Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Haarlem - het echte orgel :-)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 25 okt 2016 10:16

Haarlem - het echte orgel :-)

beste Hwérs

* Iemand die ervaring heeft met het spelen op het "echte" Müller orgel van de Bavo in Haarlem, qua speelaard ( licht , middelzwaar,zwaar ,heeeeeel zwaar ) ;) ??

alle tips zijn welkom , as zaterdag is het amateurdag , 30 minuten spelen daar :D ;)


vr groet

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 25 okt 2016 13:17

Re: Haarlem - het echte orgel :-)

Doe nog maar even snel wat krachtoefeningen ;)

Ik heb er ook wel eens mogen spelen, al is dat wat langer geleden.
Realiseer je dat de mechaniek door Marcussen nieuw is aangelegd. (dat zou nu niet meer gebeuren!)
Dus het orgel speelt verrassend precies. Maar het blijft een groot orgel. Dus als je alles gaat koppelen, zul je aan de bak moeten.

Ik wens je erg veel speelplezier!

Met groet,
David

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 25 okt 2016 14:10

Re: Haarlem - het echte orgel :-)

Hoi,

Toch vind ik het van Haarlem meevallen als je gekoppeld speelt, of het moet het laatste jaar slechter zijn geworden. Het speelt in ieder geval veel lichter dan Maassluis/Garrels als je daar de koppels opentrekt. Ik zou daar alle manualen gekoppeld typeren als "middel".

Maar 30 minuten? Dan waren er veel aanmeldingen. Vorig jaar was het nog 40 minuten tijd.

Mvg,
Paul.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 25 okt 2016 15:34

Re: Haarlem - het echte orgel :-)

Gekke vraag misschien, maar waarom zou je met alle drie de klavieren gekoppeld willen spelen? Vertroebeld de klank dan niet? Lijkt mij dat een derde klavier met nog meer prestanten en mixturen dan niet veel meer toevoegt?

Maar dat is een aanname, ben wel benieuwd naar ervaringen hierover.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 okt 2016 19:57

Re: Haarlem - het echte orgel :-)

Haarlem speelt beslist niet overdreven zwaar....ook gekoppeld niet. en waarom zou je idd 3 klavieren willen/moeten koppelen? Veel speelplezier!!!!
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 25 okt 2016 20:18

Re: Haarlem - het echte orgel :-)

Hoi,

Met Anton Pauw als registrant is, dan neem ik aan dat hij wel weet hoe het orgel klinkt en dus ook even bij slot choral 1 van andriessen alles open en gekoppeld.
Is trouwens altijd een genot om als amateur dan te mogen spelen.

Mvg,
Paul
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 28 okt 2016 08:27

Re: Haarlem - het echte orgel :-)

Ik ken het Haarlemse orgel niet uit speelervaring, maar ik herinner me een artikel uit De Orgelvriend, waarin duidelijk werd dat de tractuur grotendeels Marcussen-werk is: 'modern' (zwevende tractuur) van aanleg en met een daardoor voor zo'n groot orgel vrij lichte speelaard.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 28 okt 2016 09:52

Re: Haarlem - het echte orgel :-)

Beste Hwérs,

* Bedankt voor jullie inbreng, ik ga het ondervinden :) maandag zal ik een verslagje posten ;)


Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 31 okt 2016 21:38

Re: Haarlem - het echte orgel :-)

[quote="Orgel duppies"]Beste Hwérs,

* Bedankt voor jullie inbreng, ik ga het ondervinden :) maandag zal ik een verslagje posten ;)


/quote]

Zo, dat was een leuke en enerverende ervaring , leuk; omdat het erg gemoedelijk ging , Anton Pauw is een zeer aardige man die goed meedenkt met de beste registraties, klavierindeling en je (on)mogelijkheden ;)

enerverend: omdat het op een vreemd orgel altijd tegenvalt om daar -zonder verdere voorbereiding - een goed resultaat neer te zetten , dat is toch uiteindelijk de bedoeling ;) qua zwaarte viel het me mee ,Kampen is zwaarder , de Laurens speelt het lichtste van deze 3.

Ik kom er graag nog eens een keertje terug , ga volgend jaar proberen om regelmatig op -al dan niet zware - mechanische orgels te spelen, oefening baart kunst :D ;)


groetjes

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com