Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Schyven orgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 50

Geregistreerd: 14 jan 2016 03:13

Bericht 12 jun 2016 17:44

Schyven orgel

Heeft er iemand van jullie een idee of Hauptwerk ooit nog Schyven orgels gaat sampelen?
Ik speel namelijk graag muziek van Guilmant, en zulke orgels hebben vaak mooie strijkers.

Los van dat feit, heeft er iemand suggesties voor orgels die hiervoor het best geschikt zijn. In de registratie staat er ook dikwijls een fluit 16', en dat ben ik nog nergens tegengekomen.

Berichten: 39

Geregistreerd: 15 jun 2015 21:20

Bericht 12 jun 2016 20:09

Re: Schyven orgel

Een mooie set met een flute 16' in het pedaal is het cavaille- coll orgel in st Omer.
De set is gesampled door Sonus Paradisi en erg geschikt voor zowel barok als Frans romantische orgelmuziek.
Een andere suggestie is het cavaille coll orgel van Caen, die heeft geen flute 16 in het pedaal maar is uitermate geschikt voor Frans romantische orgelmuziek. Je zou op dit orgel als alternatief de soubasse 16 kunnen gebruiken in plaats van de flute 16. Ook dit orgel is gesampled door Sonus Paradisi.

Groetjes,

Matthias
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 12 jun 2016 20:54

Re: Schyven orgel

Er is een Schyven Orgel uit Laken
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 50

Geregistreerd: 14 jan 2016 03:13

Bericht 12 jun 2016 21:06

Re: Schyven orgel

Bedankt voor de suggestie Matthias. Inderdaad, nu zie ik het ook. Enig idee of er voor hauptwerk nog Schyven orgels gaan gesampled worden?

Berichten: 39

Geregistreerd: 15 jun 2015 21:20

Bericht 12 jun 2016 21:47

Re: Schyven orgel

Ik kan je niet vertellen of er nog een Schyven opgenomen gaat worden, ik hoop van wel, het zijn mooie orgels waar je romantische muziek uitstekend op kwijt kan! Ik heb zelf de kleine versie van het Schyven orgel van de notre dame de Laeken, opgenomen door pipeloops. Echter vind ik de geluidskwaliteit tegenvallen in verhouding tot de andere sets die ik heb.

Berichten: 50

Geregistreerd: 14 jan 2016 03:13

Bericht 13 jun 2016 22:50

Re: Schyven orgel

Bedankt in alle geval voor de suggesties.

Heeft er hier ook iemand weet van een orgel waar in het manuaal een fluit 16' zit?
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 13 jun 2016 23:55

Re: Schyven orgel

In Annaberg, een Walcker orgel die (als het goed is) door OAM is gesampled en over een half jaar wordt uitgegeven.

https://de.wikipedia.org/wiki/St._Annen ... g-Buchholz)

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jun 2017 14:31

Re: Schyven orgel

Op aangeven van mijn moeder lees ik af en toe krant (ze bewaart pagina's over orgels voor mij), en kwam in de krant van 27 mei een Schyven orgel tegen in de kathedraal van Antwerpen. Het was gerestaureerd en heeft meer dan 90 stemmen. De organist had weer een heel nieuw leven voor zich :lol:
Als ik dat artikel lees, denk ik: wanneer zouden ze dat gaan opnemen? Met zo'n robot boven de toetsen is dat zo gebeurd ;) Iemand bekend met het orgel in Antwerpen?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 jun 2017 08:38

Re: Schyven orgel

Als de registratievoorschriften vragen om een fluit 16' op een van de manualen, dan kun je op veel orgels gewoon een Bourdon 16' gebruiken. De Bourdon behoort immers ook tot de fluitenfamilie. Idem voor een Gedekt 16'.

Berichten: 41

Geregistreerd: 20 apr 2013 00:16

Bericht 19 jun 2017 18:34

Re: Schyven orgel

Jaap380 schreef:Op aangeven van mijn moeder lees ik af en toe krant (ze bewaart pagina's over orgels voor mij), en kwam in de krant van 27 mei een Schyven orgel tegen in de kathedraal van Antwerpen. Het was gerestaureerd en heeft meer dan 90 stemmen. De organist had weer een heel nieuw leven voor zich :lol:
Als ik dat artikel lees, denk ik: wanneer zouden ze dat gaan opnemen? Met zo'n robot boven de toetsen is dat zo gebeurd ;) Iemand bekend met het orgel in Antwerpen?


Het Schijvenorgel in de kathedraal van antwerpen is nog lang niet klaar. De pijpen van het hoofdwerk moeten nog geplaatst en geintoneerd worden. Dit intoneren is zo'n tijdrovend karwei dat de verwachting is dat het orgel pas rond de kerst klaar zal zijn. Ingewijden die in het bestuur van de concertcommissie van de kathedraal zitten hebben mij toevertrouwd dat we er vanuit moeten gaan dat het pas volgend jaar klaar zal zijn. De intonateur was door omstandigheden verhinderd om constant aan het werk te kunnen blijven.
Feit is wel dat het orgel nou geintoneerd wordt op de ruimte van de kathedraal. Bepaalde pijpen zijn een kwartslag of meer gedraaid om hun geluid kwijt te kunnen. De zwelkasten zijn verbeterd daar deze voorheen niet werkten zoals ze moesten werken.
Daarnaast moet men niet vergeten dat er van Schijven verlangt werd om dit orgel binnen een jaar te bouwen en op te leveren. Men komt nu tot de conclusie dat mede daardoor de intonatie erbij ingeschoten is. Het orgel klonk op de orgelgalerij krachtig terwijl het volume in de kathedraal zelf als snel afnam. Dat is nu verholpen door alle pijpen een voor een te intoneren, wel met respect voor schijven. De pijpen zijn nu afgestemd op de ruimte. Een klus waarvoor Schijven bijna geen tijd had omdat het orgel toch 90 registers heeft.
Ik denk dat als er een sampleset zou komen van dit orgel dit op zijn minst 2 jaar wachten wordt als men dit orgel kan en mag opnemen voor hauptwerk.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 jun 2017 20:41

Re: Schyven orgel

Ik neem mijn pet af voor mijnheer Schyven.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2017 21:07

Re: Schyven orgel

Jaap380 schreef:Ik neem mijn pet af voor mijnheer Schyven.


loop jij met dit warme weer nog met een pet op Jaap? :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 jun 2017 21:46

Re: Schyven orgel

Jan Wim schreef:
Jaap380 schreef:Ik neem mijn pet af voor mijnheer Schyven.


loop jij met dit warme weer nog met een pet op Jaap? :lol:

Ja, anders verbrand m'n schedel :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com