij het negende voorbeeld: G.F. Händel – Suite Gothique-3 Prière à Nôtre Dame

Afgezien van de onzinnigheid: in WERKELIJKHEID wordt daar Prel Fugue et Var van CF gespeeld!!

OF zouden ze daar ZO intens met hun orgels bezig zijn, dat eens even de website bekijken er niet van komt?? Ik vind dit toch een antireklame.

O ja, Huib, Oene ken ik hoor...bij nader inzien.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 21 dec 2014 21:53

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Navelstaarders misschien in Lelystad, in ieder geval hebben ze vlgs mij de aandacht getrokken met HW consoles, de rest was "uit de tijd" ...
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 dec 2014 00:36

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Huib

Dit alles zo doorlezend, het is wel hinken op 2 gedachten: Hauptwerk sampelsets combineren met je Domus electronisch orgel door ze gelijktijdig te bespelen.
En dan toch nog afgeven op electronische orgels, met name Eminent, en alle "orgelboeren".
Misschien toch een beetje nostalgie zoals Geert schrijft?

Hoe kun je uiteenlopende sets als een Cavaillé-Coll, A. & G. Silbermann, Walcker, Batz, Hinsz, Müller, enz. goed combineren met een universeel (?) geintoneerde Domus? Dit kan toch niet de toekomst zijn: hybride orgels (een Hauptwerk sampleset in combinatie met een electronisch orgel als 1 geheel laten klinken)?

Als je een goede sampleset en goede speakers hebt, dan gebruik je de Domus registers toch niet? Misschien alleen nog de luidsprekers en natuurlijk de klavieren van die Domus. Alleen dan kun je zeggen: ik speel op het orgel in A t/m Z (Arlesheim t/m Zwolle).
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 22 dec 2014 00:51

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Evert jan,

Het kan blijkbaar wel, want ik doe het, het bij elkaar voegen van 2 systemen werkt, dat ik de kwaliteit van alle elektronische orgels, inclusief mijn Domus bekritiseer doet daar niets van af. Het " afgeven" zoals jij het bestempelt, heeft betrekking op de houding van het minachten van andere merken en HW. Over de kwaliteit van de bestaande orgels mag ieder zijn mening hebben... Overigens, een intonatie kan per orgel en paar ruimte verschillen, zo ook bij mijn Domus, daar is wel aan gesleuteld binnen de mogelijkheden die het apparaat heeft.
Ook jij bent welkom om een mening ter plaatse te vormen.


Gr.

Huib van der Geer
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 22 dec 2014 11:13

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Geert schreef:
Om nog even bij het topic terug te komen: Men had bij Eminent hele dure speakers opgesteld staan, maar het toaalvolume bleek niet bij te regelen en het stond gewoon ontzettend zacht afgesteld.
Ik had Caen weleens willen horen uit die geweldig goed klinkende multi-speaker opstelling die ze hoog tegen de wand hebben staan. En waar de Eminent op stond aangesloten. Dat had schakeltechnisch best gekund. Dus JA: de konklusie moet bijna zijn, dat ze die 2 HW-consoles alleen hadden staan ter meerdere eer en glorie van de best overtuigend klinkende Eminents.....
Met dit soort ontkenning van de realiteit loop je toch een doodlopende weg in, nmm.

HG

Geert


Hoi Geert,

Toen ik er was stonden er een stel vrij oude speakers die ik zelf even niet kon thuisbrengen, versterker heb ik overigens niet gezien, maar wel een matige geluidskaart.
De hele opstelling was toen niet optimaal en dat erkenden ze zelf ook.
Inderdaad het is jammer geweest om die multispeaker opstelling niet te gebruiken, want die klonk inderdaad erg goed (het beste wat ik daar gehoord heb).
Waar menig orgelbouwer een voorbeeld aan kan nemen is dat ze zowel naar hun eigen product kritisch kijken, als naar de producten van de concurrenten (die zich vaak alleen maar op commercie storten), helaas gaan een gelikte website en veel commercie in praktijk niet samen met kwaliteit. Helaas ziet de consument dat niet of te laat.

Ze hebben me waarschijnlijk meer laten zien / horen dan op de open dag ;) . Ze hebben in ieder val de kennis om een goede HW console te maken en ik denk dat ze er wel mee verder gaan.

Elk Hauptwerksysteem staat of valt uiteindelijk met zijn geluidsweergave en de optimale opstelling zal per situatie / ruimte verschillen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 dec 2014 13:18

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Huib: en anderen die op dit item gereageerd hebben:

Ik ben nogal van de zeg maar wetenschappelijke benadering. En ik mis in jouw betoog dus fysiek aantoonbare geluids-fenomenen die deze voorgestelde geluidsverbetering bij een hybridegebruik kunnen ondersteunen.

Dus misschien kan je eens uitleggen, hoe en waarom dit dan werkt?? Zelf had ik al een voorzetje gedaan....

HG

Geert

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 dec 2014 14:26

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Huib

Ik ben ook benieuwd naar je antwoord op Geerts vraag.
Ik blijf voorlopig van mening dat een hybride orgel zoals jij dat gebruikt, klanktechnisch niet werkt (technisch is het geen probleem). Jij kunt je Domus niet steeds aanpassen aan elke sampleset die je bespeelt. Wel met een enkele stem zoals Martijn in Transept demo doet (subbas 16 van zijn elect. orgel gebruiken), maar verder niet.
Wel is een hybride pijporgel (pijporgel en HW) mogelijk. Er zijn goede voorbeelden van. Daar wordt HW eenmalig geintoneerd om te kunnen integreren met de pijpklank. Maar daar wordt ook steeds een en dezelfde sampleset gebruikt en niet geswitched.

Dan het "afgeven" op de concurrentie. Jij bent zelf ook verkoper (geweest). Je geeft dan denk ik toch ook aan waarom je eigen product beter is dan dat van de concurrent? En minacht zoals jij dat noemt daarmede ook de concurrent. Dat prijzen van je eigen product doet dus iedereen, die iets verkoopt, zo ook in de wereld van het electronisch orgel. Dat is dan toch logisch?
En jij als potentiële koper moet door die verkooppraat heen prikken en je eigen keuze maken op grond van je eigen waarnemingen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 dec 2014 15:02

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

André

er stonden ATC SCM40 Cherry, de ATC SCM19 Cherry en de Genelec 8050B; geleverd door een bekende audiofirma uit Haarlem. Deze boxen had men schakelbaar gemaakt zodat met 1 druk op de knop de betreffende box tot klinken gebracht werd (de drie waren dus niet gelijktijdig te horen).
Het audio stond op 100% maar stond veel te zacht om de demozaal te kunnen vullen. Dat in tegenstelling tot hun eigen boxen icm een van de Eminents die daar op aangesloten waren.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 22 dec 2014 15:33

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Hoi Evert-Jan,

Dat is dus duidelijk wat anders als wat ik begin die week gezien heb.
Met ATC had je in de ruimte een redelijk volume kunnen bereiken. Schijnen mooie speakers te zijn.
Genelec had ik ze al van te voren kunnen vertellen dat dat niet ging. Mooie speaker, maar niet in een grote ruimte, mijn ervaring is dat hij dan helemaal in het niet valt.

Vreemd dat het geen volume had.
Toch een beetje overhaast.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 dec 2014 19:15

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

André

Het was niet overhaast. Men had toch aan alles gedacht incl. spikes en 4 mm speaker kabels, dikke versterkers en het omschakelkastje incl. remote control voor het volume. Deze stond op 100%. Die ATC, zeker de grote, zou het aan moeten kunnen. Maar ik denk dat men bewust het audio in HW of audiokaart laag heeft ingesteld. Het ging immers niet om HW of de audioapparatuur te verkopen maar om de 2 speeltafels.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 22 dec 2014 19:58

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Geert/Evert Jan,


Ik bezit onvoldoende kennis om de klankervaring (uiteraard erg persoonlijk) technisch te duiden. Ik weet wel, dat het mij een groter speelplezier geeft om met beide systemen tegelijkertijd te spelen. Let wel, het gaat niet om het zoveel mogelijk lijken op een bepaalde sampleset, de meeste "autochtone "stemmen die er toe doen in het grote geheel, kleuren goed mee, er wordt echt een merkbare dimensie aan toe gevoegd.
Mijn ervaring als orgelverkoper dateert uit de jaren 1985-1992... ook toen was rivaliteit tussen orgelbouwers en hun onderscheiden dealers gemeengoed.
Ik signaleer nu hetzelfde, vandaar mijn prikkelend bedoelde opmerkingen richting zowel HW systeem verkopers als traditionele orgelcentra...
Ook wordt er in de orgelwereld soms nog erg smalend gesproken daar waar in hybride-orgels elektronische en pijpstemmen samengevoegd worden.
Het gaat volgens mij niet om het hebben en/of krijgen van gelijk, maar om het signaleren van plezier bij de ander wanneer die speelt, of dat nu op een elektronisch orgel, pijporgel, HW systeem of welke combinatie dan ook.
Ik wil graag deze laatste reactie van mij afsluiten dat ik inhaakte op de ervaring van Eminent en HW en daarbij stuitte op een niet voor HW positieve opstelling, terwijl men in de publiciteit graag het graantje meepikt van HW.
Voor ieder die graag kennis maakt met het systeem van deze eigenwijze kwast, graag even een PB>

Gr. Huib
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 140

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 22 dec 2014 20:12

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Beste Huib,

Ikzelf speel ook veelal met beide systemen een domus chorale en de gratis versie van oude pekela (ik start net met hauptwerk). Het geluid is dan wat voller, dat zal waarschijnlijk ook aan mijn hauptwerk speakers liggen. En ook moet het geluid van de domus als aanvulling zijn, dus zachtjes.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 22 dec 2014 20:47

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Geert schreef:
Ok, Huib, het wordt wel iets voller en warmer, als je de Domus erbij schakelt. Maar een betere en tranpsparant blijvende ervaring?? ieder zn ding natuurlijk laat ik dat vooral vooropstellen, tis geen kritiek hoor!!! Dat horen we al zo vaak in orgelkringen, pas nog! Als je begrijpt wat ik hier in het semi-openbaar niet nader kan omschrijven....


Ik denk dat dit voornamelijk komt door wat de gevestigde bouwers ons in het verleden lieten horen: teveel bas in de huisorgels.

Zie: viewtopic.php?f=2&t=1642

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 dec 2014 21:42

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Huib

speelplezier is het voornaamste. En jij haalt dat uit de combinatie van je electronische orgel en een willekeurige sampleset gelijktijdig te bespelen. Hou dat zo. Een ander beleeft plezier in het spelen van een electronisch orgel.

Zoals ik hierboven geschreven heb: het gaat Eminent om het verkopen van HW speeltafels. Qua audio was het misschien daarom niet optimaal; misschien wel bewust gedaan om hun eigen orgel niet in de wielen te rijden.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 dec 2014 04:36

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Huib, jij hebt toch bij/voor Johannus gewerkt?
Dan weet je i.i.g. van één firma wat meer ins-outs en, dus, hoe ze denken :)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 27 dec 2014 17:24

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Kees,

Ik ben indertijd bij MuziekCentrum Ede oa verkoper geweest van Johannus naast de eigen producten van ISA/ Monarke. In dat verband heb ik veel contact gehad ( ook rondom de ontwikkeling van het 1e digitale Johannesorgel, Opus 90 geheten) met de jouw zeer wel bekende Ir. W.J. Eradus. Wil je hem van mij groeten?
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 dec 2014 21:36

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Ik hoop hem maandag te zien Huib, dus zal het zeker doen!
We zagen elkaar destijds bij Domus, bij/rond het replica van de Laurens speeltafel.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 27 dec 2014 21:42

Re: Eminent gaat Hauptwerk orgels produceren

Kees,

I remember,


Gr. Huib

Ps: mag ik je samen met Wim in Oene uitnodigen?
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 92 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com