Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Page turner software.

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 jul 2016 11:07

Page turner software.

In mijn nieuwe setup ben ik van plan om alle bladmuziek te digitaliseren. Veel musici gebruiken al airturn die werkt met een pedaal met bluetooth besturing. De ipad werkt prima met dit systeem en je ziet ook steeds meer musici die bladmuziek via de Ipad lezen incl. dit bluetooth airturn pedaal.
Mooiste zou zijn in ons geval om via een (extra)piston de bladmuziek te kunnen omslaan.
Het programma bladmuziek Scorecerer werkt ook met midi.
Zijn er mensen die dit gebruiken? en wat zijn de ervaringen?
Er is een Ipad/Mac versie en een windows versie.
http://www.deskew.com/products/scorecer ... p-pro.html

Op dit forum had Maarten ook al aandacht besteed aan airturner.
viewtopic.php?f=2&t=1968&p=22556&hilit=airturn#p22556

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 21 jul 2016 14:58

Re: Page turner software.

Ik gebruik music reader en de airturn, werkt perfect
Heb al wat bladmuziek als PDF, gaat goed zo.
Sorcerer heb ik nog niet gebruikt.

Bartmans :D

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jul 2016 18:35

Re: Page turner software.

Jan

als je de windows versie zou gaan gebruiken zit je m.i. met een focus probleem.
Als je een bladzijde omslaat, krijgt de PDF reader (welke het ook maar moge zijn) op dat moment de focus. M.a.w. staat in de voorgrond en dat window is actief. Wil je nu een registerknop bedienen op een (ander) scherm, dan moet je 2x op de eerste te gebruiken knop drukken om de focus weer aan Hauptwerk te geven en dat register te bedienen.

En is ook een PDF reader voor Android (Moon+ Reader Pro) die een auto scrol functie heeft. Voor een iPad zal deze er ook wel zijn. Hierin scrolt de bladmuziek langzaam omhoog en hoef je nooit om te slaan. De scroltijd is in te stellen. Gaat scrollen tijdens het spelen te langzaam of te snel, dan "veeg" je de muziek weer naar het punt waar je hem wilt hebben.
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 21 jul 2016 18:48

Re: Page turner software.

Bij mij staat een gewone monitor op een atom computer aan gesloten, dus die draait onafhankelijk van het hauptwerk systeem, das wel zo handig. Het is geen mega systeem, maar 32gbssd harddisk en windows 7. Is ruim voldoende.

Dus ik heb geen last van focus.
Als je alles op 1 monitor moet doen, klopt u beredenering wel.

Bartmans :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 jul 2016 18:51

Re: Page turner software.

Hoi Evert Jan

Ik heb hier nog zo'n mini pc'tje liggen die ik alleen maar voor de bladmuziek ga gebruiken dus dat gaat in mijn geval geen problemen geven.
Alleen weet ik nog niet goed hoe ik dat met midi ga doen omdat er natuurlijk midi naar de Hauptwerk computer gaat maar er zou dan ook midi naar die mini pc moeten gaan, want het lijkt mij het handigste om hier een van de pistons voor te gaan gebruiken.
Maar dat moet ik nog even uitvissen hoe ik dat ga aanpakken.

Groeten Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 21 jul 2016 19:55

Re: Page turner software.

Je kan dus de midi out port hardwarematig dupliceren, dus dan kan de andere midi out naar de andere PC.
Kan zijn dat ik nog zo,n kastje heb liggen, Jan, maar ben nu en de komende dagen niet in Ap.

Heb trouwens ook het schema; het is gemakkelijk te bouwen.

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jul 2016 21:11

Re: Page turner software.

Inderdaad is hardwarematig het beste. 1 midi in en 2 midi uit naar beide PC's

Zo iets dus:
http://www.bax-shop.nl/midi-interface/mode-machines-dtronics-nano-midi-thru + een 9V voeding.
De kabel uit de Johannus in deze box stoppen en 1x naar de HW PC (je huidige kabel) en een nieuwe kabel (DIN --> USB, bijv http://www.bax-shop.nl/midi-interface/roland-um-one-midi-interface-mk2) naar die bladmuziek PC.
Er is dus ook nog een MIDI kabel nodig (van Johannus naar dat kastje)

Even wachten voor het schema waar Geert mee komt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 jul 2016 22:14

Re: Page turner software.

Hoi Evert-Jan

Ik dacht zelf meer aan een midi merger zoals deze van M-Audio
http://www.thomann.de/nl/maudio_midispo ... Gwod0-kDbg
Volgens mij moet dit kunnen werken als 1midi in en 2midi out.

Groet Jan

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 21 jul 2016 22:39

Re: Page turner software.

Hier heb ik ook wel eens over nagedacht. Ik speel 's zondags regelmatig bij ons in de kerk als organist, maar ben ook zo iemand die altijd bladmuziek nodig heeft en zonder houvast hopeloos vastloopt. Nu moet ik bij het spelen voor de dienst nog wel eens wisselen van bladmuziek en dat is erg lastig. Ik vroeg me af of we er een systeem bestaat waarbij je misschien ook eenvoudig kunt wisselen tussen verschillende bewerkingen die digitaal hebt gemaakt van bijvoorbeeld een psalm.

Het lijkt me ook ideaal als je graag een bijpassend stuk wilt spelen na de dienst wat je natuurlijk niet meegenomen hebt je dit met een druk op de knop uit je iPad tovert. Is natuurlijk wel veel werk om alles in te scannen, maar wel de moeite waard.

Kan me alleen wel voorstellen dat een standaard iPad te klein is en je eigenlijk iets wilt hebben van A4 formaat.

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 21 jul 2016 22:58

Re: Page turner software.

Hallo Jan,

Ik heb op de iPad de voor zijn geld supergoede app "forscore" gebruikt op mijn keyboard en een Cicada Pageflip bluetooth pedaal wat op zich prima werkt. Wat niet meewerkt, zijn mijn ogen. Dus op mijn speeltafel maar een lessenaar van 1 m breed. Morgen als het goed daglicht op de kamer is, maak ik een foto van mijn opstelling. Bijna klaar. Alleen nog een touch screen. En een goede voor het Hauptwerk geweld geschikte koptelefoon (wie heeft tips of ervaring met bepaald merk/model koptelefoon?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jul 2016 23:18

Re: Page turner software.

Bij Bax had ik deze ook al gezien: http://www.bax-shop.nl/midi-interface/m-audio-midisport-2x2-anniversary-edition#specificaties
Manual: http://m-audio.de/download/file/fid/969
Dit kastje zou wel kunnen werken maar dan in standalone mode. Dan wordt ingang A of B op beide uitgangen naar buiten gestuurd. Je hebt in dat geval nog wel de Roland MIDI naar USB kabel nodig voor je bladmuziek PC. En een USB voeding voor het kastje.
Als je de USB kabel als data kabel gebruikt naar een PC (en de knop het front andersom zet), heeft die PC 2 afzonderlijke MIDI ingangen en 2 afzonderlijke MIDI uitgangen via het kastje. Zie blz. 2 van die handleiding.
In dit geval lost het niets op voor je probleem.

Wat jij nodig heb is het in signaal op poort A en uit op poort B (naar HW) en gelijktijdig op de USB aansluiting (bladmuziekPC)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jul 2016 23:21

Re: Page turner software.

FredM schreef:Hallo Jan,

Ik heb op de iPad de voor zijn geld supergoede app "forscore" gebruikt op mijn keyboard en een Cicada Pageflip bluetooth pedaal wat op zich prima werkt. Wat niet meewerkt, zijn mijn ogen. Dus op mijn speeltafel maar een lessenaar van 1 m breed. Morgen als het goed daglicht op de kamer is, maak ik een foto van mijn opstelling. Bijna klaar. Alleen nog een touch screen. En een goede voor het Hauptwerk geweld geschikte koptelefoon (wie heeft tips of ervaring met bepaald merk/model koptelefoon?

Deze oplossing is universeler, omdat je de iPad en voetschakelaar mee kunt nemen naar de kerk of naar een orgelles.
Het staat geheel los van de HW PC.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jul 2016 23:28

Re: Page turner software.

Gertjan schreef:Ik vroeg me af of we er een systeem bestaat waarbij je misschien ook eenvoudig kunt wisselen tussen verschillende bewerkingen die digitaal hebt gemaakt van bijvoorbeeld een psalm.

Het zijn "gewoon" PDF bestanden. Dit betekent dus dat je de oplossing moet zoeken in de naamgeving van de gescande muziek. Bijv. Psalm 001a <xxx>.pdf, Psalm 001b <yyy>.pdf, Psalm 001 <zzz>.pdf waarbij xxx,. yyy en zzz kenmerken van wie die bewerking is of anderszins. En in de nummering 001, 002 enz. doorvoeren, want dan krijg je ze goed op volgorde (anders sorteert de PC op 1, 10, 100, 2, 20, enz..
En je kunt event. subdirectories maken per 10 tal, waardoor bij grote hoeveelheid bewerkingen van psalmen sneller bij de gewenste versie bent (anders moet je lange scrollijsten door lopen)..

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 22 jul 2016 15:00

Re: Page turner software.

Ja Jan, die interface heb ik zelf ook, van M Audio. ij hebben in de nieuwste versie idd de merge3 funktie bij in gebouwd.

Als je die druktoets indrukt op het front, is hij dus stand- alone merger ( USB zal dan wel nix meer doen) en verwacht ik dat een signaal op A of B gemergd wordt naar beide uitgangen.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 dec 2016 15:33

Re: Page turner software.

Het is dus USB midi geworden.
Kan je 1 usb midi signaal splitsen en naar 2 computers sturen d.m.v. Een usb splitter o.i.d.
1signaal naar de Hauptwerk computer en 1signaal naar de mini computer voor de reader sotware.
Je moet natuurlijk niet de voedingsspanningen op de usb kabels met elkaar kortsluiten.
Iemand een idee?
Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 dec 2016 16:23

Re: Page turner software.

Dat gaat niet zomaar met een USB kabel. Dit omdat er ook 5 V in die kabel aanwezig is en de ene PC de andere zou "voeden". Verder zou het als het wel zou kunnen een OTG model moeten zijn omdat PC/PC geen master/slave functie is zoals een PC/USB disk.(https://en.wikipedia.org/wiki/USB_On-The-Go)
USB splitters bestaan niet (een USB hub is geen splitter!)

Maar waarom USB?

M.i. zijn dit 2 mogelijkheden:
1)
Je mini PC uitrusten met een voetschakelaar die bluetooth heeft (PageFlip Cicada pageturner zoals Fred) en in die PC zorgen dat er een bluetooth adapter in de PC komt (bijv. via de USB poort). De PC blijft dan onafhankelijk van je HW PC en je kunt hem eventueel meenemen naar je orgelles .... :lol: :lol:

2)
Als je beide PC's via een netwerk aan elkaar verbindt, kun je ipMIDI (MIDI over Ethernet ports / LAN) gebruiken (http://www.nerds.de/en/ipmidi.html)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 dec 2016 17:58

Re: Page turner software.

Hoi Evert Jan

Dat is jammer want het was de bedoeling om 2van de 4 pistons te gebruiken als page turner.
Dan zou ik daar een aparte midi print voor moeten laten inbouwen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 dec 2016 18:54

Re: Page turner software.

knip
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 18 dec 2016 20:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 dec 2016 19:57

Re: Page turner software.

Ik kan op de website van Scorecerer Desktop Pro http://www.deskew.com/products/scorecerer-desktop-pro.html niet vinden waarop het programma allemaal reageert. Wat voor signaal is er nodig om de pagina's om te slaan? Moet dit persé midi zijn?

Een oplossing zou dit kunnen zijn.
Als jij de beide orgelpistons losmaakt van de bedrading van je orgel, kun je een voetschakelaar die bluetooth heeft daarop aansluiten door de pistons parallel te zetten aan de schakelaars in de voetschakelaar.
Maar dan moet het Scorecerer programma wel kunnen reageren op het bluetooth signaal.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 dec 2016 00:39

Re: Page turner software.

JAn,

Nog even de oplossing voor dat MIdi probleempje: Je kan in Reaper een track aanmaken waar die USB Midi op binnenloopt, en dan vervolgens als Midi hardware output een conventionele Midi interface aanwijzen. Dan verschijnt dat signaal daar dus op de (DIN) Midi OUT en kan je het weer doorlussen naar een Midi interface die met dat PCtje is verbonden.

Lijkt komplex, maar werkt prima. Overigens bestaat er ook hardware om van een USB0Midi een conventionele DIN Midi te maken, dat wortdt gebruikt om bv een vontroller met alleen USB-midi te verbinden met bv een synth met alleen DIN Midi.

HG

Geert ( doetie het???)

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 dec 2016 00:58

Re: Page turner software.

Jan, ik kom nogven terug op dat Midi gebeuren.

Jij hebt op je UHT - naast de USB interface - gewoon een DIN midi out connector zitten.

Dus je kunt gewoon het komplete console Midi OUT naar een andere PC voeren zonder ingewikkeld gedoe....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 dec 2016 01:26

Re: Page turner software.

Hoi Geert

Dat zou perfect zijn!
Bedankt!

Groet Jan

Berichten: 11

Geregistreerd: 15 dec 2012 05:10

Bericht 18 dec 2016 20:46

Re: Page turner software.

FredM schreef: En een goede voor het Hauptwerk geweld geschikte koptelefoon (wie heeft tips of ervaring met bepaald merk/model koptelefoon?


Hallo Fred,

Ik las net pas je post.
Ik gebruik nu bijna 2 jaar de Sennheiser HD800. Naar veler mening (toen) de beste open koptelefoon. Ik heb hem in de VS gekocht voor $ 1,300. ERG mooi.
Ik heb daarvoor vele jaren de AKG K701 gebruikt, destijds een prima koptelefoon, maar de HD800 is maten beter.
Maar als er iets subjectief is dan is het wel de mening van audiofielen....

mvg
Ernst

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com