Ha, zonder de mogelijkheid te hebben, hier geluidsvoorbeelden met elkaar te delen en bespreken, vind ik dit toch een lastig, alhoewel zeer interessant onderwerp.
Enerzijds ben ik vanuit mijn achtergrond en ervaring altijd geneigd tot wetenschappelijk onderbouwde stellingen, soms nog wel eens blijkt te ontbreken, en dan zijn natuurlijk -als het maar gemeten kan worden - de beste apparatuur en bewerkingsalgorithmen van het begin tot het einde in de audioketen tussen opname en weergave, nog niet goed genoeg....
Anderzijds moet ik telkens denken aan een plaatje van Arturo Toscanini in een toenmalig hifi-magazine, die op een heel goedkoop grammofoonsetje zat te luisteren........bij muziek gaat het vooral om de beleving natuurlijk, maar de kwaliteit moet nog wel zodanig zijn, vind ik, dat je je niet steeds zit te ergeren, dat leidt af.
Bij de piano lukt het dus veel sneller, om een bevredigende huiskamerweergave te bereiken, simpelweg omdat je oren er al aan gewend zijn, dat dit instrument vaak in een kleine akoestiek wordt bespeeld.
Bij het orgel, zou ik ervoor voelen, om het deel "luidsprekerweergave in de huiskamer"vooral toch los te zien van de intrinsieke kwaliteit van het onderhavige sampleset. Daarbij biedt de koptelefoon uitstekende diensten.
Met name door het toenemend aanbod van multikanaals samplesets, is het er allemaal niet eenvoudiger op geworden.
Want, naast het eventueel onjuist inregelen van al die weergavekanalen, beinvloedt de kamer-akoestiek alsmede de gebruikte speakers en hun plaatsing, nu in NOG grotere mate het eindresultaat.
Even een zijsprongetje: deze week merkte ik bij 1 specifieke pedaaltoon een kortstondige toename van het geluid NA loslaten van de betreffende toets. Dit was ook op de spectrum-analyser zichtbaar. Alleen de grondtoon deed dit maar, de harmonischen niet.
Dit bleek natuurlijk de galm te zijn, waar een piekje in zat. Even weggefilterd en opgelost.
Dat zijn nou van die dingen, die kunnen storen, net zoals een metalige galmcomponent hier en daar.
Een ander ding: samplekwaliteit, en, zoals Gert ook al opmerkte, het origineel, hoe staat het daarmee??
Ik had hier eens een orgelbouwer op bezoek, die heel minutieus alle toetsen van slechts 1 principal 8 register ging zitten vergelijken tussen Anloo en Velesovo.
Ik luisterde mee, ( voor zover mijn gehoor het toelaat...) en was het met hem eens, dat daar een groot verschil tussen zit.
Nu zijn velen reeds erg goed geholpen met een goed afgesteld sampleset van iets mindere kwaliteit; ( zelf speel ik trouwens ook erg graag gewoon op Casavant, vooral ook vanwege zn flexibiliteit).
Anderen gebruiken de mogelijkheden van HW, en een daarbij horende beurs, om telkens de lat hoger te kunnen leggen, en hopelijk toch ook nog tijd over te houden voor waar het allemaal voor gemaakt is......SPELEN!
Na deze omstandige uitweiding, terug naar het onderwerp: Juist als persoon met een electro-akoestische achtergrond, is mijn ervaring, dat het lang niet zozeer om de cijfertjes gaat, als vaak wordt opgevoerd.
Een zeer antieke set, kwa opnametechniek, ruis, etc etc, als de Schyven Laeken miniset, weet mij nog altijd te bekoren. Het roept iets van de ambiance op die je ook kunt ervaren als je gewoon stil in zo,n kerk op een bankje gaat zitten.
Mijn eindkonklusie: de set hoeft alleen maar dit op te roepen!!