Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoffrichter Markus

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 nov 2016 12:11

Re: Hoffrichter Markus

Tsja Jan Wim... Ik denk eigenlijk - maar Peter moet me maar corrigeren als ik het verkeerd heb - dat ook hij echt wel vindt dat een pijporgel niet te evenaren is met welke elektronische oplossing ook. Zowel qua klank als qua draagkracht.


Dag Jaco,

Klopt helemaal. Echte pijpen hebben de voorkeur.

Ook echte tongen kan een optie zijn in een kleinere kerkzaal. Het drukwind harmonium heeft daar zijn waarde al in bewezen. Wel zal het voor de organisten wel studie vergen om daar op de juiste wijze mee om te gaan.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 nov 2016 12:16

Re: Hoffrichter Markus

Jan Wim schreef:
Maar mijn Lada uit 1969 word nooit geen porsche, wat ik er ook aan pimp

Dus als ik de centen niet voor een echte porsche heb , dan blijf ik gewoon lekker in mijn lada rijden toch :lol:
Ik kan me ook geen nachtwacht veroorloven dus ga ik ook geen poging doen daartoe.


Misschien als tussen oplossing in een hybride gaan rijden ;) ;)
Rijd zelf al een tijdje met plezier in een Outlander :lol: :lol:

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 23 nov 2016 12:25

Re: Hoffrichter Markus

En ik ben je partner als het gaat over kijk naar een 2e hands orgel.


Als ik dan even denk aan Veenendaal: men had in de 'oude' Pniëlkerk een elektropneumaat van Pels boven de preekstoel hangen. Tuurlijk, moet e.e.a. aan gebeuren, maar zou het nou echt duurder zijn geweest om dat orgel te reviseren en mee te nemen naar de nieuwe kerk dan wat men nu aan Allen+Kienle kwijt was?

Een vergelijkbare situatie v.w.b. Den Haag, waar Jan Loosman over dubt.
Er staat in die kerk een technisch goed mechanisch pijporgel (twee klavieren, pedaal). Het gaat om dit instrument: http://orgbase.nl/scripts/ogb.exe?datab ... LIJST=lang
Ik heb er een paar jaar op begeleid. Dat ging prima. Het enige dat ik miste was een solostem, ik heb destijds wel eens geopperd om de Scherp te vervangen door een Sesquialter. Kun je ook mooi gebruiken om een tertsenplenum te maken. Dan ben je voor de begeleiding van de gemeentezang een heel eind. Oké de Dulciaanregaal is niet je van het, maar die vervangen door een beter tongwerk is natuurlijk een stuk prijziger...
Voor de prijs van een passend Kienle-systeem kun je het bestaande orgel in elk geval volgens mij prima laten reviseren en aanpassen, dat resultaat is m.i. altijd te verkiezen boven een elektronische oplossing. Zeker omdat het orgel mechanisch oerdegelijk is (zelfs bij strenge vorst nooit een hanger o.i.d. gehad).
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 nov 2016 12:45

Re: Hoffrichter Markus

Hoi Jaco

Bedankt voor je inbreng m.b.t. het orgel in de Nebo kerk. Een echt orgel is natuurlijk te prefereren. Ik zal je voorstel om de dispositie te veranderen in ieder geval doorgeven.
Ik hoop dat het orgel goed uit de jarenlange stilstand ontwaakt, moeten hem binnenkort maar eens opstarten. Ik hoop niet dat de balgen ingedroogd zijn/lek zijn.

Groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 nov 2016 13:14

Re: Hoffrichter Markus

Kom we gaan opnieuw op pad vandaag met ze tweeën


Dag Jan Wim, dat doen we niet.

Gisteren schreef je:
noway

niks geen gekibbel gewoon EERLIJK zeggen waar het op staat


Hierbij mijn laatste bijdrage in een discussie met jouw.

Mijn gedachten:

Gisteren schreef je:
Peter ik ga stoppen met deze zinloze discussie


Eerlijk gezegd was ik daar wel blij mee!

Discussiëren is nu precies iets wat, naar mijn mening, met jouw eigenlijk onmogelijk is. Jouw manier van discussiëren komt op mij over als: dat je altijd je gelijk en het laatste woord wilt hebben, de beste wilt zijn. Plaats voor de mening van iemand anders kom ik eigenlijk niet tegen.

Je mag de beste willen zijn, maar niet in deze discussie de expertise van een bedrijf als Allen Organs 1937, Kienle 1959 en andere orgelbouwers zomaar opzij schuiven!

Een bevestiging daarvan lees ik vanmorgen op het forum.

Je begint weer met een paar uitgebreide verhalen met allerlei argumenten waarop ik niet meer inga. Als ik dat allemaal lees krijg ik de indruk dat je “mijn verhaal” van gisteravond 21:56 uur niet goed begrepen hebt. Ik heb het voor jouw waarschijnlijk niet goed verwoord. Excuses daarvoor.
Laatst bijgewerkt door Peter op 05 dec 2016 22:18, in totaal 3 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 nov 2016 13:32

Re: Hoffrichter Markus

Heren

Laten we er geen Clinton v.s. Trump debat van maken. Ieder mag zijn eigen mening hebben en verdedigen, maar laten we het verder in ieder geval gewoon inhoudelijk houden.

Groet Jan

Berichten: 6

Geregistreerd: 07 dec 2015 15:40

Bericht 23 nov 2016 15:17

Re: Hoffrichter Markus

Kienle systeem in Veenendaal is maar 'mwa, het kan ermee door'. De gesample geluiden van het Allen orgel zijn nu niet echt geweldig. Maar dat terzijde houdend is het kienle systeem zeker wel iets dat meerwaarde heeft over een 'gewoon' boxen systeem. Smalle registraties zijn helder en sprekend en komen natuurlijk over en het orgel heeft een enorme draagkracht (iets wat compleet wegviel bij een tutti registratie).
Kijkend naar het ruimte- en geldgebrek voor een goed pijporgel in deze kerk/gemeente is het Kienle systeem een zeer verstandig en goed alternatief en zou wellicht met de huidige sampletechnieken nog mooi kunnen klinken ook.
Met name de draagkracht van het systeem is een enorm pluspunt t.o.v. veel andere elektronische systemen en doet weinig onder aan een goed pijporgel. Nadeel is dat het orgel ondanks de resonantie door de pijpen een behoorlijk onnatuurlijk effect geeft zoals veel elektronische orgels.

(tussen twee haakjes, Kienle systeem veenendaal is niet hybride maar maar puur elektronisch.)

De huidige elektronische systemen zijn goed maar halen nog bij lange na niet de echtheid van een echt pijporgel (onvolkomenheden, aanspraak, windmoter, plaats van werken in kast etc.). De simulatie komt wel steeds dichter in de buurt en misschien zal ooit het verschil niet meer te merken zijn maar op dit moment is de techniek nog niet toereikend. Aan de andere kant is zijn de systemen wel zo doorontwikkeld ondertussen dat de meeste mensen amper het verschil nog waarnemen, dat samen met het prijsverschil maakt het een goed alternatief. Helaas wel voor de orgelliefhebber (op dit moment) een minder alternatief.

Moet ook nog wel even zeggen, een pijporgel is ook niet altijd het beste... toen ik het skrabl orgel (westerkerk, veenendaal) voor het eerst hoorde vroeg ik me toch even af of het toch niet stiekem een elektronisch orgel was. Het heeft mooie sprekende klanken maar een samenhangend geheel? Ver te zoeken... Was het goedkoper pijporgel in dit geval inderdaad een betere keuze dan een elektronisch alternatief voor de gemeente?

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 24 nov 2016 14:12

Re: Hoffrichter Markus

Hoe nu verder?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 25 nov 2016 08:59

Re: Hoffrichter Markus

Hoe nu verder?


Voor wat betreft dit topic: terug naar Hoffrichter/Kienle?
Scarrl schrijft dat de kwaliteit van de oplossing in Veenendaal zijns inziens erg wordt bepaald (lees: beperkt) door de samples van Allen.
Wat dat betreft is het aardig om een ervaring te horen/lezen van iemand die de 'oude' situatie ook kent (met de standaard Allen luidsprekers; in elk geval lijkt hun schreeuwerige leus op marktplaats dat 'twee luidsprekers een onovertroffen draagkracht opleveren' een beetje te worden gelogenstraft door de noodzaak die men in Veenendaal ervoer om een Kienle-systeem aan te schaffen....).
Misschien zou een luistermiddag leuk zijn? Bijv. de Allen-met-Kienle in Veenendaal en op dezelfde dag de Allen-zonder-Kienle in Barneveld (HHK) daar vlakbij. Dan is een redelijke vergelijking te maken, al verschillen de kerkgebouwen natuurlijk wel van vorm en akoestiek... Ik heb zo het vermoeden dat men in Veenendaal wel open staat voor zoiets - gezien de berichtgeving die men bij de oplevering ook aan het Kienle-systeem gaf. Of dat voor Barneveld ook zou gelden weet ik niet.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 25 nov 2016 10:15

Re: Hoffrichter Markus

En dan misschien ook nog een test met een Hauptwerk systeem en Kienle? Dat lijkt mij dan helemaal geweldig.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com